2 26 maart 2024 Bosman Shipping Group: nominatie ‘Beste Leerbedrijf’ is mooie erkenning voor de binnenvaart Trots, dat zijn ze, Angelo Bosman en zijn team van gedreven professionals. Bosman Shipping Group sleepte een plek in de top 10 in de wacht van beste leerbedrijven voor de sector Mobiliteit, Transport, Logistiek en Maritiem. DOOR JOLANDA DIETVORST De titel ‘Beste Leerbedrijf’ wordt jaarlijks uitgereikt door Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en is een erkenning voor organisaties die uitblinken in het begeleiden van studenten in de praktijk. Alle genomineerden bieden een hoogwaardige leeromgeving waar studenten en om- en bijscholers zich optimaal kunnen ontwikkelen. De praktijkopleiders van deze leerbedrijven spelen een cruciale rol door studenten de fijne kneepjes van het vak te leren en hen zowel professioneel als menselijk te ondersteunen. Bosman Shipping Group werd geselecteerd uit een voordracht van maar liefst 837 bedrijven. Ik hoop dat werken in de binnenvaart zo bij meer jongeren op het netvlies komt “Dat is een mooie prestatie”, vindt CEO Angelo Bosman. “Die ik niet alleen zie als een erkenning voor ons bedrijf en de manier waarop wij leerlingen opleiden, maar zeker ook als een verdiende plek in de spotlights voor de binnenvaart. Onze sector heeft zoveel moois te bieden en is bij uitstek een aantrekkelijke branche om in aan de slag te gaan. Helaas maakt onbekend nog steeds onbemind. Ik hoop dat onze nominatie eraan bijdraagt dat werken in de binnenvaart bij meer jongeren en zij-instromers op het netvlies komt.” Sollicitatiegesprek en binnenvaartpromotie in één Momenteel zijn er zo’n dertig leerlingen aan de slag bij Bosman Shipping Group. De jongens – de instroom bestaat voor het overgrote deel nog steeds uit jongens – worden door COO Robin Overgaauw “aanpakkers” genoemd. Ze worden bij aanname gekoppeld aan een kapitein die het best bij hen past. Overgaauw: “Tijdens de sollicitatiegesprekken proberen we een goede inschatting te maken van wat voor type jongen we voor ons hebben. We vinden het belangrijk om hem op zijn gemak te stellen, zodat hij ook de ruimte durft te pakken om te leren en zich te ontwikkelen.” “Vaak sluiten ook ouders aan bij dit soort gesprekken. Veel van hen kennen de binnenvaart niet en willen vanzelfsprekend graag weten of hun kind goed terechtkomt. Ze zijn benieuwd naar hoe een schip eruitziet en naar heel praktische zaken, zoals of er wel een goede slaapplek is. De gesprekken hebben dus ook automatisch een voorlichtingsfunctie, waarbij we wel altijd afspreken dat wij ons richten tot de jongen zelf. Het gaat om zijn “Duurkoop komt nu voor rekening van de logistieke keten en het bedrijfsleven” Vervolg van pagina 1 gens hem bij Rijkswaterstaat een verzoek om vergoeding indienen. Dat kan op grond van artikel 4:126 van de Algemene wet bestuursrecht en de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024. Daar heeft van de ASV geen vertrouwen in. Bestuurslid Machiel Smitsman: “Die regeling is een gedrocht. Er zijn zoveel voorwaarden om in aanmerking te komen… Het zou veel eenvoudiger moeten zijn om er een beroep op te doen.” Bouwkuip Om de verbreding af te ronden (project Maasroute) gaat het kanaal vanaf oktober over een lengte van ongeveer 4 kilometer maandenlang dicht tussen Brug Berg en Sluis Born. Dan kan ook de nog aanwezige bouwkuip bij Berg-Obbicht veilig worden weggehaald. De afsluiting en drooglegging van het kanaaldeel betekent een langdurige stremming voor de scheepvaart. “Dat zal helaas (…) leiden tot een aanzienlijke impact op de (economische) omgeving van het Julianakanaal. Bedrijven blijven in principe bereikbaar, maar scheepvaart zal hierdoor fors moeten omvaren.” Aldus Harbers in de brief aan de Tweede Kamer. Rijkswaterstaat ziet geen andere optie dan een volledige en langdurige stremming van het Julianakanaal. De vaarwegbeheerder wil pertinent niet meer met een bouwkuip werken. Op 23 februari 2023 bezweek een damwand en liep de bouwkuip vol. Personeel van de aannemer kon zich net op tijd in veiligheid brengen. “Het verbreden en verdiepen van het kanaal én het tegelijkertijd openhouden voor de scheepvaart is, gelet op de bodem van het kanaal, een zeer uitdagende en complexe opgave”, schrijft minister Harbers. De ASV heeft minister Harbers opgeroepen zijn besluit te heroverwegen en in zee te gaan met de partijen die de werkzaamheden verder uit kunnen voeren terwijl de vaarweg beschikbaar blijft. Zowel de ASV als de LWV wijzen erop dat minimaal één andere, gerenommeerde aannemer een alternatieve oplossing heeft voorgesteld waarbij de vaarweg wél deels open kan blijven. Ze vinden het onbegrijpelijk dat Rijkswaterstaat desondanks voor een goedkopere uitvoering heeft gekozen. “Dat goedkoop vaak duurkoop is, blijkt ook nu weer. Met die kanttekening dat de duurkoop nu voor rekening van de logistieke keten en het bedrijfsleven komt.” Dat noemt de ASV “onverteerbaar”. Onveilig Na het incident met de bouwkuip is die hersteld. Aangezien de nu ongebruikte bouwkuip er nog is, is er ook nog steeds een smalle vaarstrook. Ondanks scheepvaartbegeleiding, borden, een maximale vaarsnelheid, afpompen van lekwater, aanbrengen van een kleilaag in de bouwkuip en reparaties aan de vaargeul is de situatie niet goed beheersbaar, zo schrijft Harbers. “Deze situatie in stand laten is onveilig voor de scheepvaart en het milieu. Sinds 29 september 2023 hebben zich rondom de versmalde vaarweg ter hoogte van de bouwkuip, acht geregistreerde scheepvaart gerelateerde veiligheidsincidenten voorgedaan.” Ook lekt er kanaal water in de Kingbeek en daardoor dreigt steeds grotere schade aan de natuur op te treden. “Het veilig verwijderen van de damwand en het uitvoeren van het noodzakelijke herstel van de bodem zonder droogzetten van het kanaal blijkt niet mogelijk.” Rijkswaterstaat wil geen risico’s meer nemen, aldus Harbers, “enerzijds vanwege de veiligheid voor de werknemers van de aannemer en anderzijds voor de schade aan de natuur, omgeving en economie.” De huidige situatie dient zo kort mogelijk te blijven bestaan, vindt Harbers. NU AL EXTRA MAATREGELEN Tot de afsluiting van het Julianakanaal neemt Rijkswaterstaat een aantal aanvullende maatregelen om het gevaar van een aanvaring bij de bouwkuip te voorkomen. Die zijn per direct ingegaan. Zo mogen lege en half beladen schepen zonder boegschroef voortaan bij windkracht 3 of meer niet meer de bouwkuip passeren en dienen duwbakken ‘met de stompe kant naar voren’ te varen. Harbers: “Daarmee wordt het kanaal in feite nu al gedeeltelijk afgesloten voor bepaalde typen schepen, bij windkracht 3 of meer.”
26 maart 2024 3 TE INGEWIKKELD toekomst. Zijn baan. Het is belangrijk dat hij een keuze maakt die bij hem past.” Persoonlijke begeleiding Als beide partijen een goede match ervaren en ze besluiten om met elkaar in zee te gaan, vindt het team van Bosman het belangrijk dat de nieuwe collega de best denkbare begeleiding krijgt. Bosman: “Zeker met de huidige generatie merken we dat het belangrijk is om de jongens echt aan de hand mee te nemen. Op de leeftijd waarop ze bij ons binnenkomen, soms ING: GEEN VREES VOOR OVERCAPACITEIT De binnenvaart heeft dit jaar last van minder vraag naar bouwmaterialen en de voormalige groeimarkt containers laat het afweten door verschuiving terug naar weg en spoor. Dat stelt ING in een deze maand verschenen marktanalyse. Toch vrezen de bankeconomen niet voor overcapaciteit. “In de droge ladingvaart zijn het afgelopen decennium jaarlijks slechts een handvol schepen nieuw in de vaart gekomen. Deze schepen zijn wel groter dan gemiddeld, maar er zijn ook steeds meer kleine schepen uit de vaart genomen en aan het Donaugebied verkocht. Per saldo is er geen capaciteit bijgekomen.” Er zijn wel meer tankers in de vaart gekomen, “maar dat zal de markt niet overspoelen. Anders dan na 2008-2009 ontstaat er nu geen grote overcapaciteit door golf aan bestellingen. Marktwaardes van schepen zijn hierdoor ook relatief goed op peil gebleven.” MEER GEMAK MET NIEUWE BICS-VERSIE nog maar zestien jaar, zijn ze vaak nog niet zelfstandig genoeg om proactief dingen op te pakken.” “Daarnaast geldt dat we in de planning ook rekening moeten houden met hun schoolroosters. Voor dertig jongens is dat een hele planning op zich. Een goede samenwerking met de scholen is daarom cruciaal. Wij werken nauw samen met STC, Scalda Vlissingen en het Nova Collega in Harlingen en IJmuiden.” Overgaauw vult aan: “Voor de ondersteuning vanuit Bosman werken we met Vorig jaar bestond het Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) 25 jaar. Ter ere daarvan heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met Bureau Telematica Binnenvaart de software voor elektronisch melden een nieuwe gebruiksvriendelijkere uitstraling gegeven. Deze maand is de gefaseerde uitrol van BICS- Versie 6 gestart. Gedurende de afgelopen anderhalf jaar heeft Rijkswaterstaat schippers betrokken bij het testen van de nieuwe versie. “Dit heeft geleid tot een waardevolle samenwerking met schippers die feedback hebben geleverd tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe versie.” BICS-Versie 6 brengt aanzienlijke verbeteringen met zich mee, belooft Rijkswaterstaat. “De gebruikersinterface is grondig vernieuwd, met een frisse uitstraling die het gebruiksgemak verhoogt. De navigatie binnen de applicatie is verbeterd, waardoor functionaliteiten intuïtiever en gemakkelijker te vinden zijn.” De verspreiding van BICS Versie 6 gaat in fases. Bestaande gebruikers krijgen binnen enkele weken een melding. Nieuwe gebruikers ontvangen een brief met een link om de nieuwste versie te downloaden. Volgens Rijkswaterstaat is het vernieuwen en verbeteren van BICS een doorlopend proces. De vaarwegebeheerder zal blijven samenwerken met de sector om waardevolle feedback te verzamelen en zo de prestaties van BICS nog verder te optimaliseren. Vlnr: Crewing manager Twan Brummelkamp en (wal)kapiteins Bas van Leeuwen en Egbert Bruins-Slot. (foto Bosman Shipping Group) twee (wal)kapiteins, Bas van Leeuwen en Egbert Bruins-Slot, crewing manager Twan Brummelkamp en toegewijde collega’s aan boord. Zij leggen hun ziel en zaligheid in de begeleiding van de leerlingen én onze ervaren collega’s. Ze voeren geregeld gesprekken om op te halen hoe het gaat en waar de jongens hulp bij kunnen gebruiken. Ze helpen hen ook om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen.” “Laatst zaten ze hier op kantoor om een kapitein te helpen bij het examen voor het verlengen van zijn Rijnpatent. Old school met de kaart ernaast en foto’s van de bruggen die je onderweg tegenkomt. En: het was niet voor niets. De verlenging is inmiddels binnen!” Familiebedrijf Bosman Shipping Group werkt als erkend leerbedrijf al jaren samen met SBB en heeft daar een vaste contactpersoon. Zij is bekend met de persoonlijke aanpak en begeleiding van studenten. Bosman verwacht dat dat één van de componenten is die hen de nominatie tot beste leerbedrijf heeft opgeleverd, maar ziet ook het contact met de scholen, het actief deelnemen aan open dagen en het promoten van de binnenvaart door aangesloten te zijn bij bijvoorbeeld Vrienden van de Binnenvaart als factoren die hebben meegewogen. “De combinatie is onze succesformule. Maar ik ben ook trots dat we, hoewel onze organisatie flink is gegroeid, in staat zijn gebleken de persoonlijke aanpak die hoort bij een familiebedrijf in ere te houden. Daarbij wil ik aantekenen dat ook de kleinere familiebedrijven met één schip enorm waardevol zijn voor de sector en bij uitstek geschikt om studenten kennis te laten maken met de kansen die de b innenvaart te bieden heeft.” Overgaauw vult aan: “Zeker. Juist de diversiteit maakt de binnenvaart uniek. Wij gunnen zoveel mogelijk leerlingen de kans om kennis te maken met onze mooie sector. Wij blijven in ieder geval op koers met onze aanpak. Het is leuk dat de SBB ons de bevestiging heeft gegeven dat deze succesvol is, maar ik vind het ook een hele eer dat onze medewerkers zich hierdoor echt gezien en gehoord voelen. Hoewel we net te horen hebben gekregen dat we er helaas niet met de hoofdprijs vandoor gaan, beschouwen wij de plek in de top 10 echt als een teamprestatie. Daar zijn wij misschien nog wel het meest trots op!” Eén pot nat Biobrandstof klinkt sympathiek, maar is als je het doorrekent, kan het schadelijker zijn voor het milieu en het klimaat dan benzine of diesel. Alleen is dat doorrekenen voor de meesten van ons niet weggelegd. En voor politici al helemaal niet. Die kunnen geen ingewikkelde formules in hun oneliners persen. Dat gaat ten koste van hun carrière. Neem de rol van palmolie. Het is met verzadigde vetzuren niet de meest gezonde eetbare olie en de productie ervan gaat ten koste van het waarde volle tropische bos. Maar het aantal tonnen opbrengst per hectare is negen keer zo hoog als van concurrerende oliën uit kokos of zonne bloemen. Dus voor de (soms gezondere) alternatieven moet je meer bos kappen. Maar dan: palmolie gebruiken om te verbranden als biodiesel is eigenlijk idioot, want dan ga je bos kappen om oliepalmbomen te kunnen planten en een soort natuurlijke diesel te produceren. Alleen al door het kappen (en verbranden) van het tropische woud breng je de natuur en het klimaat meer schade toe dan door naar olie te boren. Veel plussen en minnen dus. Daar komt nog bij dat door wetenschappelijk onderzoek de inzichten steeds verschuiven. Om nog maar niet te spreken van de maatschappelijke meningen. Dertig jaar geleden was het ondenkbaar dat er aan de gulden regel in de Akte van Mannheim zou worden getornd. De regel die zegt dat accijnsheffing niet is toegestaan op de Rijn. Een regel die medio 19e eeuw werd overeengekomen tussen de Rijn oeverstaten (en Engeland) om de vrije doorvaart op de Rijn te garanderen. De tolheffing van verschillende steden aan de Rijn was namelijk een barriere voor de handelsvrijheid in het Rijnstroomgebied. Het succes van de Akte is dat het vervoer over de Rijn een onvoorstelbare bijdrage heeft geleverd aan het economische succes van de Rijnoeverstaten. Mede daardoor wordt de Akte vereerd als ware zij het binnenvaart-equivalent van de Declaration of Independence voor de USA. Dat stukje papier heeft z’n eigen problemen momenteel, net als de Akte. De aanval komt bij de Akte van een andere richting. De onvoorstelbare bedreiging van het milieu en het klimaat heeft de vrijstelling van accijnsheffing verbleekt tot een subsidie voor fossiele brandstof. Dat label wil je als sector niet hebben. Er is wel een handig politiek spel voor nodig om de binnenvaart hier goed uit te laten komen. Wat wel moet. Helaas heeft onze demissionaire minister van Infrastructuur en Waterstaat zich in de nesten gewerkt door een belangrijk stuk vaarweg meer dan een half jaar af te laten sluiten om het prutswerk van een aannemer recht te trekken. Even geen tijd om zich te verdiepen in Aktes, heffingen of biodiesel. Allemaal veel te ingewikkeld. Michel Gonlag
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl