Opleiding & Carrière 22 13 februari 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl SymPaOCent Shipping Group is een ondernemende en innoverende binnenvaart rederij van vader op zoon. Onze moderne vloot varieert uit verschillende binnenvaarttankers, die zijn uitgerust voor het verzorgen van een zorgvuldig en veilig transport van uiteenlopende producten. Voor onze vloot en werknemers streven wij naar een nette en fijne werksfeer. Wij staan in voor vernieuwing waarbij wij onze werknemers motiveren voor het creëren van nieuwe vaardigheden en kansen, wij zijn dan ook een erkend leerbedrijf. Vanwege onze groeiende visie naar de toekomst zoeken wij NIEUWE COLLEGA’S die onze vloot willen komen versterken. Wat bieden wij • Wij beloven een competitief en correct inkomen • Wij beloven een veilige en sociale achtergrond • Vergoeding van reiskosten en ménage • Veilige en fijne werksfeer • Luxemburgse en ook Zwitserse condities Wij zijn een rederij waarbij elke vraag / werksysteem besproken kan worden. Ben jij schipper, stuurman of matroos en zoek jij een nieuwe uitdaging? Neem dan zeker een kijkje op onze website! Of stuur ons een mailtje naar onderstaand adres. Symphony@pamsym-shipping.lu Telefoon: 00 352 2 666 4688 SymPaOCent Shipping Group www.sympaocent.com * Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins * 2 e Schippers * Stuurlieden Matrozen In het bezit van: • Groot Vaarbewijs A/B • Radar diploma / marifooncertificaat, • ADN Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl
Opleiding & Carrière 13 februari 2024 23 SPECIAL Opleiding & Carrière #3 Edwin Verberght: “We moeten meer en beter in onderwijs investeren” Vergroening, digitalisering, personeelstekort... Al deze onderwerpen leggen toenemend druk op ondernemers in de binnenvaart. Edwin Verberght roept binnenvaartondernemers op terug te keren naar hun belangenvertegenwoordigers en van daaruit samen met overheden, kennisinstituten en ketenpartners naar oplossingen te zoeken. DOOR SARAH DE PRETER Verberght combineert zijn baan aan de Universiteit Antwerpen tegenwoordig met werkzaamheden voor zijn eigen consultancybedrijf VeRiver Research & Consulting. Voor de universiteit is hij bezig met de organisatie van de vierde editie van Antwerp Inland Navigation School (AINS). Van 22 tot en met 26 april doen de deelnemers uit heel Europa mee aan kennissessies over de binnenvaart en bedrijfsbezoeken. Studenten van de universiteit kunnen opnieuw studiepunten scoren met hun deelname. Bruggen bouwen Als zelfstandig consultant is Verberght voor onder meer EBU-ESO, FBB, KBV en VBR betrokken bij actuele binnenvaartonderwerpen. Hij brengt zijn kennis in, geeft investeringsadvies en maakt nieuwkomers wegwijs in de sector. Hij wil bruggen slaan tussen overheden, onderwijsinstellingen, binnenvaartondernemers en burgers. Verberght, zelf schipperszoon, noemt samenwerking essentieel om grote, actuele uitdagingen in de sector op te lossen. Zo worden hoofdzakelijk kleine en middelgrote familiebedrijven geconfronteerd met complexe automatisering en digitalisering. “Daar moet je de mensen in meekrijgen. Ondanks de vele innovatieve bedrijven die in de sector actief zijn, hoor ik ook nog steeds de meest wilde verhalen over automatisering en digitalisering. Ik zou sceptici willen uitnodigen om eens te gaan kijken bij bedrijven die dat ontwikkelen – dan weet je waar het over gaat.” “De sector vergrijst en heeft een enorm personeelstekort. Zulke systemen kunnen ook bijdragen aan veiligheid en gezondheid, als je weet hoe je ze moet gebruiken. Dat wil niet zeggen dat de mens overbodig wordt. De uitstekende schippers en stuurmannen die we op de Europese vaarwegen hebben, zullen ook in de toekomst nodig blijven. We gaan wel steeds meer toe naar een samenspel tussen mens en techniek. Wie daar niet voor openstaat, schiet in zijn eigen voet.” Bemanningsregels Automatisering kan er ook toe leiden dat op termijn met minder bemanningsleden mag worden gevaren. De huidige bemanningsvoorschriften zijn volgens Verberght sowieso aan modernisering toe. “Ik snap niet waarom je in deze hoogtechnologische tijd nog steeds minimaal vijf man nodig hebt om met een modern 110-meterschip te mogen varen in exploitatiewijze B. Ook zijn er qua bemanningsvoorschriften nog grote verschillen tussen de Europese lidstaten onderling. Je moet als binnenschipper bijna professor zijn om dat Babylon nog te kunnen begrijpen.” Ook het binnenvaartonderwijs kampt met uitdagingen. In Vlaanderen sloeg de sector reeds eind 2020 alarm naar aanleiding van de nieuwe Europese richtlijn over de beroepskwalificaties, die door de Vlaamse overheid relatief snel en vrij letterlijk geïmplementeerd is. “Niet iedereen zag aankomen dat we daar niet helemaal klaar voor waren. Knelpunten waren onder meer de bestaande opleidingen, het gebruik In Nederland heeft de ultramoderne Ab Initio een grote aantrekkingskracht op jongeren, merkt Edwin Verberght. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) van de simulator, de opleidingsduur en erkenning van de vaartijd. Nederland heeft dit anders aangepakt: eerst de scholen voorbereiden door ze uit te rusten met nieuwe simulatoren en een nieuw schoolschip en dan pas de richtlijn implementeren.” Natúúrlijk willen we en moeten we vergroenen, maar wie betaalt de rekening? De nieuwe richtlijn luidde in Vlaanderen het einde in van de verkorte opleiding tot matroos van vier maanden en zestig vaardagen. Matrozen in spe moeten nu minimaal negen maanden studeren volgen en negentig vaardagen bijeensprokkelen. Andere trajecten duren nog langer. Verberght: “Dat zou dankzij moderne technologie toch sneller en met minder vaardagen moeten kunnen? Het is ook nog steeds mogelijk dat mensen wel het vereiste aantal vaardagen hebben, maar nog nooit een stuurhut van binnen hebben gezien. Wellicht moeten we dat toch eens samen herbekijken.” Qua beroepskwalificaties zijn er binnen de Europese Unie nog steeds verschillen. Zo hoeft een lichtmatroos niet in alle landen verplicht een Basic Safety-cursus te volgen om een dienstboekje te kunnen krijgen. Volgens de richtlijn geldt dit alleen voor deksmannen, maar dat wordt niet overal gevolgd. “We moeten er overigens ook voor zorgen dat deksmannen meer meetellen, zodat ook de zij-instroom gemakkelijker haar weg vindt en kan doorgroeien. De ‘volmatroos’ in de exploitatietabellen A1 en B klinkt archaïsch en is tenslotte slechts één jaar in een loopbaan. Ik hoop dat bij een herziening en Europese harmonisering de tabellen A1, A2 en B niet voor twintig jaar in beton worden gegoten en dat CESNI een belangrijke rol krijgt om tweejaarlijkse herzieningen mogelijk te maken. De overheden moeten uit de ivoren toren komen en aan boord gaan luisteren naar de mensen. Sectororganisaties spelen hier een belangrijke rol in.” Schoolschip Op dit moment investeren slechts enkele landen in binnenvaartonderwijs. In Vlaanderen wordt nagedacht over een nieuw schoolschip. “Misschien één met wat minder toeters en bellen dan het Nederlandse opleidingsschip Ab Initio van STC? Wij hebben immers een kleinere groep potentiële studenten en minder middelen.” Anderzijds heeft de ultramoderne Ab Initio een aanzuigende werking op jongeren, ziet Verberght. “We moeten Lees verder op pagina 25
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl