Views
9 months ago

2024-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Boord
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Weer
  • Binnenvaartkrantnl

8 26 maart

8 26 maart 2024 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: In het bezit van: • ADN (pré) Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl

26 maart 2024 9 “Modal shift is kansrijk bij alledaagse ladingen” Jaarlijks zijn 300.000 tot 760.000 vrachtwagenritten minder nodig als de lading naar het water verschuift. Die potentie is er volgens het rapport Supply Chain re-design, dat 14 maart werd gepresenteerd tijdens de Multimodal Transport Expo in Breda. Het rapport is opgesteld op verzoek van onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Topsector Logistiek en de binnenvaartcoöperaties NPRC, PTC en ELV. Auteur en onderzoeker is logistiek adviseur Wilco Volker, voormalig directeur van Bureau Voorlichting Binnenvaart en business development manager bij de NPRC. Financiële prikkel Het gaat bij die vrachtwagenbewegingen bijvoorbeeld om trailers vol met huishoudelijk afval, oud papier, staal maar ook tarwe en prefab bouwmaterialen. “Het zijn die alledaagse ladingen die dagelijks de rechterbaan van Nederland verstoppen”, staat in het adviesrapport. “Kennis over de mogelijkheden van vervoer over water en een financiële prikkel zijn nodig om het Nederlandse bedrijfsleven de strategische switch naar het water te laten maken.” Een optimale combinatie van vervoer over water, aangevuld met korteafstandsvervoer over de weg, levert volgens het rapport strategische kostenbesparingen op voor het Nederlands bedrijfsleven Het draagt ook bij aan de CO 2 -reductie, gemiddeld 30 procent. Bovendien sorteren bedrijven ermee voor op de toenemende drukte op de weg en chauffeurstekorten. Dat wordt in het rapport aangetoond met enkele casestudies. Het zijn voorbeelden van Cosun Beet en het Zeeuwse Verbrugge die de afgelopen jaren 10.000 vrachtwagenladingen extra via het water vervoerden. Voor de overheid levert meer inzet van vervoer over water netto een besparing van 67 tot 150 miljoen euro op in infrastructuurkosten. Dat zorgt zodoende voor een win-win-situatie, stellen de coöperaties. Zij pleiten ervoor om naast containers ook voor bulkstromen vaker het water te kiezen. “De keuze voor vervoer over water is een strategische keuze die weliswaar in de praktijk vaak bij de planner ligt, maar eigenlijk in de directiekamer hoort”, aldus Wilco Volker. Samen met de Topsector Logistiek gaan de coöperaties binnen het Joint Corridors off-Roadprogramma de komende jaren op directieniveau bij bedrijven de modal shift van droge bulk onder de aandacht brengen. Waar nodig begeleiden ze de herinrichting van de logistieke keten. “Meer inzet van vervoer over water is een bewezen oplossingsrichting bij grote strategische vraagstukken op het gebied van CO 2 -reductie, leverbetrouwbaarheid en kostenefficiëntie”, aldus Volker. Droge-bulkterminals De overheid stimuleert het vervoer over water met subsidieregelingen. Naast deze prijsprikkel zou de overheid meer kunnen doen, wordt in het rapport geadviseerd. Zoals structureler investeren in de ontwikkeling van haventerreinen in het achterland waar droge bulk wordt overgeslagen. Deze droge-bulkterminals kunnen dan de toegangspoorten vormen tot het water, zo stelt het rapport. Investeringen in die haveninfrastructuur zijn volgens Volker en de coöperaties nu nog te vaak een horde die beter gebruik van de vaarwegen in de weg staat. Sluis Fürstenwalde wordt vervangen door een grotere De Duitse overheid laat de oude sluis in Fürstenwalde vervangen. Het is de enige sluis tussen de Rijn en de Oder waar schepen tot slechts 67 meter doorheen kunnen. In 2031 moet er een nieuwe, 115 meter lange sluis zijn. Daarmee wil men voorkomen dat het vervoer op het Oder-Spreekanaal helemaal stilvalt. Via de sluis in Fürstenwalde wordt jaarlijks zo’n 300.000 tot 500.000 ton geschut. De tonnages nemen af doordat steeds meer kleine binnenschepen naar de sloop verdwijnen. Hierdoor verschuift lading naar de weg om vervolgens op het Mittellandkanaal op grotere binnenschepen te worden overgeslagen. Het spoor is geen optie vanwege capaciteitstekorten. Het gaat vooral om landbouwproducten en bouwmateriaal. In de regio zitten ook veel machinebouwers die hun projectlading via het water willen vervoeren. Verder geven staalbedrijven en papierfabrieken in Frankfurt (Oder) en Eisenhüttenstadt aan meer gebruik van de binnenvaart te willen gaan maken. BLANKENBURG VAART WEER Autoveer Blankenburg is officieel terug in bedrijf. Sinds 15 maart vaart het autoveer weer tussen Maassluis en Rozenburg. Het pendelt dagelijks tussen 06.00 en 19.00 uur. Aanvullend vaart fiets-/voetveer Jorina van 19.00 tot 00.00 uur. Met de (her)ingebruikname van de Blankenburg is een eind gekomen aan een periode van ongeveer anderhalf jaar, waarin inwoners van Rozenburg, Maassluis en omstreken het moesten stellen zonder een veer voor auto’s. Damen exploiteert het veer voortaan, in ieder geval tot de zomer van 2025. Zuid-Holland kan de overeenkomst twee keer met een jaar verlengen. Na opening van de nieuwe Maasdeltatunnel eind 2024 onderzoekt de provincie wat nodig is voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg. (foto Media-TV) OP DRIFT GERAAKTE WOONBOOT IS LOS VAN BRUG De woonboot die begin januari op drift raakte op de Maas nabij de Maastrichtse wijk Bosscherveld, is eindelijk losgemaakt van de brug over de Stuwweg. Vrijdag 15 maart werd de na een dijkdoorbraak vastgelopen woonboot op het droge getrokken. Het was een bijzondere, bijna specialistische bergingsoperatie, waarvoor Rijkswaterstaat de hulp inriep van een aannemer Idverde en zwaartransportbedrijf Mammoet. Aan de woonboot werden hijs- en lierpunten bevestigd, die aan stalen buizen in de grond vastzaten, zodat de boot naar boven kon worden gerold. De brug, waaronder de woonboot vast zat, is een paar dagen eerder gestabiliseerd met ijzeren leggers. Begin maart was al gestart met het bouwen van een tijdelijke brug. Die verbinding is er voor de bewoners van 32 andere woonboten. Die maakten de afgelopen tijd gebruik van een veerpont. Zonder boeggolf DOOR: CEES DE KEIJZER De Kirsten Maersk ligt bijna op haar merk en is met gezwinde spoed onder weg naar zee. Toch is er nauwelijks een boeggolf te zien, wat erop wijst dat de Kirsten Maersk een bulbsteven heeft. Met zo’n min of meer bolvormige uitstulping aan de onderkant van de voorsteven wordt door interferentie de stroming rond de boeg gunstig beïnvloed. Hierdoor wordt de boeggolf genivelleerd en vermindert de weerstand. Dat geeft een hogere snelheid en tegelijkertijd toch brandstofbesparing. Het is een extra investering bij de nieuwbouw, maar blijft de gehele levensduur effectief en wordt dubbel en dwars terugverdiend. Maersk profileert zich vooral met een enorme containervloot; de op een na grootste ter wereld. Maar het bedrijf managet tevens een omvangrijke tankervloot van 160 eenheden. Hieronder 52 Maersk Product Tankers. De chemicaliën-/productentanker Kirsten Maersk van 39.729 DWT meet 183 meter bij 27,40 meter. Naast containerrederij Maersk Line is Maersk Product Tankers een van de onderdelen van de A.P. Møller-Maersk Group. APM exploiteert ook containerterminals, is actief in de offshore en heeft met Svitzer een omvangrijke sleepbootdivisie. Thuishaven van zowel de Kirsten Maersk als zusterschip Karen Maersk is Kopenhagen. Karen opereert in het Verre Oosten, Kirsten tussen Middellandse Zee en Noordwest-Europese havens. Ze meert regelmatig af in Rotterdam en krijgt dan assistentie van Svitzerboten, wat echter wel beperkt blijft door gebruik te maken van de boegschroef van 750 kW. De Deense B&W hoofdmotor van 9.480 kW is goed voor een dienstvaart van 15 knopen (krap 28 kilometer per uur). (foto Peet de Rouw) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant