10 30 januari 2024 WÉL ALLEEN A-MERKEN, ÉCHT DE GOEDKOOPSTE! LEEGVERKOOP TOTALE LEEGVERKOOP TOTALE LEEGVERKOOP TOTALE LEEGVERKO WEG = WEG TOTALE LEEGVERKOOP TOTALE LEEGVERKOOP TOTALE LEEGVERKOOP * Zelf demonteren. Openingstijden: Ma, Di, Wo, Vr 09:30 - 17:30, Do 09:30 - 21:00, Za 10:00 - 17:00, Zo gesloten KÜCHEN-DUMP SLIEDRECHT, LEEGHWATERSTRAAT 63 Allround specialist in scheepselektrotechniek Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl
30 januari 2024 11 SLUIS IV WILHELMINAKAAL: SCHADE GROTER DAN GEDACHT Tijdens de jaarvergadering werd Nico van Lent uit Maasbracht gehuldigd vanwege zijn 50-jarig lidmaatschap van de afdeling. Zijn vrouw Mimi kreeg bloemen. (foto Noud van der Zee) De schade aan de schuif in het spuikanaal bij Sluis IV in het Wilhelminakanaal is groter dan werd verwacht. Daardoor duurt het langer om hem te repareren, maakte Rijkswaterstaat op 24 januari bekend. De sluis bij Haghorst ligt al sinds 23 november stil. De stremming gaat nog een maand duren, denkt Rijkswaterstaat. “Totdat de spuiconstructie weer operationeel is (…) De verwachting is dat eind februari alle werkzaamheden zijn afgerond en dat het spuikanaal en de sluis weer operationeel zijn.” In het spuikanaal is een tijdelijke damwand aangebracht om de schuif veilig te kunnen verwijderen. Omdat het spuikanaal momenteel droog staat worden ook diverse herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de constructie waarin de schuif beweegt en aan de brug over het spuikanaal. (foto Rijkswaterstaat) KBN legt zich niet neer bij afsluiting Julianakanaal KBN blijft zich verzetten tegen het plan van Rijkswaterstaat om het Julianakanaal maandenlang volledig af te sluiten om het laatste traject te verruimen. Samen met andere gedupeerden zoekt de binnenvaart naar een alternatieve oplossing. MEER BOA’S VOOR CONTROLE OP MAASPLASSEN DOOR NOUD VAN DER ZEE Dat werd 27 januari duidelijk tijdens de jaarvergadering van Schippersvereniging Schuttevaer afdeling Zuid-Oost Nederland. De vorig jaar volgelopen bouwkuip in het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht en de consequenties die Rijkswaterstaat daaraan verbindt voor het afronden van de klus, deed de gemoederen in het Nijmeegse KSCCcentrum flink oplopen. Bouwkuip SVS-regiocoördinator Nico Evens ging in op vragen van leden. Hij gaf uitleg over het drama met de bouwkuip, waar de werklui zich maar net op tijd uit de voeten wisten te maken. Evens vertelde ook dat KBN ervan uitging dat schepen gewoon weer langs de nieuwe bouwkuip zouden kunnen varen als het werk weer wordt opgepakt. Maar Rijkswaterstaat kiest er uit het oogpunt van veiligheid voor om het kanaal ter plekke volledig droog te zetten en de vaarroute te stremmen van Berg aan de Maas tot de sluis in Born. De vaarwegbeheerder voelt zich daarin gesterkt door het deze maand gepresenteerde rapport van Deltares. Wat ook niet helpt is dat schepen te snel langs de bouwkuip voeren. Na nautisch-technisch onderzoek had onderzoeksinstituut Marin geconcludeerd dat de veiligheid het best gediend was bij een snelheid van 6 kilometer per uur. “In de praktijk passeerden sommige schepen de bouwkuip met 12 kilometer per uur”, zei Evens. “Deze schippers helpen de binnenvaart niet, als ze met zulke snelheden voorbijvaren.” Maandenlange stremming KBN heeft een aantal keren met Rijkswaterstaat om de tafel gezeten. Die blijft bij haar besluit: alleen ‘in het droge’ kan het probleem opgelost worden. In Limburg heeft zich intussen een coalitie gevormd van gelijkgestemden: chemiecluster Chemelot, een groep staalbedrijven uit Maastricht, de binnenvaart en de partners van de bietencampagne. De Limburgse Werkgevers Vereniging trekt de lobbykar en vraagt of er echt geen andere oplossing is voor de maandenlange afsluiting, die nadelig is voor de Limburgse economie. KBN gaat met de andere belanghebbenden een zogeheten impactanalyse maken, waarin gekeken wordt naar de economische gevolgen van zo ’n stremming. Evens: “Maar Rijkswaterstaat geeft voorlopig geen krimp.” Moeilijk Vervoer over water heeft het al moeilijk genoeg, vond Henry Mooren. In zijn jaarrede stelde de herkozen voorzitter van SVS Zuid-Oost Nederland dat de binnenvaart in het internationaal vervoer terrein verliest. Of dat aan de prestaties van de binnenvaart zelf ligt, is volgens hem de vraag. Periodes met laag water – en lage beladingsgraden en hoge tarieven – hebben zo hun uitwerking. Veel trajecten van de vaarwegen zijn ontoegankelijk voor diepe, hoge en brede schepen, wat voor Mooren de vraag opwierp: is de vloot nog voldoende gedifferentieerd om alle huidige en potentiële klanten te kunnen bereiken? De strengere eisen van CCR/ES-TRIN kunnen ervoor zorgen dat meer relatief kleine schepen verdwijnen, waarschuwde hij. “Welke invloed kan de zogenoemde hardheidsclausule hierin nog hebben?” Onbetrouwbare infrastructuur Mooren ging ook nader in op de (on) betrouwbaarheid van de infrastructuur van Nederland. Schippers zijn afhankelijk van goede vaarwegen, operationele sluizen en bruggen en op degelijke havens en ligplaatsen. En daar zijn de SVS-afdelingen voor, die op de juiste tijdstippen en op de juiste plek punten en de tekortkomingen aan de orde stellen. Een vaartraject is net zo sterk en betrouwbaar als de zwakste schakel. Wanneer zijn het zwakke schakels? Een niet opengaande brug bij windkracht 7, een gesloten keersluis bij Limmel als het water op de Maas hoog is, de bekende harde laag bij Nijmegen als het water in de Waal laag staat en het vervallen van nachtschuttingen bij personeelstekort. De schippers ondervinden steeds meer dat een ander bepaalt wanneer de veiligheid op het water in het geding is. Dat betekent altijd stof tot discussie. De overheid zegt opvarenden tegen zichzelf te beschermen, terwijl men aan boord vindt dat alles onder controle is. “Het is tegenwoordig minder ‘vlot en veilig’ maar meer ‘veilig en vlot”, aldus Mooren. De gemeente Maasgouw wil meer handhavers op de Maasplassen inzetten. De capaciteit van de boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) wordt daarvoor uitgebreid. Het is de bedoeling dat voortaan ook ’s nachts wordt gepatrouilleerd op het water. Roermond trok vorig jaar al geld uit voor meer toezicht op de Maasplassen. Sindsdien zijn er twee boa’s actief. De capaciteit wordt met de bijdrage van Maasgouw 3,5 fte. De capaciteit voor handhaving wordt sinds een aantal jaren geregeld vanuit het servicecenter MER. Dat is een samenwerkingsverband van de gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen. Vastgesteld is dat de huidige personeelssterkte niet meer voldoet. Maasgouw heeft te maken met toenemende drukte en activiteiten op en rond de Maasplassen. De grote toestroom van toeristen brengt geluidsoverlast, afval, illegaal kamperen en ’s nachts vissen met zich mee. Met de uitbreiding kunnen de boa’s in Maasgouw voortaan vervangen kunnen worden tijdens verlof. Er kan meer gepatrouilleerd worden, iets waar men in het verleden niet aan toekwam door het groeiend aantal evenementen. BINNENVAART ALTERNATIEF VOOR STAKEND SPOORVERVOER De Duitse industrie was niet gecharmeerd van de staking van machinistenvakbond GDL vorige week. GDL kan zich niet vinden in het nieuwe cao-voorstel van Deutsche Bahn en riep haar leden op het werk zes dagen lang stil te leggen. Behalve het personenvervoer werd daardoor ook het goederenvervoer getroffen. De Duitse Industrievereniging waarschuwde voor het stilvallen van onder meer de chemische en de auto-industrie. In Duitsland wordt een vijfde van alle goederen via het spoor vervoerd, waarvan 40 procent door Deutsche Bahn. Een betrouwbaar, milieuvriendelijk alternatief voor spoorvervoer is binnenvaart, zo rageerde BDB in een persbericht. De spoorstaking toont volgens de binnenvaartorganisatie het belang aan van multimodale vervoersoplossingen. Hierdoor komen toeleveringsketens bij stakingen of grote schade aan transportinfrastructuur niet in het gedrang doordat er andere opties voorhanden zijn.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl