OSD Antwerpen 30 12 maart 2024 STAND 518 OMRU SCHEEPSRAMEN Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen • Standaard profielen én geïsoleerde profielen • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kijk op www.omruscheepsramen.com UW OFFiCiËLE CUMMiNS & SCANIA DEALER MOTOREN - SERVICE - ONDERDELEN – FILTERS STAALPLATEN OP VOORRAAD IN OVERDEKTE OPSLAG Speciaal voor scheepsbouwers en -reparateurs hebben wij staalplaten en Holland profiel op voorraad. Plaatsen van dieselmotoren en generatoren Afbouwen van nieuwbouwschepen Scheepslift tot 750 ton en 15 m breed Schroeven – Schroefassen – Roeren Alle scheepsherstellingen boven de waterlijn Plaatsen van straalbuizen Alle plaat- en laswerken Alle draai- en freeswerken OSD STAND 407 HAL 1 Ook kunnen wij met onze nieuwe en straal- en conserveerstraat in Vlissingen-Oost en de eigen Officiële Cummins verdeler vrachtwagenvloot snel reageren. Ook op uw aanvragen! Bel: 0032 (0)3 231 4121 • Check: www.ass-steel.be Officiële Cummins verdeler Antwerpse Staal Services N.V. Century Center De Keyserlei 58-60 bus 5 | B-2018 Antwerpen Tel: +32 3 231 41 21 | Fax: +32 3 231 45 27 WWW.S-KETELS.BE Kaai 250A – Voorhavenlaan 84 – B 9000 Gent +32 (0)9 255 58 00 info@s-ketels.be
OSD Antwerpen 12 maart 2024 31 KBV maakt frisse doorstart als Koepel Binnenvaart Vlaanderen “Als je niets doet, verandert er ook niets” STAND 409 Er waait een frisse wind door het voormalige Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), dat is omgedoopt tot Koepel Binnenvaart Vlaanderen. Directeur Philippe Govers en zijn team hebben zich tot doel gesteld binnenvaartondernemers in hun eigen belang nauwer te betrekken bij de belangenbehartiging. Want als je niets doet, verandert er ook niets. DOOR SARAH DE PRETER Het is alweer twaalf jaar geleden dat KBV werd opgericht als een koepelvereniging van negen Vlaamse binnenvaartorganisaties. In de oude naam kwam dit eigenlijk niet goed tot uitdrukking. “Veel mensen dachten zelfs dat wij als Kenniscentrum data verzamelen en studiewerk doen, terwijl dat meer de core business is van het ITB”, aldus Govers. “Door de naamsverandering willen we ons naar de buitenwereld sterker profileren als een koepelorganisatie. We vertegenwoordigen een aantal verenigingen en spreken met één stem met de binnenvaartmarkt, havenbedrijven, vaarwegbeheerders en andere autoriteiten. We nemen met duidelijke standpunten deel aan vergaderingen en gaan vooraf te rade bij onze leden.” Open huis Vorig jaar hebben Philippe Govers, projectleider Hilde Bollen en relatiebeheerder Annelies Van Gastel achter de schermen het nodige werk verzet om deze doorstart te kunnen maken. Onlangs ging de nieuwe website online: www.koepelbinnenvaartvlaanderen.be. Onder meer via intensiever gebruik van social media worden de banden met binnenvaartondernemers aangehaald. KBV wil ‘een open huis’ zijn; binnenvaartondernemers worden uitgenodigd om contact op te nemen voor het maken van een (digitale) afspraak. Govers: “We willen binnenvaartondernemers dichter naar ons toe trekken en eenvoudiger informeren, maar ook hun mening beter meenemen naar vergaderingen om goed onderbouwd te werk te gaan. Op den duur zie je immers altijd dezelfde mensen bij vergaderingen en rijst de vraag of die nog echt de mening van de sector vertegenwoordigen.” Een schip op de Schelde in Doornik. (foto Regormark / AdobeStock) Betrokkenheid Het is volgens Govers in het belang van ondernemers zelf om zich meer betrokken te voelen bij de belangenvertegenwoordiging. Helaas hebben binnenvaartorganisaties de laatste jaren veel leden zien weggaan. “Dat gaan we nu bijsturen, want als je niets doet, gebeurt er ook niets. 2024 wordt het jaar waarin er echt een nieuwe wind gaat waaien. Een ondernemer die niet betrokken wil zijn bij de onderwerpen die hem aangaan, delft voor een stuk zijn eigen graf.” “In de binnenvaart wordt vaak op afstand veel geroepen, maar men wil niet altijd betrokken worden. Dat leidt er uiteindelijk toe dat beslissingen over jouw hoofd worden genomen.” Onlangs heeft KBV tijdens een bijeenkomst op Antwerp Nautical Event een toelichting gegeven bij de domeinen waaraan het werkt met als doel een expertenpool op te zetten. “We ontfermen ons over vijf kernthema’s: opleiding, instroom, vergroening, duurzaamheid en infrastructuur. In de loop van dit jaar willen we nog twee events organiseren rond nog nader te bepalen thema’s.” Open Scheepvaartdagen De koepelvereniging zal ook aanwezig zijn op de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen. Op 15, 16 en 17 maart is iedereen welkom op stand 409! Centraal meldpunt voor verdachte situaties in Belgische zeehavens Verdachte situaties in Belgische zeehavens kunnen voortaan worden gemeld op PortWatch.be. Het nieuwe platform in de strijd tegen georganiseerde misdaad is op woensdag 6 maart gelanceerd in Gent. Tot nu toe waren er vier meldpunten. Die waren gericht op specifieke vormen van criminaliteit, zoals drugssmokkel of voor verschillende locaties en doelgroepen. Al die meldpunten worden samengevoegd in het nieuwe platform - voor alle havens. PortWatch.be is een gezamenlijk initiatief van de Belgische minister Paul Van Tigchelt van Noordzee, de FOD Mobiliteit en Vervoer en de Federale Gerechtelijke Politie. Ze willen er criminele activiteiten in de Belgische havens mee bestrijden. Van drugssmokkel tot verdachte personen en voertuigen en van gaten in omheiningen tot toegangsbadges die worden doorgegeven. Melden kan volledig anoniem. “Het is duidelijk dat als we de georganiseerde misdaad in onze havens willen terugdringen, we alle ogen en oren op het terrein nodig hebben”, zei Noordzee-minister Van Tigchelt. “Elke verdachte handeling of vreemde aanwezigheid die gemeld wordt, kan ertoe bijdragen om criminele netwerken op te sporen en te vervolgen. PortWatch is een laagdrempelige manier om dat in al onze havens mogelijk te maken en om snel informatie door te spelen aan de juiste diensten.” PortWatch zorgt voor meer duidelijkheid bij de melders en ook voor een uniforme afhandeling van meldingen. Ze belanden allemaal bij het Arrondissementeel InformatieKruispunt van de politie (AIK). Het AIK verdeelt de melding naar de bevoegde dienst. Soms komt de politie ter plaatse, in andere gevallen zal de Federale Gerechtelijke Politie een onderzoek starten. Georganiseerde misdaad Door die uniforme behandeling wordt ook de informatiedoorstroming geoptimaliseerd, zo is de bedoeling. Carina Van Cauter, gouverneur van Oost-Vlaanderen: “De aanpak van georganiseerde misdaad vraagt een samenwerking tussen overheden, bedrijven en burgers. Een anoniem meldpunt is essentieel om de nodige informatie op een veilige manier te delen. Zonder veiligheid geen welvaart, investeren in veilige havens is cruciaal voor de welvaart van onze regio.” “De laatste jaren versterkten we stapsgewijs de wetgeving rond maritieme beveiliging”, aldus Peter Claeyssens, Directeur-Generaal Scheepvaart. “We gaven zowel federale diensten als bedrijven meer mogelijkheden om de strijd aan te gaan met georganiseerde misdaad, zoals drugssmokkel. PortWatch is daarin een logische volgende stap. Ik roep iedereen op om verdachte situaties te melden. Samen gaan we voor veilige havens.” FILMSTUDENT SIMON ZOEKT SCHIP OM MEE TE VAREN VOOR DOCUMENTAIRE “Hey, ik ben Simon en ik ben filmstudent. Voor mijn eindwerk documentaire ben ik op zoek naar een schipper die het ziet zitten om samen met mij en mijn vader van Antwerpen naar Keulen te varen.” Met die oproep hoopt de Vlaamse student Simon Janssens een schip te vinden. Hij legt uit: “Mijn vader heeft vijftig jaar geleden diezelfde tocht gedaan en ik zou naar aanleiding van onze gedeelde passie voor het varen deze tocht opnieuw willen doen. Hiervoor ben ik dus op zoek naar iemand die het ziet zitten om ons mee te nemen.” “Hoelang deze tocht zal duren, hangt uiteraard af van wat voor schip we ter beschikking kunnen hebben. Hiervoor zoeken we dus ook nog een schip. Uiteraard willen we er een financiële vergoeding voor geven.” De tocht kan plaatsvinden tussen 1-7 april of 17-25 april. “Zie je het zitten om met ons een aantal dagen deze prachtige tocht te maken en zie je het ook zitten om je ervaring van het varen te delen met ons en de camera? Dan kan je me bereiken via +324 73746057 of simon.janssens@ student.luca-arts.be.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl