Views
11 months ago

2024-04 Opleiding & Carrière #3

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Steeds
  • Sector
  • Opleiding
  • Waar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Februari
  • Onze
  • Binnenvaart

6 13 februari

6 13 februari 2024 Maritieme Elektrotechniek gestart op WMI-campus Spanning, stroom, weerstand en vermogen: een greep uit de begrippen die aan de orde kwamen tijdens de eerste les van de cursus Maritieme Elektrotechniek. Onderwijsontwikkelaar en trainingsexpert Gijsbert Bos heeft in samenwerking met Werkina Werkendam BV een maatwerk programma ontwikkeld. Hij deed dit voor professionals van diverse bedrijven uit ons maritieme cluster die hun kennis en vaardigheden willen verbeteren. Gijs heeft een enthousiaste, duidelijke manier van lesgeven waarbij hij theorie en praktijk combineert. In maart volgt een tweede groep. Een mooi voorbeeld van een gecoördineerde, vraaggerichte samenwerking tussen onderwijs-bedrijfsleven. En... super dat het dicht bij het werk op onze maritieme campus in Werkendam in Gemeente Altena kan plaatsvinden! Verrassende creaties Hoe leuk is het als ‘de man van de juf’ een waardevolle bijdrage levert aan de workshop Waterbouw op onze maritieme campus? Héél leuk, want Pieter Vink weet als ervaren constructeur bij waterbouwer De Klerk Werkendam veel over zijn vak te vertellen. Pieter deelde zijn kennis met 21 enthousiaste leerlingen van basisschool De Halm uit Almkerk. Hij vertelde over zijn fascinerende werk bij De Klerk, liet filmpjes zien en gaf uitleg over de constructie van bruggen. En dat kwam goed uit, want onder begeleiding van Quentin van Emmerik van het O&O-fonds Waterbouw.NL gingen de leerlingen vervolgens zelf aan de slag met het bouwen van bruggen. Met verrassende creaties én hopelijk veel inspiratie als resultaat. Mooie verbinding onderwijs-bedrijfsleven! Workshop Waterbouw Wat gebeurt er in Altena als het water nóg hoger wordt? Hoe bouw je een brug? Of een plek waar schepen kunnen afmeren? De leerlingen van Cbs Het Baken Werkendam weten nu de antwoorden op deze vragen en begrijpen dat constructieve waterbouwers een belangrijke rol spelen in onze waterveiligheid en natte infrastructuur. Wij verwelkomden ca. 50 leerlingen op onze maritieme campus. Na een introductie van WMI door Karin Struijk en het vertonen van de WMI-video én de aftermovie van de Havendagen (wat een feest van herkenning was voor de kids!) was het de beurt aan Quentin van Emmerik van het O&O-fonds Waterbouw.NL. Quentin liet met vloeistoffen in een 3D-geprinte kaart van Nederland zien hoe het water bij een stijgende zeespiegel ons land inloopt. Daarna gingen de leerlingen aan de slag met het bouwen van een brug. • 50 bedrijven • 8 scheepswerven • 23 maritieme toeleveranciers • 12 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaartthuishaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl Vakantie in eigen land? Een verrassend uitje voor de hele familie! www.miniworldrotterdam.com 30% korting COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl Diverse Aziatische lichtmatrozen. Op korte termijn beschikbaar. Bel: +351 913 767 015 Laat Alpheus uw personeel problemen oplossen. Email: alpheuscrewing@outlook.com 2454 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060

13 februari 2024 7 NBKB wacht op uitkomst audit Meerdere expertisebureaus zeggen samenwerking op Vervolg van pagina 1 van binnenvaartschepen op het spel. Dit treft de vele scheepseigenaren van wie het Certificaat van Onderzoek binnenkort verloopt.” Via Facebook roept ook de ASV het ministerie van IenW op in te grijpen. Voor kwalitatieve en betaalbare expertise zou de overheid “haar verantwoordelijkheid voor de uitvoering daarvan moeten nemen en de regierol weer op moet pakken. Vooralsnog is er afgewacht hoe de zaak ‘vanzelf’ opgelost wordt maar dat gaat dus niet goed komen. Wij vragen aan het ILT én aan de minister om dit zo snel mogelijk op te gaan lossen, want een schip zonder certificaat is niks meer waard!” “Als de overheid geen verantwoordelijkheid neemt voor haar wettelijke taken”, waarschuwt KBN-voorzitter Ad Koppejan, “dreigt in de zomer een grote crisis in de binnenvaart omdat schepen zonder benodigd certificaat stil komen te liggen met gevolgen voor desbetreffende schippers, rederijen, maar ook voor de Nederlandse economie. Immers 35 tot 40 procent van de totale transportprestatie (in tonkilometer) in Nederland wordt door de binnenvaart gerealiseerd.” Als maatregel na de schorsing van het NBKB verlengt de Inspectie Leefomgeving en Transport nog eens 108 certificaten automatisch met zes maan d en. Het gaat om schepen waarvan het certificaat vóór 1 mei 2024 afloopt. In december besloot de ILT al eenmalig 117 certificaten te verlengen. “Nu het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) al ruim drie Verergerd Zoals bekend werd de accreditatie van het NBKB op 26 oktober 2023 geschorst omdat het niet meer conform de wettelijke voorschriften zou werken. Het bureau heeft als reactie daarop de manier van werken en de procedures aangepast. Op woensdag 7 februari deed de Raad voor Accreditatie in Rotterdam een kantooraudit om te bepalen of de schorsing kan worden opgeheven. De uitslag daarvan wordt op korte termijn verwacht. De problemen voor NBKB en de binnenvaart verergerden vorige week, toen vijf expertisebureaus die via het NBKB werken, de samenwerking opzegden. Ze geven een gebrek aan vertrouwen op als reden om hun contract per direct te ontbinden. Dat hangt samen met het besluit van NBKB om samen te gaan werken met Transafe. Met dat bedrijf heeft het bestuur een intentieverklaring getekend, met als doel te werken aan een toekomstbestendige organisatie. “Dit alles met het idee dat ook voor de aangesloten bureaus nog steeds plaats zou zijn binnen de nieuw vorm te geven organisatie waarbij het uitgangspunt is dat de regie weer volledig bij NBKB komt te liggen. De bureaus zijn ILT verlengt opnieuw certificaten maanden geen keuringen meer verricht, moeten steeds meer scheepseigenaren uitwijken naar andere keurende instanties”, geeft ILT als toelichting. “De andere keurende instanties kunnen nog niet in die extra vraag voorzien. Om te voorkomen dat schepen zonder certificaat komen te zitten, verlengt de ILT eenmalig 108 certificaten.” uitgenodigd zelf met concrete voorstellen te komen om de nieuwe organisatie vorm te geven, maar van die uitnodiging is geen gebruik gemaakt.” Daarop besloot het bestuur van NBKB verder te gaan met Transafe. NBKB betreurt de breuk met de vijf bureaus “omdat dat niet alleen de jarenlange prettige samenwerking raakt maar dit ook een negatieve invloed heeft op de inspectiecapaciteit en mogelijkheid voor scheepseigenaren de schepen te laten (her)certificeren. Naar mening van het bestuur van NBKB is opzegging van de samenwerking richting de markt onverantwoord en draagt dit zeker niet bij aan het proces van het opheffen van de schorsing. NBKB zal echter open blijven staan voor gesprekken en samenwerking met alle bureaus.” Transafe wil op de eerste plaats inzetten op de kwaliteit van de NBKBinspecties, de processen en de beschikbare capaciteit van NBKB. “In overleg met het NBKB-bestuur is een transitieteam samengesteld dat zich onverminderd zal blijven inzetten. Ondanks de uitdagingen blijft de intentie en het vertrouwen het NBKB op een hoog niveau te brengen en bij te dragen aan een veilige binnenvaart.” Het gaat om binnenschepen waarvan het NBKB het huidige certificaat heeft afgegeven, waarvan de eigenaren zich nog niet bij een keurende instantie hebben aangemeld en waarvan het certificaat vóór 1 mei afloopt. Deze verlenging met zes maanden is slechts éénmalig. Daarom adviseert de ILT de scheepseigenaren om wie het gaat, zich al wel te melden bij een keurende instantie. NOORD-DUITSE RHENUS- DOCHTERS BUNDELEN CONTAINERACTIVITEITEN (foto Rhenus) De Deutsche Binnenreederei Hamburg en Norddeutsche Wasserweg Logistik (NWL) bundelen hun krachten in het containervervoer. De twee bedrijven hebben als onderdeel van de Rhenus-groep al enkele jaren een samenwerking, maar zetten die nu om in een strategisch partnerschap met de naam Rhenus Partnership Hanse. NWL, marktleider in het containervervoer per binnenschip in Bremen en Bremerhaven, maakte tot nu toe vooral gebruik van particuliere containerschepen. Door het partnerschap met DBR Hamburg kan er flexibeler en efficiënter worden gewerkt. Door continue kennisuitwisseling willen DBR en NWL verder ‘een stevig fundament leggen voor toekomstige gezamenlijke projecten’. TE WEINIG SCHEPEN EN WATER OP DE BOVEN-ELBE Ondanks de lage waterstand tussen juni en november 2023 is de binnenvaartoverslag in de havens aan de Ober- Elbe vorig jaar met ruim 8 procent gegroeid naar 112.457 ton. Volgens havenverbond SBO zou er veel meer via de Elbe vervoerd kunnen worden, maar er is onvoldoende scheepsruimte. Bovendien was ook vorig jaar door het laagwater maandenlang geen rendabele binnenvaart op de Boven-Elbe mogelijk. De SBO bekritiseert dat het ‘Totaalconcept Elbe’, de verruiming van de rivier, niet echt op gang komt. In totaal is er in de havens aan de Boven-Elbe vorig jaar 2,7 miljoen ton overgeslagen, een kleine 9 procent minder dan in 2022. De spooroverslag bedroeg 1,07 miljoen ton, wat het derde beste resultaat is in de geschiedenis van havenverbond SBO. In de containerhaven Riesa groeide de containeroverslag met 3,4 procent naar 33.748 TEU. En nu: tijd voor actie! De binnenvaartsector staat aan de vooravond van verandering. Met de lancering van de Binnenvaarttafel, een platform waar schippers, verladers, overheden en vernieuwers samenkomen, hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt. Dit forum biedt een unieke kans die we met beide handen moeten aangrijpen. Als vaste deelnemer aan deze tafel is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) vastbesloten om het voortouw te nemen in het streven naar concrete actie. Waarom deze drang naar actie? Omdat onze sector voor immense uitdagingen staat die niet kunnen worden genegeerd. Neem bijvoorbeeld de staat van onze infrastructuur. Terwijl onze schepen over de waterwegen varen, brokkelt onze infrastructuur langzaam af. Het is hoog tijd om dit aan te pakken en ervoor te zorgen dat onze schepen soepel kunnen blijven varen, zodat de binnenvaart haar cruciale rol kan blijven vervullen. Maar ook op het gebied van vergroening is actie dringend geboden. De roep om duurzaamheid wordt steeds luider, en terecht. Het bijmengen van biobrandstoffen biedt een kans om onze emissies snel te verminderen, maar dit vereist gedegen onderzoek en vastberaden actie. Laten we niet wachten tot morgen om de eerste stappen te zetten naar een schonere en groenere toekomst. Een ander relevant thema is digitalisering. De wereld om ons heen ontwikkelt flink door, waarbij digitale toepassingen onderwerp van de dag zijn. Digitalisering biedt niet alleen efficiëntie, maar ook kansen voor innovatie en verbetering van onze processen. Laten we deze kans aangrijpen om onze sector te moderniseren en te versterken. Er schuilt een enorme kracht in de Binnenvaarttafel. Door onze expertise te bundelen kunnen we de sector presenteren als een essentiële speler waar serieus rekening mee gehouden dient te worden. Een sterke samenwerking levert in zijn geheel meer op dan de som van de afzonderlijke delen. Tijd om samen de koers te bepalen voor een bloeiende en duurzame toekomst! De Binnenvaarttafel kwam op 31 januari voor het eerst bijeen. (foto OFL) Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant