14 9 april 2024 Wij feliciteren Rijfers Nautical Management BV en Phoenix Cruises met MPS Amina Gerealiseerd door Vahali Shipyards Met heel veel plezier en trots hebben wij meegewerkt aan het interieur en de stoffering van MPS AMINA. Team Vista feliciteert Rijfers Nautical Management BV met dit prachtige schip en wenst kapitein, crew en passagiers een behouden vaart. Vista Interior Projects regelt alles voor klanten in de riviercruise, offshore en projectenmarkt die hun schip, platform of ander project (her) ingericht willen hebben. Van ontwerp tot productie en van levering tot installatie. Inclusief onderhoud van het complete interieur. • Maatwerk meubelen in hout en staal • Italiaans en Nederlands los meubilair • Levering en installatie tapijt en vinyl • Meubelstoffering • Confectie raambekleding • Bedden en matrassen uit Nederland • Levering en installatie grastapijt • Professionele tapijtreiniging Vista Interior Projects B.V. - Nordhornsestraat 99c - 7591 BD Denekamp - T +31 (0) 546 - 604 840 - www.vistaprojects.nl - info@vistaprojects.nl
9 april 2024 15 Slim ontwerp creëert extra ruimte op mps Amina Johan Rijfers bij de Amina, in de laatste week voor de doop. “Het ons hier in Tiel: er is veel ruimte op de kade en we kunnen hier goed werken.” (foto Tekst & Toebehoren) Mps Amina is de nieuwste aanwinst voor Rijfers Nautical Management. De elegante cruiser gaat varen voor Phoenix Reisen. De Duitse touroperator doopte het schip op 3 april in Bonn. Aansluitend maakte de Amina haar eerste reis. DOOR MARTIN DEKKER “Dit is het achtste schip voor onszelf”, zegt Johan Rijfers, die zelf de afbouw leidde. “Daarvóór hebben we al wat andere schepen gebouwd, maar dit is nummer acht in eigen beheer.” Een week vóór de doop geeft hij trots een rondleiding aan boord. De Amina ligt dan nog in de gemeentehaven van Tiel, terwijl de laatste klusjes worden gedaan om het schip er spic en span uit te laten zien. De vorige keren gebeurde dat in Arnhem, waar Rijfers Nautical Management en zusterbedrijf Rivertech (dat het nautisch en technisch management verzorgt) ook zijn gevestigd. Een deel van de kades daar wordt gerenoveerd, de rest van de ruimte is bezet door asiel- en vluchtelingenschepen. “De cruisevaart moest er weg. Daarom zijn we naar Tiel uitgeweken”, legt Johan uit. “Het bevalt ons hier: er is veel ruimte op de kade en we kunnen hier goed werken. In de laatste vier weken moet er veel aan boord gebracht worden. Vrachtwagens kunnen hier tot bij het schip komen. Op de werf moet je met een kraan werken. Het volgende schip ronden we ook hier af.” Dat wordt de Aurelia, eveneens voor Phoenix. Die moet volgend voorjaar klaar zijn. In 2025 volgt ook nog de Versailles voor Saga Travel. Johan is niet meer operationeel actief binnen Rivertech en Rijfers Nautical Management. Twee jaar geleden droeg hij de leiding over aan CEO Otto Groen. “Ik heb het grootste deel verkocht, maar ben nog wel aandeelhouder. En ik bouw de schepen nog. Dat doe ik ook graag. Eén of twee per jaar. Inclusief de bezoeken aan de Vahali-werf in Servië. Mijn vrouw doet het interieur, samen met onze vaste architect, Cubik 3 uit Hamburg.” 210 gasten Johan en zijn team hebben inmiddels veel ervaring met de bouw van riviercruiseschepen. Toch is het elke keer weer anders, vertelt hij. Zeker nu. “Want het concept is een beetje anders. De afmetingen van het casco zijn hetzelfde: 135 meter lang, 11,45 meter breed en 6 meter hoog. Binnen de beschikbare ruimte proberen we altijd toch weer verbeteringen te realiseren.” In dit geval is de capaciteit vergroot: de Amina kan 210 gasten herbergen, en vijftig bemanningsleden. “Dat is wel vrij uniek – en zonder dat de hutten merkbaar kleiner zijn.” Die beschikken over schuifpuien en een panoramisch uitzicht. Er zijn ook twee kamers speciaal voor mensen met een beperking. Die beschikken bijvoorbeeld over extra ruimte voor een rolstoel. “De meeste ruimte hebben we gewonnen doordat het een 3-deksschip is en het stuurhuis verder naar voren is geplaatst. Het voordek is kleiner geworden, en daardoor konden we het hotelgedeelte een meter of 15 langer maken. Dat is natuurlijk heel veel volume in het schip.” In plaats van twee restaurants boven elkaar in het voorschip, zoals vaak gebruikelijk is, is nu gekozen voor één groot restaurant beneden. Met een slimme oplossing voor de ramen (met spiegels) hebben gasten daar toch volop licht en zicht op het water. Het tweede restaurant, op het achterschip, is eveneens groter dan gewoonlijk. “In plaats van dertig mensen kunnen daar bijna zestig terecht. Dat gaat op reservering. Maar wel zo dat iedereen een kans heeft om minimaal één of twee keer daar te eten.” Lees verder op pagina 17 NO CONCESSIONS ON QUALITY www.dmt-winches.com WIJ WENSEN MPS ANIMA EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART NOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214 FAX: 078-6821217 INFO@ALUBOUWDEMOOY.NL WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL IN-HOUSE engineering, production and testing for WINCHES, deck equipment and control systems. CONTACT DETAILS: sales.nl@dmt-winches.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl