Views
11 months ago

2024-02 Opleiding & Carrière #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Bieden
  • Werken
  • Marine
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Januari
  • Goed
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze

10 16 januari

10 16 januari 2024 ALS HET MOET DRAAIEN….! ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl De Gerlien van Tiem Scheepsreparatie - Nieuwbouw Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

16 januari 2024 11 Toegevoegde waarde van zeehavens explodeerde in 2022 Een op de 25 banen in Nederland is afhankelijk van de zeehavens. Dat blijkt uit de Havenmonitor 2023 die Erasmus UPT vorige week publiceerde. Het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT) berekende in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de economische betekenis van de Nederlandse zeehavens. De uitgave is in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nederlandse zeehavenbedrijven gemaakt. “De Nederlandse zeehavens vormen een belangrijke pijler in het Nederlandse transport en economische systeem”, schrijven de onderzoekers. In 2022 was de directe werkgelegenheid 217.666 werknemers. Dat was 2,9 procent meer dan in 2021. Met de indirecte werkgelegenheid erbij gaat het om 399.573 werknemers. 3,9 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland was in 2022 te danken aan de zeehavens, gelijk aan 2021. 39,9 miljard euro Qua toegevoegde waarde dragen de zeehavens nog een stukje meer bij aan de Nederlandse economie; 6 procent van het bruto binnenlands product is te danken aan de zeehavens. Het aandeel van de Nederlandse zeehavens is in 2022 flink toegenomen. De toegevoegde waarde in de zeehavens groeide beduidend sneller dan het BBP van Nederland als geheel. De Nederlandse zeehavens leverden dat jaar gezamenlijk 39,9 miljard euro directe toegevoegde waarde op. Dat betekende een toename van maar liefst 31,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Die explosieve stijging is volgens Erasmus UPT vooral toe te schrijven aan de enorme groei in de industrie, en in mindere mate de groothandel. Het herstel na de coronapandemie en de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne hadden daarop vermoedelijk tijdelijk invloed. De toegevoegde waarde van de Nederlandse havens wordt voor ongeveer de Rotterdam was in 2022 goed voor een toegevoegde waarde van 19,9 miljard euro. (archieffoto Tekst & Toebehoren) helft gerealiseerd in Rotterdam: 19,9 miljard euro. Verder wordt in Noorzeekanaalgebied 6,7 miljard euro (waarvan 3,1 miljard euro in Amsterdam), in de noordelijke zeehavens 3,3 miljard euro er in de Nederlandse havens van North Sea Port (Vlissingen en Terneuzen) 3,2 miljard euro aan toegevoegde waarde gegenereerd. Marktaandeel Samen hebben de Nederlandse zee havens een marktaandeel van iets meer dan 50 procent van de totale overslag in de Noordwest-Europese havens op het vaste land (de zogeheten Hamburg-Le Havrerange). Rotterdam is daarin met bijna 36 procent de grootste. Na de Maasstad komen Antwerpen-Zeebrugge (22 procent) en Hamburg (9 procent). Per goederensegment zijn de marktaandelen redelijk stabiel. In de containermarkt troeft Port of Antwerp- Bruges sinds de fusie van de twee havenbedrijven in 2022 Rotterdam net af. De beide Vlaamse havens hadden in 2022 een marktaandeel van 31,4 procent en Rotterdam van 30,4 procent. De overige Nederlandse havens spelen maar een kleine rol. Daarentegen vormen Rotterdam, Amsterdam en North Sea Port de top 3 in Europa als het gaat om droge bulkoverslag. Op de markt voor natte bulk is Rotterdam de onbetwiste koploper met een marktaandeel van 46,5 procent. Amsterdam is na Antwerp-Bruges een goede derde. Qua breakbulk (stukgoed en roro-lading samen) vormen Rotterdam, Antwerp-Bruges en North Sea Port de top 3. Corona en Oekraïne Het is dan wel de Havenmonitor van 2023, de cijfers gaan maar tot en met 2022. Erasmus UPT stipt 2023 wel aan, ook omdat de cijfers over 2021 sterk beïnvloed zijn door de corona pandemie en het herstel daarvan. Evenals door de wereldwijde energie- en grondstoffencrisis als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Met name de industrie heeft, vooral in 2022, waardes laten zien die, volgens de onderzoekers, nooit eerder zijn vertoond. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aardolieindustrie, de metaalindustrie, de che mische industrie en de machineindustrie. “De vraag die bij zulke grote ontwikkelingen opkomt is of er sprake is van een nieuw blijvend niveau of dat sprake is van een eenmalige piek of dip.” De CBS-cijfers over de omzetontwikkeling van bedrijven in de eerste drie kwartalen van 2023 laten in elk geval een sterke daling zien. Niet alleen bij de industrie maar ook bij de voor de havens belangrijke sector opslag en dienst verlening voor vervoer. P&O START DIENST LONDEN- ROTTERDAM P&O Ferries start in maart een nieuwe roro-vrachtroute tussen Londen (Tilbury 2) en Rotterdam (Europoort). Deze Noordzeedienst is een aanvulling op de bestaande route van Zeebrugge naar Londen. Hij versterkt de spoorverbinding met de hub in Rotterdam. P&O Ferries verzorgt al meerdere diensten op de Noordzee: vanuit drie Britse havens aan de oostkust (Hull, Londen en Teesport) en twee havens op het Noordwest-Europese vasteland: in Zeebrugge en Rotterdam. “De opening van onze nieuwe route tussen Londen en Rotterdam geeft P&O Ferries een uniek netwerk in de Noordzee”, zegt Peter Hebblethwaite. Hij is CEO van P&O. Vroegste aankomst “We bieden onze vrachtklanten de vroegste aankomst op de Theems vanuit Rotterdam, samen met een snelle toegang tot de M25 en terminalspoorverbindingen. De opening van de route Londen-Rotterdam betekent een volgende belangrijke stap in onze bedrijfstransformatie en draagt verder bij aan de end-to-end logistieke dienstverlening van ons moederbedrijf DP World.” Aldus Hebblethwaite. P&O Ferries gaat de Norbank inzetten op de route. Dat schip, met een capaciteit van 125 vrachteenheden, voer tot voor kort op de Ierse Zee. De Norbank zal volgens een dagelijks schema varen met “klantgerichte vaartijden”, inclusief een vroege aankomst in Londen.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant