Views
10 months ago

2024-04 Opleiding & Carrière #3

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Steeds
  • Sector
  • Opleiding
  • Waar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Februari
  • Onze
  • Binnenvaart

Opleiding & Carrière 28 13 februari 2024 Princess Rivercruises AG Wij zijn op zoek naar: 1 ste Kapitein & 2 de Kapitein (Op ZZP basis is ook mogelijk) Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel, Main. Wir suchen: 1. Kapitän & 2. Kapitän (ggf. als selbständiger Unternehmer) Fahrgebiet: Niederlande, Belgien, Rhein, Main, Mosel. Wij bieden: • Vrijetijdsregeling 4/4 – 4/2 – 2/2 • Aantrekkelijk netto salaris • Zwitsers arbeidscontract • Pensioenopbouw • Ziektekostenverzekering • Sociale verzekeringsbijdrage Wij verwachten van U: • Rijn- en Radarpatent • Ervaring in vergelijkbare functie • Kennis van Duitse en/of Engelse taal • Goede communicatieve vaardigheden • Deskundige passagiersvaart is een pré • Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk Wir bieten: • Freizeitregelung 4/4 – 4/2 – 2/2 • Fairer Nettolohn • Schweizerischer Arbeitsvertrag • Rente- und Sozialversicherung • Krankheits- und Unfallversicherung • Berufl iche Vorsorge Wir erwarten von Ihnen: • Rhein- und Radarpatent bis Basel • Erfahrung in vergleichbarer Position • Sprache Deutsch und/oder Englisch • Gute Kommunikationsfähigkeiten • “Sachkundiger für die Fahrgastschifffahrt” ist ein Pré Sollicitatie met CV: kunt U sturen naar: hoenen@skynet.be Meer informatie: www.rivercruise-line.eu • Telefoneren kan met Raymond Hoenen +31 622205426 QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl I REDERIJ SEASTAR IS OP ZOEK NAAR EEN SCHIPPERSKOPPEL (M/V) Voor het vaarseizoen 2024 Voor onze toeristische uitbating zijn wij op zoek naar een schipperskoppel, beschikkend over een P-vaarbewijs of Rijnpattent. Het is een perfecte job als bijverdienste zeker als je zeker net met pensioen bent en niet wil stilzitten. Neem contact op met Andy Olislagers en kom ons enthousiaste team vergezellen. Zeester CVBA Robert Orlentpromenade 2 8620 Nieuwpoort Tel. 058 23 24 25 Fax 058 23 24 00 info@seastar.be www.seastar.be Open Scheepvaart Dagen Antwerpen EDITIE 6 OP 12 MAART In editie 6 van 12 maart besteden wij uitgebreid aandacht aan de Open Scheepvaart Dagen van 15 t/m 17 maart in Antwerpen. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special mail ons: sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/specials

13 februari 2024 Opleiding & Carrière 29 “Investeer meer in praktijkervaring van beginnende stuurmannen” Geslaagden van het Schiffer-Berufskolleg RHEIN (SBK) in Duisburg vinden vrijwel allemaal onmiddellijk een baan. De binnenvaart zit dan ook te springen om personeel. Helaas zijn niet alle binnenvaartbedrijven bereid om ook zelf te investeren in de praktische opleiding van jongeren. DOOR SARAH DE PRETER Udo Joosten staat bij het SBK aan het hoofd van de opleidingstak Binnenvaart, waar jaarlijks zo’n veertig studenten aan een binnenvaartopleiding beginnen. Ze zijn afkomstig uit heel Duitsland, maar ook uit Zwitserland en Oostenrijk. Tijdens hun opleiding logeren ze twaalf tot dertien aaneengesloten weken aan boord van het schoolschip RHEIN, waar ze ook extra praktijktraining krijgen. Weinig schipperskinderen De beginnende binnenvaartstudenten zijn gemiddeld 20 jaar oud en verschillen qua vooropleiding. Steeds meer studenten hebben een migratieachtergrond. Omdat ze niet allemaal voldoende goed Duits spreken, biedt de school na de normale lesuren extra taalonderwijs aan. Hiervoor wordt samengewerkt met externe partners. Slechts een handjevol studenten heeft nog familiebanden in de binnenvaart. “Het merendeel komt via vrienden of kennissen bij ons terecht”, vertelt Joosten. “Een van de redenen waarom ze voor een binnenvaartopleiding kiezen is dat je in de sector goed kunt verdienen. Zo’n 90 procent blijft na het afstuderen actief in de binnenvaart. Af en toe zien we mensen later nog switchen van de passagiersvaart naar de vrachtvaart, maar het omgekeerde komt eigenlijk nauwelijks voor.” Overgangsfase Onlangs zijn op het SBK de eerste stuurmannen afgestudeerd conform de nieuwe Europese richtlijn voor beroepskwalificaties in de binnenvaart. “We zitten in een overgangsfase”, aldus Joosten. “De eerste twee studiejaren zijn volledig over op de nieuwe richtlijn, maar in de derde en vierde klassen hanteren we nog twee systemen naast elkaar.” Onderwijs moet wel mee met de tijd “Deze gemengde groepen zijn uitdagend voor docenten. In principe leren de studenten hetzelfde, maar de leerplannen en de manier van onderwijzen verschillen. In het oude systeem werken we met ‘vakken’ zoals verkeerskunde, machine- en scheepsbouw. In het nieuwe systeem komen diverse kennisaspecten samen binnen zogenaamde situaties. Bijvoorbeeld het vastmaken van een schip; daar heb je naast nautische kennis ook technische kennis voor nodig.” Simulator Het nieuwe onderwijssysteem is meer gericht op de praktijk dan het oude. Zo oefenen de studenten op de simulator situaties die ze ook aan boord tegen komen. De laagwatersimulator SANDRA II van het SBK is volgens Joosten een nuttig leermiddel. Hij zal echter nooit de praktijkervaring aan boord In de opleiding wordt gebruik gemaakt van simulator SANDRA II. Een nuttig leermiddel volgens Joosten, maar hij zal nooit de praktijkervaring aan boord volledig kunnen vervangen. (foto SBK) volledig kunnen vervangen. Daarom roept Joosten binnenvaartbedrijven op om ook zelf voldoende in de praktijkopleiding van jongeren te investeren. “Voor studenten blijft de simulator een soort gamebox, terwijl ze na hun opleiding een schip van miljoenen euro’s met mogelijk 2.000 ton gevaarlijke lading moeten kunnen besturen. Schepen worden ook steeds ingewikkelder. Ik zie nogal wat averijen die het gevolg zijn van menselijk falen.” Praktijkervaring “Door het personeelstekort in de sector wordt pas afgestudeerden weleens gevraagd om direct als stuurman te gaan werken. Wij vinden dat niet verstandig. Ook het behalen van je rijbewijs betekent nog niet dat je goed kunt rijden. Daar is oefening voor nodig. Als school kunnen we studenten niet álles aanbieden.” “Juist voor het opdoen van praktijkervaring zijn ze aangewezen op bedrijven. Neem jonge kapiteins eerst een tijdje aan de hand zodat ze naast hun nautische kennis ook hun administratieve kennis kunnen verbreden. Er zijn gelukkig heel wat binnenvaartbedrijven die wél veel doen voor jongeren in opleiding. Anderzijds biedt een van de grootste rederijen helemaal geen opleiding aan. In plaats daarvan vissen ze volledig geschoolde bemanningsleden met praktijkervaring uit de markt. Dat zou eigenlijk niet mogen kunnen.” Motorenhal Udo Joosten is een van de weinige docenten op het SBK die zelf nog uit de binnenvaart komen. “Zo’n 80 procent van mijn collega’s heeft vroeger iets totaal anders gedaan. Je vindt dan ook amper iemand uit het nautische vak die ook een lesbevoegdheid heeft. Dat wordt op de lange termijn wel een probleem.” “We proberen dit deels op te lossen door studenten met een wat hogere vooropleiding te stimuleren om na hun binnenvaartopleiding ook nog een lerarenopleiding te volgen. Dat blijft echter lastig.” Een beetje meer promotie voor een opleiding en carrière in de binnenvaart zou dan ook volgens Joosten niet verkeerd zijn. “Maar we kunnen als binnenvaartschool ook op andere vlakken ondersteuning gebruiken. Zo zouden we onze motorenhal willen uitbreiden met nieuwe technologie, waaronder waterstof. Noch wijzelf, noch de stad Duisburg hebben financiële ruimte om hierin te investeren. Onderwijs moet echter wel mee met de tijd.” Beste reclame voor de sector Vorig jaar lanceerden het Duitse verkeersministerie samen met de bonden BDB en BDS een videoblog-wedstrijd om promotie te maken voor de binnenvaartsector. Op het schoolschip RHEIN zijn vorige week de winnaars bekend gemaakt. Hendrik van Aswege van DTG ging met de hoofdprijs naar huis. “Wij hebben een van de mooiste beroepen ter wereld”, vertelde hij de ruim dertig binnenvaartstudenten die bij de prijsuitreiking aanwezig waren. Schoolschip-leider Gerit Fietze bedankte iedereen die aan de wedstrijd heeft deelgenomen. “We hebben te maken met personeelstekort en moeten reclame maken voor onze sector. Wie kan dat beter dan binnenvaartstudenten of schippers zelf? Zij weten het best wat er speelt en wat anderen interesseert.” De prijsuitreiking was aan boord van schoolschip RHEIN. (foto BDB)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant