Views
8 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

28 9 april

28 9 april 2024 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! NIEUW SHIPVISION Micento Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 80 x 9.50 x 2.95 1.531,513 1971 Fabr. Caterpillar 3508C, 1065 Pk, CCR2, Bj. 2019 Linquenda Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.45 x 3.39 2.893,837 2002 Caterpillar 3512 (B) DI-TA, 1521 Pk, Bj. 2002 Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. SHIPVISION VEEL VERNIEUWD DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Mi Vida Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 109 x 10.50 x 3.18 2.502 1992 Caterpillar 3512 DI-TA elektronic, 1500 Pk, Bj. 1994 Bastiaan Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 104.98 X 9.50 X 2.82 1.920 1969 Caterpillar 3512 B DI-TA, 1300 Pk, Bj. 2004 Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL Vakantie in eigen land? Een verrassend uitje voor de hele familie! www.miniworldrotterdam.com 30% korting

9 april 2024 29 Oude haven Oud-Beijerland is grotendeels bewaard gebleven Handelshaven werd toeristische trekpleister Wie tegenwoordig langs de met historische panden omgeven haven van Oud- Beijerland loopt, zal niet meteen denken aan een oude handelshaven. De haven is namelijk al decennialang een thuis voor fraaie jachten. Dat geeft in de lente- en zomermaanden extra kleur en sfeer aan de pittoreske, historische haven. DOOR ARIE PIETERS De Oud-Beijerlandse haven ligt op minder dan een steenworp afstand van het oude centrum van het Zuid- Hollandse dorp. Hij liep feitelijk ook door tot daar. Kleine vrachtschepen konden zo gemakkelijk hun vracht afleveren aan de achterzijde van pakhuizen en bedrijven die daar waren gevestigd. Buiten Kalkhaven 10 Woonoppervlakte ca. 111 m 2 Transformatie naar bijzondere 4-kamerwoning met loggia Niet gedempt De huidige aanblik van de haven is vergelijkbaar moet zoals de situatie tot 1960 was aan de andere kant van de Hoeksche Waard: in ‘s-Gravendeel. Ook daar liep de haven oorspronkelijk door tot in het oude centrum. Daar koos men er 65 jaar geleden voor om de haven grotendeels te dempen. Dat wordt door sommige, oudere ‘s-Gravendelers nog steeds betreurd. Wie nu kijkt naar de haven van Oud- Beijerland, begrijpt die nostalgische kijk wel, want deze haven is onmiskenbaar een toeristische trekpleister geworden. Een veel groter deel van de Oud-Beijerlandse haven is namelijk bewaard gebleven. De functie van handelshaven is echter allang verleden tijd. Ooit liep ook het spoor van de stoomtram van RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) deels langs de haven. Op een oude ansichtkaart van de Bierkade, waarschijnlijk vervaardigd in de tweede helft van de jaren 50, dook nog een eenzame RTM-goederenwagon op. Een soort van laatste aandenken aan de tijd dat de tram de haven aandeed. Suikerfabriek Oud-Beijerland werd feitelijk al snel na het ontstaan van het dorp een van de belangrijkste handelsplaatsen van de Hoeksche Waard. Het dorp leefde van handel, landbouw en de visserij. De rijkdom die dit bracht, is nog terug Voorzien van privélift Parkeervergunning mogelijk Koopsom: € 635.000 k.k. Binnen Kalkhaven 11 te vinden in de statige herenhuizen in het centrum langs de Vliet en aan de Havendam. In de oude haven was het vaak een drukte van belang. De suikerfabriek, een sigarenfabriek, een cementfabriek, een paling- en zalmrokerij en andere bedrijven zorgden vanaf de 19e eeuw bovendien voor veel industriële activiteit in het centrum. Tot aan het schrappen van de stoomtram (1956) in de Hoeksche Waard deed ook de RTM het grootste dorp van de regio aan. De suikerfabriek zou in 1974 zijn deuren sluiten en werd in 1983 definitief gesloopt. De fabriek zorgde voor veel werkgelegenheid en trok bovendien nogal wat seizoensarbeiders vanuit Brabant aan. Steeds meer bedrijven verdwenen of vertrokken in de tweede helft van de vorige eeuw naar locaties buiten het centrum. En de zalmvisserij was al veel eerder beëindigd. De tijd dat de haven het van handel en industrie moest hebben, was definitief voorbij. Jachthaven Tegenwoordig ‘bevolken’ de plezierjachten van WSV Het Spui de haven. De vereniging werd opgericht In de haven van Oud-Beijerland was het vroeger een drukte van belang op 9 januari 1933 door Jan Stolk, die negen eigenaren voor het idee van een vereniging had weten te interesseren. Watersportvereniging Het Spui telt nu zo’n 150 leden en beschikt over ongeveer 100 ligplaatsen. Een deel daarvan komt in de zomer vrij voor gasten. Aan de ingang van de haven bevinden zich zowel aan stuur- als bakboordzijde passantenplaatsen met steigers. Ze zijn geschikt voor boten tot maximaal 10,50 meter lengte. Kortere boten mogen vrij in een box aanmeren of op aanwijzing van de havenmeester. Net als voorgaande jaren is aan de Oud-Beijerlandse haven de Blauwe Vlag toegekend. Deze internationale milieuonderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan stranden en jachthavens die bewezen schoon en veilig zijn. Vorig jaar wapperde de vlag in 134 Nederlandse jachthavens. Voor dit jaar moeten de Blauwe Vlaggen nog worden toegekend. Tegenwoordig ‘bevolken’ de plezierjachten van WSV Het Spui de haven. (foto Arie Pieters) Woonoppervlakte ca. 106 m 2 Transformatie naar bijzondere 4-kamerwoning met loggia Voorzien van privélift Parkeervergunning mogelijk Koopsom: € 599.000 k.k. VERKOOPINFORMATIE EEN ONTWIKKELING VAN ARCHITECT WALTMANN MAKELAARS 078 613 43 11 WWW.WALTMANN.COM STENIC ONTWIKKELING STIJL ARCHITECTUUR

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant