40 Cruise 26 maart 2024 Riviercruise begint optimistisch aan het nieuwe seizoen De riviercruisesector begint optimistisch aan het nieuwe seizoen. “Corona hebben we definitief achter ons gelaten. Er worden zelfs weer wat nieuwe schepen gebouwd.” Met die woorden vat Henriëtte Schreuders van Koninklijke Binnenvaart Nederland het sentiment samen. DOOR MARTIN DEKKER Schreuders is secretaris van KBN’s Ledengroep Personenvervoer en beleidsadviseur Sociaal. 2024 wordt het jaar van het definitieve herstel na de moeilijke jaren waarin de coronapandemie de wereld en zeker ook de sector in zijn greep hield. “Het verschilt een beetje welke rederij je spreekt en in welke markt die actief is, maar iedereen is optimistisch. Iedereen ziet voor de komende jaren ook wel weer wat groei.” Een welkome bijkomstigheid was en is dat meerdere bedrijven de tijdelijke terugloop van cruisepassagiers deels konden opvangen door de langdurige verhuur van schepen voor de opvang van asielzoekers en vluchtelingen uit Oekraïne. In de sector gaan de meesten ervanuit dat het bij een paar van die grote schepen blijft “We hebben ook nog een aantal leden die met dagpassagiers varen”, zegt Schreuders. “En ook daar merken ze dat de vraag echt wel weer aan het groeien is. De dagpassagiersvaart wordt ook steeds luxer”, horen we van leden met rondvaart- en partyschepen. De buffetten worden uitgebreider of men kiest voor een walking dinner. Met een spectaculair dessertbuffet bijvoorbeeld. Het mag dus iets meer kosten, en dat geldt voor particulieren die het schip afhuren… voor een verjaardag, een rondvaart of een feestje, maar met name voor bedrijven, die een feestje of presentatie willen organiseren of een product lanceren.” Meer keuze, meer luxe De cruisemarkt keert weer terug naar de stijgende trend van vóór corona. De populariteit groeit weer. “Dat is een algemeen beeld. Toeristen hebben ook wel weer wat meer te besteden.” Gunstig is ook dat het aanbod is gegroeid. Er is meer keuze; voor doorgewinterde cruiseliefhebbers en voor mensen die voor het eerst aan boord stappen. Er is ook een beweging richting meer luxe. “Een deel van het cruisepubliek zegt: ‘Mijn hut mag wel wat groter.’ Zij willen ook meer faciliteiten aan boord. Dan moeten de rederij en de touroperator gaan rekenen: hoeveel is de gast bereid om voor de extra ruimte en luxe te betalen? Want ook met minder passagiers aan boord wil je toch dezelfde opbrengst behalen.” De uitkomst is sterk afhankelijk van de doelgroep, weet Schreuders. Amerikanen zijn over het algemeen bereid om daarvoor te betalen. Ze hebben ook voor de vlucht veel geld uitgegeven en op het totale reisbudget vallen de extra kosten relatief mee. “Bovendien ziet de Amerikaan een cruise nog steeds als een luxevakantie. Nederlanders vinden de prijs vaak belangrijker.” Waar bij zeecruises het publiek inmiddels merkbaar verjongt, gaat dat bij de riviercruises langzamer. “We zien wel een verschuiving, maar dan heb je het over gasten die een jaar of tien jonger zijn. Nog geen complete gezinnen met kinderen.” Grens aan schaalvergroting Nieuwe routes en vaargebieden ziet Schreuders binnen Europa niet snel meer ontstaan. “Dat wordt een lastig ding, want de rivier loopt waar die loopt. Je kunt moeilijk zeggen: ‘We nemen voortaan een eerdere afslag.’ Dan loop je ook al vrij snel tegen beperkingen aan van het vaarwater: hoe breed is het, hoe hoog zijn de bruggen en hoeveel gasten kun je kwijt op een schip dat er kan varen.” “Ik verwacht niet dat iemand in een nichemarkt springt en een heel klein schip laat bouwen voor een kleine rivier. Voorlopig niet in elk geval. Want het lastige is natuurlijk dat je met het aantal passagiers aan boord toch de kosten moet zien te dekken. Dan wordt het wel erg duur, zo’n cruise.” Aan de andere kant heeft de schaalvergroting ook wel haar grens bereikt, denkt Schreuders. Qua lengte is 135 meter de limiet, in breedte 22 meter. “Er zijn de afgelopen jaren inderdaad een aantal grotere schepen gebouwd. Wat breder en ook wat hoger. Of dat echt doorzet, daar twijfelt men toch aan. Doordat je jezelf daarmee toch beperkt qua vaargebieden en inzet. In de sector zelf gaan de meesten er toch vanuit dat het bij een paar van die grote schepen blijft.” Het cruiseseizoen is de afgelopen jaren langer geworden. Rederijen hebben met name aan het eind Voor iedere situatie een passende oplossing. Gespecialiseerd in maatwerk liften op met name riviercruise- en partyschepen. Door Voor de iedere combinatie situatie van een standaard passende installaties oplossing. en eigen Wij zijn fabricaten gespecialiseerd kan beter worden in het aangesloten vervaardigen, op de leveren wensen en van monteren de klant zowel van maatwerk voor situaties liften aan op boord als bijzondere op werf. locaties, met name aan boord van riviercruiseschepen. Tevens REO liftdesign service en onderhoud. verzorgt het gehele traject van design tot oplevering! EXCLUSIEVE MAATWERK LIFTEN WWW.REOLIFTDESIGN.NL
Cruise 26 maart 2024 41 ADVERTORIAL Winel: Safety at Sea level Veiligheid aan boord is van levensbelang. Bij Winel zijn we hier elke dag mee bezig: het ontwikkelen en fabriceren van producten die de veiligheid van mensen aan boord waarborgen. Waterdichte schuifdeuren Onze slogan ‘Safety at Sea level’ is bewust gekozen. Winel is gespecialiseerd in waterdichte handbediende scheepsdeuren en elektrohydraulische waterdichte schuifdeuren. Elke deur aan boord van een schip moet voldoen aan de hoogste veiligheidseisen. En daar staan wij voor: Safety at Sea level! “We zijn er trots op dat we onze waterdichte schuifdeuren mogen leveren aan bijna alle gerenommeerde werven in de Nederlandse riviercruisemarkt.” NIEUW: lichtgewicht en compacte schuifdeur De riviercruisemarkt bloeit en is volop in beweging. Er wordt voortdurend geïnnoveerd om te voldoen aan de steeds hogere eisen in de passagiersvaart. In het licht van duurzaamheid en efficientie wordt ook gewicht en volume steeds belangrijker. Voor onze producten betekent dit dat ze lichter en compacter moeten zijn. Om hieraan tegemoet te komen, zullen wij binnenkort een nieuw type schuifdeur lanceren: elektrisch aangedreven, lichtgewicht en compact. Een perfecte match! www.winel.nl (foto Winel) (foto Media Creators) van het jaar een nieuwe doelgroep ontdekt: de kerstcruises. Kortere reizen waarbij de schepen meerdere Duitse steden aan de Rijn en/of de Moezel aandoen die bekend staan om hun kerstmarkten. Op de Donau is het vaargebied juist ingekort. Door de oorlog in Oekraïne mijden rederijen en gasten vooral de Donaudelta. “De meeste cruises gaan nu tot aan Boedapest, niet verder.” Green Award Vergroening is een thema dat door heel de branche speelt. Bij nieuwbouw en op bestaande schepen. De toename van het aantal riviercruiseschepen dat een Green Award-label in de wacht sleept, spreekt boekdelen. “Steeds meer rederijen gaan daar mee aan de slag. Het mooie is dat het bij dat label niet alleen om de motoren en uitstoot gaat. Het is veel breder, ook hoe met afval om wordt gegaan. Eigenlijk is iedereen daar heel positief over. Zo’n certificering laat je toch weer even anders naar je bedrijfsvoering kijken. Sommige havens geven korting op het havengeld als je schip zo’n label heeft. Dat stimuleert in sommige gevallen ook.” Wat betreft voortstuwing ziet Schreuders dat eigenaren voorzichtig zijn om nieuwe technieken en brandstoffen te investeren. Begrijpelijk, vindt ze: “Het is ook een lastig verhaal. Net als in de rest van de binnenvaart is nog onzeker welke kant het opgaat. Welke brandstoffen hebben de toekomst? En hoe zijn die straks verkrijgbaar? Dus dat is nu nog een gok.” “Als iemand kan vertellen wat de techniek en de brandstof van de toekomst worden... Graag! Dan kunnen we in de riviercruisevaart net zoveel als de andere binnenvaartschepen. Dan kunnen we ons daarop gaan richten. Dan weet je ook dat energieleveranciers dat gaan ontwikkelen. Dat die brandstof gewoon overal beschikbaar komt, of het nu waterstof, methanol of elektrisch wordt.” Lees verder op pagina 43 S U S T A I N A B L E W A S T E S Y S T E M S F O R M A R I N E Integrated water and waste management systems for marine & offshore applications. Qua-vac significantly reduces your environmental impact with innovative and sustainable solutions. info@quavac.com | www.quavac.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl