Cruise 42 26 maart 2024 Van schets tot complete oplevering Wij maken van een schip een thuis De geschiedenis van Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmering gaat terug tot 1938. Vandaag de dag zijn wij een internationale, toonaangevende speler op het gebied van interieurbouw voor de scheepvaart. Hier ligt ons hart en hier ligt onze passie, iedere dag weer. Denk aan passagiersschepen, tankschepen en vrachtschepen, maar ook coasters, jachten en overige vaartuigen vallen onder onze expertise. Wij dekken hierbij de totale keten van advies, ontwerp, productie, logistiek en service (reparatie, onderhoud, refits) af, in binnen- en buitenland. Begonialaan 1, 6851 TE Huissen, +31 (0)26 325 03 36, www.willemsen-interieurbouw.nl Het juiste textiel op de juiste plek. De specialist in bed-, bad-, keukenen tafellinnen voor de scheepvaart EDITIE 6 Verschijningsdatum 22 mei 2024 Maritime Industry Reserveer nu uw advertentie In editie 11 van 22 mei besteden wij uitgebreid aandacht aan de Maritime Industry beurs van 28 t/m 30 mei in Gorinchem. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl Postbus 4 . 1777 ZG Hippolytushoef Bezoekadres: Molenveld 10 . 1777 HP Hippolytushoef . Nederland T: 0227-594 694 . E: sales@dintex.nl . W: www.dintex.nl binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060
Cruise 26 maart 2024 43 Problemen door aanstaand lozingsverbod voor kleinere schepen Vervolg van pagina 41 Schreuders weet van rederijen die experimenteren met HVO als brandstof. Elektrisch varen is nog een brug te ver. Hoever kun je komen en waar kun je opladen? De ruimte die een batterijpakket inneemt, gaat bovendien al snel ten koste van één of twee hutten – en dat scheelt elke reis omzet. “Aan de andere kant is het wel lekker stil aan boord als je elektrisch vaart…” “Maar je bent er qua energievraag niet alleen met het varen op zich. Er komt nog een heel pakket bij. Zoals de keuken, de airco’s, de liften en het zwembad.” Bij de dagpassagiersvaart is meer mogelijk als het om elektrisch varen gaat. Daar bracht Rederij Zilvermeeuw met de Z9 vorig jaar het eerste elektrische eventschip in de vaart. “En dat gaat heel goed”, weet Schreuders. “Al zijn zij ook afhankelijk van de vaarroute en of ze onderweg ergens kunnen bijladen. Verder zijn de stroming en weersomstandigheden van invloed.” Lozingsverbod Voor hotel- en passagiersschepen die geschikt zijn voor meer dan vijftig passagiers geldt sinds 2009 een lozingsverbod van huishoudelijk afvalwater (uit toilet, douche, keuken- en wasserij). Nieuwe cruisers beschikken doorgaans over een eigen zuiveringsinstallatie. Andere zijn afhankelijk van afgiftepunten. Het lozingsverbod gaat vanaf 1 januari 2025 ook gelden voor hotel- en passagiersschepen voor meer dan twaalf passagiers. Het gaat naast riviercruiseen hotelschepen om dagtochtschepen, charterschepen en rondvaartboten. Cruisegasten willen meer luxe. (foto Lüftner Cruises) “Bedrijven in de dagpassagiersvaart hebben doorgaans een vaste ligplaats voor hun schepen. Daar hebben de meeste wel in een eigen afgiftepunt geïnvesteerd.” Problemen voorziet Schreuders voor de bruine vloot: “Die liggen vandaag hier en morgen daar. Nog bijna geen enkele haven heeft voorzieningen om vuilwater af te geven. Het is goed dat er wet- en regelgeving is, maar als de overheid niet zorgt dat ondernemers die kunnen naleven… Zo maak je het ondernemers lastig.” De historische zeilschepen hebben vaak nauwelijks ruimte aan boord voor een vuilwatertank, laat staan voor een boordzuiveringsinstallatie. Harlingen is een positieve uitzondering, aldus Schreuders: “Die haven heeft een aantal punten aangelegd, dat is heel fijn.” De tijd dringt KBN helpt leden met advies over vergroening, probeert ook het overheidsbeleid bij te sturen, zodat het werkbaar is voor bedrijven. “We hebben een speciale beleidsmedewerker voor vergroening waar leden terechtkunnen: Leendert Korvink. Hij houdt zich ook bezig inderdaad met wet- en regelgeving en praat onder meer mee bij de CCR in Straatsburg.” “De datum van 1 januari komt er snel aan. We zitten in een werkgroep van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, “Maar het ministerie wijst naar de gemeenten en de gemeente zeggen: ‘Oh, moeten wij die afgiftepunten regelen? Wie betaalt dat? En krijgen we dan ook subsidie? En hoe moet dat dan?’ Dus het is nog een heel karwei om dat op tijd voor elkaar te krijgen. De tijd begint echt te dringen.” Stichting Varende Recreatie gaat voor groei, inclusiviteit en duurzaamheid In 2023 heeft de Stichting Varende Recreatie haar horizon verbreed en op zowel kwantitatief als kwalitatief vlak aanzienlijke groei doorgemaakt. “Met trots kunnen we zeggen dat we maar liefst tien individuele reizen hebben georganiseerd, terwijl de overige weken werden ingevuld door zorg- en reisorganisaties, zoals gebruikelijk was.” (foto Stichting Varende Recreatie) “Deze prestaties getuigen van onze snelle ontwikkeling en groei in slechts twee jaar tijd”, aldus directeur John Vierhouten. “Het contrast met ons bescheiden begin in 2021, waar we slechts twee individuele vakanties aanboden, is opmerkelijk.” Dé Aangepaste Vakantiebeurs “De stijgende vraag naar onze vaarvakanties heeft ons aangemoedigd om verder te blijven groeien. Dit jaar organiseren we maar liefst vijftien vaarvakanties zelf, variërend in duur van zes, zeven, acht en negen dagen. We zijn vastbesloten om onze reizigers de beste ervaringen te bieden, terwijl we ons werkterrein uitbreiden.” Het werk van Stichting Varende Recreatie beperkt zich namelijk niet tot alleen varen. “Als organisatie streven we naar inclusiviteit en gelijke kansen voor iedereen. Daarom hebben we in februari voor de tweede keer Dé Aangepaste Vakantiebeurs georganiseerd aan boord van het vakantieschip Prins Willem-Alexander. Dit evenement bracht aanbieders van aangepaste vakanties en geïnteresseerde gasten samen, met als doel te laten zien dat ook mensen met een zorgvraag of een beperking recht hebben op een heerlijke vakantie. Door ons in te zetten voor de maatschappij en het tonen van wat er mogelijk is, dragen we ons steentje bij aan een meer inclusieve samenleving.” Green Award Vierhouten benadrukt ook het belang van duurzaamheid. “Dit jaar streven we naar certificering door Green Award, een keurmerk voor riviercruiseschepen met hoge veiligheids- en milieunormen. Om aan deze normen te voldoen, hebben we afgelopen winterperiode een nabehandelingssysteem voor de motoren geïnstalleerd, wat bijdraagt aan schonere scheepvaart.” “Het verkrijgen van het Green Award-certificaat zal niet alleen onze impact op het milieu verminderen, maar ook leiden tot betere ligplaatsen, wat onze gasten zeker zullen waarderen.” Op allerlei manieren zet Stichting Varende Recreatie zich hard in voor groei, inclusiviteit en duurzaamheid. “We kijken uit naar een jaar vol prachtige vakanties, waarbij we gasten blij kunnen maken met onvergetelijke ervaringen aan boord.” www.vakantieschip.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl