Views
9 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

6 9 april

6 9 april 2024 Familieberichten Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KLEINE GEBOORTE | VERLOVING | HUWELIJK | OVERLIJDEN | DANKBETUIGING | IN MEMORIAM Met verdriet nemen wij afscheid van onze oud-collega en fijne vriend Wim Vredenburg Wim heeft veel voor ons betekend, zijn persoonlijkheid, vakkennis en ervaring zijn tot op de dag van vandaag een belangrijke bouwsteen voor ons bedrijf. Beste Wim, bedankt voor alle fijne jaren. We zullen jouw mooie verhalen, goede moppen en vaderlijke adviezen enorm missen! Onze gedachten zijn bij de familie in deze moeilijke periode. Team de Korte. VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE 2466 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060 BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL Scheepvaartbedrijf JABO bv. * zoekt: Een gemotiveerde kapitein of Schipper (voor koppelverband Jabo/Jabo I) Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Wij zoeken: -patent tot min. Mannheim -radar patent ed. -Nederlands en Duitse taal kundig -Enige technische ervaring COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Wij bieden: -goede arbeidsvoorwaarden -14/14 dienstverband -reis, kost, inwoning vrij Heb je interesse om ons team te versterken neem dan contact op met Michel Janssen +31 (0)6 22787752 . michel@msjabo.nl Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl In het bezit van: • ADN (pré) Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl

9 april 2024 7 “Betonnen sluisdeur gaat honderd jaar mee” Het is Nederlandse ingenieurs en betonexperts voor het eerst gelukt een onderhoudsvrije sluisdeur te produceren van ultrahogesterkte beton. Volgens hoofdaannemer FDN uit Amsterdam is het een wereldprimeur die de weg vrijmaakt voor verdere ontwikkeling van betonnen waterkeringen en windmolens. Er zijn al vaker pogingen gedaan om sluisdeuren van beton te produceren. Dat mislukte volgens FDN steeds, mede door de strenge constructieeisen die aan dit product worden gesteld. Er is minimaal één keer eerder een sluisdeur van beton toegepast in Nederland (onder andere in 2010 in Amsterdam), maar die bleek te zwaar voor wijdverbreide praktische toepassingen. deze duurzamere variant. FDN klaarde het karwei in samenwerking met Waco Concrete Valley uit Bergen op Zoom (storten van het beton), Haitsma Beton uit Kootstertille (productie en dynamische tests), Verhoeven Timmerfabriek uit Venray (mal). Kijlstra Betonmortel uit Drachten (beton mengen en transporteren) en Taekema Staal uit Twijzelerheide (wapening). De deuren zijn 7,30 bij 5,30 meter en 40 centimeter dik en worden in oktober in de Robbengatsluis geplaatst. (foto FDN / ANP Business) Langere levensduur Nagenoeg alle sluisdeuren in de wereld worden momenteel gemaakt van hout of staal. Dat materiaal is zeer onderhoudsintensief en heeft een veel korte re levensduur dan beton, zeker als het gaat om projecten in zout water. Houten sluisdeuren moeten na circa 25 jaar vervangen worden en stalen deuren hebben na tien tot vijftien jaar een nieuwe – en niet milieuvriendelijke – coating nodig tegen roest. Betonnen producten hebben volgens FDN een onderhoudsvrije levensduur van minimaal honderd jaar. Het Nederlandse ingenieurs- en constructiebureau FDN realiseerde de betonnen sluisdeur in opdracht van de Provincie Groningen; de Provincie Friesland financiert mee. De deur is bestemd voor de Robbengatsluis in het Lauwersoog. De bestaande houten sluisdeuren worden vervangen voor Tien keer zo sterk In 2018 ontwierp FDN in samenwerking met de ontwerpers van de Provincie Groningen al een sluisdeur van ultrahogesterkte beton (UHSB) met in de kern EPS (polystyreen). Daardoor wordt enorm veel gewicht bespaard terwijl de deur dezelfde hoge druk aankan als een deur van staal. “Door een grotere dichtheid en het gebruik van staalvezels en speciale vulstoffen is UHSB tien keer zo sterk als traditioneel beton. Het materiaal is minimaal honderd jaar onderhoudsvrij”, beweert FDN. Het bureau heeft tot nu toe vooral slanke, maar supersterke fietsbruggen met deze techniek gebouwd. Internationaal wordt het materiaal gebruikt voor uiteenlopende infrastructurele en bouwtoepassingen. De UHSB die voor de Robbengatsluis is toegepast is volgens FDN het sterkste beton ter wereld. Het leent zich voor veel meer onderhoudsvrije producten. Mislukt Het materiaalonderzoek en het ontwerp verliep, inclusief dynamisch testen voor aanvaringen door schepen relatief vlot. Maar het storten van de UHSB-sluisdeur bleek gecompliceerd, doordat er weinig water gebruikt wordt voor het betonmengsel en de mal niet eenvoudig was door de polystyreen delen waaronder het beton moest vloeien. Na drie mislukte pogingen lukte het de specialisten van Waco Concrete Valley eind februari dit jaar om de eerste sluisdeur te storten volgens het uitvoeringsprotocol van FDN. Op 12 maart volgde de tweede. De deuren zijn 7,30 bij 5,30 meter en 40 centimeter dik. Ze worden in oktober, na het zomerseizoen, in de sluis in Lauwersoog gehangen. De betonnen deuren zijn, inclusief hun opwaartse kracht door de kern van polystyreen, net zo zwaar als de stalen en houten varianten. Stormvloedkering De succesvolle toepassing van UHSB opent volgens directeur Dil Tirimanna van FDN de weg naar meer toepassingen in de waterbouw en offshore: “Je kunt er alle typen sluisdeuren van maken, maar ook de stalen schuiven in de Oosterscheldekering en andere stormvloedkeringen door vervangen.” “De grote voordelen zijn het onderhoudsvrije karakter en de lange levensduur. We hebben nu bewezen dat ingewikkelde producten op deze manier geproduceerd kunnen worden”, zegt hij. “Je kunt er zelfs windmolens op zee van bouwen, in plaats van met staal.” Vrachten onder druk Wereldwijde olieprijzen behaalden afgelopen donderdag hun hoogste punt sinds oktober vorig jaar. Zowel Brent Crude als WTI (West Texas Intermediate) sloten de week af met meer dan 4 procent winst. Brent eindigde de week op ,17 per vat en WTI op ,91. Oorzaak van de grote stijging zijn de oplopende spanningen tussen Israël en Iran. Iran, de op twee na grootste olieproducent binnen OPEC, dreigde actie te ondernemen tegen de aartsvijand. Een dergelijke escalatie is nog niet eerder voortgekomen en kan grote geopolitieke gevolgen met zich meebrengen. Ook het conflict tussen Rusland en Oekraïne, waar beide landen momenteel bezig zijn met aanvallen op het energienetwerk, blijft de wereldwijde olieprijzen opstuwen. Sinds de start van de oorlog heeft Rusland al 15 procent productiecapaciteit verloren door aanvallen op de raffinaderijen. Verdere ondersteuning kwam voort uit de aanhoudende productiebeperkingen van de OPEC+ landen en een groter dan verwachte economische groei in de Verenigde Staten. Dit laatste kan de vraag naar brandstoffen bij eindgebruikers doen toenemen. Ondanks het feit dat de Verenigde Staten momenteel de grootste olieproducent ter wereld zijn, zijn het aantal actieve boorinstallaties van het land voor de derde week op rij gedaald. Het aantal actieve olie en gas boorinstallaties in het land daalde met één naar een totaal van 620, het laagste punt sinds begin februari dit jaar. ARA en Rijn Vrachttarieven in en tussen de ARA-havens hebben afgelopen week hun stijgende trend doorbroken en zijn op weekbasis gedaald. De eerdere vertragingen bij de grotere los- en laadplaatsen zijn inmiddels teruggelopen. Hierdoor is de vrije scheepscapaciteit in het gebied toegenomen, waardoor marktspelers competitievere prijzen aanboden om hun vaarschema’s op te vullen. In combinatie met een terugloop Oliepeil in de vraag naar product en transport, kijken enkele marktspelers sceptisch naar de aankomende week. Enige opwaartse druk kan voortkomen uit de ICE Gasoil expiry, die op donderdag 11 april afloopt. Vrachttarieven op de Rijn zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De vrachttarieven lijken de bodem te hebben bereikt maar kunnen de komende weken neerwaartse druk verwachten door een toegenomen scheepscapaciteit in het gebied. Daartegenover staat het onderhoudsseizoen bij de verschillende raffinaderijen gepland, hetgeen de vraag naar import van olie kan doen toenemen. Vooralsnog lijkt de markt gestabiliseerd op het huidige niveau. Emiel de Barbanson van Spotbarge (Spotbarge.com), specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven range: 0-1.500 ton prijs: euro per ton Weekgemiddelde Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 6,13 € 5,50 € 6,50 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 7,09 € 6,50 € 7,50 Antwerpen-Amsterdam € 7,98 € 7,50 € 8,50 Vlissingen-Antwerpen € 6,75 € 6,00 € 8,00 Vlissingen-Rotterdam € 7,75 € 7,00 € 9,00 Vlissingen-Amsterdam € 8,75 € 8,00 € 10,00 Gent-Vlissingen € 6,65 € 6,65 € 6,65 Gent-Antwerpen € 6,79 € 6,50 € 7,00 Gent-Rotterdam € 10,00 € 10,00 € 10,00 Gent-Amsterdam € 11,50 € 11,00 € 12,00 range: 1.500-8.000 ton prijs: euro per ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk €3,01 €2,75 €3,35 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €4,02 €3,75 €4,50 Antwerpen-Amsterdam €4,99 €4,75 €5,25 Vlissingen-Antwerpen €4,95 €4,50 €5,05 Vlissingen-Rotterdam €5,44 €4,90 €5,75 Vlissingen-Amsterdam €5,90 €5,50 €6,10 Gent-Vlissingen €4,00 €4,00 €4,00 Gent-Antwerpen €5,00 €5,00 €5,00 Gent-Rotterdam €6,00 €5,65 €6,00 Gent-Amsterdam €6,10 €6,10 €6,10 range: 0-3.000 ton prijs per euro/1.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,50 € 8,00 € 9,00 Dortmund € 12,00 € 12,00 - Keulen € 10,00 € 9,50 € 10,50 Koblenz € 11,00 € 11,00 - Frankfurt € 14,00 € 14,00 - Mannheim € 14,00 € 13,50 € 14,50 Karlsruhe € 15,09 € 14,59 € 15,59 Straatsburg € 16,00 € 15,50 € 16,50 Bazel EUR € 16,53 € 16,03 € 17,03 Bazel CHF 16,16 CHF 15,66 CHF 16,66 CHF

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant