Views
11 months ago

2024-04 Opleiding & Carrière #3

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Steeds
  • Sector
  • Opleiding
  • Waar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Februari
  • Onze
  • Binnenvaart

12 13 februari

12 13 februari 2024 Genieten in de stuurstoel Vervolg van pagina 11 “Het was een braakliggend terrein, waar we eerst stroom en water hebben aangelegd en tijdelijke containers hebben geplaatst met alle benodigde apparatuur en onderdelen. Een prima plek, met alle ruimte.” Een voordeel was dat het dicht bij hun thuishaven Zwijndrecht was. “En dat onze hond, Bohdi, er vrij rond kon lopen”, vertelt Tania. “Die had de tijd van zijn leven.” De doop vond ook daar plaats, op 19 januari. Tania nam die taak op zich. Dat deed ze uit naam van haar schoonvader. Die overleed vorig jaar. “Hij heeft nog wel meegemaakt dat we dit schip hadden besteld en alle plannen en voorbereidingen. Hij leefde heel erg mee. Als het slecht met hem ging, zei ik om hem op te peppen: ‘U gaat het schip dopen.’ Helaas heeft dat niet zo mogen zijn…” De afbouwlocatie was voor de familie Driessen ook een historische plek. Richard legt uit: “Ik wist eigenlijk niet precies waar het Plaatje was... ...maar toen ik daar aankwam, zag ik dat het de plek was waar vroeger Scheepswerf van Eijk was. Daar heeft pa in 1989 zijn eerste nieuwbouw gedaan.” Eén bouwvergadering “Hoe het contact is ontstaan”, herhaalt Jaap de vraag. “De eerste keer dat ik René ontmoette, was op een beurs. Op de Europort in Rotterdam. Hij wilde meer weten over onze deepwellpompen.” OSO heeft met Dutch Well Pumps (DWP) een gespecialiseerd bedrijf daarvoor. “Zodoende is het balletje gaan rollen.” Driemaas Shipping wilde de afbouw samen met OSO doen, zodat ze zelf alle componenten konden selecteren en inkopen. “Bij de Adventure hebben wij het ook op deze manier gedaan. Dus we hadden er wel wat ervaring mee.” “Het past helemaal bij de manier waarop wij afbouwen”, zegt Jaap. “Richard en Tania waren er heel de tijd bij in Sliedrecht, tijdens de afbouw. De samenwerking was uitstekend, er is geen onvertogen woord gevallen. Al met al waren we maar met vier partijen bezig: de eigenaar, de timmerman, de elektricien en wij. Dat communiceert gemakkelijk.” Tania valt hem lachend bij: “We hebben maar één bouwvergadering gehad, en die duurde nog geen half uur, haha.” Onsje meer “Ik weet niet of wij flexibeler in de uitvoering en inrichting zijn dan een werf waar je een compleet schip bestelt”, zegt Jaap eerlijk. “Maar we hebben wel een bepaalde stijl of kwaliteit. Dat spreekt mensen aan of niet, denk ik. We zijn bij Oonincx allemaal werkers. Ik loop zelf als het kan ook het liefst gewoon aan boord. In Rinie van Wijk hebben we een heel goede voorman, die was verantwoordelijk voor de dagelijkse beslommeringen, maar ik schiet graag te hulp als dat nodig is. Ik ben niet echt een kantoorman, zeg maar.” Hij is kritisch, op OSO’s eigen werk en dat van de partners. Dat merkte ook Richard: “Ik wist al een beetje dat het zo was. Maar bij Jaap moet het gewoon goed zijn. De slager zou zeggen: Doe maar een onsje meer. Hij gaat ook altijd voor het beste. En dat zie je terug als je hier aan boord rondkijkt.” OSO deed het meeste werk bij de afbouw. Jaap legt uit: “We richtten De smaakvolle inrichting van het stuurhuis is het werk van Tania. (foto’s Tekst & Toebehoren) onder meer de machinekamers in en verzorgden het complete tankdek. Inclusief de ladingpompen. Richard heeft ervoor gekozen om vanuit het stuurhuis te kunnen laden en lossen. Daarvoor heeft hij elektrisch bedienbare afsluiters bij zijn pompen. Dat is iets nieuws. Normaal heb je altijd een wachtsman aan dek nodig tijdens het laden en lossen – om in te kunnen grijpen. In principe hoeft dat hier niet meer.” Verguld Richard is zichtbaar tevreden. “Toen ik gisteravond laat de Tweede Pet uitvoer, zat ik echt te genieten in de stuurstoel. Maar het is overal aan boord helemaal naar wens. Loop ik de machinekamer in, dan ben ik trots. Loop ik aan dek, ben ik ook trots.” Ook Tania, René en Christina zijn verguld met het eindresultaat. En terecht. Ze kozen onder meer voor Green Power-voortstuwing van YES, met Caterpillars 3512 als basis. “Verder hebben we van alles rechtstreeks ingekocht. Zoals de schroefassen van Den Breejen en de boegschroeven van Verhaar. “Het roerwerk komt van Damen Marine Components. Daar hebben we ook een rotorkoproer systeem besteld. Dat vaart heel fijn, heel handig met wind als je leeg bent. We hadden er ook al eentje op de Adventure laten zetten.” Het stuurhuis komt van Kampers. De elektriciteit is verzorgd door EMS, dat ook allerlei aanverwante zaken regelde als de airco’s van Climalogic en het tankmeetsysteem van Hoveko. Tania tekende voor de inrichting van de woningen en het stuurhuis. Sfeervol, smaakvol en de kleuren en materialen zijn geraffineerd op elkaar afgestemd. Naast Richard en Tania zal ook zoon Damian, die tijdens de afbouw ook elke dag aanwezig was, regelmatig in de stuurstoel zitten. Hij is 22 jaar en heeft de zeevaartopleiding gedaan. Toch koos hij voor de binnenvaart. “In elf maanden had hij ook z’n binnenvaartpapieren. Hij moet alleen zijn Rijnpatent nog halen. Damian kan met de Adventure varen en hier gaat hij ook mee varen. Hij wordt een beetje vliegende keep.” Vanuit het stuurhuis zijn alle tanks, pompen en afsluiters te monitoren en bedienen. OSO en DWP verzorgden het dekleidingwerk en de pompen.

13 februari 2024 13 Damen Shipyards Hardinxveld blijft zichzelf in Gorinchem Eind vorig jaar is Damen Shipyards Hardinxveld verhuisd naar Damens hoofdkwartier in Gorinchem. Alle activiteiten en medewerkers zijn daarmee op één plek bijeengebracht. Dat werkt veel efficiënter, zo merken ze nu al. Jeroen (links) en Jos van Woerkum. DOOR MARTIN DEKKER De zachte landing stemt algemeen directeur Jos van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld meer dan tevreden. Hij had niet anders verwacht. Veel van de activiteiten gebeurden al op het werfterrein in Gorinchem, vertelt hij. Ongeveer tweederde van de nieuwe schepen werden al hier gebouwd. “We blijven vooral doen wat we deden… en eigenlijk liefst nog een beetje meer.” Jos werkt bijna vijftig jaar bij Damen. Zijn zoon Jeroen, die commercieel manager voor nieuwbouw en reparatie is bij Damen Shipyards Hardinxveld, maakte daarvan inmiddels twintig jaar mee. Onlangs ontvingen ze samen een groep journalisten om te laten zien hoe het bedrijf zijn plek heeft gevonden op industrieterrein Avelingen. Historische grond Met de verhuizing en verkoop van de opstallen en het terrein in Hardinxveld heeft Damen afscheid genomen van historische grond. Het kantoor aan de Rivierdijk was het woonhuis van de familie. Bijna honderd jaar geleden (in 1927) werd daar de basis gelegd voor het concern, dat tegenwoordig 12.000 medewerkers, 55 bedrijven en 35 scheepswerven telt, verspreid over heel de wereld. De omzet van de groep bedroeg in 2022 2,5 miljard euro. De familie Damen is nog steeds eigenaar. Met Arnout Damen als CEO staat de derde generatie aan het roer. Toen het bedrijf onder leiding van zijn vader een enorme groei doormaakte, werd de organisatie aangepast. Rond 1990 was dat. “Er kwamen zelfstandige BV’s”, vertelt Jos. “Dat was voor ons in Hardinxveld wel even schrikken. We Grote werkschepen werden al in Gorinchem gebouwd. (foto’s Tekst & Toebehoren) moesten ineens onze eigen broek ophouden. We moesten ook een ondernemingsraad opzetten en alle stappen nemen die horen bij het opzetten van een nieuw bedrijf. Die eerste jaren waren best wel moeilijk. Je had meer kosten en zat niet meer onder de veilige paraplu van Damen Gorinchem. Al vielen we nog wel onder de groep natuurlijk.” Werkschepen Damen Shipyards Hardinxveld deed toen vrijwel uitsluitend reparatiewerk. “Het was hard werken en niet echt veel verdienen. Tot we eind jaren 90 hebben gezegd: ‘We kunnen meer, we gaan meer opdrachten binnenhalen, met name nieuwbouw. We hebben ons gericht op de particuliere sector: kapiteineigenaren met kleinere werkboten. Die markt was doordat Damen zo hard groeide eigenlijk een beetje weggeëbd. Dat hebben we weer opgepakt. Met Multi Cats en Shoalbusters.” Die series werkschepen ontwikkelde Damen Shipyards Hardinxveld samen met zusterbedrijf Damen Marine Services. “En met de inbreng van die kapitein-eigenaren”, aldus Jos. “Degenen die we vaak over de vloer hadden, hebben ons geleerd hoe een schip eruit moet zien.” De markt voor die schepen profiteerde aan het begin van deze eeuw van de grote vraag in het Midden-Oosten. Daar werd veel bagger- en waterwerk uitgevoerd. Zoals de aanleg van havens en kunstmatige eilanden. “Dat heeft ons een boost gegeven”, legt Jos uit. Dat was ook merkbaar aan het aantal medewerkers; dat groeide van circa 30 in 1990 naar meer dan 140 nu. De omzet ligt rond de 90 miljoen euro per jaar, zegt Jeroen. 90 procent daarvan is afkomstig van nieuwbouw. Ook het aantal opdrachten voor overheden kwam goed op gang: vaartuigen voor Rijkswaterstaat en gemeente Amsterdam bijvoorbeeld. En er werd een nieuwe productserie ontwikkeld: RHIB’s. Daarnaast bouwde de werf de afgelopen jaren een flink aantal specials. Van ijsbreker tot brandbestrijdingsboot, van elektrische veerboot tot duikklokvaartuig. Klein werfje Jeroen legt uit hoe de mix van de diverse vaartuigen gunstig uitpakt: “Binnen de Damen Group hebben we ons eigen portfolio. We groeien door de combinatie van standaardproducten, die we snel kunnen leveren, met af en toe een specialiteit. Die specialiteiten vinden we prachtig, maar we willen ook niet alleen maar specialiteiten hebben. Dus we doen dat in balans om elke keer te kunnen leren. Doordat we een klein werfje zijn, zijn we behoorlijk innovatief en flexibel. We hebben snel lerend vermogen om bijvoorbeeld een volledig elektrisch schip te maken.” Schepen groter dan 25 meter bouwt Damen Shipyards Hardinxveld al een poos in Gorinchem. Daarvoor beschikt het over een eigen productiehal. Een paar jaar geleden ontstond het idee om alle activiteiten naar Gorinchem te verhuizen. Nu alles op één locatie is samengebracht, kan er efficiënter worden gewerkt. Intern kreeg het verhuisproject de codenaam ‘Beijing’. De letters van de Chinese hoofdstad stonden synoniem voor ‘Ben jij al in Gorinchem?’. Eigen identiteit Damen Shipyards Hardinxveld heeft zijn eigen identiteit behouden. Dat was niet alleen de nadrukkelijke wens van het management, ook Arnout en Kommer Damen staan daarachter. De plannen voor een nieuw, eigen kantoor naast de productiehal pasten daarbij. De bouwplannen sneuvelden door de (financiële) onzekerheid die de Russische inval in Oekraïne met zich meebracht. Er werd in een ander gebouw plek gevonden, waar ook Damen Marine Services en de IT-afdeling zijn gehuisvest. Met de verhuizing zijn geen banen verloren gegaan, zegt Jos. “Die garantie konden we honderd procent geven aan de collega’s. Sterker nog: we groeien alleen maar. Er komen juist banen bij.” Nu het bedrijf niet meer in Hardinxveld zit, krijgen Jos en Jeroen vragen over de naam. “Logisch”, zegt Jos. “We willen aan die naam vasthouden, voor onze collega’s en ook voor onze klanten. In de toekomst zullen we wel zien.” HOOGENDOORN: NIEUWE NAAM EN UITBREIDING Hoogendoorn, in de binnenvaart bekend van de maritieme betimmeringen, heeft plannen om het huidige pand aan de Werkendamse Beatrixhaven uit te breiden. Daarnaast is de naam veranderd in Hoogendoorn1961 en heeft het bedrijf een nieuwe huisstijl. Tot begin dit jaar stond ‘Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw’ in de naam. Dat is vervangen door ‘1961’. Daarmee is het jaar van oprichting onlosmakelijk verbonden aan de familienaam: Hoogendoorn1961, zo legt directeur Dick Hoogendoorn uit. Het is meteen ook aanleiding om het logo in een nieuw en modern jasje te steken. “Deze transitie komt voort uit het proces van overdracht van het bedrijf naar onze kinderen, Stefan en Corné”, zegt Dick Hoogendoorn. “Tevens zijn we de laatste jaren enorm gegroeid en liggen de plannen klaar om ons huidige pand uit te breiden en vinden wij het wenselijk onze huisstijl te upgraden en te moderniseren.” Met de nieuwe huisstijl beschikt Hoogendoorn over een visueel middel dat de groei in het bedrijf perfect weerspiegelt. “We behouden onze kracht en kernwaarden zoals ervaring, eerlijk vakmanschap, het nakomen van beloften en persoonlijke relaties maar kunnen door onze modernisering, geavanceerde technologie en onze nieuwe jas vakwerk van het hoogste niveau leveren.” BINNENVAART- SOOS: VAN GLÜHWEIN NAAR HARING De Binnenvaartsoos in Zwijndrecht heeft het programma voor de komende maanden rond. Na de geslaagde nieuwjaarsreceptie op 16 januari komen de (oud-)binnenvaarders op dinsdag 27 februari weer samen. Deze winterse soosbijeenkomst wordt opgeluisterd met glühwein en warme chocomelk met slagroom. Voor de Creatieve Binnenvaart op dinsdag 19 maart kunnen dames en heren zich nog steeds aanmelden als ze hun creaties willen tonen. Mail dan naar Jean Wijnen: jean1942@xs4all.nl. De andere data en thema’s zijn: dinsdag 16 april: Loterij dinsdag 21 mei: Verrassingsmiddag dinsdag 4 juni: Haringparty De bijeenkomsten zijn van 13.30 tot 15.30 uur en vinden plaats bij het Julia-internaat. Het adres is Schipperskade 75, 3331 ME Zwijndrecht.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant