Views
10 months ago

2024-05

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Procent
  • Nbkb
  • Binnenvaart
  • Shipping
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Februari
  • Jaar

26 27 februari

26 27 februari 2024 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL Uw schroef weer als nieUw! Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

27 februari 2024 27 Rivierafvoeren in toekomst ‘s zomers lager en ‘s winters hoger De binnenvaart moet er rekening mee houden dat in de toekomst de Rijn en Maas structureel lagere rivierafvoeren hebben in de zomer en hogere in de winter. Dat blijkt uit berekeningen van Rijkswaterstaat, Deltares en het KNMI op basis van de nieuwste klimaatscenario’s. DOOR NOUD VAN DER ZEE De vier KNMI-klimaatscenario’s geven de mogelijke veranderingen in neerslag, temperatuur en de hoeveelheid zon rond 2050, 2100 en 2150. Die zijn afhankelijk van de mate waarin de wereld slaagt de hoeveelheid broeikasgassen terug te dringen. Deltares, Rijkswaterstaat en het KNMI hebben berekend hoe de rivierafvoeren daardoor veranderen. De focus ligt op de gemiddelde afvoer, de maximale jaarafvoeren en de lage rivierafvoer. Er komt nog een tweede rapport, met voorspellingen voor extreem hoogwater-statistieken. De hoeveelheid water in de Rijn en de Maas is sterk afhankelijk van de hoeveelheid neerslag stroomopwaarts in Duitsland, de Alpenlanden, Frankrijk en België. Ook de temperatuur en de hoeveelheid zonneschijn zijn van belang: hoe meer zon en hoe hoger de temperaturen, hoe meer water er verdampt en niet door de rivieren wordt afgevoerd. Hoogte van de dijken Er is vooral gelet op twee dingen: het zogeheten jaarlijkse 7-daagse minimum, dat een indicatie geeft voor de periodes van droogte, en het jaarlijks maximum van de afvoer, dat van belang is voor de hoogte van de rivierdijken. In de minimale 7-daagse afvoer, die eens per jaar bereikt wordt bij Lobith, laten alle scenario’s een afname zien. De grootste afname treedt op in het hoge scenario, dat uitgaat van blijvend veel uitstoot van broeikasgassen en een klimaat dat daardoor sterk verdroogt. In 2100 bedraagt die afname De Maas bij Wessem. (foto Noud van der Zee) 30 procent. De lage afvoeren zijn het gevolg van een combinatie van minder neerslag, meer verdamping, maar ook minder smeltwater. Door de hogere temperaturen zal er minder sneeuw in de Alpen blijven liggen. En dat leidt tot minder smeltwater in de zomer. Door de toename van de neerslag in de winter neemt de maximale afvoer per jaar toe. Ook valt een groter gedeelte van de neerslag als regen in plaats van sneeuw en blijft er ook minder sneeuw liggen door de hogere temperaturen in de winter. Dat draagt bij aan de hogere rivierafvoer in de winter. De winnaar van editie 4 - de krant van 13 februari is: S. Vink uit Klaaswaal De oplossing was Sluisdeuren Stuur de oplossing van de puzzel op naar de Binnenvaartkrant en maak kans op een cadeaubon. Mail de oplossing naar: klantenservice@binnenvaartkrant.nl of stuur hem per post naar: Binnenvaartkrant ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel Uw inzending moet uiterlijk vrijdag 8 maart bij ons binnen zijn. De winnaar maken we in de krant van 12 maart bekend. 22 1 2 3 4 5 6 9 34 8 46 15 54 1 23 19 38 7 8 Breng letters uit de puzzel over naar de hokjes met het corresponderende nummer. 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 21 Horizontaal: 2 slee 4 gestremde melk 6 stroomgeul 7 grondstof voor bier 9 glibberige vis 10 voormiddag 12 eirond 15 noodzaak 18 Franse kaassoort 19 ijshut 21 belangrijkste genodigde 22 kauwtje 23 melkklier 27 riv. in Zuid-Amerika 31 Spaanse uitroep 34 slim en gemeen 37 terreinrit 39 oude lap 40 fietsbeveiliging 43 scheepstouw 44 zweren 46 dom 47 bruinrode kleur 49 behaaglijk 51 vastenmaand 53 lof 54 inheemse slang. Verticaal: 1 grasstengel 3 gewrichtsaandoening 5 leervak 8 bruine verfstof 9 Antilliaan 11 beperkt 13 vogelpluim 14 unie 16 regeringsreglement 17 loofboom 20 Oude Testament 22 Aziaat 24 in casu 25 in hoge mate 26 schoorsteenzwart 27 spil 28 offertafel 29 gek 30 ontschorsen 31 riv. in Rusland 32 zich verlaten op 33 profeet 34 intelligent 35 dik en zwaar 36 grondtoon 38 opsmuk 41 steekorgaan 42 slijmerig dier 44 pl. in Drenthe 45 hoogte v.e. functie 48 ondersoort 50 jaartelling 52 dit is. ©www.puzzelpro.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant