Views
9 months ago

2024-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Samen
  • Antwerpen
  • Schip
  • Shipping
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Maart

8 12 maart

8 12 maart 2024 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

12 maart 2024 9 EURES-pilot met Slowaakse bemanningsleden krijgt vervolg De pilot van Wereld van de Binnenvaart en EURES, het Europese UWV, om Slowaakse kandidaten in de binnenvaart aan de slag te helpen, krijgt dit jaar een vervolg. De opzet wordt wel anders. Dat vertelde Frans Van Weert tijdens de jaarlijkse informatiebijeenkomst van Wereld van de Binnenvaart. Bij de pilot van vorig jaar is volgens hem veel geleerd. Er deden vijf binnenvaartrederijen mee. Uiteindelijk is er één persoon uit Slowakije daadwerkelijk als bemanningslid in Nederland aan de slag gegaan. Die is nog steeds in dienst, zei zijn werkgever vanuit de zaal. Snellere procedure Er wordt gewerkt aan een snellere procedure. “Waarbij bedrijven vooraf toezeggen dat ze een opleidingsplaats op een van hun schepen vrijmaken om die langs deze route gevuld te krijgen. En het lijkt verstandig om daar dan twee mensen voor aan te nemen zodat je die leerplaats continu bezet hebt. Dat is een van de leerpunten van vorig jaar. Toen hadden we een aantal enthousiaste kandidaten en moesten we gaan shoppen bij rederijen wie plek had.” De bedoeling is dat werkgevers rechtstreeks contact hebben met EURES. “Wij hoeven daar als Wereld van de Binnenvaart niet tussen te zitten. Laat de regie bij de bedrijven”, aldus Van Weert. Hij ziet ook mogelijkheden om de procedure zo te verkorten. “Het streven is een doorlooptijd van vier tot zes weken na de melding van de vacature door een bedrijf. Dan moeten er kandidaten voorgesteld kunnen zijn.” De inzet wordt ook dat de kandidaten jonger zijn Frans van Weert, tijdens de bijeenkomst aan boord van de Treasures: “Er kunnen nog nieuwe bedrijven aansluiten.” (foto Tekst & Toebehoren) dan bij die eerste ronde. Toen waren de Slowaken dertigers en veertigers. “Voor die opleidingsplaatsen lijkt het ons toch beter als we naar een iets lagere leeftijd gaan. Dan zijn ze nog iets meer kneedbaar en passen ze beter in de verhoudingen.” Ook financieel. Er wordt overlegd of de nieuwkomers eerst tegen een stagevergoeding aan boord kunnen komen en niet direct een volwaardig salaris hoeven te verdienen. EURES Slowakije heeft aangegeven ook dan geschikte kandidaten te kunnen vinden. Het blijft wel gaan om medewerkers op mbo-niveau. Zodat ze kunnen doorgroeien tot kapitein of schipper. Matrozen uit het buitenland worden al op heel veel manieren ingevuld. De bedrijven die vorig jaar meededen, hebben weer interesse. Maar er kunnen nog nieuwe bedrijven aansluiten, zei Van Weert uitnodigend. Hij kondigde ook aan dat het zoekgebied wordt uitgebreid. Naast Slowakije gaat EURES Nederland zich richten op andere Oost- én Zuid-Europese landen. Daar is de jeugdwerkloosheid nog steeds hoog. Dag van de Binnenvaart De bijeenkomst op 29 februari vond plaats aan boord van mps Treasures, beschikbaar gesteld door rederij Scylla en afgemeerd aan de Dordtse Merwekade. Zoals ieder jaar vertelden Frans van Weert en Karel Uyldert van Wereld van de Binnenvaart aan donateurs en andere belangstellenden wat afgelopen jaar is bereikt, welke projecten lopen en wat plannen voor dit jaar zijn. Hun ambitieuze verhalen werden afgewisseld met die van partners. Zo waren er twee sprekers namens de gemeente Maasgouw. Die vertelden over de groeiende steun voor de Dag van de Binnenvaart, die Wereld van de Binnenvaart ook dit jaar weer organiseert (op 9 november) en de lokale samenwerking tussen scheepsbouwbedrijven in Maasbracht om samen met de gemeente de werving van technisch personeel te stimuleren, inclusief opleidingen. Dat gebeurt onder de vlag van Maasgouw Maritiem. Drie ondernemers namen het initiatief daarvoor, maar mogelijk sluiten op korte termijn meer bedrijven aan. Prijsconcurrentie blijft voelbaar Wereldwijde olieprijzen hebben ondanks de verlenging van de productiebeperkingen afgelopen week met verlies afgesloten. Brent Crude sloot de week af op ,08 per vat, een daling van 1,8 procent op weekbasis. WTI (West Texas Intermediate) liet een daling van 2,5 procent op weekbasis zien en sloot de week af op ,01 per vat. Terwijl het aanbod van ruwe olie beperkt blijft door de productiebeperkingen van de OPEC+ leden en de aanhoudende sancties op Rusland, weegt het vooruitzicht van een tragere Chinese economie zwaarder op de markt. De Chinese importcijfers van product lieten de eerste twee maanden van het jaar een stijging zien, maar bleven in vergelijking met de voorgaande maanden achter op eerdere importcijfers. Hierdoor lijkt de gestelde groei van China niet haalbaar. Verder werden de productiebeperkingen van de OPEC+ (2,2 miljoen vaten per dag voor het tweede kwartaal) door de leden zelf enigszins tenietgedaan. Deze steeg namelijk met 212,000 vaten per dag in februari. Dit zorgde voor twijfels in de markt over de huidige positie van de OPEC+ in de wereldwijde oliemarkt. Verder daalde het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten tot het laagste punt sinds februari 2023. Deze daalde afgelopen week met twee tot een totaal van 504. ARA en Rijn Vrachttarieven in het ARA-gebied hebben op wekelijkse basis hun stijgende trend doorgezet. De vraag naar transport is in de afgelopen week toegenomen, waardoor de meeste schippers het weekend over waren. De vaarschema’s zijn echter niet ver vooruit ingepland, waardoor de prijsconcurrentie op de markt blijft aanhouden. Momenteel blijft de vraag naar kleinere (minder dan 2.000 ton) en de grotere (groter dan 4.000 ton) schepen het sterkst aanhouden. Hierdoor vinden voornamelijk de middelgrote schepen de meeste moeite met het vinden van geschikte reizen. Oliepeil Vrachttarieven op de Rijn zijn in vergelijking met afgelopen week vrijwel gelijk gebleven. Enkele kleine schommelingen voor de bestemmingen op weekbasis kwamen echter wel voor. Ondanks die kleine schommelingen lijken de vrachttarieven hun laagste punt wel bereikt te hebben. Daardoor kijken veel marktspelers positief uit naar de komende maanden. De vraag naar het importeren van product uit de ARA-regio naar Duitsland blijft sterk gelimiteerd. Door de huidige marktstructuur wordt momenteel veel met binnenlandse raffinaderijen gehandeld, waardoor de meeste Duitse schippers op de kanalen actief zijn. Geschreven door Emiel de Barbanson. Mogelijk gemaakt door Inland Barging, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. (www.inlandbarging.com) In deze nieuwe rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven Prijs per euro/1.000 ton Range: 2.000-6.000 ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,08 € 1,80 € 3,00 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,08 € 2,80 € 3,30 Antwerpen-Amsterdam € 4,06 € 3,80 € 4,30 Vlissingen-Antwerpen € 4,45 € 4,00 € 4,50 Vlissingen-Rotterdam € 5,10 € 4,75 € 5,20 Vlissingen-Amsterdam € 5,56 € 5,25 € 5,75 Gent-Vlissingen € 3,75 € 3,50 € 4,00 Gent-Antwerpen € 4,70 € 4,25 € 5,00 Gent-Rotterdam € 5,45 € 4,90 € 5,50 Gent-Amsterdam € 5,75 € 5,50 € 6,50 Prijs per euro/1.000 ton Range: 0-1.500 ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 4,70 € 4,50 € 4,90 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 5,70 € 5,50 € 5,90 Antwerpen-Amsterdam € 6,70 € 6,50 € 6,90 Vlissingen-Antwerpen € 6,11 € 6,00 € 6,25 Vlissingen-Rotterdam € 7,11 € 7,00 € 7,25 Vlissingen-Amsterdam € 8,11 € 8,00 € 8,25 Gent-Vlissingen € 6,00 € 6,00 € 6,00 Gent-Antwerpen € 8,20 € 8,00 € 8,40 Gent-Rotterdam € 9,20 € 9,00 € 9,40 Gent-Amsterdam € 10,19 € 10,00 € 10,35 Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven Prijs per euro/1.000 ton Range: 0-3.000 ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde Gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 7,30 € 6,80 € 7,80 Dortmund* € 11,30 € 11,30 - Keulen € 9,30 € 8,80 € 9,80 Koblenz* € 10,30 € 10,30 - Frankfurt* € 12,80 € 12,80 - Mannheim € 13,30 € 12,80 € 13,80 Karlsruhe € 13,55 € 13,05 € 14,05 Straatsburg € 14,35 € 13,85 € 14,85 Bazel EUR € 15,46 € 14,96 € 15,96 Bazel CHF 14,85 CHF 14,35 CHF 15,35 CHF

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant