Views
9 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

8 9 april

8 9 april 2024 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch Postbus 1557, 3800 BN Amersfoort – Nederland Voor aan boord van onze schepen zoeken wij een CAPTAIN-2024 m/v stand: A119 Ken jij de taken van een kapitein als geen ander en weet je ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider? Dan is de kans groot dat wij een match hebben. Anaco Shipping zoekt een moderne en enthousiaste Captain-2024 m/v. Dit is dus een Captain-2024: Telkens weer je schip veilig van A naar B brengen. Zorgdragen voor een up-to-date boordadministratie, tijdig scheepsonderhoud en een correcte uitvoering van de transportopdrachten van je klanten. Het kapiteinschap kent grote verantwoordelijkheden. Kapitein is dan ook niet zomaar een functieomschrijving, het is een titel die je met eer draagt. Naast het vaste takenpakket, snapt een Captain- 2024 dat er bij het kapiteinschap méér komt kijken. Een Captain-2024 kan manoeuvreren en motiveren. Jij staat voor, naast en achter jouw bemanning. Jij bent een aanvoerder met een “alle-handen-aan-dek-mentaliteit”. En komt het uit dat de kapitein een keer het avondeten kookt? Dan doet een Captain-2024 dát ook met plezier. Jij snapt namelijk dat jij jouw succes dankt aan jouw bemanning. Een Captain-2024 is de stem en het gezicht van Anaco Shipping naar personeel, klanten, overheidsmedewerkers en zakenpartners. Jij zorgt voor een glimlach op het gezicht van klanten als ze aan Anaco Shipping denken. En jij draagt de verantwoordelijkheid voor het algehele welzijn van jouw bemanning. Voor een leefomgeving waar iedereen gerespecteerd wordt. En voor de mogelijkheid tot carrièreontwikkeling van ieder bemanningslid. Een Captain-2024 is een kapitein van nu. Jij snapt dat jij alleen door telkens te plussen écht vooruitkomt met jouw team. Ben jij die Captain-2024? Dan beloont Anaco Shipping jou met heel wat plussen: > Je geniet van de voordelen van een vaste arbeidsovereenkomst: > Je werkt samen met een hechte, professionele bemanning, die de kunst van “work hard, play hard” verstaat. > Je vaart op moderne schepen, waarmee jij jouw lading veilig kunt vervoeren en die weinig stilliggen. > Jij kunt zoveel vak gerelateerde (bij)scholing krijgen als je wilt, zodat jij jezelf blijft ontwikkelen als kapitein. > Je vaart afwisselende en uitdagende routes. > Je werkt volgens een aantrekkelijk rotatieschema met goede beloning en een goede vrijetijdsregeling En wie zijn wij dan wel niet?! Anaco Shipping is een rederij met 30 binnenvaarttankers en is daarmee een middelgrote speler op de Europese binnenwateren. Wij opereren van Duinkerke tot Basel, noord-Duitsland en in het gehele ARA-gebied. Wij hebben ons kantoor in Amersfoort. Zowel op kantoor als op de schepen hechten we aan een informele band. We doen het met zijn allen, dus staan we met zijn allen voor elkaar klaar! Vaar jij het allerbeste op teamwork? Herken jij jezelf in de Captain-2024 m/v die wij zoeken? Dan maken we ontzettend graag kennis met jou. QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Interesse of vragen? Neem contact op met rob@anacoshipping.nl of +31 630 101 145 Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl

9 april 2024 9 Beierse havens blijven inzetten op binnenvaart en spoor Ondanks tegenvallende overslagcijfers blijft de Duitse binnenhavengroep bayernhafen investeren in betere infrastructuur voor binnenvaart en spoor. Bayernhafen roept de overheid op dit ook te doen. De spoor- en binnenvaartoverslag in de havens van Aschaffenburg, Bamberg, Nürnberg, Roth, Regensburg en Passau is vorig jaar met 8 procent gedaald naar 8,23 miljoen ton. Met 2,2 miljoen ton bleef de binnenvaartoverslag 8,8 procent onder het resul taat van 2022. De Beierse havens voelen de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de energietransitie en de neergaande economie. Projectlading en afval Toch waren er ook lichtpuntjes. Zo zijn in Nürnberg en Roth 125 grote, ondeelbare objecten met een totaalgewicht van 14.000 ton aan boord gehesen. Dat was 4 procent meer dan in 2022. In Roth ging het om ketels, in Nürnberg om transformatoren en koelinstallaties. Desondanks nam de totale binnenvaartoverslag in beide havens met 19 procent af naar 230.037 ton. In Nürnberg worden momenteel kades gesaneerd om extra overslagruimte voor bedrijven te creëren. Recyclingbedrijf Die Grünen Engel heeft op kaai 1 een terrein van 3 hectare bijgehuurd. Het bedrijf investeert in nieuwe installaties voor het verwerken van bouw- en industrieafval tot secundaire grondstoffen. Het afval wordt voornamelijk aangevoerd met binnenschepen. In Aschaffenburg legde papierfabriek Sappi in november 2023 de productie stil. De deuren zijn onlangs definitief gesloten. Een domper voor de binnenvaart, die in 1972 de eerste lading cellulose bij de papierfabriek loste. Bayernhafen gaat met de nieuwe eigenaar, Progroup AG, logistieke oplossingen ontwikkelen waarin de binnen vaart een rol speelt. De natte overslag in Aschaffenburg daalde vorig jaar met 7,9 procent naar 641.897 ton. Regenburg meldt als grootste Beierse binnenhaven een daling van de binnenvaartoverslag naar 1,2 miljoen ton (-5,7 procent). Tussen het historische stadscentrum en de haven wordt een terrein geschikt gemaakt voor overslag en cruisevaart. Sinds begin dit jaar staan stroomafwaarts van de Nibelungenbrug vier walstroominstallaties voor goederen- en passagiersschepen. Als gevolg van het laagwater in de zomer deden vorig jaar minder cruiseschepen de haven van Regensburg aan. In Bamberg meerden juist meer cruiseschepen af: in totaal 765. Voor dit jaar zijn er al 800 cruiseschepen aangemeld. De binnenvaartoverslag in Bamberg bleef met 153.574 ton 17 procent onder het niveau van 2022. De haven heeft met subsidie van de bondsregering en de deelstaat Beieren walstroom installaties voor vracht- en passagiersschepen geplaatst. Ook in Passau worden ligplaatsen voor cruiseschepen uitgerust met walstroominstallaties. Inhaalslag nodig “We blijven investeren in trimodale haveninfrastructuur”, zei bayern hafendirecteur Joachim Zimmermann naar aanleiding van de jaarcijfers. “Ook onze klanten investeren in hun vestigingen en nieuwe verbindingen. Maar om de modal shift echt te laten slagen is een immense inhaalslag nodig bij de modernisering van onze Duitse transportinfrastructuur: het spoornet, sluizen en bruggen.” Tussen 10 en 26 april wordt gewerkt aan de sluis van Würzburg. De circa zeventig jaar oude bovensluisdeur wordt vervangen door een nieuwe. De benedensluisdeur was al in 2014 vervangen. Meer informatie via GTI-tool Terneuzen De Gent Terneuzen Informatie-tool voor sluisplanning bij de Noordzeesluizen in Terneuzen is verbeterd. Dat is gedaan na gezamenlijk onderzoek door Rijkswaterstaat, North Sea Port (NSP), Koninklijke Binnenvaart Nederland en de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart. Nieuw is de terugkoppeling voor binnenvaartschippers. Als zij hun verwachte aankomsttijd via sluisplanning.rws.nl aanmelden, kunnen ze ervoor kiezen om terugkoppeling te ontvangen via sms en/of e-mail. Deze informatie bestaat uit een bevestiging van de aanmelding met de ingevulde gegevens, maar ook meldingen bij vertraging van de schutting en een voorlopige planning als er wachttijd is. Dit biedt schippers beter inzicht in de verwachte schutting, waardoor zij hun vaarroute hierop kunnen afstemmen, aldus Rijkswaterstaat. “Door het inzichtelijk maken van de gegarandeerde schuttingen kunnen schippers ook de aankomsttijden van andere gemelde collega’s zien, waarmee strategische (foutieve) meldingen worden tegengegaan.” HOOFDROL VOOR LIMBURGIA OP NATIONALE SLEEPBOOTDAGEN Op 9, 10 en 11 mei zijn de Nationale Sleepbootdagen in Zwartsluis. Het programma voor de 16e editie is zo goed als rond. De organisatie meldt blij te zijn met de komst van de Limburgia, die voor het eerst deelneemt aan het evenement en een hoofdrol speelt bij de officiële opening op Hemelvaartsdag. Er komen veel meer sleepboten en opduwerssamen voor de Nationale Sleepbootdagen Zwartsluis. Het 2-jaarlijkse evenement, dat zijn primeur beleefde in 1994, trok de afgelopen edities meer dan 60.000 bezoekers. Kijk voor het programma op www.sleepbootdagen.com. WATERSCHAP VERSTEVIGT DIJKEN IN WEST-BRABANT (foto Jan van der Wiel) Waterschap Brabantse Delta versterkt dijken langs de Mark, Dinkel en Vliet. In Project regionale waterkeringen worden over een lengte van 15 kilometer dijken pgehoogd en verstevigd, onder meer in Steenbergen, Etten-Leur, Moerdijk, Breda en Drimmelen. Aannemerscombinatie KWS en Van Oord laat 80 procent van de benodigde klei per schip aanvoeren. Slechts 20 procent komt per vrachtwagen. De dijkverzwaring kende een lange voorgeschiedenis. Negen jaar geleden concludeerde het Waterschap dat de waterveiligheid in West-Brabant niet meer te garanderen viel. Het richtte zogeheten ‘dijkinspiratiegroepen’ op, waarin buurtbewoners konden meedenken over de vorm van het talud. Die input vormde de basis voor het ontwerp van de nieuwe waterkeringen. Het bijzondere hierbij was dat vóórdat alles tot in detail werd uitgewerkt, de plannen steeds aan de grondeigenaren werden voorgelegd. Dit voorkwam langdurige procedures en onteigeningen. Ligplaatsen: een voortdurende wens Vorige maand was de feestelijke opening van de overnachtingshaven van Spijk door minister Mark Harbers (IenW). Vanuit Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) was Leny van Toorenburg, beleidsadviseur Nautisch Technisch & Infra, aanwezig bij dit heugelijke moment. Met een moderne autosteiger die zelfs vrachtwagens kan dragen, belooft deze nieuwe haven een welkome toevoeging te zijn. Samen met de renovatie van de overnachtingshaven bij Tolkamer zullen er zo’n zeventig extra ligplaatsen beschikbaar zijn. Een stap voorwaarts, zij het na een lange tijd van wachten. Maar zijn deze nieuwe ligplaatsen genoeg om aan de vraag te voldoen? Daar lijkt het niet op. Tijdens gesprekken, waaronder het KBN-spreekuur voor leden komt telkens weer het tekort aan ligplaatsen ter sprake. Vooral in Duitsland is er een enorme behoefte aan extra ligplaatsen, in het bijzonder langs de Rijn, waar men liever woonwijken lijkt te bouwen dan één enkele ligplaats. In Nederland is het al lastig om ligplaatsen te realiseren, maar in Duitsland is dit nog veel lastiger door complexe procedures zoals het Planfeststellungsverfahren. Tijdens die procedure mogen particulieren hun bezwaren kenbaar maken. Zij hebben over het algemeen geen zin in schepen voor de deur. Maar vanuit Europa zijn er regels, dus die ligplaatsen moeten toch ergens komen. KBN zal daar ook geduldig voor blijven pleiten. Toch zijn er ook positieve verhalen te vertellen, waarbij het doorzettingsvermogen is beloond. Neem bijvoorbeeld de ligplaatsen aan de Rheinauhäfen in Keulen. Na jaren van roepen en wachten komen er uiteindelijk acht nieuwe ligplaatsen, 38 meerpalen en tien trappen, uitgerust met walstroom. Als het daar kan, kan het op meer plekken. Een hoopvol vooruitzicht voor de toekomst van de binnen- De overnachtingshaven Spijk. (foto KBN) vaart. KBN zal met een lange adem en vastberadenheid de uitdagingen van vandaag aangaan en bouwen aan een betere toekomst voor onze sector. Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant