10 27 februari 2024 Willems Piping & Equipment is dé leverancier van leidingsystemen en apparaten. Specialismen zijn de binnenvaart en industrie. Willems kan hiervoor het gehele traject leveren van ontwerp, engineering, productie tot en met montage met eigen montageploegen. Willems Piping & Equipment BV wenst de mts GAS 95 en de bemanning een behouden vaart Willems Piping & Equipment is onderdeel van Willems Boven-Leeuwen Bel voor een afspraak en ervaar hoe Willems Piping & Equipment met u meedenkt en van A tot Z ontzorgt. Waterstraat 24 6657 CP Boven-Leeuwen T +31 487 74 56 00 THE CONNECTION SPECIALIST Foto: Maritime Filming Group ‘Wij wensen het mts GAS 95 een behouden vaart.’ Wij leverden het complete schip en danken HGK Shipping voor de opdracht en het vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl
27 februari 2024 11 Met GAS 95 gaan innovatie en duurzaamheid hand in hand De GAS 95 is sinds 8 februari in bedrijf. (foto Maritime Filming Group) Op 8 februari maakte de GAS 95 zijn entree op de Rijn. Met een lage uitstoot dankzij de dieselelektrische aandrijving en het toekomstgerichte ontwerp voor nieuwe, schonere brandstoffen is de tanker van HGK Shipping optimaal toegerust voor het varen onder alle omstandigheden – ook bij lage waterstanden. (foto Maritime Filming Group) DOOR JAN HOEK De GAS 95 is gebouwd door TeamCo Shipyard. “Duurzaamheid is ons speerpunt; we werken er hard aan om samen met de klant de uitstoot per tonkilometer steeds verder omlaag te brengen. De toekomst is immers niet alleen een goed schip, maar ook een zeer zuinig en schoon schip. We zijn er dan ook zeer trots op HGK Shipping tot onze opdrachtgevers te mogen rekenen, een rederij die steeds weer gaat voor innovatieve en duurzamere nieuwbouwschepen. Met de GAS 95 hebben wij voor de rederij de vijfde nieuwbouwtanker mogen afbouwen”, aldus Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo Shipyard. De complete engineering van de superstille, zeer goed dragende dieselelektrische tanker is gedaan in het HGK Shipping Design Center. 20e tanker HGK Gas Shipping is gespecialiseerd in het vervoer van samengeperste vloeibare gassen. In totaal bestaat de vloot uit negentien binnenvaartschepen, waaronder de vier grootste gastankers die op de Rijn varen. In februari is met de GAS 95 de 20e tanker in gebruik genomen. Deze laatste aanwinst gaat vloeibare gassen vervoeren tussen de ARA-havens en in het Rijnstroomgebied. Net als de eveneens door TeamCo Shipyard afgebouwde GAS 94, met een breedte van 12,50 meter, is de GAS 95, met een afmeting van 110 x 11,45 x 5,70 meter, voorbereid op de toekomst. Met enkele aanpassingen kan het schip in de toekomst op nieuwe brandstoffen varen. Anke Bestmann, directeur van HGK Gas Shipping, zegt daarover: “Ons doel is de komende jaren nog vijf qua voortstuwing geoptimaliseerde tankers in de vaart te nemen. Daarbij denken we ook serieus na over het gebruik van waterstof. Dat garandeert dat ons nieuwe bouwprogramma in gelijke mate voldoet aan de sociaal-politieke eisen én de behoeften van de chemische industrie.” Elektromotoren De GAS 95 wordt aangedreven door twee elektromotoren elk voorzien van Veth shallow draft L-drives. Bij de shallow draftboegschroeven zijn de schroeven horizontaal geplaatst. Het voordeel hiervan is dat al bij minimale diepgang een optimale stuwkracht wordt bereikt. Ook het stuurrooster, speciaal ontwikkeld voor schepen met een zeer geringe diepgang, is door Veth De Veth-generatorsets worden aangedreven door Scania DC-motoren, die zijn voorzien van een nabehandelingssysteem. (foto Jan Hoek) geleverd. De betrouwbaarheid van de elektromotoren wordt gegarandeerd door vier Veth-generatorsets, aangedreven door Scania DC-motoren die zijn voorzien van een nabehandelingssysteem. Evenals de GAS 94 voldoet ook de GAS 95, eigenlijk vanzelfsprekend, aan de Stage V- emissienorm. Het hybride concept reduceert de CO 2 -uitstoot met 30 procent, terwijl de NOx-emissie minimaal 70 procent lager is dan bij de traditionele aandrijfsystemen. De GAS 95 past dan ook uitstekend bij de filosofie van HGK die stelt dat innovatie én duurzaamheid fundamenteel zijn in de chemische logistiek; nu en in de toekomst. Mooi vak Voordat in Heusden aan de afbouw gestart kon worden, diende het team van TeamCo Shipyard eerst de dekken van het Servische casco te lichten. Dat was nodig om de vier cilindrische gastanks van 580 kuub per stuk op de daarvoor bestemde zadels te plaatsen. Na plaatsing dienden de dekken weer teruggeplaatst te worden en kon gestart worden met de afbouw. Dat verliep geheel volgens planning. De directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers noemen zich ‘Connecting Specialists’: specialisten in het koppelen van wensen en doelstellingen van de klant aan slimme technische oplossingen. Ze werken daarbij nauw samen met uitstekende partners en het gedreven team vakmensen van TeamCo Shipyard, onder wie een aantal oudwerknemers van de in 1999 gesloten Verolme Scheepswerf Heusden. Ruim 25 jaar geleden ging Verolme Scheepswerf Heusden failliet. In 2005 vond de oprichting plaats van TeamCo Shipyard, die de benodigde ruimte vond op de prachtige oude Verolme-locatie in Heusden. Op 23 december vorig jaar vond op het terrein van TeamCo en buurman Van Noorloos een reünie plaats van oud-werknemers van Verolme en hun families. Voor Gerrie van Tiem en Marcel Zweers was dat een mooie gelegenheid hun bedrijf open te stellen voor belangstellenden. “We konden zo laten zien dat scheepsbouw een heel mooi vak is. Als team maken we van kale casco’s prachtige binnenvaartschepen. Jongeren vanaf 18 jaar worden begeleid door een ervaren mentor en krijgen bij ons alle kans zich te ontwikkelen”, aldus Gerrie van Tiem. Tot besluit merkt hij op dat de werf beschikt over een goed gevulde orderportefeuille en niet alleen veel tijd en energie investeert in klanten als HGK Shipping, maar ook in de personeelsleden. Aan het mts GAS 95 leverden o.a. vlootschouw.nl/gas-95 TeamCo Shipyard Complete afbouw Beerens Handelsonderneming - Uitschuifbare dakradarmast type Savanna - Stuurhuistrap - Davit WLL 500 kg incl. ATEX en CE-keur Berg Maritieme Meetsystemen - Complete tankmeting- en alarmering - Gasdetectiesysteem Blommaert Aluminium Constructions - Voormast type Improval - 2 x Aluminium davit met Adlerhandlier - Aluminium davit met elektrische Delta-lier Dijvler Materiaal Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad Dolpower Generatorset DPJD135, vermogen 135 kVA, Stage V John Deere-motor, type 6068A Stamford-generator, type UC274 Foresta Trading - F.T. TTK ballast-/stripping ejectors - F.T. smeeroliehaspelsets - F.T. voorsmeerpompen - F.T. DP-koelwatercirculatiepompen Kampers Shipyard Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Veth Propulsion Ontwerp van het onderwaterschip i.s.m. Sastech / INEC 2x Veth Shallow Draft L-drives incl. PM motoren 500 kW 1x Veth-stuurrooster met opgebouwde e-motor, type VSG- 1200L 340 kW incl. pomp-/ boegschroefbedrijf WA-besturing 4x Veth Generatorsets Scania DC13 435 kVA W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen Werkina Werkendam De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco-installatie, satellietsysteem,tankmeetsysteem, Inland ECDIS Viewer, en AIS-installatie Willems Piping & Equipment leidingsystemen WindeX Engineering Airconditioning Overdrukinstallatie RVS Klaproosters Ventilatoren
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl