16 30 januari 2024 Stuw Linne bestaat in 2025 honderd jaar – en dat wordt gevierd! In 2025 is het honderd jaar geleden dat Stuw Linne in gebruik werd genomen. Het was de eerste stuw op de Maas, die de bevaarbaarheid van de rivier drastisch verbeterde. DOOR NOUD VAN DER ZEE Het jubileum laten ze in Limburg niet ongemerkt voorbijgaan. De voorbereidingen voor het eeuwfeest zijn al in volle gang. Om het kunstwerk in september 2025 vol in de schijnwerpers te zetten is de Stichting Stuw Linne 100 jaar opgericht. Er komen onder andere een expositie over water en een openluchttheaterstuk: De vlook van Osen (‘De vloek van Osen’ – Osen was een kasteel in Linne). Dat zal bij de stuw worden opgevoerd. Aan zo’n tien verenigingen uit Linne en Maasgouw en honderden vrijwilligers uit de omgeving heeft de de stichting gevraagd een steentje bij te dragen. Maaskanalisatie Koningin Wilhelmina stelde de eerste stuw van de Maaskanalisatie in gebruik op 20 oktober 1925. Drie dagen eerder was Rijkswaterstaat met de aanleg van het Julianakanaal begonnen. De kanalisatie van de Maas werd tussen 1918 en 1928 uitgevoerd. Aan het einde van de 19e eeuw was de behoefte ontstaan om de vaak onbevaarbare Maas op diepte te brengen voor de scheepvaart. Voor schepen tot ongeveer 2.000 ton. Men wilde een betrouwbare vaarweg mogelijk maken voor het kolentransport vanuit de Limburgse kolenmijnen naar de stedelijke gebieden in West-Nederland. Toch bleef de kanalisatie beperkt tussen Maasbracht en Grave. Het Julianakanaal nam het ontbrekende stukje Maas van Maastricht tot Maasbracht voor zijn rekening. Er kwamen vijf beweegbare stuwen in de Maas: Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek en Grave. Welvaart “Stuw Linne was de eerste stuw in Nederland die gebouwd werd in het kader van de Maaskanalisatie. Een gigantisch project van uiteindelijk zeven stuwen om de Maas te reguleren”, vertelt Piet Evers. Hij is bestuurslid en initiator van de stichting 100 jaar Stuw Linne. De stuw van Linne temt volgend jaar al een eeuw lang het water van de Maas. Hij zorgde voor welvaart, omdat er later grindwinning door mogleijk werd. Het ‘goud van Linne’ noemde men dat. Het dorp Linne werd door de stuw op de kaart gezet “Het dorp Linne werd door de stuw op de kaart gezet. Op economisch en toeristisch gebied heeft de stuw veel welvaart gebracht in Linne. Het winnen van grind voor de Nederlandse Spoorwegen gaf een impuls aan de werkgelegenheid.” “De Grinderij had 75 werknemers in dienst. Ook de scheepvaart pikte een graantje mee. De stuw heeft bijgedragen aan een veranderde natuurlijke omgeving en dat is de fauna en flora rond de Maas ten goede gekomen.” In de jaren 70 stopte de ontwikkeling van het dorp Linne. De Grinderij verdween, de voorzieningen in het dorp kwijnden weg en werkgelegenheid was er nog amper. Linne werd een ‘woondorp’. Er viel nog in feite weinig te beleven. Vloek Secretaris Frans Janssen zegt: “Wij willen als stichting door het organiseren van feestelijke activiteiten rond het 100-jarig bestaan van de stuw in Linne het dorpsgevoel terugbrengen door samen te werken met verenigingen, clubs en organisaties, zowel binnen als buiten Linne. Op de plaats waar de Grinderij vroeger stond, willen wij een monument oprichten ter nagedachtenis aan het 100-jarig bestaan van de stuw en de grindwinning die er nadien plaatsvond. We willen dat bekostigen uit de opbrengst van de festiviteiten.” Piet Evers: “We liggen op koers om over een dik jaar een prachtig feest te geven. Een van de hoogtepunten vormt het spectaculaire openluchttheater, met tien dagen lang voorstellingen.” “Het theaterstuk speelt zich af op een stuk asfalt voor de stuw. Die op zijn beurt als decor dient voor OVV: “Regelgeving en vaargedrag watertaxi’s moeten beter” De veiligheid op de Nieuwe Maas in Rotterdam kan en moet verbeterd worden. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid op basis van het op 17 januari gepubliceerde rapport Aanvaring van een watertaxi met een havenrondvaartboot. Het gaat zowel om het vaargedrag als de wet- en regelgeving. De OVV onderzocht de aanvaring tussen een watertaxi en een rondvaartboot van Koninklijke Spido bij de Erasmusbrug op 21 juli 2022. De watertaxi sloeg om en de zes opvarenden konden ternauwernood worden gered. De belangrijkste aanbeveling is gericht aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Die moet zorgen voor wet- en regelgeving voor bedrijfsmatig vervoer tot twaalf passagiers. Dat is nu slecht en deels geregeld. Eerder schreef de OVV dat ook al in zijn rapport over de aanvaring in het Schuitengat op de Waddenzee. Ook daar was een watertaxi bij betrokken. Op grote schaal vindt personenvervoer plaats over de Nieuwe Maas, aldus de OVV. “Deze passagiers, maar ook de overige vaarweggebruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig gebeurt.” De Onderzoeksraad doet nog meer aanbevelingen. Zo zou Watertaxi Rotterdam zijn interne richtlijnen in overeenstemming moeten brengen met de landelijk en plaatselijk geldende wet- en regelgeving. Het bedrijf moet er ook voor zorgen dat de schippers die richtlijnen consequent naleven. De schippers worden tijdens hun taxivaarten te veel afgeleid, vindt de OVV. Die afleiding zou tot een minimum beperkt moeten worden, zodat ze hun vaartaak beter kunnen uitvoeren. “Relevante informatie moet goed beschikbaar zijn, zonder voor de schipper irrelevante communicatie. Te denken valt aan een van de passagiers afgescheiden werkplek, een ergonomisch dashboard met direct voor de schipper beschikbare relevante informatie en een intern communicatiekanaal met enkel selectieve oproepen.” De Divisie Havenmeester Rotterdam krijgt het advies met de partijen die betrokken zijn bij het bedrijfsmatig passagiersvervoer over de Nieuwe Maas regulier te overleggen en “concrete en toetsbare afspraken” te maken om het varen veiliger te maken. Daarbij moet in elk geval aandacht zijn voor vaargedrag en vakbekwaamheid, toepassing van de wet- en regelgeving en (marifoon)communicatie en aanspreekbaarheid. Samen met de gemeente Rotterdam, Watertaxi Rotterdam, Koninklijke Spido en Waterbus zou gewerkt moeten worden aan maatregelen om de complexiteit op het water van de Nieuwe Maas te verminderen. Onder meer door de vaarweg en het vaargedrag veiliger te maken.
30 januari 2024 17 RIJNLAND-PALTS: GEEN EXTRA GELD VOOR BINNENVAART De deelstaat Rijnland-Palts wil voorlopig niet ‘nóg meer geld’ vrijmaken voor de Rijnvaart. Oppositiepartij CDU had daarvoor een motie ingediend, maar die is verworpen. De CDU drong onder meer aan op een versnelde Rijnverdieping, waterstofhubs en walstroominstallaties. De regeringspartijen SPD, Groenen en FDP gaven aan hier al mee bezig te zijn en dus geen reden te zien om hun inspanningen voor de binnenvaart te vergroten. De deelstaatregering heeft onder meer een onderzoek in opdracht gegeven naar de bouw van hubs voor waterstof. (foto BBS Ferrari / AdobeStock) SLUIS WEURT: HINDER DOOR ONDERHOUD WESTKOLK het theaterstuk.” Op de tijdelijke tribunes is straks plaats voor duizend bezoekers.” Het theaterstuk gaat over een dochter van de adellijke familie Van Meer-d’Osen. Op het voormalige kasteel Osen, dat moest verdwijnen voor de grindwinning en de bouw van de sluis van Linne en Heel. Deze dochter sprak een vloek uit die nadat de stuw was gebouwd, nog veel voor vervoering zorgde en tweedracht onder de bevolking zaaide. Koning De expositie over water belicht alles wat met water te maken heeft: waterzuivering, waterbeheersing, hoogwater en calamiteiten, vertelt Frans Janssen. Met natuurlijk ook informatie over de bouw en instandhouding van de Linner stuw door de jaren heen. Ook instanties uit de regio die met water te maken hebben, komen in september 2025 naar Stuw Linne bewijst na bijna honderd jaar nog steeds zijn nut. (archieffoto Noud van der Zee) Linne: Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg, de Veiligheidsregio Noord-Limburg en de regionale brandweer. “Tenslotte ruimen we plaats in voor maritieme bedrijven, die te maken hebben met de Maas en met water.” De schrijvers Jan Schuren Marcel Richter stellen een boek samen over de geschiedenis en de bouw van Stuw Linne. Het boek moet halverwege volgend jaar klaar zijn. Veel is al in gang gezet voor de feestelijkheden volgend jaar. De organisatoren hebben nog één grote wens: “We hopen dat het ons lukt om koning Willem-Alexander en koningin Máxima naar Linne te halen. In navolging van zijn overgrootmoeder Wilhelmina, die dat in 1925 ook deed. Onze koning is toch een expert op het gebied van watermanagement”, zegt Piet Evers. “We hopen volgend najaar met hen het glas te heffen op de stuw van Linne.” Rijkswaterstaat voert diverse grote onderhoudswerkzaamheden uit aan de westkolk van Sluis Weurt. Daarom is de westkolk vanaf 31 januari tot begin augustus meerdere keren volledig gesloten voor scheepvaart. Tussen de sluitingen is steeds een deel van de westkolk beschikbaar om te schutten. De oostkolk blijft helemaal open tijdens de werkzaamheden. Rijkswaterstaat vervangt onder andere de grote tandwielen van de aandrijving van de Waal- en de kanaaldeur. “Hiervoor zetten we de betreffende deuren vast op bokken: verhoogde constructies waar de zware deuren stabiel op rusten. Schepen kunnen daardoor tijdens de werkzaamheden in principe veilig onder de deuren door blijven varen. Alleen voor een deel van de werkzaamheden is het nodig om de westkolk een aantal keren volledig te sluiten.” Tussen de sluitingen schut de westkolk steeds met een beperkte lengte. Van 8 februari tot 30 april is er met 140 meter ook voor langere schepen voldoende ruimte. Van 31 mei tot 31 juli is de lengte 110 meter en kunnen langere schepen niet door de westkolk. De oostkolk blijft tijdens de sluitingen wel beschikbaar. (foto Rijkswaterstaat) EXTRA FINANCIERING GEEFT SOLARDUCK VLEUGELS BLANKENBURG GAAT BIJNA WEER VAREN SolarDuck heeft 15 miljoen euro opgehaald voor hun technologie voor drijvende zonne-energie. Het geld komt van Energietransitiefonds Rotterdam, InvestNL, Katapult Ocean en Green Tower. De financiering stelt het Rotterdamse bedrijf in staat om verder te bouwen aan zijn leidende positie op het gebied van eilanden met zonnepanelen. Deze Offshore Floating Solarsystemen kunnen worden ingezet in gebieden met weinig wind en veel zon. Het is ook mogelijk om de technologie te combineren met offshore wind. SolarDuck werkt samen met offshore partijen als Van Oord en Boskalis. SolarDuck is momenteel bezig met verschillende projecten over de hele wereld. Zoals een demonstratieproject in het Hollandse Kust West VII offshore-windpark op de Noordzee. Dit wordt het grootste hybride drijvende zonnepark ter wereld. Daarnaast levert SolarDuck het eerste offshore drijvende zonnepark van Japan, dat in de Baai van Tokio komt. Een derde project is in uitvoering in Maleisië. (foto SolarDuck) Het autoveer tussen Rozenburg en Maassluis gaat naar verwachting half maart weer varen. Dat heeft Provincie Zuid-Holland aangekondigd. Na een ingrijpende reparatie kan de veerpont Blankenburg bijna weer varen. Meer dan een jaar is het schip al uit de vaart en is er geen autoveer actief op het Scheur. Ter vervanging vaart er wel een fiets-/voetveer. Ook na het faillissement van de exploitant vorig jaar zomer bleef de impasse, tot de provincie ingreep en het kapotte schip kocht. Het werk aan de Blankenburg is bijna klaar. Binnenkort starten de proefvaarten. Mogelijk blijkt dan dat nog aanvullende werkzaam heden nodig zijn. Een nieuwe exploitant heeft Zuid-Holland gevonden in Damen. Dat bedrijf zet op dit moment, als noodoplossing een fiets-voetveer, in. Het contract met Damen loopt tot juli 2025, met twee keer een verlengingsmogelijkheid van een jaar. Op korte termijn wil de provincie starten met de voorbereidingen voor een nieuwe aanbesteding. De invulling daarvan hangt mede af van de vervoersbehoefte na de ingebruikname van de Maasdeltatunnel. Die rijksweg onder het Scheur door zou dit jaar open moeten gaan.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl