4 16 januari 2024 Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! Salutare Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor NIEUW 94.88 x 9.50 x 2.88 1.822 1964 Cummins KTA19, 600 Pk, Bj. 1999 (compl. revisie: 09-2021) Merenzo Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor NIEUW 80 x 8.26 x 2.75 1.288 1979 Caterpillar 3412D, 860 Pk, Bj. 2007 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE NIEUW IN PRIJS VERLAAGD Denver Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 82 x 8.28 x 2.70 1.170 1961 Mitsubishi S12A2 MPTK, 863 Pk, Bj. 2005 Sequana Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 85.85 x 9.06 x 2.90 1.471,452 1973 Cummins QSK 38M1, 1300 Pk, Bj. 2019, CCR2 BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART EDITIES 2 en 3 Op 30 januari en 13 februari 2024 Opleiding & Carrière Reserveer nu uw advertentie Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com In deze krant de Opleiding en Carrière special. U kunt nog reserveren voor deze special die ook nog uitkomt in de editie van 30 januari en 13 februari. Ook een uitgelezen kans om uw vacatures nog beter onder de aandacht te brengen. Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060
16 januari 2024 5 “Energietransitie biedt kans voor nieuwe verdienmodellen” ”We besloten het bestaande te vernieuwen en het nieuwe te verwelkomen. We hebben de disruptie door de energietransitie geïdentificeerd als een kans in plaats van een bedreiging. Bedrijven hebben ingezien dat verandering noodzakelijk is en zijn bezig nieuwe verdienmodellen te creëren.” VOORZICHTIG BAGGEREN OP LATERAALKANAAL Aannemer Martens en Van Oord baggert op het Lateraalkanaal Linne-Buggenum om de vaarweg weer op diepte te brengen. De werkzaamheden vinden plaats op werkdagen tussen 06.00 en 19.00 uur en duren tot eind juni. Martens en Van Oord zet een sleephopperzuiger in omdat Waterleiding Maatschappij Limburg via het lateraalkanaal drinkwater uit de Maas wint. Bij gewone baggerwerkzaamheden kan vervuiling optreden en daarom wordt op aangepaste wijze gebaggerd. De sleephopperzuiger haalt alleen de bovenliggende laag van de baggerspecie weg. Het innamepunt in het lateraalkanaal is belangrijk in het Limburgse drukwatersysteem. Hier wordt een kwart van het drinkwater voor Limburg gewonnen. De kwaliteit van het kanaalwater wordt voortdurend gecontroleerd. Bij een te sterke vervuiling wordt de waterwinning voor weken stilgelegd. Door afzetting van zand is het kanaal niet diep genoeg meer voor de scheepvaart. Een deel van het slib moet dan ook verwijderd worden. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd en in 23 gedeelten opgesplitst. Er wordt telkens drie dagen gebaggerd; dan neemt WML geen water in. Na het baggeren wordt een nieuwe afdeklaag van grind en stortsteen aangebracht op de bodem van het kanaal. Allard Castelein (midden) proost met Frank de Kruif (rechts), voorzitter van de Stichting Havenman/Vrouw van het Jaar, en havenwethouder Robert Simons. (foto Tekst & Toebehoren) Dat zei Allard Castelein maandagavond 8 januari, toen hij aan boord van de Prinses Amalia van Koninklijke Spido werd gehuldigd als Rotterdamse Havenman van het Jaar 2023. Dat gebeurde in aanwezigheid van bijna al zijn nog levende voorgangers, die traditioneel acte de présence geven. Castelein is de 43e havenprominent met de eretitel. Overtuigingskracht Allard Castelein was tot 15 juli vorig jaar CEO van Havenbedrijf Rotterdam. Normaal gesproken wordt de Havenman/Vrouw van het Jaar gekozen op basis van zijn of haar prestaties in de afgelopen twaalf maanden die zorgden voor een opmerkelijke positieve bijdrage aan de maritieme en industriële ontwikkeling van de Rotterdamse haven, zei Frank de Kruif. hij is voorzitter van de organiserende stichting. “Het is daarom des te knapper dat Allard Castelein de titel in 2023 in de wacht heeft gesleept, want hij is vorig jaar slechts zes maanden als CEO van het havenbedrijf in functie geweest.” “Maar ga eens na wat er in dat half jaar allemaal nog tot afronding is gekomen: de overeenkomsten met RWG en APM voor de kadeuitbreiding op Maasvlakte 2, de invoering van Nextlogic, de investeringen van Gas Unie in het waterstofnetwerk, de plannen van Eneco voor een waterstoffabriek. Jammer genoeg vielen de ingebruikname van de Container Exchange Route en het definitief doorgaan van CO 2 -afvangproject Porthos dan weer net in de tweede helft.” Castelein verdient de onderscheiding op grond van zijn verdiensten sinds zijn aantreden in 2014, aldus De Kruif. “Wat zijn bijna 10-jarige regeerperiode heeft gekenmerkt, is overtuigingskracht. Al snel na het Verdrag van Parijs was ook de boodschap van Allard Castelein en vanuit het Havenbedrijf: ‘Hier gaan we ons aan houden en hier gaan we naar handelen. We zetten volop in op de energietransitie en wie niet mee wil, is op den duur niet meer welkom in Rotterdam.’ Dat was een heel duidelijke stellingname waaraan consequent werd vastgehouden. Energietransitie en verduurzaming werden hét thema in de haven. We mogen wel zeggen dat die standvastigheid heeft gewerkt.” Boven de waterlijn Castelein zei in zijn dankwoord dat alles niet aan één iemand toe te schrijven is. “Dank aan alle collega’s die daar heel hard aan mee hebben gewerkt. En dank aan alle bedrijven die onderkend hebben dat die transitie zo enorm belangrijk is.” De grootste vijand van beter is denken dat je moet wachten op het beste “Toen ik in 2014 bij het Havenbedrijf mocht komen werken, was er voor mij al geen enkele twijfel dat de haven zou moeten veranderen, mét behoud van relevantie. Want er zijn twee manieren om die CO 2 -uitstoot naar beneden te brengen. Eén is als je de lichten uit doet en stopt. De andere is om die transitie te omarmen.” “Ik was ervan overtuigd dat die Rotterdamse haven voor Nederland, voor Europa, voor de bedrijven, voor mondiale handelsstromen onwaarschijnlijk belangrijk was en zou moeten blijven. En dus hebben we vroegtijdig ingezet om die transitie vorm te geven.” Belangrijk daarbij was de bedrijven in het haven-industrieel complex perspectief te bieden. “We moesten het samen met de bedrijven doen en die bedrijven stimuleren om te vernieuwen.” Het ging meer om de wortel dan om de stok, aldus Castelein. Volgens hem is een verandering van een tijdperk aan de gang en dat is veel ingrijpender dan een tijdperk van verandering. Durf Castelein roemde de durf van bedrijven: “Bij die transitieprocessen moet je accepteren dat het speelveld nog onbekend is, dat de spelregels er nog niet zijn. Toch moet je op het veld durven staan en acteren. Het betekent dat er af en toe wat fout gaat. Helemaal niet erg. Zolang het, om in haventermen te spreken, boven de waterlijn is. Dan zal het schip niet zinken. Het bedrijf kan door.” “Je moet je ook niet laten hinderen door het feit dat anderen wellicht denken dat dit niet het beste is. Want de grootste vijand van beter is denken dat je moet wachten op het beste. En die tijd hebben we niet…” “Als we blijven wachten op kernfusie, op thorium-energiecentrales, dan ben ik van één ding zeker: dan zijn we te laat. Dus we moeten het betere accepteren. Als een weg voorwaarts. Om recht van spreken te hebben. En ook in de toekomst relevant te zijn.” NIEUWE DIRECTEUR BIJ DUITSE GDWS In Duitsland is Eric Oehlmann aan de slag gegaan als leidinggevende van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt (GDWS). Hij is de opvolger van Hans- Heinrich Witte op, die vorig jaar met pensioen ging. Oehlmann is jurist en was de afgelopen jaren voorzitter van de dienst Wegenbouw en Verkeer in de deelstaat Nedersaksen. Hij gaat zich bij de GDWS inzetten voor “effectievere structuren, duurzaam werken en nieuwe perspectieven voor de vaarwegen”, die volgens hem van enorm belang zijn voor de samenleving. “Binnenvaart levert een grote bijdrage aan onze economie en duurzaam vervoer. We willen een nieuwe dynamiek op gang brengen. Het huidige hoogwater maakt nog maar eens duidelijk hoe belangrijk een toekomstgericht vaarwegbeheer is.” De GDWS is verantwoordelijk voor meer dan 7.000 kilometer vaarwegen in Duitsland. Er werken zo’n 1.000 mensen. Onder de GDWS vallen zeventien Wasser- und Schifffahrtsämter en acht Wasserstraßen-Neubauämter, waar in totaal 12.500 mensen werkzaam zijn. De speerpunten van Oehlmann zijn het versnellen van processen, het versterken van de competenties in de regio’s en verdere digitalisering. ADVERTENTIE Eric Oehlmann. (foto GDWS) ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl