Cruise 46 26 maart 2024 Rederij Navigo gooide met succes het roer om door aankoop IJveer XIV Uitbreiden om te overleven Aan het eind van de coronatijd kocht Rederij Navigo het vroegere IJveer XIV. Zijn liefde voor klassieke schepen geeft eigenaar Imre Leenhouts veel energie. In de haven van IJburg richt het bedrijf momenteel een nieuw kantoor in, waar de schepen voor de deur liggen. DOOR EVERT BRUINEKOOL Met de IJveer XIV uit 1930, de in 1938 in Zwitserland gebouwde Elvira en de in 1899 gebouwde Sailboa, is de range compleet: van 20 tot 170 passagiers. Op de schepen zijn veel feestjes, bedrijfspresentaties en recepties mogelijk. Dit in combinatie met de doorlopende, toeristische veerdienst naar Pampus maakt Navigo een succesvolle rederij. En dat is knap, want in de coronatijd had Leenhouts’ bedrijf het erg moeilijk. Hij wist het even niet meer maar besloot toen dat het roer om moest. Uitbreiden om te overleven, was het devies. “In de laatste lockdownperiode kocht ik het IJveer XIV weg uit Rotterdam”, vertelt hij. “Daar voer het als partyschip onder de naam Diane.” De vorige eigenaar van het vroegere Amsterdamse IJveer zat tegen zijn pensioenleeftijd aan en zag ook zijn omzet door corona verdampen. Dat was dus een kans voor Leenhouts, die al langer contact had met hem. Dat kwam door zijn belangstelling voor historische veren van Amsterdam. “Ik ben voor die mogelijkheid en kans onwijs dankbaar, ook voor de brede steun uit mijn netwerk.” Bekenden ondersteunden hem met crowdfunding, want door corona was er geen eigen geld meer om de uitbreiding te financieren. Inmiddels blijkt de aankoop van het schip een succesverhaal. Zoeken naar oude details Hij begon direct na aanschaf met de verbouwing en herstel van het schip. Veelal in eigen beheer en stapje voor stapje het schip herstellen naar het aanzicht van de vijftiger jaren, zoals het veer destijds in Amsterdam voer. De originele verfkleuren vinden was moeilijk omdat de veren hun eigen kleuren hadden; er waren toen geen standaard RAL-kleuren. De IJveer XIV heeft zijn ligplaats in de haven van IJburg. Vervolgens was de uitdaging om het schip met de moderne veiligheidseisen toch traditioneel te houden. Oude foto’s, kennis van de IJveren en zijn technisch inzicht kwamen goed van pas. Zoals de oude plattegrond van rond 1930 aan de muur met daarop de oude veerroutes van Amsterdam. “Er stond een lelijke tent op het bovendek met een buizenframe. Die ik heb weggehaald, er is immers genoeg binnenruimte in het schip. Daarna heb ik het schip zoveel mogelijk aangepast aan het jaren-50-beeld”, zegt Leenhouts. “Voor de veiligheid heb ik de ene smalle trap die naar het bovendek liep aangepast naar twee.” Vroeger duurde het door die bottleneck lang voordat de mensen beneden waren. De kop en de kont van het schip worden de komende tijd nog aangepast aan het oude uiterlijk, net als het schilderwerk in de oorspronkelijke kleuren van de vijftiger jaren. “Je moet goed nadenken wat je kan wijzigen bij een ouder schip, ook in verband met de certificering.” Vijf originele bankjes van de oude veerboot zijn inmiddels volledig hersteld. “Ik heb een scheepsbouwopleiding gedaan en bewonder oude ontwerpen en vooral hun doordachte praktische ontwerp. Kijk bijvoorbeeld naar een botter; daarvoor ontwikkelden ze zaken die nu nog gebruikt worden, zoals de genua en de rondingen in de zwaarden die heel functioneel zijn.” Leenhouts heeft in het verleden jarenlang aan botters gewerkt en er ook mee gezeild. Hij heeft door zelf te werken en te bouwen aan zijn schepen veel kennis en ervaring opgedaan. Rondom Amsterdam Het afgelopen jaar scheepte ruim 20.000 mensen in bij Rederij Navigo. Naast de IJveer XIV heeft het bedrijf in Amsterdam de klipper Sailboa liggen. Die is met een groot ruim en een dek geschikt voor 150 gasten en beschikt over een bar, een dansvloer en een verplaatsbaar interieur. De Sailboa vaart Imre Leenhouts op de IJveer XIV. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) veel vaste programma’s, zoals naar Pampus. Dit biedt continuïteit voor de rederij. De Elvira is kleiner. Deze salonboot van 30 meter voer vroeger op de Zwitserse meren. Daar kunnen maar maximaal 75 mensen op. De Elvira ligt in Almere Marina Muiderzand. “Waar het in de grachten van Amsterdam ophoudt qua groepsgrootte, begint het voor mijn schepen”, geeft Leenhouts aan. “Het vaargebied is rondom Amsterdam: op de Amstel, de Vecht, Spaarne en Zaan, IJ en IJmeer, Gooimeer en Randmeren. De schepen liggen daar strategisch omheen afgemeerd.” Met zes mensen in vaste dienst en een oproeppool van dertig schippers, bemanning en catering is het net vóór de seizoenstart te openen nieuwe kantoor belangrijk voor de bedrijfsvoering. Het ligt in de looproute van de haven van IJburg. Naast het kantoor komt een koffiehoek. Misschien zelfs wel een klein zitje buiten, met uitzicht over de schepen en de haven. Nieuwendammerbootje Het laatst gebouwde Nieuwendammerbootje, de IJveer XIV uit 1930, vaart weer in Amsterdam. Rederij Navigo zet het vaartuig in voor veerdiensten en vaartochten. De IJveer XIV is in 1930 gebouwd bij scheepswerf Verschure & Co (bouwnummer 139) in Amsterdam-Noord. De zogeheten Nieuwendammerbootjes (IJveer VIII t/m XIV) onderhielden lijndiensten van CS naar Tuindorp Oostzaan, Nieuwendam en Schellingwoude. Dat was tot de komst van de IJtunnel eind jaren 60. De XIV is samen met de XI en de XII in 1948 met circa 5 meter verlengd. In de jaren 70 en 80 zijn nog meer aanpassingen gedaan, waaronder nog een verlenging met 8 meter.
26 maart 2024 47 BIJZONDER BEELD Maandagavond 18 maart verliet de Arklow Resolve de werf van Royal Bodewes in Hoogezand. Het schip was, met een nachtelijke tussenstop in Overschild op het Eemskanaal, onderweg naar Delfzijl. Daarvandaan zal de Arklow Resolve zijn sea trials afleggen. Onderweg passeerde de sleep de Bodewes-werf in Foxhol. Daar wordt gebouwd aan de Asia Cement No.9 en de Scot Mariner. Zo wist fotograaf Simon Marrink drie schepen van Bodewes in één foto te vangen in de avondzon. (foto Simon Marrink) WACHTPLAATS IN DE MAAK BIJ SLUIS 12 In opdracht van Rijkswaterstaat maakt aannemerscombinatie Hakkers-Beens op de Zuid-Willemsvaart bij Sluis 12 in Someren-Eind een wachtplaats voor de beroeps- en de recreatievaart. De wachtplaats wordt 300 meter lang. Naar verwachting kunnen de eerste schepen er in juni afmeren. Hakkers-Beens heeft op dat deel van het kanaal ook al damwanden vervangen en fauna-uitstapplaatsen aangebracht. Die werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. Grensconflict over lozingen Chemelot De Nederlandse regering, Waterschap Limburg en het waterzuiveringsschap op Chemelot, zijn in gebreke gesteld door de Vlaamse regering wegens de lozing van afvalwater op de Maas. Volgens de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir is de schade door de lozingen vanaf het chemisch industrieterrein in Geleen niet goed in kaart gebracht. Waterschap Limburg heeft een vergunning voor de lozingen verleend. Op 15 maart hadden de Nederlandse overheden en de exploitant van Chemelot informatie en garanties daarover moeten leveren aan Vlaanderen. Waterschap Limburg zegt in een reactie op zorgvuldige wijze antwoord te willen geven en daar meer tijd voor nodig te hebben. Het Waterschap heeft Demir geantwoord ernaar te streven dat uiterlijk een maand later te doen. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft zijn Vlaamse collega gemeld ook niet vóór 15 maart te kunnen reageren. De op Chemelot gevestigde bedrijven CSP en Sitech verwijzen naar het Waterschap. Demir gaat de reacties van alle partijen juridisch analyseren en gaat in beraad over vervolgstappen. Vanuit Chemelot wordt afvalwater geloosd in het beekje de Ur bij Urmond, die uitmondt in de Grensmaas, die tussen Wessem en Maastricht de grens vormt tussen Vlaanderen en Nederland. De winnaar van editie 6 - de krant van 12 maart is: C. Smits uit Terneuzen De oplossing was Bolderpen Stuur de oplossing van de puzzel op naar de Binnenvaartkrant en maak kans op een leuke verrassing. Mail de oplossing naar: klantenservice@binnenvaartkrant.nl of stuur hem per post naar: Binnenvaartkrant ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel Uw inzending moet uiterlijk vrijdag 5 april bij ons binnen zijn. De winnaar maken we in de krant van 9 april bekend. 22 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Breng letters uit de puzzel over naar de hokjes met het corresponderende nummer. 18 19 20 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 21 14 51 15 28 46 1 23 Horizontaal: 2 reeds 4 stuk hout 6 oppervlaktemaat 7 onbebouwd land 9 breinaald 10 daar 12 vergissing 15 noodzaak 18 manier van lopen 19 tevens 21 besturen 22 par example 23 Engelse kostschool 27 slottekst 31 gravin van Holland 34 inktvlek 37 heildronk 39 godin v.d. dageraad 40 aanvallend 43 spits 44 stelkunde 46 niets uitgezonderd 47 crypte 49 babyspeelgoed 51 kwetteren 53 honingdrank 54 haargroei. Verticaal: 1 avondkleding 3 made 5 tiener 8 zangwijs 9 knoeier 11 afwisselende beweging 13 smekend verzoek 14 opsmuk 16 regeringsreglement 17 pl. in Gelderland 20 voegwoord 22 model staan 24 motorraces 25 wilde haver 26 boomvrucht 27 Nieuwe Testament 28 vroeger 29 deel v.e. naald 30 spijsverteringskanaal 31 slee 32 autohandelaar 33 deel v.e. open haard 34 reet 35 onderricht 36 gereed 38 hoon 41 Griekse letter 42 ongespannen 44 kloosteroverste 45 angst hebbend 48 pasvorm 50 één en ander 52 Romanum Imperium. ©www.puzzelpro.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl