Views
11 months ago

2024-05

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Procent
  • Nbkb
  • Binnenvaart
  • Shipping
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Februari
  • Jaar

24 27 februari

24 27 februari 2024 WIJ BESPAREN U TIJD EN KOSTEN WIJ BIEDEN BEMANNING AAN OP BINNENVAARTSCHEPEN MOTIVEER UW WERKNEMERS MET EEN LUXEMBURGS OF ZWITSERS ARBEIDSCONTRACT. WIJ NEMEN UW COMPLETE WERKNEMERSAGENDA OVER. MEER INFORMATIE +352 661 565 000 AGATA.JENDRICHOVSKA@TMLG.EU EDITIE 6 Verschijningsdatum 12 maart 2024 Open Scheepvaart Dagen Antwerpen DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Reserveer nu uw advertentie In editie 6 van 12 maart besteden wij uitgebreid aandacht aan de Open Scheepvaart Dagen van 15 t/m 17 maart in Antwerpen. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

27 februari 2024 25 Extra miljoenen voor groeiend EST-Floattech EST-Floattech ontvangt een investering van 3 miljoen euro van Energietransitiefonds Rotterdam. Dit maakte de Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen) bekend. Het Energietransitiefonds is een investeringsfonds van de gemeente Rotterdam. EST-Floattech ontwikkelt en produceert lithium-ionbatterijsystemen voor elektrische en hybride aandrijving van onder meer binnenvaartschepen, veerboten en jachten. In combinatie met in eigen beheer ontwikkelde software zorgen de systemen voor een aanzienlijke verbetering als het gaat om CO 2 - uitstoot, brandstofkosten, geluidsoverlast en luchtkwaliteit. De 3 miljoen euro is voor het Energietransitiefonds Rotterdam de eerste investering in maritieme batterijsystemen. De bestaande aandeelhouders, Rotterdam Port Fund, PDENH, Ponooc en Yard Energy, investeren gezamenlijk 1 miljoen euro extra. Batterijtechnologie InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, is fondsbeheerder van Energietransitiefonds Rotterdam. De overheidsorganisatie is ook als investeerder in Rotterdam Port Fund nauw betrokken bij de investering. Rotterdam Port Fund is een privaat investeringsfonds dat zich richt op innovatie in de havensector. Het fonds speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van de transactie. Die is volgens InnovationQuarter een toonbeeld van de hechte samenwerking binnen het Zuid-Hollandse maritieme cluster. “Rotterdam trekt bedrijven aan die durven te investeren in de energietransitie”, aldus wethouder Chantal Zeegers. “Dat zien we nu ook met EST-Floattech. Hun innovatie batterijtechnologie voor schepen levert een bijdrage aan de reductie van de CO 2 -uitstoot in een sector waar veel winst te behalen valt. Ontzettend fijn dat we via het Energietransitiefonds Rotterdam dit soort bedrijven kunnen steunen.” EST-Floattech is weliswaar gevestigd in Badhoevedorp en dus in Noord-Holland, maar het bedrijf draagt door de vele Rotterdamse klanten bij aan dat ecosysteem. Zoals Damen en Kotug. Dat rechtvaardigt volgens de partijen de geldinjectie. Innovatie op het gebied van elektrificatie sluit aan op de Regionale Maritieme Agenda 2030 en de Energiestrategie regio Rotterdam Den Haag. Sinds 1 januari is het Europese CO 2 -emissiehandelssysteem EU-ETS van kracht voor grotere zeeschepen, Naar verwachting volgen kleinere schepen in 2026. Ook voor de binnenvaart wordt over ETS nagedacht. De toenemende kosten die samenhangen met CO 2 - uitstoot maken elektrificatie steeds interessanter binnen een sterk groeiende markt, zo verwachten de investeerders. Als op één na grootste speler ligt er dan een grote kans voor EST-Floattech. Lithium-ion-batterijen combineren een laag gewicht met hoge energiedichtheid, lage zelfontlading en lange levensduur. Het batterijmanagementsysteem van EST-Floattech bewaakt de laadstatus, ontladingsstatus, temperatuur en andere parameters om te zorgen dat de batterijen efficiënt en veilig functioneren. Octopus Series, het nieuwe batterijsysteem van EST-Floattech, is gecertificeerd door keuringsinstanties DNV, Lloyd’s Register en Bureau Veritas. Een batterijruimte met Octopus Series aan boord van een schip. (foto EST-Floattech) Groei Voor de aluminium behuizing, het isolatiemateriaal, de elektronicacomponenten en de rekken waarin de batterijcellen worden geïnstalleerd, werkt EST- Floattech samen met Nederlandse partners. Dankzij de investering kan EST-Floattech nationaal en internationaal verder groeien. Het bedrijf concentreert zich op marktleiderschap in Noordwest-Europa en werkt samen met batterijfabrikant DuraPower voor toegang tot Azië en Oceanië. Ook wil EST-Floattech zich in de toekomst op grotere vaartuigen gaan richten. Topman Joep Gorgels van EST-Floattech licht toe: “De investering van Energietransitiefonds Rotterdam en de huidige aandeelhouders in EST-Floattech brengt niet alleen nieuw kapitaal, wat ons helpt de volgende groeistap te zetten, het laat ook zien dat Nederland gelooft in de kracht van innovatie en duurzame energie.” Met InnovationQuarter hebben we er een nieuwe partner bij en samen met Ponooc, Yard Energy, Rotterdam Port Fund en PDENH bouwen we door aan een toekomst waarin wij een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de maritieme industrie.” Leimuiderbrug draait weer normaal De maatregelen voor de Leimuiderbrug zijn opgeheven. De brug over de Ringvaart Haarlemmermeer wordt sinds 16 februari weer volgens de reguliere openings tijden bediend voor de scheepvaart. Sinds die datum is er ook geen storingsmonteur meer aanwezig op de brug om in te grijpen bij een eventuele storing. “Uit het doorlichten van de brug is namelijk gebleken dat de brug goed functioneert”, aldus Provincie Noord-Holland. Er is nog wel een aantal verbeteringen gewenst. Die worden tijdens twee nachtelijke afsluitingen in maart doorgevoerd. “De brug wordt minder storingsgevoelig door het aanpassen van de software en het beter inregelen van het beweegbare deel van de brug.” Bij het uitvoeren van de werkzaamheden die daarvoor nodig zijn, moet de brug continu geopend en gesloten worden. Hierdoor is het noodzakelijk om de Leimuiderbrug half maart maximaal twee nachten af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Spitssluiting Vanwege storingen aan de Leimuiderbrug nam de provincie een aantal maatregelen. Een daarvan was dat een spitssluiting voor de scheepvaart. Ook was er sinds 17 januari op werkdagen tussen de spitstijden een monteur bij de brug aanwezig, die snel kon ingrijpen bij storingen. Inmiddels functioneert de Leimuiderbrug weer naar behoren, stelt Noord- Holland. “Hierdoor is er geen noodzaak meer voor een storingsmonteur op de brug en de spitssluiting voor het scheepvaartverkeer.” De gebruikelijke bedientijden zijn hersteld: op doordeweekse dagen tussen 05.00 uur en 23.00 uur. Zodoende kunnen schepen de Leimuiderbrug ook weer tijdens de spits passeren. De Leimuiderbrug. (foto H.P. Burger / Wikimedia) WIE WEET MEER OVER DE WIM? Wie weet iets over de geschiedenis van deze boot, genaamd Wim. Hij is 12,50 meter lang en 3,50 meter breed. De Wim voer in de jaren 1960/1970 in de Rotterdamse haven als proviandschip/parlevinker en werd begin 1980 omgebouwd tot jacht, nu Taurus geheten. Wij, de huidige eigenaren, zijn op zoek naar de geschiedenis van de boot. Als u hier iets over weet dan gaarne bericht of doorsturen naar anderen die mogelijkerwijs iets over de Wim weten. Vriendelijke groet en dank voor te nemen moeite. Roos van Room en Karel Kapteijn 0031 (0)6 44 21 56 93 kkap1949@gmail.com

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant