22 12 maart 2024 WIJ BESPAREN U TIJD EN KOSTEN WIJ BIEDEN BEMANNING AAN OP BINNENVAARTSCHEPEN MOTIVEER UW WERKNEMERS MET EEN LUXEMBURGS OF ZWITSERS ARBEIDSCONTRACT. WIJ NEMEN UW COMPLETE WERKNEMERSAGENDA OVER. MEER INFORMATIE +352 661 565 000 AGATA.JENDRICHOVSKA@TMLG.EU TE KOOP KUSTVAARDER - NOORDBORG Bouwjaar 1962 Amels, Makkum Afmetingen 48.99 X 7.90 m 535 Ton - lege diepgang circa 2.00 m 1 Ruim, houten luiken Twee masten en twee laadbomen Brons hoofdmotor, gedemonteerd Laatste dokbeurt in 2021 Nu slechts Euro 85.000 excl. BTW Wij zoeken een koper die het schip kan betalen en niet hoeft te wachten op een ligplaats. Bent u de persoon die dit beiden wel heeft, gelieve alleen dan te reageren. Voor meer foto’s zie onze website: www.vanderkamp.com Info: dvdk@vanderkamp.com www.vanderkamp.com
12 maart 2024 23 Grieko zegt VT na 49 jaar varen vaarwel 49 jaar heeft Grieko de Vries gevaren. Een tijdspanne waar zijn werkgever VT Group afgelopen weken op social media bij stilstond. De tankerkapitein, die de laatste jaren op de Voerendaal werkte, blikt terug op een indrukwekkende carrière. GELDERLAND BLIJFT VEREN FINANCIEEL STEUNEN Gelderland blijft een deel van de veerponten financieel ondersteunen. De provincie stelt daarvoor maximaal 500.000 euro per jaar beschikbaar. Exploitanten van veerdiensten die een tekort hebben van meer dan 50.000 euro komen in aanmerking voor de subsidie. Het gaat om acht tot tien van de in totaal bijna vijftig veren. Zij kunnen tot de helft van het tekort vergoed krijgen. Tot nu toe werden de veerdiensten gesteund uit het Gelderse Verenfonds. Dat geld raakt dit jaar echter op. Daarom sloegen de exploitanten in 2022 al alarm. In 2023 leverde een petitie leverde meer dan 26.000 steunbetuigingen op. Het vorig jaar aangetreden provinciebestuur deed ook de toezegging voor voortzetting van de ondersteuning. Nu komt de regeling daarvoor er ook daadwerkelijk. Op de website van de provincie staat te lezen: “De provincie kiest nu voor een ondersteunende financiële rol, om zo mee te werken aan het bestaan van de veren. Voortaan ondersteunt de provincie gemeenten voor 50% bij het dekken van tekorten voor het werken van de veerdienst. De provinciale ondersteuning is alleen voor veren met een tekort boven € 50.000.” Grieko de Vries: “Vorig jaar heb ik zes keer drie weken vrij genomen. Dat leek een beetje op een stage voor mijn pensioen.” (foto VT Group) Officieel is hij nog niet met pensioen, bekent Grieko meteen bij het begin van het interview. De Winsummer wordt in november pas 67. “Maar ik had genoeg vrije dagen opgebouwd om al te stoppen. 27 februari was m’n laatste werkdag.” Unilloyd Grieko komt uit een schippersfamilie. Niet raar dus dat hij na de lts op zijn zeventiende bij zijn vader aan boord ging om het werken te combineren met de binnenvaartopleiding van het KOF. Van 1975 tot 1981, met een onderbreking wegens zijn militaire diensttijd, voeren ze samen op de tanker Alamak van Gebr. De Haas Tankvaartbedrijf uit Bergen op Zoom. “De Haas ging samen met Damco en zo ontstond Nedlloyd Rijn- en Binnen vaart”, vertelt Grieko. “Ik kwam in 1981 op de Nedlloyd 93, een nieuw schip en destijds een van de grootste op de Rijn. Daar heb ik negen jaar op gevaren, vooral met nafta van Rotterdam en Antwerpen naar Keulen- Niehl.” In 1990 stapte hij over naar de Nedlloyd 82, die werd omgedoopt tot Varik nadat de Verenigde Tankrederij Nedlloyd overnam. Daaruit ontstond dochterbedrijf Unilloyd. Met de overstap naar de Vestland leerde Grieko EOC MAG NIET MEER KEUREN een nieuw vaargebied kennen. “We voeren vaak naar de Duitse kanalen en Belgische rivieren… de Sambre onder andere. Met natronloog.” Vlak na eeuwwisseling werd Grieko bevorderd tot kapitein. Hij had wat langer moeten wachten dan hem lief was, doordat VT na het samengaan met Nedlloyd ruim in zijn kapiteins zat. Iedereen had het naar zijn zin, dus het verloop was niet groot. In 2012 kreeg hij de leiding over de Copenhagen, een spiksplinternieuwe tanker die bij De Kaap in Meppel was gebouwd. “Het was een bijzonder schip: dieselelektrisch aangedreven en met thrusters.” In 2014 kwam Grieko op de Voerendaal terecht. Dat werd zijn laatste schip; op dinsdag 27 februari stapte hij na tien jaar voor de laatste keer van boord. “Met de Voerendaal heb ik vooral bunkerwerk gedaan: zeeschepen in Rotterdam. Maar we gingen ook wel de Rijn op, naar Düsseldorf en Karlsruhe onder andere.” Slecht geslapen In bijna vijftig jaar tijd heeft hij heeft de tankvaart enorm zien veranderen. “Er zijn vooral meer regels en papierwerk bijgekomen.” Het varen zelf en de sfeer met collega’s aan boord en binnen de VT Group maakten echter “Het uitvoeren van keuringen voor het certificeren van schepen kan niet worden uitgevoerd door een partij die ook schepen verzekert. Dat heeft ILT ons laten weten.” Dat meldt verzekeraar EOC op haar website. De maatregel voert terug naar de inmiddels opgeheven schorsing van het Nederlandse Bureau Keuringen Binnenvaart. NBKB heeft zelf geen inspecteurs in dienst maar maakt voor de keuringen gebruik van externe inspecteurs. Onder andere van EOC. De Inspectie Leefomgeving en Transport vindt nu dat keuringen niet kunnen worden uitgevoerd door een verzekeringsmaatschappij, aldus EOC. Daardoor is de verzekeraar gedwongen te alles goed. “Varen is heel afwisselend, je weet nooit wat de dag brengt. VT staat in voor z’n mensen, op sociaal vlak is alles goed geregeld.” Dat ervoer hij bijvoorbeeld bij calamiteiten, waarvan hij er in al die jaren meerdere beleefde. “Twee keer brand aan dek en één keer in de machinekamer, een explosie in een pompkamer en een lek in de machinekamer. Gelukkig deden er zich nooit persoonlijke ongelukken voor.” Na 49 jaar werken zit het erop. Het is goed zo, vindt hij. “Ik woon in het Groningse Winsum, volgens de ANWB het mooiste dorp van Nederland. Lekker rustig ook, niet zo hectisch als beneden de rivieren. Als hobby doe ik aan modelbouw en ik heb drie jaar geleden een motorkruiser gekocht. Ik vermaak me wel.” Bij VT heb je veel flexibiliteit in het opnemen van vrije dagen, vertelt Grieko. “Zodoende heb ik vorig jaar zes keer drie weken vrij genomen. Dat leek een beetje als stage voor mijn pensioen.” Dan bekent hij: “De laatste weken aan boord heb ik toch slecht geslapen door het naderende pensioen… En in m’n gedachten was ik maar aan het malen over alle plaatsen waar we overdag langs waren gevaren. Misschien omdat ik besefte dat ik dat nooit meer zou zien.” stoppen met het beschikbaar stellen van inspecteurs voor certificering onder gezag van het NBKB. Om te helpen het tekort op te lossen heeft EOC aan het NBKB aangeboden om tijdelijk keuringscapaciteit beschikbaar te stellen. Dit kan alleen met goedkeuring van de ILT. Die heeft nog geen uitsluitsel gegeven. De proef is met de duwboot Bad Deutsch-Altenburg. (foto Johannes Zinner / viadonau) VIADONAU DOET PROEF MET HVO Viadonau doet een pilot met HVO als alternatieve brandstof voor binnenschepen. Sinds de herfst van vorig jaar vaart de duwboot Bad Deutsch-Altenburg van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder op HVO. De proef gaat een jaar duren en de verwachtingen zijn hoog gespannen. De Bad Deutsch-Altenburg is het nieuwste schip in de vloot van viadonau. Het heeft Stage V-motoren met roetfilters en katalysatoren. Door te varen op HVO verwacht men de CO 2 -uitstoot met nog eens 90 procent te kunnen reduceren. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een nieuwe soort dieselbrandstof die gemaakt wordt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval uit bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie. Omdat er bij de productie geen aardolie wordt gebruikt, geldt HVO als hernieuwbare brandstof met veel duurzaamheidsvoordelen. De motoren of verbrandingssystemen van binnenschepen hoeven niet te worden aangepast om op HVO te kunnen varen. De brandstof wordt daarom gezien als een efficiënt alternatief dat in de binnenvaart op korte termijn in te zetten is. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl