Views
9 months ago

2024-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Boord
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Weer
  • Binnenvaartkrantnl

6 26 maart

6 26 maart 2024 Met groot verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Willem Herman Vredenburg Wim We zijn dankbaar voor alle goede adviezen, lieve woorden en de mooie herinneringen. Wij wensen Ria, kinderen en kleinkinderen veel sterkte met dit verlies. Familie Lubbers Vonk BV is een rederij met meerdere eigen schepen. Voor het mvs Vreeland (85x9,50) zijn wij op zoek naar een: Schippers(echt)paar om samen het schip te exploiteren, op basis van huur of huur/koop. Als rederij ondersteunen wij u bij: bevrachting, onderhoud, administratie en financiering. Nadere info: VONK BV • Arnhem • +31(0) 6 51337537 • Dhr P. Moorlag • info@moorlagbv.nl www.edukans.nl/doneren Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com Postbus 1557, 3800 BN Amersfoort – Nederland Voor aan boord van onze schepen zoeken wij een CAPTAIN-2024 m/v stand: A119 Ken jij de taken van een kapitein als geen ander en weet je ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider? Dan is de kans groot dat wij een match hebben. Anaco Shipping zoekt een moderne en enthousiaste Captain-2024 m/v. 2462 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060 COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl Dit is dus een Captain-2024: Telkens weer je schip veilig van A naar B brengen. Zorgdragen voor een up-to-date boordadministratie, tijdig scheepsonderhoud en een correcte uitvoering van de transportopdrachten van je klanten. Het kapiteinschap kent grote verantwoordelijkheden. Kapitein is dan ook niet zomaar een functieomschrijving, het is een titel die je met eer draagt. Naast het vaste takenpakket, snapt een Captain- 2024 dat er bij het kapiteinschap méér komt kijken. Een Captain-2024 kan manoeuvreren en motiveren. Jij staat voor, naast en achter jouw bemanning. Jij bent een aanvoerder met een “alle-handen-aan-dek-mentaliteit”. En komt het uit dat de kapitein een keer het avondeten kookt? Dan doet een Captain-2024 dát ook met plezier. Jij snapt namelijk dat jij jouw succes dankt aan jouw bemanning. Een Captain-2024 is de stem en het gezicht van Anaco Shipping naar personeel, klanten, overheidsmedewerkers en zakenpartners. Jij zorgt voor een glimlach op het gezicht van klanten als ze aan Anaco Shipping denken. En jij draagt de verantwoordelijkheid voor het algehele welzijn van jouw bemanning. Voor een leefomgeving waar iedereen gerespecteerd wordt. En voor de mogelijkheid tot carrièreontwikkeling van ieder bemanningslid. Een Captain-2024 is een kapitein van nu. Jij snapt dat jij alleen door telkens te plussen écht vooruitkomt met jouw team. Ben jij die Captain-2024? Dan beloont Anaco Shipping jou met heel wat plussen: > Je geniet van de voordelen van een vaste arbeidsovereenkomst: > Je werkt samen met een hechte, professionele bemanning, die de kunst van “work hard, play hard” verstaat. > Je vaart op moderne schepen, waarmee jij jouw lading veilig kunt vervoeren en die weinig stilliggen. > Jij kunt zoveel vak gerelateerde (bij)scholing krijgen als je wilt, zodat jij jezelf blijft ontwikkelen als kapitein. > Je vaart afwisselende en uitdagende routes. > Je werkt volgens een aantrekkelijk rotatieschema met goede beloning en een goede vrijetijdsregeling En wie zijn wij dan wel niet?! Anaco Shipping is een rederij met 30 binnenvaarttankers en is daarmee een middelgrote speler op de Europese binnenwateren. Wij opereren van Duinkerke tot Basel, noord-Duitsland en in het gehele ARA-gebied. Wij hebben ons kantoor in Amersfoort. Zowel op kantoor als op de schepen hechten we aan een informele band. We doen het met zijn allen, dus staan we met zijn allen voor elkaar klaar! Vaar jij het allerbeste op teamwork? Herken jij jezelf in de Captain-2024 m/v die wij zoeken? Dan maken we ontzettend graag kennis met jou. Interesse of vragen? Neem contact op met rob@anacoshipping.nl of +31 630 101 145

26 maart 2024 7 LVBHB zet varend erfgoed in jubileumjaar in de spotlights De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat vijftig jaar. Dat wordt uitbundig gevierd. Een kans om meteen het Nederlandse volk de vloot te laten zien. Het jubileumjaar start op 23 mei met een sail-in en een manifestatie in Den Haag. Van 6 juli tot 18 augustus kruist een meer dan 1.000 kilometer lange ErfgoedTour in vijftien etappes het hele land door. De afsluiting is op 14 november: een symposium over de toekomst van varend erfgoed in Amersfoort. In 1974 werd de LVBHB opgericht. De naam geeft al aan wat het doel is: behouden van Nederlands varend erfgoed. De vereniging heeft vandaag de dag meer dan 2.000 leden, van wie de meesten eigenaar zijn van een of meerdere historische bedrijfsvaartuigen: zeilende vrachtschepen, motorschepen, vissersschepen, sleepboten, opduwers tot aan directievaartuigen en zelfs een brugschip. Een warm hart “Met de viering van het 50-jarig bestaan van de vereniging willen we laten zien hoe belangrijk de nu historische schepen zijn geweest voor de ontwikkeling van Nederland. Zowel op nautisch gebied als ook op scheepsbouwkundig gebied.” Dat zegt Martin van Dijk, oud-ondernemer en voormalig bestuurder uit de binnenvaart. Hij was onder andere voorzitter van de Internationale Afdeling van KSV Schuttevaer en werd zelf geboren op een steilsteven uit 1927. Van Dijk is betrokken bij de organisatie van de jubileumviering: hij zet zich in voor de sponsoring en wist al heel wat bedrijven en organisaties uit de binnenvaart te bewegen om een van de evenementen financieel of in natura te steunen. Zo is Rensen- Driessen Shipbuilding sponsor van de sail-in op 23 mei: als de circa tachtig schepen Den Haag binnenvaren, voeren ze een vlag van de scheepsbouwer. In Den Haag meren de schepen af in de Laakhaven en aan de Dunne Bierkade. Daar kan het publiek ze bewonderen. Aan boord van verenigingsschip Terra Nova, een bijna honderd jaar oude luxe motor, is een expositie ingericht. “De steun vanuit de sector is hartverwarmend… Al 120 bedrijven hebben ja gezegd. Omdat ze het belangrijk vinden om zichtbaar te maken hoe nauw de binnenvaart verbonden is met Nederland. De hoogte van het bedrag maakt niet uit. We zijn overal blij mee. Het belangrijkste is dat we met z’n allen aan de rest van het land laten zien dat we een warm hart hebben voor het maritiem erfgoed.” ErfgoedTour Met de ErfgoedTour bijvoorbeeld. Vanaf 6 juli maken schepen van LVBHB-leden een ruim 1000 kilometer lange tocht van Middelburg naar Hasselt. De start is op 6 juli, het slotweekend op 16 en 17 augustus. Er zijn vijftien etappes, waar veertig tot zeventig schepen per keer aan meedoen. De samenstelling is Aan boord van verenigingschip Terra Nova is een expositie ingericht. (foto LVBHB) wisselend en het animo is groot; alle plekken zijn vergeven en de inschrijving is gestopt. “We willen onderweg allerlei ladingsoorten verzamelen die in de loop der tijden over water zijn vervoerd. In alle etappeplaatsen worden lokale evenementen georganiseerd en kan het publiek meer te weten komen over de scheepsbouw en de scheepvaart door de jaren heen. Zo laten we heel Nederland zien dat deze unieke vloot springlevend is en het behouden waard.” In veel van de provincies vaart de Commissaris van de Koning mee. Een aantal van hen is lid van het Comité van Aanbeveling. De lijst met comitéleden is indrukwekkend, met burgemeesters en bestuurders van scheepvaartorganisaties, maar ook Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn en komiek/presentator André van Duin staan erop. Bedrijven die het jubileum van de LVBHB willen sponsoren, kunnen contact opnemen met Martin van Dijk: mhzefit@gmail.com. Langere wachttijden in zeehavens De olieprijzen daalden na het bereiken van hun hoogste punt in vijf maanden, maar herstelden zich licht in de loop van de week. De week sloot met een minimaal verlies: minder dan 1 procent. Brent Crude eindigde vrijdagmiddag op ,43 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op ,63 per vat. De vraag naar olie daalt door een sterkere dollar, die het importeren van olie voor landen met andere valuta duurder maakt. Geopolitieke spanningen, zoals de aanhoudende conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, zorgen echter voor onzekerheid op de markt en ondersteunen de prijzen. De markt kijkt met spanning uit naar vredesgesprekken tussen Israël en de Palestijnen. Als deze gesprekken succesvol zijn, kan de passage voor tankers langs de Rode Zee weer mogelijk worden, wat de olieprijzen zou kunnen drukken. De aanhoudende spanningen in Oekraïne en het Midden-Oosten zullen echter de prijzen blijven ondersteunen, mochten ze verder escaleren. In Amerika, ‘s werelds grootste olieproducent, daalde het aantal actieve olieboorinstallaties naar een totaal van 509 (-1). ARA en Rijn Vrachttarieven in de ARA-range hebben voor een vierde week op rij hun stijgende trend verder doorgezet. Lange wachttijden voor laden en lossen bij de verschillende grote havens hebben tot een sterk gelimiteerde vrije scheepscapaciteit geleid. De vele prompte aanvragen in de markt konden hierdoor niet worden voldaan. Waar vorige week nog niet alle schema’s ver vooruit waren gepland zijn de meeste schepen, door de lange wachttijden, inmiddels tot het einde van de maand ingedeeld. Daardoor zien de meeste marktspelers de stijgende trend in vrachttarieven verder doorzetten. Vrachttarieven op de Rijn zijn in vergelijking met voorgaande week Oliepeil vrijwel gelijk gebleven. De meeste vraag in de markt kan worden voldaan door binnenlandse reizen. De importvraag vanuit Duitsland liet afgelopen week wel een lichte stijging zien. De voorraden bij de binnenlandse terminals moeten weer worden aangevuld. Door de langere wachttijden in de ARA-havens kunnen de vrachttarieven ondersteuning vinden in de komende week. Mede mogelijk gemaakt door Spotbarge (https://spotbarge. com), specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Geschreven door Emiel de Barbanson. In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven Prijs per euro/1.000 ton Range: 1.500-8.000 ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,74 € 2,35 € 3,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,61 € 3,30 € 3,90 Antwerpen-Amsterdam € 4,57 € 4,35 € 4,90 Vlissingen-Antwerpen € 4,60 € 4,50 € 4,85 Vlissingen-Rotterdam € 4,95 € 4,90 € 5,00 Vlissingen-Amsterdam € 5,80 € 5,50 € 5,83 Gent-Vlissingen € 4,00 € 4,00 € 4,00 Gent-Antwerpen € 5,00 € 5,00 € 5,00 Gent-Rotterdam € 5,59 € 5,45 € 5,65 Gent-Amsterdam € 6,10 € 6,10 € 6,10 Prijs per euro/1.000 ton Range: 0-1.500 ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 5,50 € 4,50 € 6,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 6,60 € 5,50 € 7,00 Antwerpen-Amsterdam € 7,50 € 6,50 € 8,00 Vlissingen-Antwerpen € 6,75 € 6,00 € 8,00 Vlissingen-Rotterdam € 7,75 € 7,00 € 9,00 Vlissingen-Amsterdam € 8,75 € 8,00 € 10,00 Gent-Vlissingen € 6,65 € 6,00 € 7,00 Gent-Antwerpen € 8,16 € 8,00 € 9,00 Gent-Rotterdam € 10,00 € 9,00 € 10,00 Gent-Amsterdam € 11,30 € 10,00 € 12,00 Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven Prijs per euro/1.000 ton Range: 0-3.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,00 € 7,50 € 8,50 Dortmund € 12,00 € 12,00 - Keulen € 10,00 € 9,50 € 10,50 Koblenz € 11,00 € 11,00 - Frankfurt € 14,00 € 14,00 - Mannheim € 14,30 € 13,80 € 14,80 Karlsruhe € 14,80 € 14,30 € 15,30 Straatsburg € 16,00 € 15,50 € 16,50 Bazel EUR € 17,17 € 16,67 € 17,67 Bazel CHF 16,66 CHF 16,16 CHF 17,16 CHF

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant