Views
11 months ago

2024-03 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Opleiding
  • Miljoen
  • Rijkswaterstaat
  • Onze
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Leegverk

12 30 januari

12 30 januari 2024 Uw schroef weer als nieUw! ALUMINIUM EN RVS optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl

30 januari 2024 13 SVS Rijnstreek rekent op fusie met afdeling Rijnmond Afdeling Rijnstreek van SchippersVereniging Schuttevaer wil fuseren met afdeling Rijnmond. Het bestuur wil dit jaar de mogelijkheden, voor- en nadelen onderzoeken. Daarna volgt een voorstel, waarover dan bij de ledenvergadering van volgend jaar kan worden gestemd. Dat bleek tijdens de jaarvergadering op 20 januari in Alphen aan den Rijn. Voorzitter Henk van Laar, net als secretaris Marco Wubben statutair aftredend en met applaus herkozen, schetste de belangrijkste motieven voor de krachtenbundeling. Efficiënter bestuur en meer continuïteit door het blijvend vinden van goede, actieve bestuursleden, grotere (financiële) slagkracht en meer professionele onder steuning bij de belangenbehartiging op nautisch-technisch terrein. Door het samengaan van Rijnstreek en Rijnmond ontstaat de grootste SVSafdeling van het land. Dat rechtvaardigt een ‘eigen’ regiovertegenwoordiger. Van Laar: “Onze regio is de enige zonder zo’n vertegenwoordiger.” Meer slagkracht De voorzitter verwacht dat de fusie er komt – al moet daar nog het nodige werk voor worden verzet en moet het ook “met Zwijndrecht ingeregeld” worden, licht hij toe. Daarbij doelde hij op het hoofdbestuur van SVS. Het slinkend ledenbestand is een logi sche aanjager. Rijnstreek heeft nog maar een stuk of tien A-leden (varende leden) en tussen de 30 en 40 B-leden. Maar de grotere slagkracht en invloed zijn de positieve drijfveren. Tegelijkertijd heeft Van Laar er oog voor dat de nieuwe vereniging verder van de werkvloer zou kunnen komen te staan. “Om de binding met en de actuele kennis van de regio te houden, en direct contact met vaarwegbeheerders, zou je kunnen denken aan gebiedsgroepen: mensen die lokaal opkomen voor de belangen van de binnenvaart.” Lobby Op landelijk niveau zou de lobby voor de sector beter kunnen én moeten, zei Van Laar in zijn jaarrede. De files zijn weer op het niveau van vóór corona en ze kosten voor het goederenvervoer alleen al 1,7 miljard euro. “En je hoort er geen woord over… De congestie neemt toe, bereikbaarheid en mobiliteit zijn randvoorwaarden voor onze economische groei. Op de vaarwegen is nog ruimte zat. Modal shift kan en moet, maar doen we daar genoeg aan?” België wil drugstransporten via binnenvaart tegengaan België breidt de Wet Maritieme Beveiliging uit. De vorig jaar aangenomen wet die drugssmokkel via de zeevaart en zeehavens moet tegengaan, gaat ook gelden voor de binnenvaart en bedrijven die daarbij betrokken zijn. Een nieuw wetsontwerp van minister Paul Van Tigchelt (Justitie en Noordzee) is goedgekeurd door de Belgische ministerraad. Nu in de haven van Hij keek terug naar de jaren 90, toen er veel geld was voor promotie en de sector via het Bureau Voorlichting Binnenvaart – waar hij zelf acht jaar werkte – ook volop in beeld was bij het publiek en de politiek. “Wat is daarvan over en wie voelt zich verantwoordelijk? Hoe zichtbaar zijn we nog? Waar is het overleg met de minister gebleven? Vroeger hadden we het Centraal Overleg Vaarwegen, zaten we elk half jaar in Den Haag aan tafel... Daar werden zaken gedaan.” Jaarcongres Hij vindt ook dat het Schuttevaer-jaarcongres – dat in alle fusieperikelen van KBN al een paar jaar niet meer is gehouden – node wordt gemist. “Waar is ons toonaangevend, nationaal nautisch evenement gebleven? Ambtenaren en politici vragen erom.” Van Laar pleitte ervoor dat het jaarcongres weer op het netvlies en op de agenda komt. Het is volgens hem een uitgelezen instrument om problemen met de natte infrastructuur aan te kaarten en vervoer over water in de schijnwerpers te zetten. Antwerpen strenger wordt gecontroleerd, proberen criminelen volgens de minister drugs steeds vaker via binnenvaartschepen het land in te brengen. Recente drugsvangsten bevestigen dat. Daarom wil hij dat ook schepen op achterlandverbindingen als het Albert kanaal, het Kempisch kanaal en het Zeekanaal Brussel-Schelde strenger worden gecontroleerd. Hetzelfde geldt voor inland terminals, rederijen en bevrachters. Die bedrijven moeten alert zijn op infiltratie door criminele organisaties. De wetsuitbreiding betekent dat zij straks maatregelen moeten nemen, voornamelijk om beveiliging van en controle op de toegang tot gebouwen, terreinen en computersystemen te verbeteren. MAERSK EN HAPAG-LLOYD VORMEN NIEUWE ALLIANTIE Maersk en Hapag-Lloyd gaan een operationele samenwerking aan onder de naam ‘Gemini Cooperation’. De containerrederijen stemmen hun vaarschema’s af en gaan containers op elkaars schepen boeken. Het Duitse Hapag-Lloyd stapt uit The Alliance (THEA), waarin het nu nog met de drie Aziatische rederijen HMM, ONE en Yang Ming samenwerkt. De Deense rederij Maersk neemt afscheid van MSC. Hun samenwerkingsverband 2M loopt begin 2025 af en wordt niet verlengd. Maersk en Hapag-Lloyd starten hun samenwerking in februari volgend jaar. Het gezamenlijk netwerk bestrijkt zeven vaargebieden en telt 26 hoofdlijndiensten. De hoofdlijndiensten op zee worden aangevuld met een wereldwijd netwerk van shuttles vanuit eigen en/of gecontroleerde overslagknooppunten. Maersk verruilt MSC voor Hapag-Lloyd. (archieffoto Tekst & Toebehoren) GREEN AWARD VERLAAGT TARIEF VOOR SCHEPEN TOT 2.500 TON Green Award ziet in 2024 af van een tariefsverhoging voor de binnenvaart. Voor schepen groter dan 2.500 ton en voor riviercruiseschepen blijft het tarief voor certificering onveranderd. Voor schepen tot en met 2.500 ton gaan eigenaren zelfs minder betalen, net als voor duwbakken die vast bij een motorschip met Green Award-certificaat horen. Die beslissing is mogelijk doordat “we steeds meer gecertificeerde schepen hebben en omdat het goed gaat met Green Award voor de binnenvaart”, geeft de stichting als verklaring. Voor duwbakken en passagiersschepen wordt geen onderscheid gemaakt in laadvermogen of lengte. Schepen die in 2023 zijn aangemeld en waarvan de inspectie plaatsvindt in 2024, zien op hun factuur ook het nieuwe tarief. De certificaatkosten zijn voor de geldigheidsduur van het certificaat. Dat is drie jaar, tenzij tussentijds blijkt dat een schip niet meer aan de Green Award-eisen voldoet. Almaar groter DOOR CEES DE KEIJZER Koopvaardijschepen worden qua grootte aangeduid met de inhoudsmaat in Bruto Tonnen (Gross Tons) óf met de gewichtsmaat in tonnen draagvermogen, internationaal aangegeven als DWT (Deadweight Tons). Of GT dan wel DWT wordt gebruikt, is afhankelijk van het scheepstype. Zo geldt voor passagiersschepen als maatstaf de GT en voor tankers en bulkcarriers DWT. Voor marinevaartuigen wordt als standaard het aantal tonnen waterverplaatsing gehanteerd. In de containersector gebruikt men de TEU als maatstaf en medio 2020 arriveerde de HMM Algeciras als nieuwe recordhouder van het klassement. Ze overtrof met 208 TEU de MSC Gülsün. De containers staan 24 breed. Maar het verschil zit ‘m niet in de breedte. Ze zijn met een lengte van 400 meter even lang en met 61,50 meter is de MSC Gülsün zelfs een halve meter breder. maar dat schip is uitgerust voor dual fuel, waardoor extra ruimte nodig is voor de LNG-brandstoftanks. Dat gaat ten koste van laadruimte. Inmiddels werd het record alweer enkele malen verbeterd. De Evergreen Alot was de eerste met meer dan 24.000 TEU. Momenteel is MSC recordhouder met enkele schepen van 24.346 TEU. Is dat qua capaciteit de limiet? Waarschijnlijk niet, want op de tekentafel van Hudong-Zhonghua Shipbuilding ligt voor Cosco een, door DNV-GL goedgekeurd ontwerp voor 26.046 TEU. Het door LNG aangedreven schip van 432 bij 63,30 meter heeft geen 24, maar 26 baaien voor 40-voeters. Boven- en onderdeks 12 TEU op elkaar is ongewijzigd, maar de containers staan niet 24, maar 25 breed. (foto Arjan Elmendorp) Mocht het Suezkanaal een probleem opleveren, is er altijd nog Kaap de Goede Hoop zonder hoge kanaalkosten en Rode Zee-piraten. Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant