Views
9 months ago

2024-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Boord
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Weer
  • Binnenvaartkrantnl

Cruise

Cruise 32 26 maart 2024 Glas in aluminium ramen Alle denkbare soorten en vormen gemonteerd in aluminium ramen voorzien van scheepsglas volgens de vastgestelde normen. Scheepsglas Glas los geleverd of gemonteerd in verschillende toepassingen binnen de scheepsreparatie en nieuwbouw; isolatieglas voor stuurhuizen, scheepsglas in rubber en pees in alle diktes en uitvoeringen. Glas verlijmd (structurele scheepsbeglazing) In de scheepsbouw is kit en lijm niet meer weg te denken, Glass ’n fit is één van de weinige bedrijven die zich volledig heeft gespecialiseerd in het verlijmen van glas in verschillende uitvoeringen, met volledige garantie en certificering. Dit geldt voor enkelglas, isolatieglas en verwarmd glas. Peelbaan 7 5121 DB, Rijen T: +31 (0)10 - 437 71 11 E: info@glass-n-fit.nl W: www.scheepsglas.nl STUURHUIZEN • ZONNETENTEN WINDSCHERMEN • VOORMASTEN ACHTERMASTEN • RAMEN SCHUIFDEUREN In de afgelopen 25 jaar heeft Alubouw de Mooy meer dan 1000+ succesvolle projecten en toepassingen bedacht, gemaakt en geplaatst. Ook kunt u terecht voor aluminium en rvs op maat. I REDERIJ SEASTAR IS OP ZOEK NAAR EEN SCHIPPERSKOPPEL (M/V) Voor onze toeristische uitbating zijn wij op zoek naar een schipperskoppel, beschikkend over een P-vaarbewijs of Rijnpattent. Het is een perfecte job als bijverdienste zeker als je zeker net met pensioen bent en niet wil stilzitten. Overnachten is mogelijk. Neem contact op met Andy Olislagers en kom ons enthousiaste team vergezellen. Zeester CVBA Robert Orlentpromenade 2 8620 Nieuwpoort Tel. 058 23 24 25 Fax 058 23 24 00 info@seastar.be www.seastar.be • scheepsramen (ISO 3903) • vernieuwde fraaie opzethorren • scheepsdeuren • (schuif)puien • Franse balkons • glasdikte berekening • glas vervangen • speciale folies • refit én nieuwbouw • profielen geschikt voor ‘coastal area’ ADRES NOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT • TELEFOON (078) 682 12 14 FAX (078) 682 12 17 • E-MAIL info@alubouwdemooy.nl • WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Al meer dan 15 jaar produceren, leveren en monteren wij hoogwaardige aluminium scheepsramen en -deuren uit eigen productie voor de binnenvaart, passagiersvaart en werkboten. Onze ramen voldoen aan de strenge kwaliteitseisen die vanuit de ISO 3903-norm worden gesteld. OMRU SCHEEPSRAMEN Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd Offerte? Bel +31(0) 475 58 04 88. Of kijk op omruscheepsramen.com/offerte

Cruise 26 maart 2024 33 Bij Cruise Port Amsterdam is plek voor zeecruisers en riviercruisers. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Cruise Port Amsterdam wil schoonste cruiseterminal worden Cruise Port Amsterdam (CPA) werkt hard aan een smart energy hub van 31 x 12 x 6 meter op de kade. Daardoor hoeven cruiseschepen hun generatoren niet te gebruiken, maar kunnen ze op walstroom draaien. DOOR EVERT BRUINEKOOL De smart energy hub wordt op dit moment op de kade van CPA gebouwd. Deze levert vanaf 2025 elektriciteit aan één zeecruiseschip en acht riviercruiseschepen. Dit leidt tot minder CO 2 -uitstoot en een kleinere CO 2 -footprint voor CPA en betere luchtkwaliteit voor Amsterdam. In februari kreeg CPA bezoek van de Noord-Hollandse gedeputeerde Esther Rommel en Statenlid Klaas-Jeroen Terwal van de VVD. Zij konden met eigen ogen zien dat de werkzaamheden voor de aanleg van walstroom in volle gang zijn. “Cruise Port Amsterdam heeft de ambitie om een van de meest duurzame cruiseterminals van Europa te worden”, vertelt managing director Dick de Graaff. “In 2025 zal de walstroom gereed zijn.” Bruggen De plannen voor de bruggen over het IJ zijn voorlopig geen hindernis voor de CPA. Het gaat goed bij CPA en het is druk. In mei komen er bijvoorbeeld 22 zeecruiseschepen. Augustus wordt de drukste maand van het jaar met 24 schepen. “Dit jaar verwachten we 116 zeecruiseschepen en zo’n 2.200 riviercruiseschepen”, zegt De Graaff. In januari 2022 is de afhandeling van de riviercruise door Port of Amsterdam overgedragen aan Passenger Terminal Amsterdam onder de naam CPA. De commissie onder leiding van Alexander d’Hooghe, die in opdracht van de gemeente Amsterdam advies uitbracht over de verbindingen naar Amsterdam-Noord gaf aan dat de oostbrug als eerste zou moeten worden aangelegd. “Deze staat in de planning om in 2033 open te gaan, volgens informatie van de gemeente.” Daarna wordt een besluit genomen over de tweede verbinding. De oostbrug ligt de CPA-terminal niet in de weg; grotere schepen kunnen nog altijd gebruik maken van de draaicirkel achter de kop van het Javaeiland. Schipper bruine vloot behoort nu officieel tot Nederlands immaterieel erfgoed Op 20 maart is het beroep schipper bruine vloot officieel bijgeschreven in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. De Inventaris bevat bijzondere beroepen en ambachten die actief in stand worden gehouden. De officiële inschrijving in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland vond plaats in de buitenhaven van Enkhuizen. Daar vertrok een aantal historische zeilschepen, met aan boord ruim 350 gasten, als aftrap van het nieuwe vaarseizoen. Waardevol Voor de BBZ, de brancheorganisatie voor de Nederlandse chartervaart, is de inschrijving van het vak schipper bruine vloot een bijzondere mijlpaal. De erkenning gaat vergezeld van een borgingsplan. Dat is een intentieverklaring waarmee de BBZ belooft zich actief in te zetten voor de toekomst van het vak. Dat gebeurt met een aantal concrete acties op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid, scholing, duurzaamheid en financiering. Het einddoel is een vermelding op de Lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Unesco. Op die wereldwijde lijst staat bijvoorbeeld al het Nederlandse molenaarsambacht. “Voor zo’n 350 zeilschepen, die oorspronkelijk gebruikt werden in de vrachtvaart en visserij, speelt de erkenning van het beroep een belangrijke rol in het behoud van het cultureel erfgoed”, stelt de BBZ. “Tijdens de coronapandemie lag de vloot noodgedwongen stil. Zonder inkomsten leed het onderhoud als eerste, en dreigde het onomkeerbare verlies van historische schepen. Voor overheid en publiek werd daardoor onontkoombaar duidelijk dat deze schepen, naast economische waarde, een aanzienlijke en bijzondere maatschappelijke en culturele waarde vertegenwoordigen.” Onmisbare schakel De schippers vormen volgens de BBZ een onmisbare schakel in het behoud van dit erfgoed: “Zij zijn het die de schepen onderhouden, en gebruiken waarvoor ze gebouwd zijn: zeilen, en deze ervaring delen met velen. Tijdens hun werkzame bestaan doen ze bijzondere kennis op over navigeren en manoeuvreren, scheepsbouw en tuigages. De naar schatting 650 à 700 schippers, die hun kennis en vaardigheden doorgeven aan de volgende generatie, houden zo het ambacht levend. Schipper zijn is meer dan een beroep; het is een levensstijl, gebaseerd op liefde voor het varen, voor traditionele schepen en een unieke combinatie van vaardigheden.” De BBZ wijst erop dat professionele zeilschippers ook nog een scala aan (foto E.J. Bruinekool Fotografie) aanleverende beroepen overeind, zoals zeilmakers en blokmakers. En de Enkhuizer Zeevaartschool, die als enige in de wereld voor dit beroep opleidt. “De erkenning van het vak als immaterieel erfgoed onderstreept het belang van deze samenwerking en het behoud van dit unieke stukje maritieme geschiedenis.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant