6 16 januari 2024 Ontdek de Binnenvaartkrant nieuwsbrief TWEEWEKELIJKS Nieuws, nieuwbouw én alle vacatures in je mailbox Aanvullend op de papieren krant, de online krant en de website maakt de Binnenvaartkrant elke twee weken een e-mailnieuwsbrief voor iedereen die zo extra op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws, nieuwbouw en alle vacatures uit de Binnenvaartkrant. Schrijf je nu in! binnenvaartkrant.nl/nieuwsbrief COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing carin@binnenvaartkrant.nl Carin Broere - Salesmanager +31(0)6-57580037 sales@binnenvaartkrant.nl Bianca Bruggeling - Accountmanager binnendienst Simone Roodenberg - Accountmanager binnendienst Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Drukwerk Koninklijke BDUprint BV Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl Diverse Aziatische lichtmatrozen. Op korte termijn beschikbaar. Bel: +351 913 767 015 www.kika.nl Giro 8118 Alpheus SRL offers Filipino helmsman/Stuurman Email: alpheuscrewing@outlook.com Met jouw hulp redden we kinderlevens www.kika.nl/doneren
16 januari 2024 7 IN-CITE komt nu echt op toeren IN-CITE is nu ook echt operationeel. De nieuwe organisatie waarin EICB, BTB en BVB zijn samengegaan, presenteerde zich vorige week in de vorm van een persbericht. Ook de website is sinds kort online: www.in-cite.nl. Op Maritime Industry 2023 werd IN- CITE aangekondigd, de nieuwe organisatie die is ontstaan uit de fusie van Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) en Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Daarna bleef het lang stil. Vorige week kwam de organisatie, nauw verbonden met Koninklijke Binnenvaart Nederland, naar buiten: in een op vrijdag 12 januari verzonden persbericht valt te lezen: “Een logisch samengaan van 3 organisaties met overlappende belangen waarbij de binnenvaart centraal staat. IN-CITE is inmiddels gevestigd en volledig operationeel!” De naam staat voor: - Inland Navigation Transport (IN) - Communication/Connected/ Center (C) - Innovation/Information/ Intelligence (I) - Transport/Technology/ Telematics (T) - Expertise/Environment/Efficiency/ Employment/Education (E) “IN-CITE is uw samenwerkingspartner voor voorlichting, telematica en kennisontwikkeling op het gebied van verduurzaming, digitalisering en logistiek in de binnenvaart. Wij zijn toegewijd aan efficiënte navigatie, communicatie, connectiviteit, innovatie, geavanceerde technologie en expertise in milieu, werkgelegenheid en onderwijs. Dit alles hebben we mooi samengevat in onze nieuwe slogan: Propelling Sustainable Alliances!” De oprichting van IN-CITE vereiste aanzienlijke inspanningen om de organisatie vorm en structuur te geven, luidt de verklaring voor de maandenlange radiostilte. Zo moesten er statuten komen, moest de verhuizing naar Zwijndrecht worden geëffectueerd en moest er een logo worden ontworpen. IN-CITE is ingetrokken in het Huis van de Binnenvaart aan de Scheepmakerij in Zwijndrecht. Daar is het kantoor van Koninklijke Binnenvaart Nederland uitgebreid en verbouwd. “Deze en andere belangrijke werkzaamheden, hebben we de afgelopen periode met succes doorlopen en presenteren u dan ook vol trots het nieuwe logo van IN-CITE! Wat ons betreft is de basis gelegd voor een robuuste en toekomstbestendige organisatie.” Operationeel “Het stof van de verhuizing is reeds in daling gezet en daarmee zijn wij vanaf januari 2024 volledig operationeel onder de naam IN-CITE.” Desondanks vermeldt de website: “De organisaties EICB, BVB en BTB maken gefaseerd hun intrede in IN-CITE en verwijzen u voorlopig nog voor actuele informatie door, naar de websites van EICB, BVB en BTB zelf.” IN-CITE zet zich in voor promotie, vergroening en telematica in de binnenvaart. “Wij werken toegewijd aan het bevorderen van duurzame binnenlandse navigatie, het stimuleren van communicatie en promotie, het bevorderen van innovatie, het omarmen van geavanceerde technologie, en het bieden van expertise met betrekking tot milieu, werkgelegenheid en onderwijs.” Meer informatie is te vinden op https://in-cite.nl. IN-CITE heeft ook het logo bekendgemaakt. Recordoverslag voor Groningen Seaports In Groningen Seaports is vorig jaar ruim 14 miljoen ton overgeslagen. Dat record is met name te danken aan de overslag van LNG in de Eemshaven. Die haven bestond in 2023 vijftig jaar. Tijdens de nieuwjaarsreceptie maakte CEO Cas König van Groningen Seaports bekend dat het bedrijf SFP (Sustainable Fuel Plant) zich gaat vestigen in Delfzijl. Dit bedrijf ontwikkelt installaties voor de productie van biogas. Groningen Seaports signaleert een verminderd investeringsklimaat, maar beschouwt dat vooral als “uitdagend”. De circulaire en biobased economie ontwikkelen zich steeds verder, waarvoor het havenbedrijf nog altijd volop investeert in het gebied Oosterhorn- Zuid. “Ondanks het teruglopen van het investeringsklimaat, blijft de belangstelling voor onze gronden ontzettend hoog, zowel voor Delfzijl als de Eemshaven”, aldus König. BRAND OP SCHIP IN WERKENDAM Donderdagmiddag 11 januari is rond 16.30 uur brand ontstaan in een binnenvaartschip dat lag afgemeerd aan de Beatrixhaven in Werkendam. Niemand raakte gewond, de brand is geblust. Wegens de omvang van de brand schaalde de brandweer al snel op naar het sein ‘middelbrand’ waarop extra bluseenheden kwamen assisteren. De brand deed zich voor in de machinekamer. Daarbij kwam flink veel rook vrij. De brandweer is direct begonnen met het bestrijden van de brand en zette onder meer een zogeheten nevelkogel in. Die creëert een roterende nevelwolk in de ruimte waar de brand is en dit heeft een sterk koelend en blussend effect. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. (foto AS Media) SCHIP LEK IN SLUIS MÜHLHEIM Sluis Mühlheim op de Main was vorige week enkele dagen gestremd nadat een Nederlands koppelverband in de kolk lek raakte en vastliep. Het schip, geladen met ijzererts, raakte op woensdag 10 januari lek. Volgens berichten van de plaatselijke brandweer had het een anker verloren en voer het daar vervolgens overheen, waardoor een gat in de romp ontstond. Het dreigde te zinken, maar dat wist de brandweer te voorkomen. Het schip blokkeerde wel de sluis. Twee dagen later, op vrijdag 12 januari, kon het vaartuig worden weggesleept en werd de sluis weer vrijgegeven. Inmiddels lagen meer dan dertig schepen te wachten. Het beschadigde schip kon met lapmiddelen en een speciale vergunning naar Aschaffenburg varen, waar de lading ijzererts werd gelost. Vervolgens kon het naar de plaatselijke scheepswerf voor reparatie. Een ontgasverbod, eindelijk! Koninklijke Binnenvaart Nederland is blij met de geleidelijke invoering van het ontgasverbod, maar is ook kritisch op de (soms) onverschillige houding die de binnenvaart had. In de binnentankvaart blijven, na het lossen van gevaarlijke stoffen, zogenaamde restdampen in het tankschip achter. Deze dampen mogen op dit moment nog vrij naar de buitenlucht ontgast worden, op enkele uitzonderingen na. Om veiligheids- en kwaliteitsredenen dient voor een vervolglading een schoon en droog schip beschikbaar te zijn, waardoor ontgassen naar de buitenlucht noodzakelijk is. De vrijgekomen dampen bij het ontgassen zijn schadelijk voor mens en milieu. In een tijd waarin zoveel aandacht is voor het ontlasten van het milieu, heeft deze werkwijze de houdbaarheidsdatum ruimschoot overschreden. Gelukkig zal 2024 de boeken ingaan als het jaar waarin een start is gemaakt met het een totaal ontgasverbod. Het CDNI-verdrag zal dit jaar in werking treden. Met een geleidelijke invoering van het verbod behoort het ontgassen in de komende jaren tot de verleden tijd. Maar hoe kan het zijn dat het uitstoten van schadelijke stoffen naar de buitenlucht zo lang heeft kunnen blijven voortbestaan? De eerste reactie is wel erg makkelijk: het is allemaal de schuld van de overheid. Zij heeft niet haar best gedaan om burgers, bemanningsleden aan boord en het milieu te beschermen. Toch? De binnenvaart is een onmisbare schakel in de logistieke keten. Zonder de binnenvaart lopen wegen vol en vallen productieprocessen stil. Met een beetje meer zelfbewustzijn en (zelf)vertrouwen had een ontgasverbod eerder door onszelf afgedwon gen kunnen worden. Schieten we, als sector, soms niet door in het behagen van onze klanten? We hielpen onze opdrachtgevers immers om op een goedkope manier van hun gevaarlijke dampen af te komen. Dat had anders gekund, oftewel: lessen voor de toekomst! Op koers (foto iStock) Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl