Views
8 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

32 9 april

32 9 april 2024 “We geloven in talent” Vervolg van pagina 31 een dieselelektrische aandrijving en is afgebouwd door CCM3. De MerlinGroup is in 1995 opgericht door Jan Kleine uit Arkel, die is grootgebracht in een schippersfamilie. Sinds 2019 is ook zijn neef Aad Kleine betrokken bij het bedrijf – eerst als adviseur en sinds vorige jaar als compagnon. Hij zegt over het binnenvaartbedrijf: “We zijn een dienstverlener in de container- en bulkvaart en tevens participatiemaatschappij. In feite vormen we een gouden driehoek met een schip, een compagnon en een opdrachtgever, met de MerlinGroup als toegevoegde waarde.” “We geloven in talent en helpen die in de vorm van een participatiemodel een volgende stap te maken. Dat gaat op basis van gelijkwaardigheid. Op de Salamanca zijn dat sinds 2021 Danny van Deurzen en Ilse van de Sanden.” Danny van Deurzen vertelt daarover: “Ik ben al 25 jaar actief in de binnenvaart en dan vooral in de tankvaart. In 2021 werd ik mede-eigenaar van de vorige Salamanca en stapte daarmee over op de containervaart. Vier jaar geleden maakte mijn partner Ilse de overstap naar de binnenvaart en samen vormen we ID Shipping. Ilse verzorgt daarvoor de administratie en is onderdeel van de crew.” “Samen met de MerlinGroup hebben we bewust gekozen voor nieuwbouw. De energietransitie is in volle gang en ook wij vinden dat we actief moeten inzetten op ‘vergroening’. Dat is ons gelukt met dit next generation schip, waarmee we ook inspelen op de vraag van de klant.” De nieuwe Salamanca gaat varen voor de Danser Group, eveneens een partij die vastberaden is een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de binnenvaart. Hybride aandrijving Bij de MerlinGroup is oprichter Jan Kleine verantwoordelijk voor alle binnenvaartzaken en de contracten; Aad Kleine voor de bedrijfsvoering, de verzekeringen en bankzaken. Gezamenlijk doen zij het management van alle schepen. De vloot telt negen binnenvaartschepen, bestaande uit jonge schepen gekocht uit de vaart en twee nieuwbouwschepen. “We hebben geen ambitie om heel erg te groeien. Onze primaire drive is wat we doen, erg goed te doen. Met ander woorden: kwaliteit gaat bij ons vóór kwantiteit. Bij de hybride aandrijving van de Salamanca is rekening gehouden met de toekomst. Het systeem kan worden aangepast, want er is ruimte voor een accu- of waterstofpakket.” “Innovatie behoort naast ontzorgen, kennis van zaken en afspraak is afspraak dan ook tot onze kernwaarden. Met de Salamanca varen we vooral naar Antwerpen, Amsterdam, Vlissingen en Terneuzen, maar we kunnen desgewenst ook naar Bazel”, aldus Aad Kleine. Het dieselelektrische gedeelte bestaat vijf Scania-dieselgeneratoren (2 x DC16 en 3 x DC13) en twee door de generatoren gevoede Oswald-motoren van 800 kW elk. Het containerschip beschikt verder over twee Veth-boegschroeven van 478 kW. Vertrouwen waargemaakt In nauw overleg met Danny en Ilse stond Hoogendoorn1961 garant voor de door hen gewenste fraaie betimmering van de door Kampers geleverde stuurhut en de grote woning plus prima bemanningsonderkomens op het achterschip. Om tot achttien containerlengtes te kunnen komen is er geen woning op het voorschip en ontbreekt het gangboord op het achterschip. Voor de via Concordia Damen verkochte vorige Salamanca hoeven niet alle letters op de boeg verwijderd te worden, want dat schip vaart verder onder de naam Laman. De door de MerlinGroup gekochte schepen uit de vaart werden geleverd door Concordia Damen. “Chris Kornet, managing director van de werf, zegt over de levering van de nieuwe Salamanca: “Beide familiebedrijven kennen elkaar al jaren. We zijn erg dankbaar dat de MerlinGroup opnieuw voor ons heeft gekozen.” Aad Kleine zegt tot besluit in een reactie: “De MerlinGroup werkt al geruime tijd samen met Chris (foto Media-Creators) Kornet en de Werkendamse werf. De verhoudingen zijn goed en we zijn altijd zeer tevreden geweest over de geleverde schepen en de service. Ook met de levering van onze nieuwe Salamanca heeft Concordia Damen ons vertrouwen weer waargemaakt.” Aan mcs SALAMANCA leverden o.a. vlootschouw.nl/salamanca Concordia Damen Shipbuilding Levering totaal schip CCM3 Afbouw Beerens - Dubbel uitschuifbare sierradarmast D-model verlengd - Sierdakmast - Heklichtbeugel met 3 vleugels in SendoXL model - Uitschuifbare stuurhuistrap - Rechte alu roeftrap - Diverse RVS uitlaten De Waal Machinefabriek Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem Stuwa=schroefasseals EasyFlow-roersysteem Stuwa-stuurwerkinstallatie EOC onderlinge schepenverzekering Scheepsverzekering Foresta Trading - F.T. VICTOR dekwaspompen - F.T. VICTOR lens-/ballastpompen 500 m³/u - F.T. VICTOR zwartwaterpomp - F.T. TTK stripping-ejectors - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar - F.T. Smeeroliehaspelsets - F.T. Gasolietrimpomp - F.T. Smeeroliepompen Hoogendoorn 1961 Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis Hybrid Ship Propulsion Levering van 2x Oswald PMmotor 800kW met ingebouwd stuwdruklager Kampers Shipyard (stuurhut) Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Oechies Elektrotechniek • Levering van het complete elektrische voortstuwingspakket • Levering en installatie van het complete power management systeem • Levering en installatie van het camerasysteem • Complete elektrische scheepsinstallatie Tresco Engineering Tresco Navigis Veth Propulsion 2 Veth Stuurrooster boegschroeven type VSG-1300L incl. met opgebouwde e-motor 478 kW @ 1800RPM 2 Scania generatorsets DC16 320A 500 kVA (400 ekW) @1500RPM 3 stuks Scania generatorsets DC13 320A 388 kVA (310 ekW) @1500RPM WindeX Engineering - Airconditioning - Afzuiging accommodatie Reünie bij 65e Nationaal Kamp Hattem In juni is het 65e Nationaal Kamp Hattem. Het jeugdkamp, ontstaan uit de wereld van schippersinternaten, gaat op maandagmiddag 3 juni van start. Het thema dit jaar is Mexico. Jeugdjournaal De opening gebeurt door Benjamin Kat. Daarmee houden de organisatoren de traditie in ere dat de kampweek opent met een voor de deelnemers bekende Nederlander. Kat is presentator en redacteur bij NOS Jeugdjournaal. Hij is vaak te zien in de ochtend- en avonduitzendingen van het Jeugdjournaal op televisie en hij presenteert de online serie Uitgezocht. Op 3 juni kruipt Benjamin Kat in de rol van onderzoeksjournalist van het BOS Jeugdjournaal in het toneelspel van het 65e Nationaal Kamp Hattem: Fiesta de la Fiesta! Reünie De Kampweek, georganiseerd door de vrijwilligers van Stichting Bosavontuur Hattem, vindt van 3 tot en met 7 juni plaats in de bossen van Hattem. Uit het hele land doen ruim 250 kinderen uit groep 7 en 8 een week lang mee aan allerlei activiteiten rond spelen en leren in de natuur, samenwerken, plezier maken en avonturen beleven. Onder hen zijn meer dan twintig bewoners van Meanderinternaten Zwijndrecht, Zwolle en Lemmer. Ook vanuit Terneuzen komen enkele schipperskinderen, die op basis school De Oude Vaart zitten, naar Hattem.. Voorafgaand aan de Kampweek wordt op zaterdag 1 juni een reünie georganiseerd voor mensen die in het verleden, op wat voor manier dan ook, betrokken zijn geweest bij Nationaal Kamp Hattem. Het thema is dit jaar Mexico. (logo Nationaal Kamp Hattem) Passagiersvaart sluit zich aan bij BDB De vereniging Mittelständische Personenschiffahrt (MPS), die de belangen vertegenwoordigt van 118 Duitse mkbbedrijven uit de rond- en passagiersvaart, is toegetreden tot binnenvaartorganisatie BDB. Voorzitter Karl Hofstätter (Weiße Flotte Heidelberg) werkt mee binnen de commissie voor passagiersvaart van de BDB, die een spreekbuis is richting overheid en administratie. Bundeling “Met ons lidmaatschap willen we de krachten bundelen en ons nog sterker engageren voor onder meer de ontwikkeling van technische regelgeving en de herziening van de bemanningsvoorschriften”, aldus Hofstätter. BDB-directeur Jens Schwanen vult aan: “Van oudsher brengen leden van de MPS veel kennis in binnen onze commissie voor passagiersvaart. Nu gaan we onze samenwerking versterken en verder uitbreiden. In tijden van personeelstekort en de dringende behoefte aan het moderniseren van de vloot staan we samen sterker. Deze uitdagingen gelden zowel voor de goederen- als de passagiersvaart.” De MPS werd opgericht in 1955. De leden zijn actief in heel Duitsland en dan met name op de Rijn en zijn zijrivieren.

9 april 2024 33 28, 29 & 30 MEI 2024 EVENEMENTENHAL GORINCHEM Het jaarlijkse evenement voor professionals uit de binnenvaart sector BESTEL NU UW GRATIS TICKET MET CODE: MP1201 Maritime Industry Maritime Industry Gorinchem Maritimeindustry1 WWW.MARITIME-INDUSTRY.NL ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Scheepsbouw zit in ons DNA DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant