Views
10 months ago

2024-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Samen
  • Antwerpen
  • Schip
  • Shipping
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Maart

4 12 maart

4 12 maart 2024 Gooi het roer om! Als Matroos, Stuurman of Machinist binnenvaart beman je met een vaste collega een motorbeunschip. Je brengt zand, grind of klei naar projecten door Nederland en België, bijvoorbeeld voor infra- of dijkversterkingsprojecten. Werken bij Van Oord Grondstoffen betekent werken in een dynamisch familiebedrijf met veel mogelijkheden. Extra aantekeningen halen of je volgende koers kiezen, je staat zelf aan het roer! (Vol) Matroos / Stuurman en Schipper Van Oord Grondstoffen Wat maakt het anders? Vaste koppels Familiebedrijf dat echt voor collega’s zorgt Salaris boven de binnenvaart cao, 32 vakantiedagen, €10,- maaltijdvergoeding p/d Reistijd van huis naar schip meer dan 30 minuten = werktijd Weekenden vrij Doordeweeks overnacht je aan boord 16,5% overurentoeslag, goede regelingen Interesse? App of bel onze recruiter Erik: 06 2150 7000 Mailen kan natuurlijk ook: erik.bierman@vanoord.com Alle vacatures: vanoord.com/nl/werkenbij Ter uitbreiding van ons team zoeken wij een Matroos passagiersvaart (fulltime of op oproepbasis naast je studie) Wat ga je doen? Als matroos passagiersvaart ben je dagelijks werkzaam bij Koninklijke Spido Rotterdam en werk je samen met bemanningsleden aan boord van één van de zes Spido schepen, die gevaren wordt door een kapitein of stuurman. Wat verwachten wij van je? • je ondersteunt de kapitein en/of stuurman; • je werkt volgens de voorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu; • op het schip werk je samen in een team van enthousiaste collega’s, zowel nautisch als horeca; • je werkt onder begeleiding maar ook zelfstandig; • je signaleert en waarschuwt bij twijfel of gevaar van schade en bij onverwachte wijzigingen tijdens de vaart; • je voelt je verantwoordelijk en streeft naar een goede kwaliteit van je werk; • je steekt natuurlijk ook je handen uit de mouwen voor schoonmaak en of andere lichte horecawerkzaamheden. Ben jij: • in het bezit van een dienstboekje met aantekening matroos of matrozendiploma; • communicatief sterk; • flexibel qua instelling en stressbestendig; • gastgericht, assertief en heb je een representatieve uitstraling; • collegiaal en beschik je over verantwoordelijkheidsgevoel; • de Nederlandse en Engelse taal vaardig? Wij bieden: • een goede werksfeer en gezellige werkomgeving op de mooiste werkplek van Rotterdam; • een leuk team van enthousiaste collega’s met Rotterdamse mentaliteit; • grote mate van zelfstandigheid en vrijheid; • wisselende werkdagen en -tijden (zowel doordeweeks als in het weekend); • een arbeidsovereenkomst met het aantal te werken uren in overleg; • prima arbeidsvoorwaarden. Heb je interesse? Wat leuk! Stuur je CV met motivatie naar humanresources@spido.nl en wij nodigen je graag uit voor een kennismakingsgesprek! Voor meer informatie kan je contact opnemen met Petra Geurs (HR). Ter uitbreiding van ons team zoeken wij een Stuurman of aspirant kapitein - passagiersvaart M/V Bij de Koninklijke Spido BV werk je samen met de bemanningsleden aan boord op één van de zes Spido schepen. In deze functie ben je het visitekaartje van Koninklijke Spido. Een correcte omgang met passagiers en bemanningsleden een must. Je werkt als ondersteuning voor de kapitein en bent dus mede verantwoordelijk voor de zorg van het schip en de passagiers. Je moet zelfstandig kunnen varen en goed kunnen navigeren en manoeuvreren. Daarbij streef je een goede kwaliteit van het werk na en werk je volgens de voorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Naast het varen behoren ook dek- en onderhoudswerkzaamheden tot het takenpakket en wanneer nodig kan je ondersteuning bieden aan je collega’s van de horeca. Voldoe je aan onderstaande voorwaarden? Dan nodigen wij je graag uit om te solliciteren op deze functie. Wat vragen wij van jou? • dienstboekje met aantekening stuurman; • groot vaarbewijs; • goede beheersing van de Nederlandse - en Engelse taal; • beheers je meerdere talen, is dat een voordeel; • meerdere jaren aantoonbare relevante werkervaring. Ben jij: • communicatief sterk en assertief; • stressbestendig; • collegiaal; • gastgericht en beschik je over een representatieve uitstraling? Wij bieden: • goede arbeidsvoorwaarden; • doorgroeimogelijkheden tot kapitein; • arbeidsovereenkomst voor 40 uur per week voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd; • grote mate van zelfstandigheid en vrijheid; • geen op/af schema, maar elke avond na het werk naar huis; • goede werksfeer; Heb je interesse? Wat leuk! Stuur je CV met motivatie naar humanresources@spido.nl en wij nodigen je graag uit voor een kennismakingsgesprek! Voor meer informatie kan je contact opnemen met Petra Geurs (HR).

12 maart 2024 5 RWG legt als eerste alle schepen aan de walstroom Boudewijn Siemons, Robert Simons en Ronald Lugthart bekrachtigen de afspraken. (foto Marc Nolte/ Havenbedrijf Rotterdam) Containerterminal Rotterdam World Gateway gaat de gehele kade voorzien van walstroom. Alle schepen die op de terminal op de Maasvlakte afmeren, moeten daar in de toekomst op aansluiten. WILLEM-ALEXANDERSLUIS VANAF 2025 AANTAL KEREN GESTREMD Verschillende onderdelen van de Prins Willem- Alexandersluis in Amsterdam zitten tegen het einde van hun technische levensduur aan . Er komt daarom een grootscheepse opknapbeurt. De werkzaamheden starten in 2025. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de scheepvaart er forse hinder van zal hebben. De eerste volledige stremming is al bekend: van 28 februari 00.00 uur tot 4 maart 2025 23.59 uur. Dan vindt een deurwissel plaats. Gelijktijdig test Rijkswaterstaat de droogzetschotten en het losmaken van de glijbaan waarover de sluisdeur beweegt. Vooral schepen langer dan 110 meter hebben er last van Die hebben geen alternatief. Schepen tot 95 meter kunnen de naast de Prins Willem-Alexandersluis gelegen Oranjesluizen gebruiken. Schepen met een lengte tussen de 95 en 110 meter kunnen, bij voldoende waterstand, omvaren via de IJssel. Gedurende de afsluiting worden onderdelen van de sluis vervangen en vernieuwd met als doel de sluis toekomstbestendig te maken. In 2027 en 2028 volgt nog een aantal stremmingsperiodes. De planning hiervoor is nog niet bekend. De stremminsperioden worden in overleg met de scheepvaart en andere betrokken partijen vastgesteld, belooft Rijkswaterstaat. De terminal van RWG is volledig geautomatiseerd en draait zelf al CO 2 -neutraal. Door de aanleg van de walstroomvoorziening zullen ook de schepen aan de kade geen fijnstof, stikstof en CO 2 meer uitstoten. De eerste ligplaatsen moeten in 2026 van walstroom voorzien zijn. RWG loopt hiermee vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 alle container-, passagiers- en cruiseschepen groter dan 5.000 bruto ton in Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom. Zelf RWG kiest ervoor om de installatie van de walstroomvoorzieningen zelf te ontwerpen, te financieren en te bouwen. Met Havenbedrijf Rotterdam heeft de containerterminal een intentieverklaring getekend waarin afspraken zijn gemaakt over het delen van kennis en data over de aanleg en het gebruik van walstroom. Ook over de benodigde civiele werkzaamheden aan de kademuren en fenders zijn ze het eens. “We zijn zeer verheugd met het besluit van RWG om als eerste Europese deepsea terminaloperator te investeren in walstroom”, zegt Boudewijn Siemons. De CEO van Havenbedrijf Rotterdam noemt walstroom een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van de energietransitie. “Schepen die aan de stekker liggen, zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van het geluidsniveau. Hiermee dragen we bij aan het verduurzamen van de logistieke keten via Rotterdam voor onze gezamenlijke klanten.” Cruciaal Ronald Lugthart, CEO van RWG: “De investering in walstroom is een cruciaal onderdeel van het investeringsprogramma van RWG, met als doel een emissievrije op- en overslag van containers. Door middel van walstroom en andere faciliteiten die bijdragen aan de energietransitie creëren wij samen met onze klanten en andere stakeholders de mogelijkheden om dit strategische doel op korte termijn te bereiken.” “Als gemeente Rotterdam juichen we de investering van RWG in walstroom van harte toe”, regaeert de Rotterdamse havenwethouder Robert Simons. “Walstroom draagt niet alleen bij aan een betere luchtkwaliteit, maar vermindert ook geluidshinder. Met deze ontwikkeling zet Rotterdam opnieuw een stap vooruit in het verwezenlijken van een duurzame en toekomstbestendige haven.” ‘Aan de stekker’ Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam zetten zich samen in om de zeevaart versneld walstroom te laten gebruiken in de haven. Het doel is dat in 2030 een groot deel van de zeeschepen ‘aan de stekker’ gaat als ze aan de kade liggen. Dieselgeneratoren kunnen dan uit, wat goed is voor de luchtkwaliteit en de CO 2 -uitstoot. Samen met de bedrijven in de haven en de rederijen zetten de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam de komende jaren met een reeks projecten in op een versnelling en opschaling van walstroom. MS ANTONIE VAART STUURHUIS KAPOT TEGEN SPOORBRUG GROUW Vrijdagmiddag 1 maart is de Antonie tegen de spoorbrug in Grouw gevaren. Daardoor is het stuurhuis volledig vernield. (foto AS Media) De aanvaring gebeurde om 13.40 uur. Anders dan het schip bleek de brug na inspectie geen al te grote schade te hebben opgelopen. Het treinverkeer was enige tijd stilgelegd, maar kon snel weer hervat worden. De toedracht van de aanvaring is onbekend. Er is niemand gewond geraakt. Het schip is pas sinds vorig jaar in de vaart; de bemanning is bekend met de vaarweg. De overige scheepvaart op het Prinses Margrietkanaal heeft geen last ondervonden van de aanvaring. TREAT YOUR STAINLESS STEEL! FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES SURFACE TREATMENT SERVICES: GRINDING / POLISHING TANKINSPECTION / ADVICE PICKLING / PASSIVATION BOILER CLEANING

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant