HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING DINSDAG 12 MAART 2024 Binnenvaartkrant.nl | Vlootschouw.nl | +31 (0)10 - 4140060 | Jaargang 28 | Editie 6 “SOMETIMES IN THE WIND OF CHANGE WE FIND OUR TRUE DIRECTION.” Grieko stopt na 49 jaar varen 23 Te laat voor extra certificering 39 Open Scheepvaartdagen 15-17 MAART 2024 OSD Antwerpen 24-35 INCL. PLATTEGROND Beaufortlogistics.com T: +31 (0)78 303 3020 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 DCSINT.NL DE Stuurhuizen STUURHUIZEN B.V. SPECIALIST 0183 - 502 184 www.stuurhuizen.com Levering, onderhoud, revisie, service en reparatie van de meest voorkomende, nieuwe en gebruikte DIESELMOTOREN. Gespecialiseerd in CATERPILLAR, CUMMINS en DETROIT DIESEL. 078-6122952 / 06 25027173 www.simase.nl Bewezen Kwaliteit Sluis Grave zes weken dicht (foto Rijkswaterstaat) Wegens onderhoud is Sluis Grave gestremd van 15 maart tot en met 28 april. De twee sluisdeuren van het benedenhoofd (noordzijde) worden vervangen. Afgelopen jaren lag de sluis er meerdere keren uit door kapotte onderdelen. Bij het plannen van dit werk heeft Rijkswaterstaat rekening gehouden met de langdurige werkzaamheden in de sluizen Weurt en Lith. “Met de gebruikers van de Maas is overeengekomen de werkzaamheden aan deze sluizen op elkaar af te stemmen en na elkaar uit te voeren. Hierdoor wordt voorkomen dat er grote omvaarroutes benodigd zijn, twee van deze drie sluizen blijven steeds beschikbaar.” In april gaat Rijkswaterstaat ook onderhoud uitvoeren aan de stuw Grave. Die klus zal naar verwachting ruim een jaar duren en heeft geen gevolgen voor de scheepvaart. CCR: om vergroening te financieren is zekerheid over vrachtprijzen nodig MOTORBEDIENINGEN TREK-/DUWKABELS WATERJETS TRIM- & STABILISATIESYSTEMEN +31 (0)78 6192003 info@dcsint.nl KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN +31 164 212420 sales@woeurope.com Stage V gecertificeerde motoren met Vermogens van 150 PK t/m 1450 PK Schommelende prijzen zitten de innovatie in de binnenvaart dwars. Dat is met name merkbaar op de spotmarkt in de drogebulkvaart. Dit fenomeen vormt vaak een belemmering voor externe financiering door banken. Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in een vorige week verschenen rapport over factoren die van invloed zijn op de prijsvorming. authorized partner of man engines offi cieel geautoriseerd dealer TEL. 078 - 3039700 | INFO@DEGROOTMARINE.COM | WWW.DEGROOTMARINE.COM “Meer op de lange termijn gerichte vormen van prijsvorming (bijv. tijdcharter) zouden daarom een middel kunnen zijn om de sector te stabiliseren en investeringen in innovatie mogelijk te maken (innovatieve schepen, vergroening van schepen).” Duurzaamheid weegt zwaarder Die vergroening is wel nodig, want verladers laten duurzaamheid van hun vervoer steeds meer meewegen, aldus de CCR. “Lange tijd waren kopers van vervoersdiensten bezig met de prijs. Hun belangrijkste zorg was om transport te kopen tegen de laagst mogelijke prijs. Recentelijk zijn er (…) andere elementen gaan meespelen bij het nemen van deze beslissing, zoals duurzaamheidskwesties. Sommige vrachteigenaars zijn bijvoorbeeld vastbesloten om vervoerswijzen met een lage uitstoot te gebruiken, zolang dit niet leidt tot een (zekere) prijsstijging.” Als ze besluiten tot modal shift van weg naar water, moeten ladingeigenaren volgens de CCR “begrijpen dat contracten op langere termijn nodig zijn om innovatie te garanderen en financiering te krijgen van de financiële sector”. Aan de andere kant mogen de kosten die verladers bereid zijn te betalen om de betrouwbaarheid van de bevoorrading te garanderen, niet worden onderschat. “De binnenvaart heeft in dit opzicht altijd een goede staat van dienst gehad. De invloed van het waterpeil op de vrachttarieven in de binnenvaart kan echter leiden tot extreem hoge kosten voor eigenaars van vracht. Investeringen in infrastructuur en een beter aangepaste vloot zijn nodig om deze uitdaging aan te gaan.” Op lange termijn moet de sector kunnen concurre ren op efficiëntie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en kosten, aldus de CCR. “De sector moet zich hierop voorbereiden en niet alleen vertrouwen op zijn huidige duurzame profiel.” (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL EDITIE 7 Cruise special Reserveer nu uw advertentie binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl