Opleiding & Carrière 24 13 februari 2024 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch PEGASUS SHIPPING S.à r.l. 37ab, route de Luxembourg L – 6633 Wasserbillig +49 174 950 66 41 joerg.kuepper@pegasus-shipping.lu www.pegasus-shipping.lu Uw toekomst begint vandaag – bij ons. De lang gevestigde GEFO Shipping Group investeert momenteel in moderne en duurzame scheepvaartruimte om zijn sterke marktpositie te consolideren en in de toekomst verder uit te breiden. Maak deel uit van deze ontwikkeling en draag bij aan uw en ons succes. Als groepsmaatschappijen van GEFO zijn de ultramoderne chemieen gastankervloten van Pontos en Pegasus Shipping S.à r.l. actief op de hele Rijnroute, de West-Duitse kanalen en het ARA-gebied. Nu zijn we op zoek naar jou als nieuw bemanningslid: Schipper (m/w/d) Stuurman/vrouw met patent (m/w/d) - een aantrekkelijke beloning onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden - een gereguleerd systeem van vrije tijd (14:14 of 21:21) plus een week vakantie - Specifieke bijscholingsmaatregelen - goede carrièremogelijkheden - een gemotiveerd team op het land en op het water - een gestaag groeiende, moderne vloot van schepen Scan de QR-Code en ontdek nog meer plaatsen
Opleiding & Carrière 13 februari 2024 25 ‘Klassenpapa’ Rik Hagman is Meest Sociale Student op STC Rik Hagman heeft van vakbond Nautilus de prijs voor Meest Sociale Student ontvangen. De 27-jarige Capellenaar werd ermee verrast tijdens het certificatenfeest Zeevaart en Waterbouw STC MBO in Rotterdam op 25 januari. Communicatieadviseur Hans Walthie van Nautilus overhandigde de prijs. “Ik voel me zeer vereerd, dit had ik echt niet verwacht”, reageerde Rik. Na enkele jaren in het jongerenwerk werkzaam te zijn geweest koos hij voor werken op het water en daarom voor een studie aan het STC in Rotterdam. Rik is inmiddels bezig aan zijn laatste stage, bij Boskalis, en popelt om daarna echt aan de slag te gaan. “Samen sta je sterker” “Uiteindelijk valt de appel niet ver van de boom, want ik kom uit een zeevaartfamilie”, vertelde Rik. “Ik ben zelfs verwekt op een boot, dus het moest wel zo lopen.” “Ik raad iedereen aan om zijn eigen ambities waar te maken en voor mij is varen echt top. Hard werken aan boord, heel andere dingen ervaren dan aan wal, met andere culturen in aanraking komen, het vrijheidsgevoel als je op zee bent: daar ben ik helemaal op mijn plaats.” “Of ik wel eens van de maritieme vakbond Nautilus had gehoord? Nou, vaag wel ja, maar ik ga me daar nu eens meer in verdiepen en misschien word ik ook wel lid. Want solidariteit met elkaar aan boord brengt je inderdaad verder dan alleen maar aan jezelf denken. En samen sta je toch sterker.” Ik steek graag een helpende hand uit, ja Sociaal bezig zijn vindt hij erg belangrijk. “Omdat ik al wat ouder ben, noemden mijn medestudenten Rik Hagman. (foto Hans Walthie / Nautilus) mij dan ook ‘de klassenpapa’. Ik steek graag een helpende hand uit, ja.” Klein hartje Rik was voorgedragen door zijn STC-docenten. Zij motiveerden hun keuze als volgt: “Deze student is een grote kerel met een klein hartje. Hij is al wat ouder, dus zijn prefrontale cortex is al geheel uitontwikkeld. Hij is niet te beroerd om hulp aan te bieden en komt op voor studenten als dat nodig is.” “Ook buiten school heeft hij dat laten zien door instructeur te zijn bij een organisatie die zich inzet om jongvolwassenen weer ‘back on track’ te krijgen. Proficiat Rik!” “Mensen voelen zich steeds meer vervreemd van het beleid” Vervolg van pagina 23 hoe dan ook meer en beter in onderwijs investeren. Niet alleen in bakstenen en een schoolschip, maar ook in docenten, opleidingen en erkende simulatoren. Daarnaast hebben we behoefte aan een Europese campagne rond werkgelegenheid en carrière in de sector. Je moet je werknemers ook weten te behouden.” “Veel binnenvaartbedrijven hebben geen eigen HR-afdeling of een moderne visie hierop. Hier is een duidelijke rol weggelegd voor de Europese en nationale koepelorganisaties zoals het IWT-Platform, ESO, EBU, KBN en KBV om ondernemers hierin te helpen en te ondersteunen.” Vaarwegen En dan de infrastructuur… Ondanks de enorme inhaalslag van de afgelopen jaren op de Vlaamse vaarwegen en in de havens, is de bevaarbaarheid nog steeds niet van ‘Nederlands niveau’. “Een derde van alle ongevallen is het gevolg van banden, touwen of zelfs matrassen in de schroef. En als je kunstwerken laat verouderen, krijg je op den duur ook problemen met je integraal waterbeleid, zoals de wateroverlast heeft laten zien. Dit is het gevolg van jarenlange besparingen.” “Politici beseffen dat dit aanslepende problemen zijn, maar nemen het zelden op in hun partijprogramma’s. In Nederland gebeurt dat veel meer. Nederland lijkt dan ook meer op een zakenland waar scheepvaart enorm belangrijk is.” “Het Belgische exportproduct lijkt inmiddels vooral diplomatie en politiek; wij zijn dé publieke sector van Europa geworden met wat bier en chocolade, zo lijkt het wel. Het is tijd om te stoppen met politieke praatjes over vergroening in de binnenvaart en landbouw. Natúúrlijk willen we en moeten we vergroenen, maar wie betaalt de rekening? Het subsidiebeleid voor verduurzaming verschilt dan ook nog eens van lidstaat tot lidstaat. In Vlaanderen is het potje voor de Green Deal Binnenvaart voorlopig nog quasi-leeg in vergelijking met onze buurlanden. Onder zulke omstandigheden maak je ondernemers eerder boos dan enthousiast.” Kloof Het zijn ontwikkelingen die volgens Verberght tot ontheemding leiden. “Mensen voelen zich steeds meer vervreemd van het beleid. Het is zorgwekkend hoe diep die kloof geworden is. Niet alleen in de binnenvaart. Tijdens de recente, onaangekondigde staking van Vlaamse sluiswachters stond mijn Edwin Verberght: “Alleen via overleg en samenwerking, dossierkennis en op basis van feiten krijg je dingen voor elkaar.” (foto privécollectie) telefoon roodgloeiend. Ik heb geprobeerd een aantal ondernemers zo goed mogelijk te helpen.” “Zo’n staking verbrandt enorm veel geld bij onze ondernemers. Maar liefst vijf dagen lang stonden binnenvaartondernemers ronduit in de kou. We hadden zelfs een hoogzwangere aan boord van een schip dat geen ligplaats met walaansluiting kon krijgen. Dat zijn drama’s. Ik ben er wel heel fier op dat de sector tijdens die staking op een voorbeeldige en professionele manier in de media is gekomen. Maar eerlijk: het potje loopt bij veel mensen over.” Blijven samenwerken Hoe verder? “Blijven praten”, zegt Verberght. “Alleen via overleg en samenwerking, dossierkennis en op basis van feiten krijg je dingen voor elkaar. Het duurt vaak lang en is intensief, maar er zijn geen alternatieven. Met demonstreren, protesteren of als internetheld los je de problemen niet op.” “Ik zou binnenvaartondernemers willen adviseren om vertrouwen te stellen in hun belangenvertegenwoordigers die zich steeds meer professionaliseren. Desondanks hebben veel binnenvaartorganisaties de laatste jaren het ledenaantal zien slinken.” “Toch hebben ze, zij het met wisselende resultaten, al heel wat ondernemers kunnen helpen. Zo is de samenwerking binnen het Europese IWT-platform voordelig voor de sector en wordt er meer geluisterd in de Europese hoofdsteden.” “Laten we niet vergeten dat de sector van ver komt. Nog niet eens zo lang geleden hadden we allemaal losse clubjes, nu werken ze samen. De voorbije tien jaar is er een belangrijke omslag gemaakt, in Vlaanderen met het KBV en in Nederland met KBN. Zo moeten we verder.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl