20 9 april 2024 Antwerpen viert mijlpaal: Ane Maersk bunkert 4.300 ton groene methanol Tijdens haar maiden voyage bezocht de Ane Maersk begin april de Antwerpse haven. Tijdens het laden en lossen van containers bij MPET onderging het schip zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren: 4.300 ton groene methanol en 1.375 ton biodiesel. Meestal halen nieuwe containerschepen het nieuws als ze een recordaantal containers kunnen laden. Met 16.000 TEU is de Ane Maersk wel groot, maar ze haalt het in de verste verte niet bij de grote jongens, die al meer dan 24.000 TEU kunnen meenemen. Bijzonder De Ane Maersk is om een andere reden bijzonder: het is het eerste grote zeeschip dat op methanol kan varen. De succesvolle bunkerbeurt op 2 april markeert voor Port of Antwerp-Bruges een mijlpaal in de ambitie om een multifuel-haven te worden: een zeehaven waar alle soorten – met name hernieuwbare en schonere – brandstoffen beschikbaar zijn. We zijn vastbesloten een pioniersrol te vervullen voor klimaatneutrale brandstoffen Methanol (CH 4 O) geldt als een kansrijke brandstof op weg naar volledig emissievrije scheepvaart. Het is een eenvoudige, giftige vorm van alcohol. Het is een relatief veilige brandstof, die vloeibaar is bij omgevingstemperatuur. Gebruik zorgt voor minder uitstoot van stikstof (tot 60 procent), zwavel (tot 99 procent), stofdeeltjes (tot 90 procent) en CO 2 (tot 15 procent). Als de brandstof is geproduceerd uit hernieuwbare biomassa krijgt die het predicaat ‘groen’ of ‘bio’. Serie van achttien schepen De stop in de Antwerpse haven maakte deel uit van de eerste reis van de Ane Maersk van Zuid-Korea, waar het containerschip is gebouwd door Hyundai Heavy Industries, naar China. De Ane Maersk is uitgerust met een dual-fuel motor die zowel op methanol als op biodiesel en traditionele bunkerbrandstof kan varen. De Ane Maersk is het eerste van de serie achttien grote methanol-aangedreven schepen die dit en volgend jaar door Maersk in de vaart worden gebracht. Met de Laura Maersk had de Deense rederij vorig jaar ook al de echte methanolprimeur bij de containerschepen. Dat schip is met een laad capaciteit van ruim 2.100 TEU echter een stuk kleiner. SIMOPS Het bunkeren vond plaats op de MSC PSA European Terminal in het Deurganckdok. TankMatch stuurde twee bunkertankers om de 4.300 ton groene methanol over te pompen in de Ane Maersk. Vervolgens leverde een schip van VT Group 1.375 ton biodiesel (B100). Het bunkeren gebeurde tegelijkertijd met het laden en lossen van de containers. De zogeheten ‘simultane operaties’ (SIMOPS) verhoogden zodoende de efficiëntie en verkortten de duur van het verblijf in de haven. Voor Port of Antwerp-Bruges is de bunkering een mijlpaal in de ambitie om een multifuel-haven te worden, “waar een veelheid aan verschillende klimaatneutrale brandstoffen zoals waterstof, ammoniak, methaan en methanol beschikbaar zijn voor bunkering, naast de reeks bio- en conventionele bunkerbrandstoffen die al beschikbaar zijn.” In juni 2023 vond de allereerste bunkeroperatie met methanol plaats in Antwerpen, toen 475 metrische ton methanol werd geleverd aan de tanker Stena Pro Marine. CEO Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp- Bruges stelt: “Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld zijn we vastbesloten om een pioniersrol te vervullen in de integratie van klimaatneutrale brandstoffen in de bunkermarkt. Port of Antwerp-Bruges faciliteert waar mogelijk, maakt beide platformen (de havens van Antwerpen en Zeebrugge, red.) multifuel-ready en zet zelf in op het vergroenen van haar vloot aan de hand van alternatieve brandstoffen.” Dit is een belangrijke stap om de uitstoot van broeikasgassen in 2040 naar nul te brengen Annick De Ridder, bestuursvoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, staat er hetzelfde in: “Het succesvol Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn
9 april 2024 21 RWS: RECREATIEVAART KAN SLUIS PANHEEL BETER MIJDEN Bij Sluis Panheel is momenteel alleen de nieuwe sluis in gebruik. Daarvan zijn de kapotte glijbolders weggehaald, waardoor minder recreatievaartuigen tegelijk kunnen schutten. Rijkswaterstaat vraagt recreatievaarders daarom om de sluis in het Kanaal Wessem-Nederweert te mijden, met name tijdens lage afvoeren. Van of naar de Maasplassen kunnen ze beter via de Maas varen. “Als er tegelijkertijd beroepsvaart geschut wordt, leggen we die meestal voor de veiligheid voor in de kolk”, legt Rijkswaterstaat uit aan watersporters. “In verband met veiligheid mag recreatievaart nu niet naast de beroepsvaart liggen tijdens het schutten. Dit betekent dat er minder recreatievaartuigen kunnen worden geschut als er beroepsvaart aanwezig is.” Het is nog onbekend wanneer nieuwe glijbolders worden geplaatst in de sluis. Sluis Panheel. (foto Rijkswaterstaat / Flying Eye) De Ane Maersk lag bij MPET tijdens de bunkering. (foto Port of Antwerp-Bruges) DUIZENDEN DOEN MEE AAN MAAS CLEANUP DAY bunkeren van deze nieuwe generatie schepen bewijst dat we de juiste stappen zetten om onze haven tegen 2025 verder om te vormen tot een multifuel-haven: een haven waar naast traditionele brandstoffen ook duurzamere alternatieve brandstoffen zoals methanol worden aangeboden. Als ambitieuze pioniershaven wil Port of Antwerp-Bruges een inspiratiebron zijn voor de hele maritieme sector.” Belangrijke stap “Wij zijn verheugd om met Port of Antwerp-Bruges samen te werken aan de maiden voyage van de Ane Maersk”, aldus Emma Mazhari. Zij is hoofd Energiemarkten bij A.P. Moller–Maersk. “Dit is een belangrijke stap in onze inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen in 2040 naar nul te brengen. We waarderen al onze partners die bijdragen aan het koolstofvrij maken van de scheepvaart en logistiek, en we zijn blij om te zien dat zowel de groene brandstof als de bunkerinfrastructuur een veelbelovende ontwikkeling doormaken.” Johan Van Daele, algemeen directeur van MPET, is trots op de aankomst en succesvolle bunkering van de Ane Maersk. “Deze prestatie was het resultaat van nauwgezette planning en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Tijdens de operatie verliepen de SIMOPS (simultane operaties) uitzonderlijk goed, met minimale impact op onze regelmatige operaties.” “Het bunkeren van 4.300 ton methanol vormt voor ons een nieuwe mijlpaal na het uitvoeren van een aantal kleine methanolbunkeringen”, zegt André Nieman, CEO van Tankmatch. “We zijn trots om deel uit te maken van de decarbonisatie van de scheepvaart.” CEO Niels Groenewold van VT Group voegt toe: “De B100-bunkerdienst aan de Ane Maersk is een trots moment voor ons. Het is een duidelijke indicator dat we op de goede weg zijn naar het duurzame pad dat we voor onszelf hebben uitgestippeld. We kijken uit naar een gezamenlijke duurzame toekomst, ondersteund door het bunkeren van alternatieve brandstoffen zoals B100.” Aan de landelijke Maas Cleanup Day op 23 maart deden duizenden vrijwilligers mee. De traditionele Opschoondag in Maasgouw, Gennep en Mook, heeft een nieuwe, internationale naam: Maas Cleanup Day. Maar nog steeds is het een dag waarop vrijwilligers van verenigingen, instellingen, bedrijven, milieuorganisaties en politieke partijen de handen uit de mouwen steken. Een actie ter bestrijding en voorkoming van de ‘plastic soep’ in de oceanen. Ook leuk voor de clubkas, want de betrokken Maasgemeenten storten 200 euro naar elke deelnemende vereniging. Achttien leden van Heemkundevereniging Maasbracht in Beelden gaven gehoor aan de oproep om in Maasgouw de Maasoevers vrij te maken van afval. De vereniging deed voor de vijfde keer mee aan de actiedag. Coördinator Frans Caris van de heemkundevereniging blikt terug: “Wij hebben met onze groep flink aangepakt.” Ze maakten beide oevers van de landtong nabij het Havenmonument in Wessem afvalvrij. “In de voorbereiding had het gemeentebestuur van Maasgouw gezorgd voor afvalzakken, vuilprikkers, handschoenen en een kruiwagen. In de loop van de morgen trakteerde de gemeente op koffie, thee en Limburgse vlaai. In totaal hebben we meer dan 20 volle zakken afval verzameld.” Ook vrijwilligers van Scouting de Terwindtvaarders uit Heel, Fanfare Eensgezindheid uit Brachterbeek deden mee aan de opschoondag in Maasgouw. TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl