14 27 februari 2024 Rotterdam kijkt vooruit Goederenoverslag in de haven van Rotterdam na logische en voorziene daling van overslag De totale goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in 2023 uitgekomen op 438,8 miljoen ton. Dat is 6,1 procent lager dan in 2022 (467,4 miljoen ton). De terugval is wat groter dan bij naaste concurrent Antwerp-Bruges, dat de jaarcijfers vorige maand bekendmaakte. Daar daalde de overslag met 5,5 procent. “Het jaar 2023 kenmerkte zich door voortdurende geopolitieke onrust, lage economische groei als gevolg van hogere rentes en haperende wereldhandel”, blikte Boudewijn Siemons terug. Hij presenteerde voor het eerst de overslagcijfers als CEO van Havenbedrijf Rotterdam. De nadelige omstandigheden hadden “een logisch effect” op de overslag in de Rotterdamse haven. Zorgen over investeringsklimaat Siemons focust liever op positieve ontwikkelingen: “Het was ook het jaar van veel grote investeringsbeslissingen en mijlpalen in de transitie naar een duurzame haven. We hebben de definitieve investeringsbeslissing genomen voor de aanleg van het CO 2 -transport- en CO 2 -opslagproject Porthos. Ook is de bouw van het nationale waterstofnetwerk in de Rotterdamse haven van start gegaan. En we hebben dit jaar een aantal belangrijke ontwikkelingen in het logistieke segment gevierd, zoals de aankondiging van de uitbreidingen van containerterminals APMT en RWG en de ingebruikname van de CER. Allemaal ontwikkelingen die ons een stap dichterbij een succesvol en toekomstbestendig haven- en industriecomplex brengen.” Siemons deed een oproep aan de politiek en het toekomstige kabinet: “We maken ons grote zorgen over het verslechterende investeringsklimaat en de concurrentiepositie van de industrie, zoals bijvoorbeeld de chemie, in Nederland. De sector levert een cruciale bijdrage aan de transitie naar een duurzame economie. Om tempo te houden in de energie- en grondstoffentransitie moeten er door de overheid moeilijke keuzes worden gemaakt. Bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn en Nederland moet weer dé vestigingsplek voor de innovatieve en duurzame chemie worden.” Investeren Financieel heeft het Havenbedrijf een stabiel jaar achter de rug. De opbrengsten stegen met 1,9 procent tot 841,5 miljoen euro. Door prijsherzieningen en nieuwe contracten zijn de contractopbrengsten uit verhuur van haventerreinen gestegen met 28,4 miljoen euro. De inkomsten uit havengelden daalden met 4,6 miljoen euro. Dat kwam door de lagere overslag. Het nettoresultaat nam door incidentele posten en hogere rentelasten af tot 233,5 miljoen ton. Dat was in 2022 nog 247,2 miljoen. In totaal investeerde het Havenbedrijf 295,4 miljoen euro en dat was bijna 15 procent meer dan in 2022. De grootste investeringen van 2023 zijn die in kademuren voor de containersector, landaanwinning in de Prinses Alexiahaven en het remmingwerk van de Rozenburgsesluis. De afname van de overslag was vooral merkbaar bij kolen, containers en overig droog massagoed. De overslag nam daarentegen toe in de segmenten agribulk, ijzererts & schroot en LNG. De overslag van droog massagoed daalde in 2023 ten opzichte van 2022 met 11,8 procent. Er is vorig jaar 3,4 procent minder nat massagoed overgeslagen. Ruwe olie en minerale olieproducten daalden. De overslag van LNG steeg daarentegen, met 3,7 procent naar 11,9 miljoen ton. Europa blijft namelijk veel vloeibaar gas importeren als vervanging van Russisch aardgas per pijpleiding. Ook vond er meer bunkering plaats met zeegaande LNG-tankers. Totaal aan- en afvoer 2022 467.389 2023 438.802 6,1% Minder containers In 2023 nam de overslag van containers af: in tonnen met 6,8 procent (tot 130,1 miljoen ton) en in TEU’s met 7,0 procent (tot 13,4 miljoen TEU). De daling die in 2022 inzette heeft zich in 2023 voortgezet. De belangrijkste redenen zijn volgens Havenbedrijf Rotterdam de lagere consumptie en lagere productie in Europa en het wegvallen van volumes van en naar Rusland als gevolg van de sancties. Opvallend is dat het aantal scheepsbezoeken in het containersegment licht steeg: met 1,0 procent. De belading van de containerschepen lag echter 7,8 procent lager. Dat door de lagere containertarieven meer stukgoed in containers is verscheept verzachtte de pijn nauwelijks. Ondanks de aanhoudende dip in de containeroverslag, hebben APM Terminals en Rotterdam World Gateway (RWG) in 2023 aangekondigd hun terminals in de Prinses Amaliahaven te gaan uitbreiden. Bij APMT gaat het om een terrein van zo’n 47,5 hectare, inclusief een diepzeekade met een totale
27 februari 2024 15 IJzererts & schroot 2022 25.579 2023 28.112 9,9% Kolen 2022 28.981 2023 23.109 20,3% Agribulk 2022 8.063 2023 10.587 31,3% LNG Ruwe aardolie 2022 103.948 2023 102.465 1,4% Minerale olieproducten 2022 58.913 2023 55.097 6,5% LNG 2022 11.495 2023 11.922 3,7% VERVANGEN DAMWANDEN EEM GEBEURT VOLLEDIG ELEKTRISCH In de aanbesteding voor het vervangen van damwanden langs de Eem in Eemdijk heeft Provincie Utrecht ingezet op een zo duurzaam mogelijke uitvoering. Zodoende werkt aannemer Van den Biggelaar volledig elektrisch in plaats van met machines op diesel. De provincie vervangt de komende jaren 5,5 kilometer oeverconstructie langs de Eem. De verouderde houten damwanden maken plaats voor stalen damwanden. Er wordt ook gekeken naar maatregelen die van belang zijn voor de natuur en de watersport op de Eem. In drie pilots wordt onderzocht of het verlagen van de damwandhoogte helpt de effecten van reflectiegolven te verminderen voor roeiers. Ook worden er spoelgaten aangelegd ten gunste van de vismigratie. Overig massagoed, droog 2022 17.444 2023 8.834 49,4% Overig massagoed, nat 2022 38.415 2023 36.143 5,9% Containers 2022 139.657 2023 130.162 6,8% Totaal breakbulk 2022 34.893 2023 32.371 7,2% Bruto gewicht x 1.000 metrische tonnen Bron Havenbedrijf Rotterdam (afbeelding Vormgeving Binnenvaartkrant) De overeenkomst werd op 7 februari in Rotterdam ondertekend. Vlnr PTC-secretaris Maikel Tabbers, PTC-penningmeester Henri van Sandijk, Genco-directeur Arie van Gent, PTC-voorzitter Wim Bennik en Dick Middelkoop, PTC-bestuurslid Acquisitie. (foto PRC) lengte van één kilometer. Dat levert ongeveer 2 miljoen TEU aan extra terminalcapaciteit. Bij RWG betreft de uitbreiding ongeveer 45 hectare terminalterrein en 920 meter kademuur. Hier groeit de capaciteit, gefaseerd, met 1,8 miljoen TEU. Beide terminals worden voorbereid op het gebruik van walstroom en zullen CO 2 -neutraal gaan opereren. De komende jaren zullen steeds meer en steeds grotere containerschepen door het Yangtzekanaal naar de terminals op de Maasvlakte varen. Om de huidige schepen meer ruimte te geven en ook de steeds groter wordende schepen goed te kunnen laten passeren, wordt het vaarpad van het Yangtzekanaal de komende jaren over de gehele lengte verbreed. Dit project bestaat uit drie deelprojecten. Het eerste deelproject is in september 2023 gestart: de aanleg van 500 meter kade direct bij de entree van de Rotterdamse haven. Aan deze kade komen ligplaatsen voor twaalf sleepboten. De ingebruikname staat gepland voor begin 2025. Nextlogic 2023 was het jaar dat – eindelijk – de lang verwachte Container Exchange Route in gebruik werd genomen. Het 17 kilometer lange, gesloten wegennetwerk verbindt sinds eind november de containerterminals van RWG, de Delta-terminal van ECT, de terminals en depots van QTerminals Kramer Rotterdam (KDD, RCT en DCS) en de Rijksinspectie Terminal van de Douane. Aan het begin van vorig jaar gingen, na jaren van voorbereiding, ook de seinen op groen voor Nextlogic. Door Nextlogic worden containerbinnenvaartschepen sneller afgehandeld en worden kades beter benut. Het afgelopen jaar zijn één miljoen containermoves verwerkt en is de havenverblijftijd voor de binnenschepen met ruim 20 procent gedaald, aldus Havenbedrijf Rotterdam. PTC GROEP VERSTERKT ZICH MET GENCO SCHEEPVAART Met de overname van Genco Scheepvaart heeft PTC Groep een vierde pijler aan de coöperatie toegevoegd. Het bevrachtingskantoor vult de PTC, HVC en Den Breejen Bevrachtingen aan. PTC is sterk in het Noord-Zuid- en het binnenlands transport, Genco is voornamelijk op de Duitse markt actief. “Bij een overname van je bedrijf zoek je naar een partij die dicht bij de huidige werkwijze past en je een goed gevoel geeft. De normen en waarden en de werkwijze waar de PTC voor staat, spraken mij zeer aan”, aldus Genco’s directeur-eigenaar Arie van Gent. “Bovendien bijten we elkaar niet, maar zijn we een uitstekende aanvulling op elkaar.” PTC-penningmeester Henri van Sandijk, woordvoerder namens het bestuur: “Genco Scheepvaart blijft eerst nog zelfstandig vanuit hun kantoor in Zwijndrecht opereren, maar als we deze zomer met onze coöperatie naar Zwijndrecht verhuizen, zullen we in het gezamenlijke nieuwe kantoor de werkzaamheden geleidelijk gaan integreren. Ons motto is ‘Samen sterk!’ en we heten de medewerkers en relatieschippers van Genco Scheepvaart dan ook van harte welkom, want alleen samen kunnen we dit tot een succes maken!” Allround specialist in scheepselektrotechniek TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 24/7 service www.treffers-haarlem.nl De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl