36 12 maart 2024 Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART SHIPVISION SHIPVISION Linquenda Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.45 x 3.39 2.893,837 2002 Caterpillar 3512 (B) DI-TA, 1521 Pk, Bj. 2002 Merenzo Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 80 x 8.26 x 2.75 1.288 1979 Caterpillar 3412D, 860 Pk, Bj. 2007 Spudpaal en woning vernieuwd SHIPVISION VEEL VERNIEUWD Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. Festine Vere Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 109.74 x 11.45 x 3.63 3.255 1998 Caterpillar, 1622 Pk, Bj. 2018 (ingebouwd 2021) Mondial Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 90 X 9.53 X 3.27 1.849 1982 Caterpillar C32, 1.200 Pk, Bj. 2013 (revisie febr. 2023) DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS EDITIE 11 Verschijningsdatum 22 mei 2024 Maritime Industry In editie 11 van 22 mei besteden wij uitgebreid aandacht aan de Maritime Industry beurs van 28 t/m 30 mei in Gorinchem. Reserveer nu uw advertentie Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060
12 maart 2024 37 Rijksrederij is klaar voor immense vervangingsopgave vloot Door de wol geverfd en op een duidelijke missie. Willem de Vries staat aan het roer van de Rijksrederij van Rijkswaterstaat. Met een omvangrijke opgave op zijn bord: het vervangen van nagenoeg de complete honderd schepen tellende vloot van één van de grootste rederijen van Nederland. DOOR JOLANDA DIETVORST Na een carrière van ruim zestien jaar in het Midden-Oosten (Oman, Saudi- Arabië, Bahrein en de UAE), boekte de 58-jarige de Vries ruim een jaar geleden een enkele reis naar Amsterdam. Om in zijn thuisland aan de slag te gaan als directeur van de Rijksrederij. “Ik voelde een enorme drive om mijn in het buitenland opgedane kennis in te zetten voor Nederland. Ik kan me werkelijk niets mooiers bedenken dan om dat te mogen doen voor Rijkswaterstaat!” Willem de Vries is op zijn plaats aan het roer van de Rijksrederij van Rijkswaterstaat. (foto Chris Bonis) Duurzaamheid en de vervanging van onze vloot gaan hand in hand De Vries is algemeen verantwoordelijk voor het dagelijks management van de Rijksrederij, een organisatie die weliswaar onderdeel is van Rijkswaterstaat, maar daarbinnen zelfstandig opereert. De dienst beheert, bemenst en onderhoudt bijna honderd schepen voor de Nederlandse overheid. Deze schepen leveren diverse diensten op de binnenwateren en op zee voor de Douane, de Kustwacht, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rijkswaterstaat (betonning, meetdiensten en verkeer- en watermanagement). De meeste schepen worden met bemanning geleverd, maar in het geval van de Douane en het onderdeel Verkeer- en Watermanagement van Rijkswaterstaat levert de Rijksrederij alleen het ‘staal’. Het team bestaat uit 350 enthousiaste en professionele medewerkers; op het water en aan de wal. De rijksrederij beheert, bemenst en onderhoudt bijna honderd schepen voor de Nederlandse overheid. (foto Rijksrederij) Rijke (internationale) carrière In Dubai was De Vries general manager voor Kotug Subsea, een van oorsprong Rotterdams sleepvaartbedrijf. Die inter nationale zijstap volgde op een rijke maritieme carriere in Nederland. “Ik heb zeventien jaar bij de Koninklijke Marine gevaren en gewerkt in diverse leidinggevende operationele functies, waaronder die van commandant van een schip.” “Dat was mijn beste tijd tot nu toe! Maar ook mijn functies als Hoofd Bemanningszaken bij rederij Wagenborg en manager bij het Scheepvaarten Transport College heb ik met heel veel plezier vervuld.” Voor STC was hij vijf jaar deputy dean (vice-decaan) bij dochteronderneming International Maritime College Oman. “In 2007 vertrok ik met mijn gezin naar de andere kant van de wereld waar ik met name in de sleepvaart- en offshoreindustrie gewerkt heb. Maar ik ben heel blij om nu weer ‘thuis’ te zijn.” De kennis die De Vries opdeed in zijn loopbaan komt zeer van pas in zijn huidige functie en vooral bij omvangrijke vervangingsopgave waar de Rijksrederij voor staat. Die kan in zijn ogen “alleen geklaard kan worden door goede samenwerking”. Hij licht dat toe: “Duurzaamheid en de vervanging van onze vloot gaan hand in hand. Bij het opstellen van de specificaties zal de eis voor duurzame voortstuwing voorop staan. Wij zoeken hierin nadrukkelijk de samenwerking met de Nederlandse maritieme industrie en ook andere departementen. Het is onmogelijk en onwenselijk om deze stappen solistisch te zetten. Inmiddels zijn de eerste bestuurlijke ‘hordes’ genomen om een aanvang te maken met de specificaties die verwacht worden van de eerste nieuwe schepen die gebouwd gaan worden. Tegelijkertijd proberen we onze eigen kennis omtrent duurzaamheid te vergroten en in de praktijk te brengen bij het ontwerp.” Klant-Eis-Specificatie “Parallel aan het vergroten van kennis en het helder krijgen van de algemene specificaties zijn we op dit moment onder andere druk bezig met het opstellen van de ‘Klant-Eis-Specificatie’ (KES) van onze toekomstige betonners.” De Rotterdam, de Frans Naerebout en de Terschelling worden vervangen. “De voortstuwing van deze nieuwe schepen zal moeten plaatsvinden met alternatieve brandstoffen en daarvoor zullen we gebruik moeten maken van de nieuwste – en beproefde – technieken waar de ervaringen in verwerkt zijn die nu en in de komende tijd opgedaan worden. Deze exercitie gaat ons veel leren. Die kennis nemen we vanzelfsprekend ook weer mee in het successievelijk vervangen van de overige schepen in onze vloot.” Lessen voor de binnenvaart De binnenvaartsector staat eveneens voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en vervanging of revisie van motoren. Op de vraag hoe de binnenvaart kan profiteren van de kennis die binnen de Rijksrederij wordt opgedaan, is het antwoord wat De Vries betreft eenvoudig: “We leren van elkaar! De complexiteit bij de Rijksrederij zit ‘m in de omvang van de vloot, de vervanging die noodzakelijk is en het tegelijkertijd op peil houden en waar mogelijk uitbreiden van onze diensten. Ditzelfde geldt voor de binnenvaartsector.” Ik ben ervan overtuigd dat ook in de binnenvaart dat soort kartrekkers rondlopen “In mijn ervaring krijg je dit alleen voor elkaar als je organisatie bestaat uit gedreven mensen die openstaan voor vernieuwing en bereid zijn de schouders eronder te zetten. Begrip hebben voor elkaar, steun, goede communicatie en het bieden van carrièreperspectieven zijn essentieel voor een gezonde organisatie. En dan krijg je veel voor elkaar – hoewel het wel eens tegenzit!” “Deze mensen hebben wij bij de Rijksrederij aan boord en ik ben ervan overtuigd dat ook in de binnenvaart dat soort kartrekkers rondlopen. Mensen die denken in oplossingen in plaats van problemen en personen die vernieuwing en verandering zien als kans om je dienstverlening verder te optimaliseren.” Tot slot zegt de directeur: “Ik ben in ieder geval enorm trots dat ik vanuit mijn positie een bijdrage mag leveren aan deze mooie en noodzakelijke transitie. Ik ben een gelukkig man. En ik hoop dat ik het moment mag meemaken waarin het eerste nieuwbouwschip voor de Rijksrederij van de werf komt!”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl