4 27 februari 2024 QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Nautische Crew gezocht! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de www.a-rosa.de RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch
27 februari 2024 5 “PROVINCIE CONTROLEERT TE WEINIG OP MAASPLASSEN” Vlnr: Ricky Verschuuren, Hanneke Bonninga en Joël van Mulligen. (foto Tekst & Toebehoren) Tien jaar geleden kocht Provincie Limburg een patrouilleboot voor handhaving op de Maas en de Maasplassen. Dat was nodig wegens de toenemende overlast van toeristen op die Maasplassen en om de drukte op het water in goede banen te leiden. In de eerste jaren voer de boot nog meer dan honderd keer uit, maar dat werd elk jaar minder. Vorig jaar werd het vaartuig nog maar tien keer ingezet. Het provinciebestuur vond het te duur, liet het aan de Maasgemeenten weten. Dat schoot bij Roermond in het verkeerde keelgat. Die gemeente heeft in de voorbije jaren juist extra mankracht ingezet om beter te handhaven op de Maasplassen. Burgemeester Hoogtanders wil de provincie op andere gedachten brengen. De gemeenteraad is het daarmee eens. VVD-raadslid Jonathan Felix stelt: “De gemeenten hebben hun goede wil getoond, maar nu blijkt uit alles dat het voor de provincie Limburg geen prioriteit heeft. Het provinciebestuur van Limburg verschuilt zich achter een boekhoudkundig dingetje. Dat moet veranderen.” BCI Verification is in twee jaar snel gegroeid Gewoon goed in GMP+ Ondanks de snelle groei lopen ze bij BCI Verification niet naast hun schoenen. Het Rotterdamse bedrijf is gespecialiseerd in GMP+ certificering van schepen, zodat die diervoeders mogen vervoeren. “Dat doen we gewoon goed en dat waarderen schippers.” Hanneke Bonninga zegt het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Als coördinator plant zij de inzet van de auditors die naar boord gaan om schepen te certificeren. “Aansluitend bij de termen uit het GMP+ noemen wij ze ‘verificateurs’.” Diervoeders GMP+ staat voor Good Manufacturing/ Managing Practice. Hanneke legt uit: “In gewone taal betekent dit: analyseer de gevaren voor de veiligheid van diervoeder en levensmiddelen en beheers die gevaren.” Het document is door de Nederlandse overheid goedgekeurd als een gids voor goede praktijken voor de binnenvaart. Deze Hygiënecode Binnenvaart bestaat uit twee delen: de wettelijke voorwaarden en een werkboek dat de schipper/vervrachter in de praktijk kan gebruiken bij de implementatie van de voorwaarden van de Hygiënecode. BCI Verification keurt en certificeert binnenschepen. In opdracht van de eigenaar of de bevrachter. Het certificaat, een absolute must om veevoer te mogen vervoeren, is twee jaar geldig. Hanneke heeft meer dan twintig jaar ervaring met GMP+. Ze werkte negentien jaar bij Schutter Groep. Dat Nederlandse familiebedrijf werd zeven jaar terug overgenomen door Bureau Veritas. Na een uitstapje naar het onderwijs werd Hanneke door haar oud-collega Oscar Smit in 2022 gevraagd om BCI Verification te helpen opzetten als gespecialiseerd onderdeel van BCI Rotterdam. Dat bedrijf, vooral actief in controlewerkzaamheden van oliën, vetten en dergelijke, was Oscar in 2016 jaar gestart. Verboden ladingen De aanpak sloeg aan en al snel groeide het nieuwe onderdeel. “We zijn vanaf nul begonnen. Ik heb geassisteerd bij het tot stand komen van ons handboek”, schetst Hanneke de ontwikkeling. “Vlak daarna kregen we opdrachten voor twee schepen. In december van dat eerste jaar hadden we er een stuk of zes gedaan. Vorig jaar zaten we al over de 200 schepen…” Tot haar opluchting kreeg ze al rap ondersteuning. Eerst van accountmanager Joël van Mulligen, die al bij BCI Rotterdam werkte, en vorig jaar kwam ook Ricky Verschuuren het team versterken. Een oude bekende, want ook hij heeft een Schutterverleden. Als ervaren verificateur bezoekt hij schepen om keuringen uit te voeren. “We geven ook advies, over verboden ladingen en schoonmaakprocedures bijvoorbeeld, of welke verf geschikt is voor het ruim.” “Het schipperswereldje is niet zo heel erg groot”, aldus Hanneke. “Dus ze kennen je al snel. Of nog… uit de Schutter-tijd.” Hanneke Bonninga en Ricky Verschuuren zijn inmiddels bekende namen voor de schippers. Naast de drie medewerkers op kantoor zijn er zes verificateurs die door het hele land werkzaam zijn. Waalhaven Het kantoor van BCI staat aan de Waalhaven Zuidzijde. “Hartstikke handig”, zegt Ricky. “Soms meren schepen hier voor de deur af voor een inspectie. Bijvoorbeeld als ze in de buurt zijn of als ze liggen te wachten om bij Marcor te laden. Maar ik ben ook niet te beroerd om een stukkie te rijden. Ik was pas nog in Antwerpen en vorig jaar in Koblenz.” Bij de tweejaarlijkse inspectie die nodig is om het certificaat te verlengen, controleert de verificateur het schip, de administratie en de procedures aan boord. “We inspecteren dus niet de lading, maar het schip”, zegt Ricky voor de duidelijkheid. “Een schip moet aan bepaalde eisen voldoen om veilig en hygiënisch diervoeder en consumptiegoederen te varen. De luiken moeten goed sluiten en alles in het ruim moet food grade zijn. Zoals de vloer, de verf op de wanden en de reinigingsmiddelen die de bemanning gebruikt om het ruim schoon te maken. En de schipper moet dat bijhouden in een logboek, zodat het aantoonbaar is. Daarvoor hebben we een hartstikke mooi logboek ontwikkeld, dat ze graag gebruiken.” Op de steiger Bij BCI snappen ze dat zo’n bezoek aan boord niet altijd even goed uitkomt. “We kunnen best aardig schakelen”, zegt Hanneke. “We zorgen ervoor dat de schipper zo min mogelijk tijdverlies heeft.” Ricky vult aan: “We hebben goed contact en als een schipper zegt dat hij dinsdag gaat lossen, dan hangen we dinsdagochtend aan de bel. En als wij weten dat hij om twee uur leeg is, staan we om vijf over twee te wachten op de steiger.” Kijk voor meer informatie op www.bci-rotterdam.com STAGE V-MOTOREN VOOR VRACHTCATAMARAN Vrachtcatamaran Noord-Nederland voldoet sinds vorige week aan de Stage V-norm. Het schip van Rederij Doeksen is uitgerust met vier nieuwe hoofdmotoren en een nieuwe generatorset. Doeksen ontving circa 304.000 euro uit de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen. Dat dekt ongeveer de helft van de totale kosten. De klus werd binnen zeven weken geklaard door Sandfirden Technics, HR Piping en Piet Brouwer Elektrotechniek, in samenwerking met de technische en nautische afdelingen van Rederij Doeksen. De Noord-Nederland vaart op de Waddenzee tussen Harlingen en Terschelling en Harlingen en Vlieland. Het was in 2002 de eerste vrachtcatamaran van dit type in Europa. (foto Arn Hagen) ROTTERDAM GAAT WERKEN MET AFVALMODULE GREEN AWARD Rotterdam gaat als eerste haven in de EU werken met het Ship Waste Module-programma van Green Award Foundation voor zeeschepen die voldoen aan nieuwe milieucriteria. Recente EU-verordeningen verplichten zeehavens om korting te geven op afvalheffing als een schip kan aantonen dat het minder afval produceert en duurzaam omgaat met hun afval. Green Award introduceerde de nieuwe, op maat gemaakte module die is afgestemd op de EU-voorschriften. Met deze nieuwe certificatie kunnen schepen die voldoen aan de strenge maar vrijwillige standaarden profiteren van korting op de kosten voor afvalafgifte. Die korting kan in geaccrediteerde havens oplopen tot 32 procent. Tot nu toe hebben 38 schepen de audit door Green Award met succes afgerond. Zij zijn allemaal ook al Green Award-gecertificeerd. De Scheepsafvalmodule staat ook open voor niet-gecertificeerde schepen.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl