Views
10 months ago

2024-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Boord
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Weer
  • Binnenvaartkrantnl

Cruise

Cruise 36 26 maart 2024 EMISSIEREDUCTIE EEN OPGAVE? Discom ontwerpt uw oplossing Reduceer CO-, HC-, NOxen roetdeeltjes met de oplossingen van Discom Emissiereductiedoelstellingen is een woord dat we de afgelopen jaren meer en meer voorbij zien komen. Stikstofoxides, oxides, ammoniak, CO 2 , fijnstof; om de overeengekomen doelstellingen te halen, wordt er nogal wat gevraagd van de scheepvaart, het treinverkeer en de industrie. Discom denkt niet in problemen, maar in oplossingen. Niets doen is al lang geen optie meer. Samen maken we uw sector duurzamer! MEER INFORMATIE? www.discom.eu info@discom.eu 078 681 09 60 Solutions for a better world

Cruise 26 maart 2024 37 Samen werken aan betere arbeidsomstandigheden De Europese Binnenvaart Unie, IG RiverCruise en de Europese vakbondfederatie ETF slaan de handen ineen voor betere arbeidsomstandigheden in de riviercruisesector. Tijdens de toerismebeurs ITB in Berlijn ondertekenden de organisaties daarvoor op 6 maart een bindende raamovereenkomst. Ze willen samen de arbeidsomstandigheden aan boord van riviercruiseschepen naar een hoger peil brengen en daarmee ook zorgen voor een gelijk speelveld voor de sector. Zo willen ze voorkomen dat rederijen en touroperators concurreren ten koste van het personeel. Even belangrijk vinden EBU, IG RiverCruise en ETF dat er gemeenschappelijk begrip is ontstaan van de complexiteit in de sector. Ook groeide er een goede werkrelatie tussen de bedrijven in de riviercruisesector en de vakbonden. In het verleden waren er meermaals spanningen over de salarissen en werk- en leefomstandigheden van de personeelsleden aan boord. Nieuw vaarseizoen, nieuwe route Een nieuw vaarseizoen, een nieuwe route… Dat besloot Rederij Biersteker. Vanuit de Rotterdamse Veerhaven vaart salonboot de Maze voortaan ook door historisch Schiedam en gezellige Delfshaven. Fundamentele rechten Het doel van de raamovereenkomst is dat er een sociaal duurzame riviercruisesector komt met gelijke concurrentie voor alle exploitanten. Dat is in het belang van zowel werkgevers als werknemers in de sector, stellen zowel EBU en IG RiverCruise als ETF. Ze zijn trots op het behaalde resultaat. De overeenkomst heeft betrekking op de fundamentele rechten van werknemers in de Europese riviercruisesector, sociale zekerheid, salarissen, gezondheids- en veiligheidsvoorschriften, vergoedingen voor bemanningsleden, contracten en reisdocumenten, toegang tot schepen en klachtenprocedures. “We zijn erg blij met de manier waarop we hebben samengewerkt aan een gemeenschappelijk doel: verbetering van de arbeidsomstandigheden voor werknemers aan boord van riviercruiseschepen”, aldus Theresia Hacksteiner, secretaris-generaal van de EBU. “Immers, zowel de werkgevers als de werknemers hebben baat bij een sociaal duurzame riviercruisesector.” De overeenkomst werd op 6 maart ondertekend in Berlijn. Vlnr: Daniel Buchmüller (bestuurslid van IG RiverCruise), waarnemend KBN-directeur Maira van Helvoirt (als vertegenwoordiger van de EBU) Jacques Kerkhof (voorzitter Binnenvaart-afdeling ETF), Arno Reitsma (voorzitter IG RiverCruise) en Myriam Chaffart (teamlid Binnenvaart-afdeling ETF). (foto IG RiverCruise) Arno Reitsma, voorzitter van IG River- Cruise, zegt: “We zijn verheugd dat we vandaag een nieuw hoofdstuk kunnen openen in onze samenwerking, die is gebaseerd op het inzicht dat de bemanning aan boord van passagiersschepen de basis vormt voor het succes van onze sector.” Volgens voorzitter Jacques Kerkhof van de Binnenvaart-afdeling van de European Transport Workers’ Federation, is de overeenkomst een eerste belangrijke stap voor de verbetering van de broodwinning van duizenden werknemers. “De ETF is in het bijzonder verheugd over de herbevestiging van de toepasselijkheid van de sociale-zekerheidsregels, gezondheid en veiligheid, een omgeving zonder intimidatie, de vrijheid om lid te worden van een vakbond en de toegang van vakbonden tot de werkplek. We hopen dat we door de uitvoering van deze overeenkomst kunnen blijven bouwen aan een eerlijke Europese riviercruisesector en wederzijds vertrouwen met onze werkgevers.” De Maze begon zijn carrière in 1964 als directievaartuig van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Het sierlijke schip is dan ook een bekende verschijning op het Rotterdamse water. Maar Schiedam en Delfshaven zijn relatief onbekend terrein. Net als voor veel van de gasten. De nieuwe route belooft voor velen een ware ontdekkingstocht te worden. Salonboot De salonboot verkeert weer in opperbeste staat. In het voorjaar van 2021 kwam het schip in handen van Rederij Biersteker. David Biersteker nam als eigenaar zelf de exploitatie van De Maze voor zijn rekening. Het schip leent zich uitstekend voor een stijlvolle ontvangst van relaties, vrienden of familie. In overleg met de kapitein kan de vaarroute worden uitgestippeld. Naast de Rotterdamse havens, Maasvlakte, Drechtsteden en Kinderdijk valt daar voortaan ook Schiedam/ Delfshaven onder. “Varen, genieten, proeven, met een drankje aan boord met uw gasten, wij heten jullie van harte welkom. Brunch, lunch en diner, het kan allemaal tot 24 personen. Gezellig borrelen met familie of collega’s tot dertig personen. We varen minimaal 3 uur de route naar uw keuze.” De Maze voelt zich helemaal thuis in Rotterdam en omgeving. (foto’s Rederij Biersteker) DWARS DOOR SCHIEDAM EN DELFSHAVEN De nieuwe route start op de vaste ligplaats van de Maze, in de Rotterdamse Veerhaven. Van daar gaat het via Buitensluis Schiedam langs distilleerderij De Kuyper naar het centrum van Schiedam. Vervolgens via de Schie en de Delfshavense Schie langs de monumentale Van Nelle-fabriek, het Sparta stadion naar historisch Delfshaven en daarna via de Coolhaven en de Parksluis weer terug naar de Veerhaven. Brunch, lunch en diner zijn mogelijk tot 24 personen.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant