38 12 maart 2024 NIEUW Binnenvaartkrant.nl is vernieuwd - Dagelijks meer nieuws en achtergronden - Overzichtelijker - Sneller - Makkelijker zoeken - Elke 14 dagen de nieuwe krant leesbaar als e-paper Helemaal afgestemd op gebruik met de smartphone Volg ons ook op LinkedIn VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE binnenvaartkrant.nl BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid I REDERIJ SEASTAR IS OP ZOEK NAAR EEN SCHIPPERSKOPPEL (M/V) Voor onze toeristische uitbating zijn wij op zoek naar een schipperskoppel, beschikkend over een P-vaarbewijs of Rijnpattent. Het is een perfecte job als bijverdienste zeker als je zeker net met pensioen bent en niet wil stilzitten. Overnachten is mogelijk. Neem contact op met Andy Olislagers en kom ons enthousiaste team vergezellen. Zeester CVBA Robert Orlentpromenade 2 8620 Nieuwpoort Tel. 058 23 24 25 Fax 058 23 24 00 info@seastar.be www.seastar.be DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
12 maart 2024 39 Groot deel chartervaart haalt deadline extra certificering niet De extra keuring van historische zeilschepen verloopt langzaam. Van de 240 charterschepen die vóór 1 april een extra inspectie van de masten en tuigage moeten ondergaan, zijn zo’n honderd schepen nog niet aangemeld. De kans is groot dat ze bij de start van het seizoen niet met gasten mogen varen. DOOR EVERT BRUINEKOOL De eerste keuring kan bij het aanvullende onderzoek op zich snel worden uitgevoerd, maar het beoordelen van de verbeterpunten kost vaak meer tijd. “Ook hier is het tekort aan inspecteurs goed voelbaar”, zegt Paul van Ommen, directeur van brancheorganisatie BBZ. “Waarom de laatste honderd nog niet aangemeld zijn, weet ik niet. Misschien hebben zij problemen met het tuigboek, wij helpen ze graag.” Een andere verklaring is dat sommige schepen pas later in het seizoen gaan varen. Onder het vergrootglas “Het is goed dat deze extra keuringsstap genomen is. De overheid en de ILT krijgen hierdoor weer inzicht in de keuringen en vertrouwen in de procedures”, zegt Van Ommen. “Voor de consument is het een bevestiging dat de chartervaart echt wel goed en veilig is. De tijd dringt en de vraag is of iedereen 1 april haalt met de vereiste extra certificaten en dat is geen grap.” Staand en lopend wand worden stapje voor stapje gecontroleerd, evenals de houten masten. Er wordt zorgvuldig onderzoek gedaan naar slechte plekken in het hout en naar roest, geen windscheur blijft onbekeken. Bij het tuig worden lieren, lijnen, stagen en sluitingen gecontroleerd – ook op roest en slijtage. Vertrouwen Over de veiligheid van Dyneema-lijnen ontstond afgelopen maanden discussie. Voorlopig heeft de ILT besloten dat het materiaal tot de afronding van een TNO-onderzoek daarnaar, onder voorwaarden Over enkele weken begint het vaarseizoen. Naar verwachtig zijn veel schepen niet op tijd gekeurd. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) gebruikt mag worden voor het lopend wand. De BBZ helpt eigenaren, zegt Van Ommen: “De BBZ staat achter het onderzoek, de belangrijkste reden voor ons is dat de overheid weer vertrouwen terugkrijgt in de certificering. Door het niet onder controle hebben van de certificering ontstond bij de ILT het gevoel dat ze niet meer wisten hoe het proces in elkaar stak.” De enige manier om het op te lossen is dit onderzoek, vindt hij. Dat zorgt voor vertrouwen. “Het is goed en levert ook nog een andere inzichten en kennis op.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl