12 16 januari 2024 Speciale training voor gebruik massaflowmeter Op 11 april organiseert Endress+Hauser een speciale training over bunkeren met een massaflowmeter. De dag is bedoeld voor mensen die in de scheepvaart werkzaam zijn en te maken hebben met de nieuwe verplichting in Rotterdam en Antwerpen dat bij bunkeren een bunkermeetsysteem gebruikt moet worden. Daarmee kunnen ze de kwantiteit waarborgen van de geleverde brandstof. Vanaf 1 januari 2026 is het gebruik van een bunkermeetsysteem in de havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam verplicht. Vanaf dan moeten bunkerschepen in die havens beschikken over een gecertificeerd systeem dat exact aangeeft hoeveel brandstof ze leveren aan zeeschepen. Flowmeter Endress+Hauser is al meer dan tien jaar leverancier van een bunkermeetsysteem met een ingebouwde Coriolis-flowmeter. Het meetsysteem is gecertificeerd volgens de MID en door de havenautoriteiten van Singapore, Rotterdam en Antwerpen- Brugge erkend voor commercieel gebruik. Volgens het bedrijf uit Naarden vereenvoudigt en verkort het systeem het bunkerproces en vermijdt het kostbare geschillen met klanten. “Het bunkermeetsysteem van Endress+Hauser biedt een nauwkeurige en onbetwistbare afrekening van de geleverde hoeveelheid bunkerbrandstof op ± 0,5 procent nauwkeurigheid. Dit vermijdt een foutgevoelige omrekening naar volume omdat de ingebouwde Coriolis-flowmeter de massastroom direct meet.” Massastroom, hoeveelheid bunkerbrandstof, dichtheid, druk, temperatuur en luchtindex worden tijdens het bunkeren gemeten en grafisch weergegeven op het bedieningspaneel. Leverancier en afnemer kunnen het gehele bunkerproces continu monitoren doordat de gemeten parameters gedurende het bunkerproces transparant inzichtelijk zijn.” Het meetsysteem van Endress+ Hauser detecteert ook luchtzakken en zogeheten cappuccinoeffecten die kunnen optreden bij het strippen van tanks. Het cappuccino-effect is als schuim wordt veroorzaakt door perslucht die door de afleverslang wordt geblazen. Het lijkt alsof de bestelde hoeveelheid brandstof is geleverd, maar er is te weinig geleverd. Dit blijkt pas later, als het peil daalt zodra de ingesloten lucht uit de brandstof vervliegt. Bunkertraining In de training leren deelnemers om te gaan met een bunkermeetsysteem op basis van een Coriolis-massaflowmeter. Zowel de theorie als de praktijk komen aan bod. De training wordt verzorgd door Arjan van Ginkel, industriemanager Marine, en Hans van de Weerd, Field Service Engineer Marine. Lunch en borrel zijn inbegrepen. “Een goed begrip van het systeem en de werkwijze is essentieel voor uw bedrijfsvoering onder de aankomende verplichtstelling van BMS door de havenautoriteiten binnen de Rotterdam/ Antwerpen-regio.” Aldus Endress+Hauser. “Na deze cursus bent u bekend met de regel geving, componenten, bedie ning en onderhoud van een bunkermeetsysteem met Coriolis-massaflowmeter.” Kijk voor meer informatie op www.nl.endress.com/ aanmelden-bunkertraining. Een bunkermeetsysteem van Endress+Hauser. (foto Endress+Hauser) Nieuwe kans: Leer (beter) golfen met de Binnenvaartkrant Het was nieuw en onverwacht: golfen met de Binnenvaartkrant. Het animo om samen met gelijkgestemden uit de binnenvaart golflessen te volgen, was echter boven verwachting. Na de start op 1 november meldden zich meer gegadigden. Om hen ook de kans te geven om mee te doen, starten er 14 februari nieuwe groepen. Inmiddels hebben de 22 deelnemers van het eerste uur er al een aantal trainingen op zitten. De sfeer voor, tijdens en na de wekelijkse bijeenkomsten bij Golfcenter Seve is opperbest. Initiatiefnemers Carin Broere en Martin Dekker, respectievelijk verkoopleider en hoofdredacteur van de Binnenvaartkrant, doen zelf ook enthousiast mee. Zij vertellen dat het aantrekkelijke arrangement dat de Binnenvaartkrant en Golfcenter Seve hebben samengesteld, zowel voor beginnende als gevorderde golfers bedoeld is. Carin: “Het behelst een jaarlidmaatschap van Seve plus twintig gezellige groepslessen op woensdagvond. De prijs hiervan is slechts 499 euro.” Bovenop de lessen kun je dan een jaar lang gratis oefenen en gebruikmaken van de Trackman-systemen op de driving range. De groepen zijn ingedeeld op ervaring en niveau. “Een voordeel voor mensen die nog nooit gegolfd hebben, is dat ze niet meteen van alles zelf hoeven aan te schaffen”, vertelt Carin. “Je kunt gewoon in sportieve kleding en gympen komen, want de clubs kun je hier lenen.” Op maat gemaakt voor Binnenvaartkrant 1 jaar lidmaatschap +20 uur lessen op woensdagavond Mensen samenbrengen Er is rond de lessen volop gelegenheid om te netwerken. Ook met de deelnemers uit de andere groepen. “Golf is veel populairder en laagdrempeliger dan de meeste mensen denken”, aldus Martin. “Het is zo spannend en ontspannend als je het zelf wilt maken. Maar het is op de eerste plaats gezellig, sportief en leuk om te doen. Oók met je zakelijke contacten. Met de krant brengen we mensen samen en dat is ook precies wat we doen met dit arrangement. Het is een nieuwe manier om mensen met elkaar in contact te brengen.” Degenen die in februari starten, worden ook ingedeeld bij mensen van hun eigen golfniveau. Deze lessen zijn eveneens op woensdagavond. Kijk even mee wat je allemaal krijgt voor € 499,- per jaar. VOOR BEGINNERS • 20 lesuren: combinatie van Baanpermissiecursus & handicap (HCP) 54 cursus • Qualifying card & theorie-examen inbegrepen • Maximaal 6/7 personen per cursusgroep Persoonlijke aandacht blijft gewaarborgd • Inclusief huurmateriaal • Inclusief gebruik Trackman-systemen • Inclusief oefenballen tijdens de lessen • NGF Registratie na het behalen HCP54 is mogelijk (voor € 37,50 per jaar!) • Jaarlidmaatschap bij Golfcenter Seve met speciale ledentarieven VOOR GEVORDERDEN • 20 lesuren: Combinatie van verschillende nieuwe technieken • Baan en course management greenfee inbegrepen • Maximaal 6/7 personen per cursusgroep Persoonlijke aandacht blijft gewaarborgd • Inclusief huurmateriaal • Inclusief gebruik Trackman-systemen • Inclusief oefenballen tijdens de lessen • HCP-verlaging is de doelstelling • Jaarlidmaatschap bij Golfcenter Seve met speciale ledentarieven Meer informatie en aanmelden voor de kennismakingsavond of voor het arrangement? Mail of bel dan naar Carin Broere: carin@binnenvaartkrant.nl 0657 58 00 37 Alle prijzen zijn inclusief BTW
16 januari 2024 13 SVS Noord-Holland optimistisch over samenwerking met KBN SchippersVereniging Schuttevaer Noord-Holland kijkt positief vooruit naar de samenwerking binnen Koninklijke Binnenvaart Nederland. Dat bleek tijdens de jaarvergadering op 6 januari. DOOR EVERT BRUINEKOOL Volgens vicevoorzitter Sil Faas is de wisselwerking tussen de afdeling en KBN belangrijk “omdat sommige thema’s te groot worden voor een lokale afdeling. Die kunnen we dan samen met het hoofdbestuur en KBN oppakken. Andersom heeft een landelijke organisatie ons nodig voor de regionale onderwerpen.” De afgelopen maanden is volgens het Noord-Hollandse afdelingsbestuur veel werk verzet bij KBN en SVS om het goed te laten werken. “Daarnaast hebben we een mandaat om te doen wat we altijd al deden, onder de naam van KBN”, zei Faas. Voor de toekomst gelooft hij in één, samenwerkende organisatie. De enige vraag uit de zaal kwam van de vorig jaar afgetreden afdelingsvoorzitter Hans Stammes: “Zet alsjeblieft ‘sinds 1863’ onder het nieuwe logo van de SVS.” Negatieve begroting De ledenvergadering in de Stoomhal in Wormer had een nieuwe opzet. De bijeenkomst betond uit de jaarvergadering van SVS Noord-Holland en een nautisch-technisch congres. De financiële stukken waren ok anders dan anders, en dat kwam door de fusie van CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer. Binnen KBN heeft SVS een andere positie gekregen. Ton Boere legde namens Jacqueline Houniet, die na twintig jaar aftrad als penningmeester, uit: “Het wordt mede door de reorganisatie steeds minder. U ziet in de exploitatiebegroting hoe weinig geld binnen is gekomen. Kortom: een tekort van 1.640 euro over 2023. Het doet niet echt pijn, gezien het banktegoed, maar we teren in.” Voor 2024 is er ook weer een negatieve begroting, van ruim 1.000 euro. Boere: “Omdat we veel kosten zelf moeten dragen. We verwachten dat een deel van deze vergadering door KBN betaald gaat worden.” Faas voegde toe: “We zijn nog in gesprek met KBN.” Nieuwe voorzitter Met Hendrik Boland heeft SVS Noord- Holland een nieuwe voorzitter. Boland, in het verleden onder meer wethouder in Enkhuizen, Muiden en Gooise Meren, is geen onbekende in de scheepvaartwereld. Zo was hij directeur van keurings- en certificeringsbureau Register Holland en jarenlang actief voor de zeilende chartervaart, onder meer als directeur van de BBZ en nu nog als voorzitter van de coöperatie Holland Sail. Hij wil graag zijn schouders zetten onder zaken als de beleidsplannen en vroeg de leden hem te helpen door praktijkkennis aan te dragen. “Alle onderdelen van de binnenvaart zijn voor SVS belangrijk: keuringen, wateroverlast en achterstallig onderhoud van vaarwegen.” Daarna was het tijd voor het nautischtechnisch congres. Afdelingsbestuurslid en regiocoördinator Andries de Weerd startte met het rondje Noord-Holland. Dat stond vanzelfsprekend grotendeels in het teken van de actua liteit: het hoge water en de gesloten Oranjesluizen. Het is volgens De Weerd dringend noodzakelijk dat er een tweede grote kolk bij de Oranjesluis komt, die bestand is tegen hoog water. Het is slecht gesteld met de vaarwegen, vertelde hij. Veel langjarige stremmingen, (plannen voor) bruggen waarbij de belangen van de scheepvaart worden vergeten. De Coenbrug, met een beperkte doorvaarthoogte van slechts 6,30 meter, noemde De Weerd “de nieuwe brug der zuchten”. Hij vroeg zich hardop af: “Waar is onze trots gebleven over de beste infrastructuur van Europa. We zijn een land van schouderophalen geworden. Varen lijkt hogere wiskunde te worden.” Ontgassingsinstallaties Gedeputeerde Jeroen Olthof van Provincie Noord-Holland, kreeg de kans een aantal punten te verduidelijken. Een van de plannen die hij wil doorzetten is uitbreiding van de centrale brugbediening. Door storingen bij de net opgeleverde brug bij Ouderkerk aan de Amstel is hij zelf ook moedeloos, vertelde Olthof. “Wij moeten investeren in de basis en krachten bundelen om de infrastructuur goed te krijgen. Als provincie doen we ons stinkende best.” Uit de zaal kreeg Olthof mee om een Met Hendrik Boland heeft SVS Noord-Holland een nieuwe voorzitter. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) betere compensatieregeling te regelen als schippers moeten omvaren. Amsterdams havenmeester Milembe Mateyo vertelde dat het geschil over de kegelligplaatsen bij ADM nog niet is opgelost. “Er zijn voor twee koppelverbanden ligplaatsen gemaakt op de strekdam van de Nieuwe Houthaven en er is een nieuw drinkwatertappunt. In de Afrikahaven is een tweede milieustraat gerealiseerd en er lopen vergunningsaanvragen voor twee mobiele ontgassinginstallaties. Men is bezig met een derde. Komend jaar worden twee nieuwe steigers in de Minervahaven opgeleverd en een kleine steiger. Kegelwachtplaatsen in Australiahaven worden er twee. Er zijn vier ligplaatsen voor de Stromboliweg aangevraagd.” Mateyo vertelde ook dat blokgebied Amsterdam overdag gesplitst gaat worden: “Het drukst bezette marifoonkanaal van Nederland. Dat willen wij voor overdag in twee kanalen (blokken) opsplitsen van 06.00 tot 16.00 uur. De nautische veiligheid wordt dan stukken beter.” Dank voor steun aan Schipperskerstfeest We kunnen weer terugkijken op een geslaagd Schipperskerstfeest. Met fijn weer een groot aantal bezoekers in de Bethelkerk in Zwijndrecht. Dit werd mede mogelijk gemaakt door financiële steun van bedrijven en particulieren en door de medewerking van ds. Robert Jan van Amstel, Arjan Breukhoven met zijn samengestelde mannenkoren, Lucas Kramer, Annelies Breukhoven, Matthijs Breukhoven, Nelline van Liere en Jasmijn Burger. De collecte heeft 2215 euro opgebracht. De opbrengst is een lichtpuntje voor 140 vluchtelingen die alsnog een kerstpresentje hebben gehad van het team van Maria Doramountnis. Luc & Ria Westerbeek zorgen voor een mooie nieuwe fiets voor de moeder van Abeli en een kinderfietsje voor een Congolees gezin. Onze hartelijke dank gaat uit naar de sponsors van 2023: - A.D. Lindhout & E.J. Lindhout- Theunisse - ACC Riegman Klaverdijk - Administratie en advieskantoor Wave - Admiraal - Barend Scheepvaartbedrijf - Bargelink - Binnenvaartkrant - Blommaert - Bunkerstation Delta Stolk & Berends - D.J. Theunisse-Goudriaan - Dijvler Materiaal - Emma Visser Holding - EOC Schepenverzekering - H.J. van Waardenberg & K.A. van Waardenberg - H.J. Eleveld - J.A. Schot CJ - J. Mandemaker van der Meulen - J. Muller - J. van Sandijk sr. - L.J. Keijzer Goudriaan - Mevr. Kruisinga-List - NPRC - R. Teekman & I. Teekman- Kruisinga Onderschrift (foto) - Rensen-Driessen - Scheepvaartkrant - Stichting het Ankerfonds - Visser Scheepsreparatie - Vof Schram - Vof Walter de Lange - W.C. Volker Werkgroep Schipperskerstfeest (foto Schipperskerstfeest) Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl