Views
9 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

4 9 april

4 9 april 2024 Wil jij in de grootste haven van Europa de scheepvaart vlot en veilig door de haven begeleiden? In ons werkgebied, de drukke Rotterdamse haven, moeten zeevaart, binnenvaart en pleziervaart hun weg vinden. Wij zijn de oren en ogen van schepen die elkaar nog niet zien, maar waarschijnlijk elkaar wel gaan treffen. Je begeleidt dagelijks honderden scheepsbewegingen vanaf de Van Brienenoordbrug tot 70 km op zee; soms zijn er wel tachtig gesprekken in een uur via de marifoon tussen verschillende schepen en de Verkeerscentrale. Het werkgebied is verdeeld in verschillende sectoren, als Nautisch Verkeersleider begeleid je elk uur een ander deel van het havengebied. Je belangrijkste missie: Vaarweggebruikers op tijd van belangrijke verkeersinformatie voorzien! Een vlotte en veilige doorvaart staat voorop en Nautisch Verkeersleiders spelen hierin een belangrijke rol. Om de juiste kennis te verkrijgen voor deze baan moet je een Vessel Traffic Service (VTS)-opleiding volgen. Die opleiding krijg je van ons. Wij werken samen met het opleidingsinstituut NNVO. Daarnaast krijg je on the job begeleiding van ervaren en enthousiaste collega’s. Je leert bij ons te werken onder druk in een complexe en steeds meer gedigitaliseerde omgeving. Als Nautisch Verkeersleider ga jij het verschil maken in een omgeving die er écht toe doet. Werk met karakter, trots en impact. Ben jij onze nieuwe collega en wil jij: • een dynamische baan in een volcontinu omgeving, je werk is afhankelijk van veel factoren. Het weer, de drukte op het water, verschillende scheepstypes, het maakt iedere dag weer anders. • een werkgever om trots op te zijn en werken op een toplocatie, de Verkeerscentrale Botlek of de Verkeercentrale Hoek van Holland. • je opgedane nautische kennis inzetten door een bijdrage te leveren aan een veilige, vlotte en schone scheepvaart in de Rotterdamse haven. Bij de afdeling Verkeersafhandeling werken zo’n 85 gedreven professionals met trots en passie. Een groot deel van onze collega’s komt uit de scheepvaart en de marine dus we spreken allemaal dezelfde taal. De afdeling is onderverdeeld in verschillende hechte teams, er is een informele sfeer en vooral veel werkplezier! Kan jij overtuigend communiceren en snel handelen? Ben je stressbestendig en besluitvaardig? Meld je dan nu aan voor één van onze selectiedagen! portofrotterdam.com/vacatures FUNCTIE-EISEN: n Rijn- en/of Donaupatent n Ervaring in leidinggevende posities n Communicatieve en representatieve vaardigheden n Kennis van de Engelse en Duitse taal n Verantwoordelijkheidsgevoel n Teamplayer WAT BIEDEN WIJ: n Professionele ondersteuning en begeleiding door Corporate Captains n Vrijetijdssysteem: 2-2/4-4 n Zwitsers contract n Compleet sociaal voordeelpakket met competitief salaris n Veiligheidstrainingen tijdens de winterperiode n Officieel gecertificeerd communicatie en management Masterclass Kapiteins crew@rivertechgroup.com

9 april 2024 5 Volledige stremming Julianakanaal gaat door Het Julianakanaal is nu nog versmald door de bouwkuip. Die zal worden weggehaald. (foto Van den Herik) De volledige stremming van het Julianakanaal gaat door. Minister Mark Harbers houdt vast aan het plan om de Limburgse vaarweg maanden af te sluiten. Dat bleek tijdens een gesprek op 28 maart met gedupeerde partijen. KOEDOOD VERKOOPT 100E STAGE V-MOTOR Onlangs bereikte Koedood Marine Group een mijlpaal: het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht verkocht zijn 100e zelf ontwikkelde Stage V-motor voor de binnenvaart. Op 1 januari 2022 werd de nieuwe emissienorm van kracht. Om daaraan te kunnen voldoen, begon Koedood in 2019 met het ontwikkelen van het eigen KEES-systeem speciaal voor de binnenvaart: Koedood Engine Emission System. Na de ontwikkelingsfase zijn de prototypes getest door TNO. De certificering, verricht door RDW, ontving Koedood eind 2021. Zodoende werd Koedood van motorleverancier ook motorfabrikant. Dit had grote gevolgen voor het bedrijf, waar diverse veranderingen plaatsvonden in de organisatie en voor de medewerkers. Binnen enkele jaren zijn 100 van deze Stage V-motoren verkocht. Koedood is trots op deze mijlpaal. “In de achterliggende periode hebben wij wederom veel aanvragen gehad voor ons KEES-systeem, wat vertrouwen geeft voor de toekomst”, aldus senior manager sales Jan Breedveld. “De Stage V-motoren doen het goed en we zijn blij dat we er al zoveel verkocht hebben. Wij willen graag iedereen bedanken voor het vertrouwen in Koedood.” (foto Koedood Marine Group) In het gesprek met onder meer ASV, KBN, evofenedex, TLN en de Limburgse Werkgevers Vereniging maakten minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat duidelijk dat er geen andere optie is dan het kanaal tussen Brug Berg en Sluis Born volledig droog te zetten. Het gaat om de laatste 4 kilometer die verbreed en verdiept moet worden. In dezelfde tijd kan ook de nog aanwezige bouwkuip bij Berg-Obbicht veilig worden weggehaald. “De stremming van het Julianakanaal is een ingrijpende beslissing en de zorgen van alle betrokken partijen zijn dan ook zeer begrijpelijk. Maar uit veiligheidsoogpunt is er eenvoudigweg geen andere optie”, aldus Harbers vorige week in een brief aan de Tweede Kamer. Alle partijen lijken zich daarbij neer te leggen – mede door een aantal toezeggingen van de minister. Hij gaat kijken of de werkzaamheden korter kunnen duren en belooft maatregelen om de beschikbaarheid van de omvaarroutes te kunnen garanderen. Het karwei gaat volgens de planning 150 werkdagen duren. De start is uiterlijk in oktober en duurt tot april of mei volgend jaar. Alles op alles zetten In het verslag aan de Tweede Kamer schrijft Harbers dat “expliciet gesproken is over de zorgen van de omgevingspartijen en schippersorganisaties met betrekking tot het stremmen en droogzetten van het Julianakanaal. Daarbij is aangegeven dat alles op alles gezet zal worden om de beschikbaarheid van de omvaarroute via België zoveel mogelijk te garanderen. Hiervoor wordt vooraf een risicoanalyse uitgevoerd om potentiële knelpunten in kaart te brengen en de benodigde maatregelen te treffen.” Rijkswaterstaat en de betrokken aannemer gaan na hoe de uitvoeringsperiode zo kort mogelijk kan worden gehouden. “Ook de hulp en kennis van andere aannemers wordt hierbij meegenomen.” Een belangrijk punt is ook de nadeelcompensatieregeling. De huidige regeling is volgens binnenvaartorganisaties ontoereikend en vooral te complex. Daar gaat het ministerie, samen met de benadeelde partijen, naar kijken. Een impactanalyse in opdracht van Rijkswaterstaat, uitgevoerd door Ecorys, wees uit dat de omvaarkosten gemiddeld 5,1 miljoen euro per maand kosten. Als de binnenvaart helemaal stil zou vallen, zijn er 86.000 extra vrachtwagenritten per maand nodig. Omvaarroutes Rijkswaterstaat gaat met andere vaarwegbeheerders – ook die in Vlaanderen en Wallonië – afstemmen als op de omvaarroutes onderhoud noodzakelijk is. Dat moet de kans op meerdaagse stremmingen/ calamiteiten op die routes tot nihil terugbrengen. Een van de aanbevelingen van Ecorys is om een quick response-team in het leven te roepen dat direct in actie kan komen als er een storing is bij een sluis. Dergelijke teams zijn, “met het aanhouden van een voorraad met de meest cruciale onderdelen reeds onderdeel van de bestaande onderhoudscontracten van Rijkswaterstaat”, aldus Harbers. Ook wordt overlegd over uitbreiding van de bediening van Sluis Ternaaien, naar 24/7, tijdens de stremming van het Julianakanaal. BEWAPENDE BOA’S IN ACTIE OP MAASPLASSEN Sinds de start van het vaarseizoen op 1 april zet Roermond drie bewapende BOA’s in tegen de criminaliteit en overlast op de Limburgse Maasplassen. De buitengewone opsporingsambtenaren hebben pepperspray, wapen stok en handboeien. Roermond gaat ook samenwerken met de gemeenten Maasgouw en Leudal. Maasgouw levert een bijdrage in de vorm van extra ‘water-BOA’s’. Platform Veilig Ondernemen zet een ‘escape boot’ in om ondernemers te trainen om criminaliteit en ondermijning te herkennen. Uiteindelijk willen de betrokken instanties komen tot een digitaal register waarin wordt vastgelegd wie er ’s nachts in de havens vertoeven. Controles worden uitgevoerd met een patrouillevaartuig van Sportvisserij Limburg. Het streven is dat Provincie Limburg weer een patrouillevaartuig in de vaart neemt.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant