Views
11 months ago

2024-03 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Opleiding
  • Miljoen
  • Rijkswaterstaat
  • Onze
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Leegverk

4 30 januari

4 30 januari 2024 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS 15 - 16 - 17 MAART 2024 GRATIS TOEGANG Vrijdag 15 maart: 14:00 - 20:00 Zaterdag 16 maart: 14:00 - 20:00 Zondag 17 maart: 12:00 - 18:00 MELD U AAN OP OSD-ANTWERPEN.BE EEN INITIATIEF VAN RIJN- & BINNENVAARTMUSEUM V.Z.W. W W W . O S D- A N T W E R P E N . B E Rijnkaai 150 2000 ANTWERPEN

30 januari 2024 5 Als voorzitter van de CCR zet Nederland collectieve hardheidsclausules op de agenda Sinds 1 januari is Nederland voorzitter van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Die postie wil de Nederlandse delegatie gebruiken om zich de komende twee jaar in te zetten voor collectieve hardheidsclausules als oplossing voor problematische technische overgangseisen. Indien dergelijke (vrijwel) onmogelijke overgangsbepalingen aflopen, kan dat ertoe leiden dat een schip niet meer mag varen (en dreigt sloop). In een bericht op de website (van 18 januari) schrijft de CCR dat er een risico is op knelpunten voor bepaalde scheepscategorieën. De mogelijk heid bestaat om een individueel schip op basis van een aanbeveling van de CCR een vrijstelling van een voorschrift toe te kennen. Dit kan worden bereikt door toepassing van de zogeheten hardheidsclausule. “In individuele gevallen kan de hardheidsclausule dan een oplossing bieden. Daarnaast zouden ook collectieve oplossingen op internationaal niveau (CCR/CESNI) een optie kunnen zijn. In Nederland worden er voorbereidende werkzaamheden verricht met het oog op een voorstel voor zulke collectieve oplossingen voor kleine schepen.” Voorzittershamer Namens Nederland hanteert Michiel van Kruiningen de komende tijd de voorzittershamer in het Palais du Rhin in Straatsburg. Hij is, als directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, hoofd van de Nederlandse delegatie. Plaatsvervangend voorzitter is sinds 1 januari de Zwitserse ambassadeur Paul Seger. Hij leidt de Zwitserse delegatie bij de CCR. Door het elke twee jaar roterende voorzitterschap krijgen alle zes de lidstaten van de CCR de gelegenheid om onderwerpen op de agenda te zetten die zij belangrijk vinden. Nederland kan zodoende tot en met 31 december 2025 het voortouw nemen. Voor Nederland is de energietransitie een cruciaal thema. Een van de prioriteiten is de energiebelasting waarover momenteel in Europees verband wordt gedacht en gesproken. Zoals bekend hoeft de binnenvaart vooral dankzij de Akte van Mannheim geen accijns te betalen over scheepsbrandstoffen. Maar de Europese Unie werkt aan een richtlijn over energie belasting en die zal zo goed als zeker ook gaan gelden voor scheepsbrandstoffen. Een tweede prioriteit op het gebied van de energietransitie in de Europese binnenvaart is de financiering van de vergroening. Ondersteunende financiering is van fundamenteel belang voor de binnenvaart, vindt Nederland. Het wil er in CCR-verband met de EU aan werken “om de huidige regelgeving te verbeteren en indien mogelijk een specifiek fonds in het leven Namens Nederland hanteert Michiel van Kruiningen de komende tijd de voorzittershamer in het Palais du Rhin in Straatsburg. (foto Algemene Bestuursdient / Rijksoverheid) te roepen”, stelt de CCR in het persbericht. Over zo’n ‘vergroeningsfonds’ wordt al enkele jaren gepraat. Tot nu toe zonder resultaat. Klimaatbestendige vaarwegen Tijdens zijn voorzitterschap wil Nederland ook extra aandacht geven aan klimaatadaptatie. Verwacht wordt dat de binnenvaart door de opwarming van de aarde vaker, heviger en langduriger last zal hebben van droogte en hoogwater. “Voor een betrouwbare binnenvaart moeten er maatregelen worden genomen om de vaarwegen aan te passen aan de klimaatverandering: een zeer urgente en complexe taak (…) die internationaal moet worden aanpakt, omdat vaarwegen niet stoppen bij de landsgrenzen.” TEST MET LASERBARRIÈRE ALS HULPMIDDEL VOOR VAARWEGMARKERING Op de Maas doet Rijkswaterstaat bij Stuw Lith een proef met een zogeheten laserbarrière: als het donker of mistig is, wordt een laserstraal over de vaarweg geprojecteerd. Deze horizontale straal geeft aan welke route schippers moeten nemen. Onderzocht wordt of dit hulpmiddel kan helpen om de passage van de stuw- en sluiscomplexen op de Maas veiliger te maken. De laserstraal is een aanvulling op de bestaande vaarwegmarkering: boeien, bakens en ballenlijnen. “Met deze test willen we ervaren of en hoe laserstralen kunnen helpen als extra attentiewaarde bij scheepvaartmarkering/-geleiding”, aldus Rijkswaterstaat. “De lasertechniek zou mogelijk in de toekomst ook op andere vaarwegen of bij vaargeulen in bijvoorbeeld een meer uitkomst kunnen bieden.” Schippers is gevraagd hun ervaringen tijdens de test met de vaarwegbeheerder te delen. De test is op 22 januari begonnen en duurt tot 1 maart 2024. Hij is voor Rijkswaterstaat geslaagd als de laserbarrière ervoor zorgt dat de verplichte route via de sluis nog duidelijker wordt en de veilige passage van het stuw- en sluiscomplex vergroot. Sluis II in het Wilhelminakanaal. (foto Rijkswaterstaat) SLUIS II ZEVEN WEKEN DICHT DOOR WERK AAN DEUREN In april en juni voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan Sluis II in het Wilhelminakanaal bij Tilburg. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de sluis de komende jaren in bedrijf te houden, totdat deze volledig herbouwd wordt. De herstelwerkzaamheden zorgen voor een stremming van 16 april tot 1 juni. Rijkswaterstaat vervangt de sluisdeuren. Om dit te kunnen doen, moet de sluis worden drooggezet. Aanvullend vinden er nog kleinere werkzaamheden plaats in de bedienings- en besturingsinstallaties. Gedurende de herstelwerkzaamheden is Sluis II niet beschikbaar. Alle scheepvaartverkeer wordt gestremd. De stremmingsperiode zal zo’n zeven weken duren en loopt van 16 april tot en met 1 juni. Afhankelijk van het verloop en de weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden en de stremming korter of langer duren. Kijk voor actuele informatie aan de scheepvaart naar www.vaarweginformatie.nl. TREAT YOUR STAINLESS STEEL! FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES SURFACE TREATMENT SERVICES: GRINDING / POLISHING TANKINSPECTION / ADVICE PICKLING / PASSIVATION BOILER CLEANING

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant