Views
8 months ago

2024-08

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Vaart
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Haven
  • Gaat
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • April

26 9 april

26 9 april 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

9 april 2024 27 Het laatste grind van de Grensmaas Voor de grindwinning in Zuid- Limburg is het einde in zicht. Op 31 december 2026 is het afgelopen – en daarmee ook de scheepstransporten naar de betonindustrie. DOOR NOUD VAN DER ZEE In de wingebieden Trierveld en Koeweide van rivierenproject Grensmaas is nog enige ruimte om grind te delven, alhoewel de uitvoering maanden vóór ligt op de ramingen. Dat komt door tegenvallende grindopbrengsten. In de tijdelijke haven van Trierveld in de gemeente Sittard-Geleen liggen twee grote grindverwerkingsinstallaties, de Merwede 28 en de Rotterdam. De Merwede 28 werd in 1968 gebouwd als grijpgrindmolen. Hij is in de loop der jaren gemoderniseerd en zeven jaar geleden omgebouwd tot verwerkingsinstallatie. De Merwede 28 graaft zodoende niet meer naar grind, maar maakt zand en grind klaar voor de verkoop. Grind wordt eerst met hydraulische kranen boven water gehaald en in een groot depot verzameld. Vanaf dat depot gaat het ruwe materiaal op lopende banden naar de verwerkingsinstallaties. Daar wordt het gewassen, gezeefd, gescheiden en eventueel gebroken. ‘Droge’ winning Technisch adviseur Hans van der Meer van Consortium Grensmaas zegt: “Het consortium koos voor ‘droge’ grindwinning, omdat deze aanpak minder overlast oplevert voor omwonenden dan de traditionele grindwinning waarbij baggermolens in het wingebied rondvoeren. Het aantal klachten beperkte zich tot enkele. In 2017 zijn de Merwede 28 en de Rotterdam naar Holtum gekomen. We lopen hier tegen het einde van ons project.” “De kans op verontreinigingen in het grind neemt toe, zoals kolen en versteend hout. In tegenstelling tot de verwerkingsinstallatie Rotterdam heeft de Merwede 28 geen apparatuur om de verontreinigingen uit het grind te halen. Het aanbod voor de Merwede 28 liep enorm terug. Ook door de tegenvallende grindopbrengsten in Trierveld. De leiding van Consortium Grensmaas heeft daarop besloten de Merwede uit de productie te halen en op de Rotterdam een tweeploegendienst in te voeren. De Merwede 28 komt over enige maanden aan de kade te liggen en wordt afgebroken.” Op een eiland Willie Coonen (59) en Cees van den Hil (64) hebben ruim dertig jaar op de Merwede 28 gewerkt. Beiden hebben de gehele periode van het Grensmaasproject sinds 2008 meegemaakt. Ze zijn als bakschipper begonnen. Van den Hil en Coonen zijn tegen het einde van hun loopbaan als ploegbaas, respectievelijk plaatsvervangend ploegbaas werkzaam op de Rotterdam. “Toen wij begonnen op die traditionele grindmolen, was het werk heel anders dan tegenwoordig”, vertelt Cees van den Hil. “Je werkte als team met tien mensen op de molen. Iedereen stak elkaar de helpende hand toe. Je moet beseffen dat je midden op een grindplas lag. Het voelde aan als op een eiland. Wel had je vroeger te maken met veel lawaai. Nu is het veel stiller op de Rotterdam. Alles gebeurt elektrisch.” Cees van den Hil (links) en Willie Coonen in de overblijfruimte op de Rotterdam. Willie Coonen zegt: “Dat traditionele baggeren had toch iets bijzonders, alleen al dat ‘happen’ van de molen naar grind in de bodem. Wij werken tegenwoordig op een verwerkingsfabriek met minder collega’s. Vroeger stapte je in een bootje en voer je naar de baggermolen. Het gekraak hoorde bij het baggerwerk, evenals het geratel van de emmers. Je voelde je op een eiland, zoals Cees zei.” Laden Hans van der Meer vertelt: “Wij leveren als consortium zand en grind voor de bouw. Eigenlijk leveren wij maar aan één klant: Maasgrind in Maasbracht. In dat bedrijf werken grindproducenten samen. En die huren binnenvaartschepen in voor het vervoer van zand en grind naar de betoncentrales. Bij Maasgrind zitten planners, die tot taak hebben om binnenvaartschepen om de beurt en naar evenredigheid hier aan de molen te kunnen laten laden.” Van den Hil onderbreekt zijn collega: “Heel veel schippers leggen hier regelmatig aan. Meestal zijn het zelfstandige schippers, die zijn ingehuurd. Vier van de vijf schippers hebben een contract afgesloten. Kleine en grote binnenvaartschepen komen naar Trierveld om verschillende soorten producten te laden. Daarvoor hebben ze compartimenten in hun ruim gebouwd.” Coonen: “Het komt regelmatig voor dat een schip ’s morgens aanlegt voor fijn grind. Op de Rotterdam wordt aan bakboordzijde voor in het schip fijn grind in het ruim gestort en achter zand. Aan stuurboordzijde wordt het grovere grind gestort. ’s Middags moet het schip om de molen heen varen en wachten tot andere wachtende schepen daar hun lading gekregen hebben. Dan pas kan het schip aanleggen om het zogenaamde keurgrind in ontvangst te nemen.” “We hebben nog ruim twee jaar werk in Zuid-Limburg”, zucht Van den Hil. “Er zijn niet veel grindprojecten meer in Schoon grind wordt in een grindbak gestort. (foto’s Noud van der Zee) Nederland. Provincies geven veel minder vergunningen af dan vroeger. Het zal mijn tijd duren, ik ga binnenkort met pensioen.” Coonen zegt weinig hoopvol: “Ik heb nog een jaar of zeven te gaan. Ik hoop, dat ze dan nog werk voor mij hebben, want het Grensmaasproject kent vooralsnog geen vervolg na 2026.” VERZET TEGEN EXTRA WINNING Tijdens een informatieavond in maart in Grevenbicht bleek een deel van de ongeveer 70 bezoekers fel gekant tegen een (beperkte) ontgronding onder de geluidswallen bij Illikhoven en Schipperskerk. Ze vrezen stof- en geluidsoverlast en schade aan woningen. Consortium Grensmaas wil dit gebied ook ontgronden, omdat de grindopbrengsten de laatste tijd tegenvielen. Directeur Kees van der Veeken van Consortium Grensmaas had al aangegeven dat het grindbedrijf met een financiële kater blijft zitten als de grindopbrengsten in Trierveld ver achterblijven bij eerdere ramingen. Nu blijkt dat er een miljoen ton minder grind in de grond zit. Daarom overlegt het consortium met het provinciebestuur van Limburg om dat te compenseren met een nieuwe vergunning om grind te mogen winnen onder de geluidswallen aan de noord- en zuidkant van Trierveld. De provincie wil dat de grindproducenten in ruil maatschappelijke meerwaarde leveren. Die hebben voorgesteld onder meer een recreatievijver aan te leggen en een educatieplek voor schooljeugd te realiseren.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant