6 30 januari 2024 Bij afbraak ‘Bananenbrug’ zit ‘t tegen In Wijnegem is de sloop van de ‘Bananenbrug’ over het Albertkanaal uitgelopen. De klus had woensdag 24 januari grotendeels klaar moeten zijn, maar deze week zijn de aannemers nog steeds bezig. De brug dreigde tijdens de werkzaamheden namelijk in te storten. De duwvaartsluis bij de brug was in het weekend van 20 en 21 januari daardoor al langer gestremd dan gepland. Afgelopen weekend was er een extra stremming nodig, van 06.00 uur zaterdag tot 18.00 uur zondag. Albertkanaal De vervanging van de brug van Wijnegem vormt het sluitstuk van de verhoging van de 62 bruggen over het Albertkanaal. “De verhoging van de bruggen maakt binnenvaart met vier lagen containers mogelijk, waardoor binnenvaart rendabeler zal worden. Met de verhoging van de bruggen geven we zo een impuls aan de modal shift van de weg naar de waterweg”, zegt Koen Anciaux, bestuursvoorzitter van De Vlaamse Waterweg. Na de afbraak van de Bananenbrug in Wijnegem kunnen voor het eerst schepen met vier lagen containers over het hele Albertkanaal varen. “Een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter vergroot de capaciteit van het Albertkanaal, waardoor logistieke spelers worden aangemoedigd de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Dit initiatief biedt niet alleen een economische impuls, maar ook een krachtig alternatief voor vrachtwagentransport, en draagt bij aan een duurzame toekomst voor transport in de regio”, aldus de Vlaamse minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken. Zij noemt het karwei “een cruciale stap in de upgrade van het Albertkanaal als vitale transportader. De vervanging van de brug in Wijnegem is meteen het sluitstuk van de grootschalige verhoging van de 62 bruggen over het Albertkanaal.” De oeververbinding, door zijn kromming bekend als de Bananenburg, wordt vervangen. De brug van de Turnhoutsebaan was te laag voor de scheepvaart. Daarom maakt hij plaats voor twee nieuwe hogere bruggen. 300 meter westelijker komt een brug voor het wegverkeer, op de plaats van de oude komt een fiets- en voetgangersbrug. “Met de bouw van de nieuwe bruggen wordt het Albertkanaal rendabeler voor watertransport, maar wordt meteen ook de weginfrastructuur verbeterd en creëren we een veilige en comfortabele oversteek voor fietsers en voetgangers. Een triple win voor onze samenleving. Vlaanderen investeert 44,2 miljoen euro in deze veelomvattende werken”, aldus Peeters. Instabiel De sloop van de brug, die ongeveer 2.500 ton weegt, startte in de nacht van vrijdag 19 op zaterdag 20 januari. De aannemers werken dag en nacht door. Hoewel de werkzaamheden in eerste instantie voorspoedig verliepen, deden zich op zondag 21 januari problemen voor. De brug werd plotseling instabiel De brug in Wijnegem maakt plaats voor twee nieuwe, hogere bruggen. (foto De Vlaamse Waterweg) en dreigde in te storten. Op dinsdag 23 januari viel een groot deel alsnog naar beneden, op de ondergelegen Stokerijstraat. De planning voor de bouw voor de nieuwe bruggen komt waarschijnlijk niet in het gedrang. In februari starten de werkzaamheden op de linkeroever voor de heraanleg van de wegen. De constructie van de nieuwe verkeersbrug is momenteel in aanbouw bij staalbouwer Aelterman in Gent. In maart wordt deze brug over water naar Wijnegem gebracht en op zijn nieuwe locatie geplaatst. Daarna volgt de verdere afwerking. Als alles volgens plan verloopt, kan het gemotoriseerd verkeer vanaf eind mei het Albertkanaal oversteken via de nieuwe brug. In april begint de constructie van de stalen fietsersen voetgangersbrug. Deze tuikabelconstructie zal naar verwachting begin 2026 klaar zijn. 2452 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060 COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Diverse Aziatische lichtmatrozen. Op korte termijn beschikbaar. Bel: +351 913 767 015 Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl Kooiman bouwt duwboot voor Oostenrijkse stroomproducent Kooiman Marine Group heeft uit Oostenrijk een order gekregen voor de bouw van een duwboot. Opdrachtgever is Verbund Hydro Power. Naast het duwen van splijtbakken zal de boot ook dienst gaan doen als ijsbreker op de Donau. Verbund wekt elektriciteit op via tien hydro dammen in de Donau. Om het grindbed rond een aantal van deze dammen te kunnen onderhouden heeft de producent behoefte aan een duwboot. Hij moet sterk genoeg zijn om twee splijtbakken stroomopwaarts te duwen. Ook zal het vaartuig ingezet worden voor ijsbreken, om de vorming van kruiend ijs tegen de dammen te voorkomen. De duwboot wordt 40 meter lang en 11,40 meter breed. Het ontwerp is ontwikkeld door Kooiman Engineering, in nauwe samen werking met Verbund. “Verbund kwam in eerste instantie op de markt met de vraag voor een schetsontwerp”, vertelt Jiri de Vos, Lead Engineer bij Kooiman. “Duidelijk was dat het schip op zeer ondiep water veel stuwkracht moest Zo gaat de duwboot eruitzien. (illustratie Kooiman Engineering) kunnen leveren. Gezien onze ervaring met het ontwerp en de bouw van vier krachtige duwboten voor Veerhaven en de zeer wendbare werkschepen Zwerver 3 en 2 waren wij in staat een geschikt ontwerp voor te stellen.” De diepgang wordt 1,75 meter. De opdrachtgever zet sterk in op de productie en het gebruik van waterstof om zo emissies sterk te verminderen. De duwboot zal dan ook voorbereid worden op een eenvoudige ombouw naar waterstof voor voortstuwing. “Het is zeker geen standaard schip”, aldus Jiri Vos.
30 januari 2024 7 Herstelproject Markkanaal met succes afgerond De afgelopen maanden is de bodem van het Markkanaal hersteld. Het werk is in opdracht van Rijkswaterstaat en zonder al te veel hinder voor de vaarweggebruikers, met succes uitgevoerd door aannemerscombinatie Hakkers-Beens. NIET GESNEDEN IN DUITS VAARWEGENBUDGET De Duitse begroting voor 2024 is goedgekeurd door de bondsdag. De investeringen in binnenvaart en vaarwegen blijven onveranderd ten opzichte van de conceptbegroting. Dat was onzeker doordat de regering na een oordeel van het grondwettelijk hof besparingen moest doorvoeren. Binnenvaartorganisatie BDB is tevreden dat er niet gesneden is in de binnenvaartbudgetten. “Men heeft de boodschap begrepen dat binnenvaart niet het probleem, maar juiste de oplossing is voor milieuvriendelijk goederenvervoer”, aldus BDB-directeur Jens Schwanen. Voor onderhoud, verruiming en nieuwbouw is dit jaar 725 miljoen euro beschikbaar. Dat is iets meer dan vorig jaar, maar nog steeds onvoldoende. Alleen om de huidige capaciteit van vaarwegen en kunstwerken in stand te houden, zou Duitsland jaarlijks 900 miljoen euro moeten uittrekken. Door het personeelstekort bij vaarwegbeheerder WSV kunnen extra middelen echter niet worden uitgegeven. Voor baggerwerkzaamheden en bodemstabilisatie trekt Duitsland 450 miljoen euro uit. Verder is er 50 miljoen euro voor vlootvernieuwing. De bodem is over de hele lengte hersteld met steenbestorting. (foto Rijkswaterstaat) DOOR JAN HOEK Het 5,7 kilometer lange Markkanaal verbindt het Wilhelminakanaal bij Oosterhout met rivier de Mark bij Terheijden (boven Breda). Het vormt een essentiële schakel tussen de vaarwegen in West- en Oost-Brabant. Zowel voor de beroepsvaart als de recreatievaart. Rijkswaterstaat is begin oktober 2023 gestart met het herstellen van de bodem van het Markkanaal. Bij het vervangen van damwanden in 2022 en 2023 was geconstateerd dat er gaten in de waterbodem aanwezig waren. Daarom is de bodem over de hele lengte hersteld met steenbestorting. De kosten van het herstelproject bedroegen bijna 4 miljoen euro; voor de damwanden en de zelfborende ankers 2,7 miljoen en voor het bodemherstel en de steenbestorting 1,2 miljoen. Opwaardering Op de website van Rijkswaterstaat, de beheerder van het kanaal, staat dat het kanaal in 1905 gegraven is. Dat is volgens een artikel in het blad van Vereniging De Binnenvaart (editie 2015/5) echter onjuist. Wel werd in dat jaar, op 17 juni, een wet aangenomen “tot het aanleggen van een scheepvaartkanaal ter verbinding van de Zuid-Willemsvaart met de rivier de Mark onderling en met de rivier de Amer”. Pas in 1913 werd gestart met het graven en op 14 oktober 1915 kon het kanaal worden opengesteld. Daarmee ontstond een verbinding tussen de Mark en de Amer, want al in 1912 was het gedeelte van het Wilhelminakanaal tussen Oosterhout en de Donge tot stand gekomen. De verbinding met de Zuid-Willemsvaart werd in 1923 voltooid. Het kanaal zou geschikt moeten zijn voor kempenaars. Die konden wel door het kanaal, maar de Marksluis bij Oosterhout vormde een knelpunt. De drempeldiepte van de sluis was niet voldoende voor een geladen kempenaar en moesten dan ook gedeeltelijk afgeladen passeren. Het zou tot 1972 duren voordat dit knelpunt, door het aanleggen van een geheel nieuwe sluis, werd opgelost. Het kanaal bij Oosterhout moest verlegd worden, waardoor een betere aansluiting met het Wilhelminakanaal tot stand kwam. Ook Sluis I in het Wilhelminakanaal werd verplaatst en verruimd, waarna de rest van het Markkanaal eveneens werd verbreed. Door al deze ingrijpende aanpassingen kon het Markkanaal worden opgewaardeerd tot CEMTklasse IV. Zelf borende ankers Het Markkanaal-project is onderdeel van het groot onderhoud vaarwegen (GOV fase 7a) en het opknappen van oeverwerken in de Brabantse en Limburgse kanalen. Bij het groot onderhoud aan het Markkanaal, de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal, en het Kanaal Wessem-Nederweert gaat het onder andere om het behoud van de doorgang voor de binnenvaart in de toekomst en het verstevigen van oevers. Aannemerscombinatie Hakkers-Been kreeg van Rijkswaterstaat de opdracht dat groot onderhoud op de genoemde vaarwegen uit te voeren. In de afgelopen twee jaar zijn over een afstand van 13 kilometer de damwanden van het Wilhelminakanaal en het Markkanaal vervangen. De stalen damwanden, die de verouderde houten damwanden vervingen, werden verankerd met het zelfborende ankersysteem van Geotech Metals. In totaal zijn 3.700 zelf borende ankers gebruikt, waarvan 1.500 op het Markkanaal. Op het 13 kilometer lange traject werd daarvoor circa 700 ton ankerstaal gebruikt. Uitzakken De damwanden voorkomen dat de oevers gaan ‘uitzakken’. Bij die ingreep werden zogenoemde ‘Fauna Uittrede Plaatsen’ gecreëerd om verdrinking van (land)dieren die in het kanaal terecht zijn gekomen, tegen te gaan. Bij het vervangen van de damwanden werd geconstateerd dat er gaten in de waterbodem aanwezig waren. De gaten zijn ontstaan door stroming en golf bewegingen als gevolg van jarenlang intensief gebruik van het kanaal. In 2014 voeren er 2.563 binnenvaartschepen en 4.438 recreatievaartuigen over het Markkanaal. In 2023 waren dat er respectievelijk circa 2.800 en 4.500. Bij de gaten dichtende steenbestorting werden twee type steen gebruikt: eerst een fijnere steen van amper een halve centimeter doorsnede en vervolgens ter afdekking een veel grovere steensoort. Een peilboot monitorde wekelijks de voortgang en waar nodig werd er steen bijgestort. Dankzij het complete herstelproject blijft het Markkanaal veilig voor de scheepvaart en voor gebruikers van de omliggende wegen. Sluis Panheel. (foto Rijkswaterstaat / Flying Eye) SLUIS PANHEEL: NIEUWE KOLK DRAAIT DANKZIJ STEWARDS Vanaf vandaag (vrijdag 26 januari) kan weer worden geschut in Sluis Panheel. Op de nieuwe kolk worden stewards ingezet nu de kapotte drijvende bolders zijn weggehaald. Zij helpen de schuttende schepen vastmaken. Sinds woensdag 17 januari kon Sluis Panheel helemaal niet meer gebruikt worden. De nieuwe kolk was al sinds 30 september 2022 gestremd door kapotte drijvende bolders. Op 17 januari besloot Rijkswaterstaat ook de oude kolk te sluiten nadat in de boven- en de benedendeuren scheuren waren ontdekt. De drijvende bolders uit de nieuwe kolk zijn verwijderd. Stewards helpen schepen afmeren. Ze zijn op de sluis aanwezig van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 16.00 uur. Op de eerste dag startten ze wat later omdat ze vooraf instructies kregen. Op zaterdag 27 januari zorgde Rijkswaterstaat voor een extra tijdvenster van 08.00 uur tot 16.00 uur. Die dag werden eenmalig ook op zaterdag stewards ingezet. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl