12 9 april 2024 Wij wensen Fam. Van Strien een behouden vaart met het mts Carpe Vesperum www.pckamp.nl Wij feliciteren familie Van Strien met MTS Carpe Vesperum Afbouw door P.C. Kamp Scheeps- en Constructiewerken B.V. Foto Maritime Filming Group Een veilige en succesvolle vaart! PSI Piping is verantwoordelijk voor de installatie van het complete dekpijpleidingsysteem. Wij feliciteren Fam. Van Strien met de oplevering en wensen het mts Carpe Vesperum en haar bemanning een veilige en succesvolle vaart.
9 april 2024 13 Spooldersluis nu drie dagen dicht; volgend jaar drie maanden In aanloop naar de renovatie van de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug voert Rijkswaterstaat inspectiewerkzaamheden. Daarom is de sluis in Zwolle van maandag 15 april 22.00 uur tot en met donderdag 18 april 17.00 uur gesloten voor de scheepvaart. DUITSE BONDEN STARTEN SAMEN NAUTISCH-TECHNISCHE COMMISSIE De Duitse binnenvaartorganisaties BDB en BDS hebben een gezamenlijke nautisch-technische commissie in het leven geroepen. Daarin gaan ze hun kennis en ideeën bundelen. Ook zullen ze er gezamenlijke standpunten afstemmen om in te brengen bij het Europese IWT-platform. De nieuwe commissie is op 18 maart opgericht aan boord van het schoolschip RHEIN in Duisburg. Hierbij waren elf leden van de BDS en de BDB aanwezig. Ze hebben tijdens hun eerste bijeenkomst onder meer gesproken over de overgangsregelingen binnen ES-TRIN en de geplande veranderingen bij de elektronische meldplicht op de Rijn. Ook hebben de commissieleden een brief opgesteld aan de afdeling Vaarwegen van het Duitse verkeersministerie. Daarin stellen ze voor om de werkgroep Technische Scheepsveiligheid nieuw leven in te blazen. Deze zou dan minimaal twee keer per jaar bijeenkomen voor overleg. De Spooldersluis in Zwolle. (foto Rijkswaterstaat) De afsluiting is onvermijdelijk om inspecties uit te kunnen voeren, meldt Rijkswaterstaat. “We onderzoeken bijvoorbeeld of de buizen in de bodem van de Spooldersluis geschikt zijn om er nieuwe kabels en leidingen door te trekken. En op de Spooldersluisbrug inspecteren we de ankers waarmee de zogeheten hameistijlen – de twee brugpilaren naast de weg – aan het beton vastzitten.” De Spooldersluisbrug blijft wel open voor het wegverkeer. Omvaren Tijdens de afsluiting van de sluis moeten schepen omvaren. Dat kan via Trots op resultaat Vervolg van pagina 11 spoilers, koelers en buitenboord afsluiters inbouwden. Dat gebeurde onder toezicht van Hans – en zo eens in de week onder het scherp oog van Tonny zelf natuurlijk, niet te vergeten.” “Al snel kwam PSI aan met vrachtwagens vol rvs pijpen en afsluiters”, schetst Mark de voortgang. “Doordat zij die op voorhand al hadden kunnen maken, lag dus ook meteen heel het dek volgebouwd. EMS bracht de kabels en kasten en die werden de route Zwolle-IJsselkanaal, Zwarte Water, Zwarte Meer, Ramsdiep/Ramsgeul, Ketelmeer, Keteldiep/Kattendiep, IJssel en omgekeerd. De inspectie is onderdeel van de voorbereidingen voor de volledige renovatie van de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug. Die staat gepland voor 2025. Dan zal de vaarweg meer dan drie maanden gestemd zijn. Lange sluiting “Renovatiewerkzaamheden waarvoor de sluis en de brug dicht moeten, combineren we zoveel mogelijk in één lange sluiting: van maandag 21 april tot en met zondag 27 juli 2025.” ook meteen geïnstalleerd.” Het isoleren en timmerwerk is gedaan door Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmering. Al snel vielen alle puzzelstukjes in elkaar en zodoende konden de kleinere onderaannemers ook hun werk starten. Proefvaart Op 14 maart was het mts Carpe Vesperum gereed voor de werfproefvaart: van Raamsdonksveer naar Heusden en terug. Precies één week later, op 21 maart, vond onder grote belangstelling de officiële en tevens De Spooldersluis is sinds 1963 in gebruik en dus meer dan zestig jaar oud. Het kunstwerk ligt in de gemeente Zwolle en vormt de verbinding tussen de IJssel en het Zwolle-IJsselkanaal – met daarachter het Zwarte Water. Jaarlijks passeren in totaal ruim 6.000 binnenvaartschepen en bijna 11.000 recreatievaartuigen de sluis. “Door lang en intensief gebruik neemt de kans op storingen toe”, legt Rijkswaterstaat de noodzaak van de renovatie en stremming uit. Daarmee “zorgen we ervoor dat de sluis en de brug ook de komende jaren veilig blijven werken”. succesvolle proefvaart plaats vanuit Willemstad. Bij PC Kamp kijken ze met trots terug op het resultaat. Mark: “Onze orderportefeuille is goed gevuld. Aansluitend op de oplevering van het zevende schip van Alpinist hebben wij namelijk nog vijf motortankschepen van 135 x 17,50 meter in opdracht staan.” Hij voegt er tot slot aan toe: “Wij feliciteren familie Van Strien van harte met de oplevering en wensen mts Carpe Vesperum en de bemanning een behouden vaart!” ZEEKADETTEN ONTDEKKEN NOVA COLLEGE ADVERTENTIE (foto NOVA College) Zeekadetten en kaderleden van zeekadetkorpsen Delfzijl, Harlingen, Lelystad, Lemmer en Urk bezochten op zaterdag 23 maart het NOVA College Scheepvaart in Harlingen. Ze keken hun ogen uit. In totaal waren er meer dan vijftig zeekadetten aanwezig. Zeekadetten tot 12 jaar konden hun vaarkwaliteiten testen op binnenvaartsimulator. Daarna kregen ze een rondleiding aan boord van de OS Sittard, een schip van het Zeekadetkorps Harlingen. Zeekadetten van 12 tot en met 16 jaar deden een ‘Man Over Boord-’oefening in een overlevingspak. Daar hoorde ook een beetje theorie bij. De oudste zeekadetten, die vanaf 16 jaar, maakten kennis met het Loodswezen. Eerst konden ze meevaren op een tender en daarna deden ze mee aan een inspirerende workshop. De doelgroep van het Zeekadetkorps bestaat uit jongeren van 9 tot 23 jaar. De missie is “jonge mensen motiveren en enthousiasmeren voor een maritieme opleiding en beroep”. Landelijk gezien kiest ruim de helft van de leden voor een vmbo-, mbo- of hbo-opleiding in de scheepvaart of een varend beroep. Aan mts CARPE VESPERUM leverden o.a. P.C. Kamp Scheeps- en Constructiewerken Afbouw Rensen-Driessen Shipbuilding Ontwerp, bouw en levering casco Beka Constructiebedrijf Achter- en voormachinekamer aluminium vloeren Blokland Non Ferro Beunkoelers Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 Stuurmachine: type 4DWKK Roeren: 4x type HD Straalbuizen: 2 stuks Berger, type 19A++ De Jong Marine Service - Afsluiters ballastsysteem - Peilglazen machinekamers - Tankdekselpakkingen Den Breejen Shipyard 2 stuks schroefasinstallatie Dijvler Materiaal Boegankerlier, achterankerlier, ankers en ankerdraden Dik den Hollander Maritiem Tapijt stuurhut en slaapkamers, zonwering alle ramen en gordijnen. EMS Group Elektrische installatie / nautische apparatuur Heatmaster Heatmaster thermische oliesysteem (primair/secundair) van 1.750 kW met tankwasverwarmer Hoveko Tankmeet- en alarminstallatie Kampers Shipyard Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Liquid Control Trading machinekamerpompen PSI Piping Dekleidingen vlootschouw.nl/carpe-vesperum Reintjes Benelux 2x WAF 364 L met reductie van 5,435:1 geleverd Veth Propulsion 1 st. Veth Stuurrooster boegschroef type VSG-1300L incl. met opgebouwde e-motor 404 kW @ 1800RPM W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen en de machinekamers Willemsen Interieurbouw Interieur en betimmering van de woning en stuurhut ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl