20 26 maart 2024 TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING DGA Shipping heeft al meer dan 80 jaar ervaring in rederij met duwboten en bevrachting met polyvalente vloot in West-Europa. Doorheen de geschiedenis werd een sterk netwerk opgebouwd van klanten en varende ondernemers in binnen- en buitenland. We verschepen bulk en breakbulk goederen doorheen de binnenwateren van België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Voor onze afdeling rederij zoeken wij: een duwboot voor havenwerkzaamheden te Antwerpen/Gent laden/lossen/verhalen van onze duwbakken personeel voor af– en uitspuiten en onderhoud van onze duwbakken DGA Shipping BV Atlantic House • Noorderlaan 147 • B-2030 Antwerpen • Tel : +32 475 47 44 25 ek@dga-shipping.be Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com Allround specialist in scheepselektrotechniek Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl
26 maart 2024 21 Cargill gelooft heilig in windondersteuning Dankzij twee WindWings spaart de bulkcarrier Pyxis Ocean gemiddeld 3 ton brandstof per dag. Dat heeft Cargill bekendgemaakt na een zes maanden durende testperiode met de 37,50 meter hoge, vaste windzeilen die zijn ontwikkeld door BAR Technologies. ODS METERING SYSTEMS SPEELT MET MASSFLOWMETER IN OP NIEUWE WETGEVING ODS Metering Systems heeft samen met een gerenommeerde fabrikant van zogeheten coriolismeters een meetsysteem ontwikkeld voor mass flow meting aan boord van bunkerschepen. Het in Barendrecht gevestigde dochterbedrijf van dochteronderneming van Klöckner & Co is een bekende leverancier van diverse soorten flowmeters en kalibratieservices. ODS staat bekend als specialist op het gebied van ijkwaardige meetsystemen conform de Meetinstrumentenrichtlijn (MID). Het bedrijf slaagt erin de uitgebreide en soms complexe wet- en regelgeving te vertalen naar totaaloplossingen voor klanten. Met het nieuwe ODS-meetsysteem, dat met een niet nader genoemde fabrikant is ontwikkeld, speelt ODS in op het gebruik van massflowmeters in de bunkersector in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. Dat is vanaf 1 januari 2026 verplicht in die havens. Het systeem kent een eenvoudig gebruik; uitgebreide training van de bemanning is volgens ODS niet nodig. Het bedrijf kan het onderhoud en kalibreren verzorgen en helpen om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Zoals het ‘nulstellen’, wat twee keer per jaar verplicht is. Op basis van de resultaten met de Pyxis Ocean gaat Cargill door met windondersteunde voortstuwing. (foto Cargill) Voor Cargill bevestigen de resultaten het potentieel van de windondersteunde voortstuwingstechnologie om de scheepvaartindustrie op weg naar hernieuwbare energie te helpen. “We zijn enthousiast over de resultaten en hebben veel geleerd over het implementeren van windondersteunde voortstuwing op droge bulkschepen”, zegt Jan Dieleman, president bij de zeetransportafdeling van de Amerikaanse agromultinational. Vliegtuigvleugels De Pyxis Ocean koos in augustus 2023 het ruime sop en heeft in de eerste zes maanden van de testperiode de Indische Oceaan, Stille Oceaan en Noord- en Zuid- Atlantische Oceaan bevaren en Kaap Hoorn en Kaap de Goede Hoop gepasseerd. Het schip, van het type Kansarmax, is uitgerust met twee WindWings van 37,50 meter hoog. Ze lijken op grote vliegtuigvleugels en zijn verticaal geïnstalleerd om de wind te vangen en het schip vooruit te bewegen, waardoor de scheepsmotor een tandje lager kan en het schip met dezelfde snelheid kan varen als anders maar minder brandstof verbruikt. De zeilen kunnen op afstand vanaf de brug worden gehesen. Daarna is de bediening volledig geautomatiseerd: sensoren aan boord meten voortdurend de wind en de zeilen passen zichzelf aan naar de optimale configuratie. Lastig afmeren De testperiode heeft een aantal logistieke uitdagingen aan het licht gebracht, aldus Cargill. Lang niet in elke haven, bij elke terminal en ligplaats kunnen schepen met Wind- Wings afmeren. Cargill probeert om alle WAPschepen (Wind Assisted Propulsion) op wereldwijde handelsroutes in te zetten, aldus Dieleman. “Tot nu toe hebben we met meer dan 250 havens samengewerkt om manieren te vinden waarop schepen met grootschalige WAP kunnen aanmeren.” John Cooper, CEO van BAR Technologies, zegt: “De resultaten van de eerste reis van de Pyxis Ocean met de WindWings tonen duidelijk aan dat windondersteunde aandrijving voor aanzienlijke brandstofbesparingen en emissiereducties kan zorgen. Bijvoorbeeld, in bijna optimale zeilomstandigheden, tijdens een reis op open zee, behaalde de Pyxis Ocean een brandstofbesparing van 11 ton per dag.” Het testschip van Cargill heeft twee WindWings. BAR Technologies verwacht dat de meerderheid van de Kamsarmax-schepen er drie zal krijgen. Cooper: “Waardoor de brandstofbesparingen en emissiereducties met een factor 1,5 zullen toenemen. Met Cargill zijn we nu in staat om onze prestatievoorspellingen en modellering te valideren in echte omstandigheden, het is een spannende tijd nu we de productie van WindWings wereldwijd beginnen uit te rollen.” Containerterminals D3T en DIT logport. (foto duisport / Hans-Blossey) RPIS WORDT STANDAARD IN DUISBURG EN BAZEL In de Zwitserse Rijnhavens en de haven van Duisburg wordt de verbeterde versie van het RiverPorts Planning and Information System (RPIS) ingevoerd als standaard Port Community System. In Bazel zal dat in de loop van dit jaar gebeuren, in Duisburg in de eerste helft van 2025. RPIS is ontwikkeld door de havens aan de Bovenrijn om de binnenvaart beter in te passen in digitale transportketens tussen de zeehavens en het achterland. Schippers kunnen via het systeem onder meer een plekje op de terminal reserveren. Langs de Bovenrijn wordt RPIS al geruime tijd ingezet door containerterminals en -rederijen. Het systeem is de afgelopen jaren verder ontwikkeld. In september 2022 zijn de havenbedrijven van Duisburg en Ludwigshaven partner geworden. RPIS wordt als een belangrijke bouwsteen gezien in de digitalisering van de haveninfrastructuur. Het kan processen in de havens vereenvoudigen en bijdragen aan een efficiëntere scheepsafhandeling. Aanvullend op het basissysteem kunnen modules voor onder meer ligplaatsmanagement en douanezaken worden geïntegreerd. Wie helpt Luuk z’n droomzeilreis waarmaken? De 16-jarige Luuk Boks uit Den Haag heeft een droom: hij wil met School at Sea mee op zeilreis over de Atlantische Oceaan. Daar heeft hij financiële hulp bij nodig. Hij legt uit waarom: Hey, ik ben Luuk en ik hou van avontuur. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen om te doen en uitdagingen om aan te gaan. Sporten als freerunnen en boulderen zijn echt mijn ding. En ook sleutelen aan mijn scooter vind ik te gek, elke keer weer een nieuw probleem oplossen geeft me een kick. Nu staat er iets groots voor de deur: School at Sea. Een zeilreis over de Atlantische Oceaan met een groep van 35 andere jongeren. Het is niet alleen maar varen, het is ook een kans om te leren, te groeien en te ontdekken wie ik echt ben. Ik geloof dat je het meeste leert door dingen gewoon te doen en stap voor stap beter te worden. Het gaat niet alleen om het einddoel, maar ook om de reis ernaartoe. Ik ben supergemotiveerd om alles uit deze reis te halen, om samen met anderen problemen op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen. Maar ik kan dit niet alleen. Om mee te kunnen doen aan School at Sea heb ik jouw hulp nodig. Luuk. (foto privécollectie) Ik moet 27.000 euro ophalen om mee te kunnen gaan. Als je me wilt helpen, of mijn verhaal wilt delen, zou dat echt geweldig zijn. Samen kunnen we mijn droom waarmaken en de wereld ontdekken. Voor verdere vragen en informatie kun je kijken op mijn Instagram (@luukatsea) en op mijn website: luukatsea.com.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl