Views
9 months ago

2024-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Samen
  • Antwerpen
  • Schip
  • Shipping
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Maart

14 12 maart

14 12 maart 2024 Wij wensen Audenda Shipping veel succes met het mts Audenda (Foto: Maritime Filming Group) Galle Makelaars en G&R Scheepsbouw. Intermediair bij aan- en verkoop van binnenvaartschepen. MEER DAN 100 JAAR KENNIS EN ERVARING IN SCHEEPSMAKELAARDIJ Galle Makelaars en G&R Scheepsbouw is voor velen een ter zake kundige en betrouwbare partner wanneer het om de aan- en verkoop van binnenvaartschepen gaat. Ons grote aanbod is altijd in beweging. Bent u op zoek naar een scheepsmakelaar voor de aan- of verkoop van een binnenvaartschip, neem dan contact met ons op. Biesboschhaven Noord 12 | 4251 NL Werkendam | T. +31 (0)183 50 70 40 | E. mark@gallemakelaars.nl

12 maart 2024 15 Breko en Den Breejen werken samen bij afbouw tanker Audenda Gouke en Marcia Leeuwestein: geen koppelverband, maar een prachtige tanker. (foto privécollectie) “Ooit komt er een eigen koppelverband’, kopte Weekblad Schuttevaer op 16 september 2009. Het waren de woorden én de grote wens van Gouke en Marcia Leeuwestein in een tijd dat ze zetschipper waren op het koppelverband Fiorano van Swintrans. DOOR JAN HOEK Het eerste eigen schip kwam er in 2013. Geen koppelverband weliswaar, maar het van Gouke’s ouders gekochte, ruim 1.500 ton metende drogeladingschip Rheinstein. Ik tref Gouke in Hardinxveld-Giessendam bij Den Breejen Shipyard, aan boord van de Audenda. Wederom geen koppelverband, maar een circa 2.800 ton metende tanker. Hun eerste nieuwbouwschip, met veel rvs aan boord, heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter. Door omstandigheden vond er een bijzondere samenwerking plaats tussen twee scheepswerven: Breko leverde het casco en deed de inkoop van het bestek, terwijl Den Breejen de afbouw deed. De Audenda gaat varen voor TankMatch Shipping Werkendam. Ander casco Met een zeer geslaagde proefvaart op het Vuile Gat en een sfeervolle doopplechtigheid met Marcia in de hoofdrol achter de rug, kijken Gouke en Marcia terug op een goede afbouwperiode bij Den Breejen. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Audenda zou worden afgebouwd bij Breko Shipbuilding in Papendrecht, maar door omstandigheden liep dat toch wat anders. “We hadden via Mark Roodhart een Chinees casco op het oog bij Rensen- Driessen, maar Breko heeft dit net voor ons gekocht. Vervolgens hebben wij het casco van Breko gekocht. Dat casco is na aankomst in Nederland door stormschade helaas financieel total loss verklaard”, vertelt Gouke Leeuwestein “Daarna hebben wij een nieuw casco besteld, maar de afbouw van dat casco paste niet meer in de planning van Breko. Breko is er, wat de afbouw van het nieuwe mts Audenda betreft, samen uitgekomen met Den Breejen.” Gezien de tekst achterop zijn fleecejack: ‘Ik ben een schipper, geen tovenaar. Maar ik begrijp je verwarring’, is Gouke duidelijk een man met gevoel voor humor. In 2015 werd de Rheinstein verkocht en vervangen door een 110-meter van 3.220 ton die de naam Audenda kreeg. In 2020 werd dat schip ingeruild voor een 135-meter van bijna 4.000 ton. Gouke vervolgt: “We hadden laatstgenoemd schip al verkocht, aangezien het casco van ons nieuwe schip al onderweg was naar Rotterdam. Dat bleek zoals gezegd door de stormschade anders te lopen. We hebben toen in november 2022 een in 2005 bij De Waal afgebouwde tanker gekocht. Het was een periode van improviseren, zodat we dat schip zeer toepasselijk Improvise hebben genoemd. Dat schip is, naast de Audenda nog steeds ons eigendom en vaart eveneens voor TankMatch.” Rein Breijer was in 1974 de grondlegger van Breko Shipbuilding & Repair. Tegenwoordig staat zijn zoon Mark aan het roer. In 1998 bundelden Breko en PSI hun krachten. Het zal dan ook niemand verbazen dat PSI aan boord van de Audenda zorgde voor het complete dekleidingsysteem. Anko zorgde voor het leidingwerk in de machinekamers. Twee Caterpillars van 680 pk elk bij 1.900 toeren zorgen voor de voorstuwing. De Audenda beschikt over acht gecoate en van spiralen voorziene ladingtanks met een tankcapaciteit van 3.016 kuub. Een eventuele toekomstige plaatsing van een ketel is door het al verrichte voorwerk relatief snel te realiseren. Gewaagd De interieurbouw is vakkundig gedaan door het in 1999 gestarte bedrijf De Combinatie uit Hardinxveld-Giessendam. In de stuurhut is oprichter Leen Reinders bezig met zijn allerlaatste klusjes. Het is van zijn laatste activiteiten binnen het bedrijf, want binnenkort stopt hij; de verantwoording van het familiebedrijf ligt al volledig in handen van zoon Bart. Naast de complete betimmering was De Combinatie Interieurbouw verantwoordelijk voor het tegel- en loodgieterswerk en de vloerbedekking. Marcia Leeuwestein zegt over de inrichting: “We hebben op onze eerdere schepen wel verbouwd, maar nog niet eerder konden we beginnen met een geheel blanco canvas. Het lukte ons alleen niet om zelf al onze wensen voor de woning in een plattegrond te verwerken. Daarom hebben we Marloes Boele van Mdesigns benaderd; zij heeft in overleg een indeling en het materiaal- en lichtplan gemaakt. De plannen waren al in 2020 gemaakt en we zijn heel erg blij dat we nu eindelijk van het eindresultaat kunnen genieten.” Audenda betekent in het Latijn: ‘waag, wat gewaagd moet worden’. Wie niet waagt wie niet wint. Gouke en Marcia Leeuwestein durfden het aan en zijn nu een prachtige tanker rijker. Aan mts AUDENDA leverden o.a. vlootschouw.nl/audenda Galle en Roodhart Scheepsbouw Levering casco en bemiddeling Breko Shipbuilding & Repair Inkoop Den Breejen Shipyard / Breko afbouw ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppeling type MM W3100 6,000:1, inclusief: - Centa elastische koppeling - Elektrische bediening - PTO type 0 t.b.v. stuurwerk - Sleepsmeerpomp Anko Piping - Leidingwerk machinekamer voor- en achter. - Ballastleidingen Blommaert Aluminium Constructions - Improval voormast met rvs gepolijste kop en vleugels - Dakradarmast type Futura met gepolijste kop en D-vleugels - Set RVS gepolijste D-model boordlichtvleugels - Heklichtbeugel RVS geplijst met D-model vleugels - Aluminium stuurhuttrap Climalogic Airconditioning installatie Overdrukinstallatie Machinekamerventilatoren RVS klaproosters Ontgassingventilatoren De Combinatie Interieurbouw Volledige betimmering (stuurhuis en woning). De Waal Machinefabriek Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem Stuwa schroefasseals EasyFlow Roersysteem Dijvler Materiaal Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers en Ankerdraden. EMS Group Complete E-installatie EOC onderlinge schepenverzekering Scheepsverzekering Foresta Trading - F.T. VICTOR dekwaspompen - F.T. VICTOR lens-/ ballastpompen - F.T. TTK Ballast / stripping ejectors ≈ 200 m³/u - F.T. Smeerolie haspelsets - F.T. Gasolie trimpomp - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar Hoveko complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Kampers Shipyard Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Tank-Eye Tank-Eye Vapour Lock Valves (voor het gesloten kunnen meten en monsteren). Verhaar Omega Compressoren Veth Propulsion Veth-Jet kanalen boegschroef type 4-K-1200V incl. e-motor 393 kW @ 1800 rpm Foto: Media Creators Wij wensen Audenda Shipping en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Audenda SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Audenda Shipping van harte met mts Audenda Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant