6 27 februari 2024 NIEUW Binnenvaartkrant.nl is vernieuwd - Dagelijks meer nieuws en achtergronden - Overzichtelijker - Sneller - Makkelijker zoeken - Elke 14 dagen de nieuwe krant leesbaar als e-paper Helemaal afgestemd op gebruik met de smartphone Volg ons ook op LinkedIn binnenvaartkrant.nl COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com www.edukans.nl/doneren Het Erasmus MC- Sophia Kinderziekenhuis heeft uw steun hard nodig Doneer nu via onderstaande QR-Code!
27 februari 2024 7 Vrijgave containers uit Latijns Amerika wordt veiliger Vanaf 31 maart stellen rederijen en hun cargadoors álle containers die vanuit Latijns Amerika in de Rotterdamse haven aankomen, alleen nog vrij via de zogeheten Vertrouwensketen. Het ophalen van containers met behulp van pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan de terminal nog op. Alle importcontainers die in de Rotterdamse haven arriveren uit Zuid- Amerika worden vanaf 31 maart alleen nog vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De nieuwe werkwijze zorgt voor een gesloten logistieke keten, met alleen bekende, geautoriseerde partijen. Geen pincodes meer In de Vertrouwensketen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan daar terecht. Het ophalen van containers met pincodes stopt, want dat is gevoelig voor misbruik. “De tijd van via de e-mail breed gedeelde pincodes is voorbij. In de Vertrouwensketen gaat alle voor het veilig en betrouwbaar ophalen van een container noodzakelijke informatie digitaal van schakel naar schakel”, aldus een woordvoerder van de Vertrouwensketen. “De impact van de Vertrouwensketen is niet te onderschatten, Het gaat om een geheel nieuwe en unieke werkwijze voor het vrijstellen en afhalen van Brugdrama in Lochem Op woensdag 21 februari heeft zich in Lochem een ernstig ongeluk voorgedaan op het bouwterrein van een nieuwe brug over het Twentekanaal. Bij het inhijsen stortte een van de brugdelen naar beneden. Ook drie bouwvakkers vielen van grote hoogte naar beneden. Een van hen is daarbij om het leven gekomen. De containers. Voor de hele logistieke keten is dat een grote verandering. Niet alleen de directe klant van de rederij wordt overgezet, maar óók de hele keten erachter moet via de Vertrouwensketen gaan werken.” Digitaal weerbaarder De Vertrouwensketen is in het leven geroepen om de Nederlandse havenlogistiek weerbaarder te maken tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Voor de werking ervan is van iedereen in de logistieke keten actie nodig. Dat begint bij de rederij/cargadoor en loopt via de verlader, expediteur en vervoerder (truck, trein, binnenvaart) door tot de terminal. Voor al deze partijen betekent de Vertrouwensketen een nieuwe werkwijze. CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM zijn de rederijen/cargadoors die vanuit Latijns Amerika op Rotterdam varen. Stapsgewijs sluiten zij hun klanten aan. Ook HMM, Yang Ming en (binnenkort) Evergreen zijn al live met de Vertrouwensketen. Na de importcontainers uit Latijns Amerika voeren de rederijen/cargadoors de twee anderen raakte gewond. Er was nog een tweede dodelijk slachtoffer; hij raakte bekneld onder brokstukken van het brugdeel. Alle vier de slachtoffers werkten voor onderaannemers van bouwer BAM. De hulpdiensten waren snel en massaal aanwezig. Provincie Gelderland, de opdrachtgever voor de bouw, Vertrouwensketen stap voor stap in voor overige binnenkomende deepseacontainers. De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van het bedrijfsleven en de overheidsinstanties voor het digitaal weerbaarder maken van de huidige havenlogistiek. Het veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens is daar een belangrijk onderdeel van. Portbase De Vertrouwensketen werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Bovenop een aantal van de bestaande digitale services heeft Portbase voor dit doel een extra autorisatielaag gebouwd. Het recht om een container op te halen, is zo van schakel naar schakel veilig door te geven. Iedereen kan bovendien efficiënter werken. Deelnemers profiteren bijvoorbeeld van slim hergebruik van data en krijgen door de gehele keten heen optimaal zicht op de status en planning van importcontainers. riep een crisisteam in het leven. De Onder zoeksraad voor veiligheid en de Arbeidsinspectie doen onderzoek. Het inhijsen van de brugdelen moest een hoogtepunt worden in het bouwproces. Daardoor waren veel mensen – onder wie inwoners van Lochem, journalisten en fotografen – getuige van het drama. 30 JAAR RBC GROUP RBC Group vierde op 21 februari zijn 30-jarig bestaan. Gestart in 1994 als een regionale speler in Rotterdam is RBC inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerde partner op het gebied van veiligheid en beveiliging in de Benelux. Het bedrijf is actief binnen de jachtenbouw, scheepsbouw en scheepsreparatie, binnenvaart, zeevaart en de zware industrie. Het begon in 1994 met twee man. Tegenwoordig wordt het familiebedrijf vertegenwoordigd door circa 1.000 medewerkers. Onder de RBC Group vallen ook Marine Safety Europe, Normwaard, Way2Safety Services, Check Safety Professionals en DekkControl. Samen staan zij voor de slogan: ‘Complete Safety!’ (foto RBC Group) IN SEPTEMBER: BINNENVAART- DAGEN ZWIJNDRECHT Op 13, 14 en 15 september vindt de derde editie plaats van de Binnenvaartdagen Zwijndrecht. Educatie en informatie gaan in het bruisende programma hand in hand met entertainment. Het evenement is vooral bedoeld ter promotie van de binnenvaart. Naast entertainment draait het dat weekend om educatie, werkgelegenheid en innovatie. Bedrijven uit de sector presenteren zich aan jongeren en andere potentiële werknemers. Ze laten hun technische – en veelal duurzame – innovaties zien en geven tekst en uitleg over wat het werken in de binnenvaart zo aantrekkelijk maakt. Tijdens de Binnenvaartdagen krijgen bedrijven de kans om zich te tonen aan mensen die niet of minder bekend zijn met de binnenvaart: aan geïnteresseerden, aan werkzoekenden en aan scholieren en studenten. Alle scholen uit de Drechtsteden en verschillende andere opleidingen (van primair tot mbo-onderwijs) zijn uitgenodigd om de Binnenvaartdagen op vrijdag 13 september te bezoeken. Kijk voor meer informatie op www.binnenvaartdagen.nl. 7.934 CEU DOOR CEES DE KEIJZER De capaciteit van containerschepen wordt aangeduid met het maximumaantal TEU’s dat geladen kan worden. Voor autoboten is de maatstaf CEU: de Car Equivalent Unit. Voor de Fidelio zijn dat er 7.934. In werkelijkheid zijn het er wel wat minder, omdat de maatvoering stamt uit 1967 toen personenauto’s kleiner waren dan nu. Destijds werd de CEU gebaseerd op de maten van de Toyota Corona RT 43: een lengte van 4,125 meter, een breedte van 1,55 meter en een hoogte van1,40 meter. Aanvankelijk waren autoboten met 1.250 CEU beduidend beperkter, maar ook in deze sector is de almaar voortgaande schaalvergroting een feit. Zo heeft wereldleider Wallenius Wilhelmsen, die twee miljoen voertuigen per jaar vervoert, onlangs een optionele order uitgezet voor acht eenheden van 9.350 CEU. Ze moeten vanaf 2026 in de vaart komen. Het concern ontstond in 2016 door een joint venture van het Noorse Wilhelmsen en het Zweedse Wallenius. Men opereert met 125 roro’s, waarvan 53 PCTC’s (Pure Car Truck Carriers). Daarnaast heeft Wallenius Wilhelmsen een belang van 80 procent in EUKOR (Europe & Korea), met 20 procent participatie van Hyundai en Kai. De Fidelio kwam 2007 in de vaart, meet 228 bij 32 meter en voert de Zweedse vlag. Het was oorspronkelijk een van de schepen van Wallenius, die allemaal zijn vernoemd naar bekende opera’s, zoals het zusterschip Carmen. Andere zusterschepen zijn de Tiger, Titania, Tugela en Tulane. Die namen beginnen met een T en dat is van oudsher kenmerkend voor schepen van Wilhelmsen. (foto Arjan Elmendorp) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl