4 26 maart 2024 Meer info? Scan de QRcode of neem gerust contact met ons op! +31 6 82 36 12 72 info@maritimefleetsupport.com Noordeinde 109b 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht Technische Dienst en Operationeel Management Vacature Voor onze opdrachtgevers zijn wij op zoek naar gemotiveerden mensen die het een uitdaging vinden om op een Chemietanker te varen. Kapitein We zoeken een kapitein voor op onze RVS tanker de EQ. Het schip zal in de lichte en zware chemie gaan varen. in bezit van: • ADN C • Patent tot Basel. Het is in een 3/3 systeem vaart (hier kan over gesproken worden) Het is onder Luxemburgse loon condities er is een eigen wissel auto en de proviand is voor onze kosten. Lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact met ons op. maritimefleetsupport.com De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
26 maart 2024 5 ZEVEN BEKEURINGEN BIJ CONTROLEACTIE Minister Mark Harbers opende de overnachtingshaven officieel. (foto Manon Bruininga) Overnachtingshaven Spijk is een mooi feestje waard Bij een landelijke controleactie van 11 tot en met 15 maart heeft Rijkswaterstaat zeven bekeuringen uitgedeeld. Nog eens 34 schepen kregen een waarschuwing. Tijdens de daagse actie werden 87 binnenschepen gecontroleerd, onder andere op het naleven van de vaaren rusttijden en de voorgeschreven bemanningssterkte. De nadruk lag volgens Rijkswaterstaat op “overtredingen die een direct risico vormen voor de vaarveiligheid”. Bij de actie werd onder meer gekeken naar het correct invullen van het vaartijdenboek en of het voorgeschreven minimumaantal bemanningsleden aan boord was en of zij over de juiste papieren beschikten. Deze focuspunten waren gebaseerd op de meest geconstateerde overtredingen van 2023, legde Rijkswaterstaat uit. Dat waren ‘kwalificatie bemanning niet in orde’, ‘bemanningssterkte niet in orde’, ‘aanvang en voortzetting vaart niet ingevuld’, ‘rusttijden voor 08:00 uur niet ingevuld’ en ‘onderbreking of beëindiging vaart niet ingevuld’. De handhavingsactie werd uitgevoerd door mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat. Ook inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport namen op verschillende locaties deel aan de actie. Donderdag 14 maart. Het is een mooie ochtend voor een mooi feestje. Eindelijk is het dan zover: de overnachtingshaven van Spijk wordt officieel geopend. De zon knipoogt in het water terwijl gasten goedgemutst met elkaar praten. SCHIPPERSZOON LEON ANINK WORDT BURGEMEESTER VAN ZWIJNDRECHT De hele ceremonie mag beginnen als passagiersschip Germania iets later dan 10.30 uur richting Spijk vaart en we de Europakade van Lobith- Tolkamer verlaten. Een kwartier later dan gepland. De koffie en taart gaan er goed in. Als de motoren volaan draaien klinken in de welkomstspeech lovende woorden voor Boskalis, de aannemer die de aanleg realiseerde. Dan begint de microfoon te haperen en moeten de batterijen worden vervangen. Zo. Dat luistert toch wel beter. Lintje “Het is fijn dat het KNMI onder mijn ministerie valt”, zo laat demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten. “Zo kunnen we nog eens een fijne bestelling voor mooi weer plaatsten.” Hij heeft de lachers op z’n hand. Meer sprekers worden aan de tand gevoeld als we de overnachtings haven binnen varen. Drones hangen in de lucht, het dorp is uitgelopen om een graantje mee te pikken van alle festiviteiten. Met een glas bubbels in de hand komen de gasten over de brug. De steiger waarover we gaan, oogt machtig en solide. Nederland en zijn waterwerken. Daar is een hoop goeds van te zeggen. Al heel wat woelig water is door deskundige ingenieurs getemd in de loop der eeuwen. In de verte verdwijnt op hoge snelheid een blusboot van de brandweer, terug richting Tolkamer, als het eerste lintje wordt doorgeknipt. Of beter gezegd: het gesloten touw wordt uit de knoop gehaald. We lopen de wal op als met bijpassende muziek de burgemeester van Zevenaar, Luciën van Riswijk, het bordje ‘Beijenwaard’ onthult. Naast de Havenweg is ook een struinpad aangelegd. Door een gebied vol zogeheten stroomdalgraslandbegroeing. Met grassen- en bloemensoorten die van nature in het rivierlandschap thuishoren. Maar ook werd in februari en maart 2021 begroeiing verwijderd ten behoeve van alle werkzaamheden in de Beijenwaard. Dat wat is blijven staan, werd aan Staatsbosbeheer overgedragen. Het verloren gegane is middels aanleg van nieuwe natuur gecompenseerd, om de ecologische diversiteit van het gebied te garanderen. Wachten In februari 2021 begon aannemer Boskalis met de daadwerkelijke aanleg. Lang bleef enigszins onduidelijk wanneer de overnachtingshaven nabij Spijk officieel zou worden opgeleverd. Daarop konden sommigen schippers blijkbaar niet wachten. Op momenten dat er niet werd gewerkt, ’s nachts en in het weekend, voeren ze de haven binnen. Hoewel er borden met verboden toegang stonden en betonning aanwezig was om te markeren dat dit niet mocht. In die periode kregen de werkzaamheden verschillende malen met hoog- en laagwater te maken. Dat had echter een geringe invloed op de voortgang. De grootste vertraging zat ‘m in de landelijk ontstane situatie door het sneuvelen van het PAS, het Programma Aanpak Stikstof. Dat moest eerst langs de Raad van State. Na aanvullende maatregelen heeft de raad uitspraak gedaan en kon de realisatie van het project doorstarten. Tijdens het ontgraven werd onder meer een oude vuilstort gesaneerd en werden de nodige archeo - logische vondsten gedaan. Deze bijvangst werd in een digitaal museum tentoongesteld: www.digitaalmuseumspijk.nl. Ligplaatsen met alles erop en eraan Als gepland bestaan de faciliteiten uit vijftig ligplaatsen. Inclusief een autosteiger. Met voorzieningen voor twee koppelverbanden met een lengte tot 190 meter. Plus faciliteiten voor vaartuigen met gevaarlijke stoffen. Ook ligt er een losse steiger voor één of twee kegelschepen. Tien ligplaatsen zijn gereserveerd voor vaartuigen die brandbare stoffen vervoeren. Elke havensteiger heeft walstroom en brandbestrijdingsvoorzieningen. Daarnaast zijn er ongeveer 75 parkeerplaatsen en een parkeerstrook van 2 meter breed gerealiseerd, grenzend aan de havenzijde. Met ook ruimte voor vijf tot tien campers. De steigers zijn 50 tot 135 meter en bestaan uit elementen van ruim 120 ton per stuk, die samengesteld wel 600 ton wegen. Vandaag ligt er maar een handvol schepen in de haven. De bubbels zijn soldaat gemaakt. Het loopt tegen twaalven. Nog wat napraten en dan is het tijd om naar huis te gaan. Het feest is geweest, om met de woorden van zanger Ramses Shaffy te spreken. De schippers kunnen rustig slapen in de veilige omarming van een nieuwe overnachtingshaven. De gemeenteraad van Zwijndrecht draagt Leon Anink voor als nieuwe burgemeester. Daarmee krijgt de ‘thuishaven van de binnenvaart’ een schipperszoon als burgemeester. Zijn ouders voeren vroeger met een Franse motor. De 43-jarige Anink is nu gemeentesecretaris in Molenlanden. Daarvóór werkte hij onder meer als brandweerman en was hij actief bij de Veiligheidsregio Rotterdam- Rijnmond. Anink woont in Capelle aan den IJssel, waar hij sinds 2018 in de gemeenteraad zit voor de VVD. De Zwijndrechtse gemeenteraad heeft de voordracht dinsdag 12 maart bekendgemaakt. Naar verwachting kan Anink eind mei in Zwijndrecht aan de slag. Leon Anink. (foto privécollectie / Facebook) MET ‘FREIGHT FLOW COALITIONS’ NAAR MEER VERVOER OVER WATER 25 bedrijven en kennisinstituten uit Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Zweden onderzoeken de kansen om goederenstromen van de weg naar het water te verschuiven. Dit doen ze in het kader van het Europese project InnoWaTr (Innovative Waterway Transportation). Er zijn in totaal acht ‘experimenten’ gepland, waarvan twee in Duitsland: een shuttle voor het leveren van goederen aan winkels in de binnenstad van Hamburg en een vaste containerlijn tussen Bremerhaven en Hamburg. Tijdens een bijeenkomst aan de Kühne Logistics University in Hamburg bleek onlangs dat zoiets alleen succesvol kan worden als alle partners in de keten samenwerken. Hiertoe worden zogenaamde ‘Freight Flow Coalitions’ opgetuigd waarbinnen de ketenpartners de krachten kunnen bundelen.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl