8 16 januari 2024 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Scheepsbouw zit in ons DNA Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. info@carronmarine.be www.carronmarine.be Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
16 januari 2024 9 “Trappen in sluis zijn onveilig – dus niet meer gebruiken” De trappen in de Prinses Beatrixsluissluis, Prins Bernardsluis en Prinses Irenesluis mogen niet meer worden gebruikt door schippers. Ze zijn volgens Rijkswaterstaat alleen in de kolken aanwezig voor drenkelingen. DOOR EVERT BRUINEKOOL Frank Waarsenburg, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat, bracht die boodschap eind december op de leden vergadering van SVS-afdeling Utrecht. Hij had moeite met de uitleg aan de schippers. Binnenvaarders maken al gebruik van de trappen sinds de sluizen er zijn. Niet veilig Waarsenburg vertelde dat de drenkelingentrappen niet meer gebruikt mogen worden. Door oud beeldmateriaal en na onderzoek is Rijkswaterstaat van mening dat dat het niet veilig is met de trappen aan en van boord te gaan en langs de kolk te lopen. Oud-voorzitter Anné Middendorp van SVS Utrecht vroeg wie dit heeft bedacht –en waarom. Het antwoord van Waarsenburg: “Ik heb hier onderzoek naar Rijkswaterstaat vraag schippers de trappen in onder meer de Beatrixsluis niet meer te gebruiken. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) gedaan. Nergens staat dat het niet mag, maar veiligheid is een proces dat zich ontwikkelt door de jaren heen, vandaar dat Rijkswaterstaat vraagt geen gebruik meer te maken van de trappen om van en aan boord te gaan.” Grote verontwaardiging in de zaal. Mevrouw Bosman van ms Excelsior: “Het is gewoon inherent aan de scheepvaart, die trappen. Dat is het leven van een schipper.” Het onderwerp resulteerde in een discussie over een overheid die doorslaat met veiligheidsregels. Leny van Toorenburg, bij KBN onder meer belast met nautisch-technische zaken en de ledengroep SVDS, zei: “Ik ben met stomheid geslagen. Don’t shoot the messenger. Het lijkt wel of Rijkswaterstaat veiligheid op veiligheid stapelt. Het effect is dat het onwerkbaar wordt voor schippers. Als het om veiligheid gaat, wordt bijvoorbeeld post Wemeldinge heel gemakkelijk uit de lucht gehaald, door gebrek aan personeel. Ook dat heeft met veiligheid te maken.” Niemand gaat voor zijn lol die trappen op, zei Freek van IJken. “Op een NSperron staan ook geen hekken als de sneltrein met 120 kilometer voorbijraast. Is dat niet veel gevaarlijker?” Indekken Een andere schipper vroeg: “Is het veiligheid of indekken?” Weer een ander wees erop dat er meerpalen en steigers zijn met dezelfde trappen als die in de sluis. “Mogen we daar in de toekomst ook niet meer van boord?” Concrete voorbeelden van ongelukken op trappen en sluizen kwamen tijdens de discussie niet naar voren. Trossen los voor ontwikkeling Havenvisie Werkendam De haven van Werkendam bruist van activiteit en ambitie. Om de groei, efficiëntie, duurzaamheid en toekomstbestendigheid te bevorderen is Gemeente Altena gestart met de voorbereiding van de ontwikkeling van een Havenvisie. Een van de bouwstenen van dit proces is het ophalen van waardevolle input. En dat is gelukt: tijdens een goed bezochte bijeenkomst op de maritieme campus brachten overheid en ondernemers met elkaar kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten in kaart. Wordt vervolgd! Werkendamse vloot even thuis Dit was de inmiddels traditionele eindejaarsfoto! De volle haven van Werkendam is altijd weer een prachtig gezicht en zorgt voor een aangename sfeer. Gedurende het hele jaar waaieren de binnenvaart- en werkschepen van de Werkendamse vloot uit over heel Europa, maar eind december keert een groot aantal schepen terug naar de basis in Werkendam. De bemanning rust uit, pleegt wat onderhoud en viert de feestdagen met familie en vrienden. Werkendam, Gemeente Altena, is de één na grootste thuishaven van de Nederlandse binnenvaartvloot. Werkendamse binnenvaartondernemers en bevrachtingskantoren leveren via het Europese vaarwegennet jaarlijks een vervoersprestatie van honderden miljoenen (!) tonkilometers. Hiermee zijn zij een onmisbare schakel in betrouwbaar, tijdig en milieuvriendelijk goederenvervoer. Mts. Vilnius & Mts. Valencia (opgeleverd 2023) Hoogendoorn MBI B.V. heeft in opdracht van BREKO Shipbuilding & Repair / PSI Piping de complete betimmering verzorgd van mts. Vilnius en mts. Valencia. De betimmering van de achterwoning bestond uit een grote leefkeuken en 3 slaapkamers met 2 badkamers. In het stuurhuis heeft Hoogendoorn diverse meubels geplaatst rond de door de elektricien geleverde lessenaar met apparatuur. En dat in 8 weken tijd! • 50 bedrijven • 8 scheepswerven • 23 maritieme toeleveranciers • 12 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaarthaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl