Views
11 months ago

2024-01

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Eerste
  • Actief
  • Duitsland
  • Nederland
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe

8 9 januari

8 9 januari 2024 PEGASUS SHIPPING S.à r.l. 37ab, route de Luxembourg L – 6633 Wasserbillig +49 174 950 66 41 joerg.kuepper@pegasus-shipping.lu www.pegasus-shipping.lu Uw toekomst begint vandaag – bij ons. De lang gevestigde GEFO Shipping Group investeert momenteel in moderne en duurzame scheepvaartruimte om zijn sterke marktpositie te consolideren en in de toekomst verder uit te breiden. Maak deel uit van deze ontwikkeling en draag bij aan uw en ons succes. Als groepsmaatschappijen van GEFO zijn de ultramoderne chemieen gastankervloten van Pontos en Pegasus Shipping S.à r.l. actief op de hele Rijnroute, de West-Duitse kanalen en het ARA-gebied. Nu zijn we op zoek naar jou als nieuw bemanningslid: Schipper (m/w/d) Stuurman/vrouw met patent (m/w/d) - een aantrekkelijke beloning onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden - een gereguleerd systeem van vrije tijd (14:14 of 21:21) plus een week vakantie - Specifieke bijscholingsmaatregelen - goede carrièremogelijkheden - een gemotiveerd team op het land en op het water - een gestaag groeiende, moderne vloot van schepen Scan de QR-Code en ontdek nog meer plaatsen Princess Rivercruises AG Wij zijn op zoek naar: 1 ste Kapitein & 2 de Kapitein (Op ZZP basis is ook mogelijk) Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel, Main. Wir suchen: 1. Kapitän & 2. Kapitän (ggf. als selbständiger Unternehmer) Fahrgebiet: Niederlande, Belgien, Rhein, Main, Mosel. Wij bieden: Wij verwachten van U: Wir bieten: Wir erwarten von Ihnen: • Vrijetijdsregeling 4/4 – 4/2 – 2/2 • Rijn- en Radarpatent • Freizeitregelung 4/4 – 4/2 – 2/2 • Rhein- und Radarpatent bis Basel • Aantrekkelijk netto salaris • Ervaring in vergelijkbare functie • Fairer Nettolohn • Erfahrung in vergleichbarer Position • Zwitsers arbeidscontract • Kennis van Duitse en/of Engelse taal • Schweizerischer Arbeitsvertrag • Sprache Deutsch und/oder Englisch • Pensioenopbouw • Goede communicatieve vaardigheden • Rente- und Sozialversicherung • Gute Kommunikationsfähigkeiten • Ziektekostenverzekering • Deskundige passagiersvaart is een pré • Krankheits- und Unfallversicherung • “Sachkundiger für die Fahrgastschifffahrt” ist ein Pré • Sociale verzekeringsbijdrage • Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk • Berufl iche Vorsorge Sollicitatie met CV: kunt U sturen naar: hoenen@skynet.be Meer informatie: www.rivercruise-line.eu • Telefoneren kan met Raymond Hoenen +31 622205426

9 januari 2024 9 SVS Ouderkerk per saldo positief over eigen toekomst SVS-afdeling Ouderkerk aan den IJssel beleefde 27 december een stevige jaarvergadering, met pittige vragen over hoe de vereniging nu verder moet na de rumoerige tijd door de overgang naar KBN. Ook het gebrek aan vrijwilligers en de nieuwe statuten zorgden voor voldoende gespreksstof. 19 december 2023 De Kerstpuzzel van de Binnenvaartkrant 2023 Heerlijk om tijdens de Kerstdagen een kruiswoordraadsel in te vullen. Het kan in de Binnenvaartkrant. Stuur de slagzin naar: klantenservice@binnenvaartkrant.nl. Onder de inzendingen worden leuke prijzen verloot. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 Kerst 49 Breng letters uit de puzzel over naar de hokjes met het corresponderende nummer. Horizontaal: 2 nikkel 4 spijl 7 draaisprong 8 snel reagerend 12 riv. in Rusland 13 schande 15 niet tegen 18 friszuur 19 winterse neerslag 21 rebellie 24 gordel 25 editie 27 op elkaar 28 na die tijd 30 en andere 31 kortschrift 33 soort beeldscherm (afk.) 36 buitenzitje 38 riv. in Spanje 40 mountainbike 41 takje 43 bosje 45 Italiaans eiland 47 kelner 48 duinvallei 50 haardracht 52 Engels bier 54 loofboom 56 schrijfwijze 58 bruinroze zangvogel 62 samenzang 63 Ned. omroep 65 één en ander 66 grootmoeder 67 appelsoort 69 moerasplant 71 kloosteroverste 72 grasmaand 74 verslaggever 77 niets 78 kledingstuk 80 dag en nacht 84 Italiaans keukenkruid 86 pl. in Rusland 89 verdovend middel 91 later 92 oude munt 94 onuitstaanbaar mens 95 bordspel 96 recht vaarwater 98 palmriet 100 de dato 101 knock-out 102 pl. in Gelderland 104 een zeker iemand 105 snijwond 107 steekwapen. Verticaal: 1 explosie 3 inwonend 4 stoomschip 5 leest 6 Japans bordspel 9 rangtelwoord 10 met plakband bevestigen 11 in het jaar 13 onzes inziens 14 Italiaanse koffie 16 drijfveer 17 Open Universiteit 20 uit naam van 22 heilige 23 naaldboom 26 laagte 27 Russisch gebergte 29 mechanische trap 32 te nuttigen 34 koffiehuis 35 debet 37 carnavalsgroet 39 als onder 42 wilde haver 44 adellijk persoon 45 maar 46 cobra 49 dakbedekking 51 deel v.e. dier 53 voetmodel 55 vlegel 56 Sovjet-Unie 57 symbool voor cerium 59 balspel 60 waterweg 61 kilometer 64 eigenaardig 68 hoofdstad van Peru 70 land in het Midden-Oosten 72 uitstraling 73 oord 75 schoft 76 honderd jaar 77 cachot 79 heden 81 graafdier 82 hooghartige houding 83 werkschuw 85 Generale Staf 87 guitig 88 in orde 90 motorschip 93 Engelse edelman 97 kortwieken 99 plaats in Denemarken 103 zeevis 106 errore excepto. 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 86 44 10 62 32 1 67 18 91 36 60 99 21 95 107 14 46 27 80 92 ©www.puzzelpro.nl UITSLAG KERSTPUZZEL De speciale Kerstpuzzel in de krant van 19 december heeft veel lezers in actie gebracht. We ontvingen maar liefst 293 reacties. De oplossing van de prijspuzzel was ‘met de kerst voor de boeg’. Voor een stemming over de nieuwe statuten waren te weinig leden aanwezig. (foto Peter Stam) Uit de goede inzendingen is geloot voor de prijs. Mevrouw D. Pols uit Rotterdam is de gelukkige. Zij ontvangt per post een cadeaubon. DOOR EVERT BRUINEKOOL Het blijft een groot pijnpunt: de positie van de B-leden binnen Schippers Vereniging Schuttevaer. Omdat ze naar de letter van de wet geen ondernemer zijn en daardoor geen lid van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen zijn. Ze voelen zich overbodig, of in elk geval niet volledig gewaardeerd, en daardoor willen sommigen zelfs bedanken voor het lidmaatschap. Ze zijn echter in veel gevallen de spil in de besturen van de regionale afdelingen van SVS. Nieuwe start Er moet veel gebeuren voor het behoud van de door SVS gewaardeerde B-leden. “Veel B-leden doen bestuurswerk in de afdelingen van SVS en om hen erbij te houden, zal er toch een omslag moeten plaatsvinden in de benadering van deze leden vanuit KBN”, vertelt Nico Stam, de voorzitter van SVS-afdeling Ouderkerk aan den IJssel. “Dan denk ik vooral aan het toelaten van B- leden op de algemene vergadering van KBN… spreekrecht en voor mijn part ook stemrecht.” Hopelijk kunnen we nu vooruitkijken en een nieuwe start maken Tijdens zijn jaarrede signaleerde Stam: “Waarschijnlijk hebben jullie het afgelopen jaar wel meegekregen dat de fusie om te komen tot een sterke binnenvaartvertegenwoordiging met de nodige problemen gepaard ging, waarbij de indruk ontstond dat SVS niet helemaal serieus genomen werd. Hopelijk dat we nu vooruit kunnen kijken en we met het aantreden van Maira van Helvoirt (als waarnemend directeur van KBN, red.) een nieuwe start kunnen maken, waarin SVS zich een gewaardeerde en onmisbare schakel binnen KBN zal voelen.” Eigen identiteit Een belangrijke beslissing die de leden moesten nemen, ging over de statutenwijziging en de verandering van de naam in SVS afdeling Ouderkerk aan de IJssel. De uit 1994 stammende statuten zijn bovendien aan een update toe. er waren 27 december in De Drie Maenen te weinig leden aanwezig om het vereiste quorum te halen. De discussie moet tijdens een tweede vergadering, in januari, worden beklonken. De meerderheid bleek in iedere geval voorstander van het behouden van de eigen identiteit. De consequentie daarvan is echter wel dat er een secretaris en een penningmeester gevonden moeten worden om zelfstandig binnen SVS verder te kunnen. Het tekort aan vrijwilligers resulteerde erin dat het bestuur toestemming kreeg om naar mogelijke oplossingen te zoeken voor het samengaan met andere afdelingen. “ Wel in het achterhoofd houdend dat er bij grotere afdelingen alleen maar een zwaardere taak komt voor het bestuur”, meldt Stam. “Al met al een moeilijkheid voor de toekomst.” Frustratie Na de pauze liepen de gemoederen soms hoog op toen de vergroening van de binnenvaart aan de orde kwam. Pieter Boersma van de Refit Alliantie Verduurzaming Binnenvaart nam de schippers mee door een tipje van de sluier op te lichten over de plannen om ook bestaande schepen versneld te vergroenen. Uit de reacties bleek de frustratie dat ook mensen met goed draaiende motoren zich door de in hun ogen ‘groene maffia’ vrezen verplicht te worden om heel veel geld te investeren in nieuwe motoren – terwijl dat vooral in de zand- en grindvaart geen dubbeltje meer opbrengt. Bij de invoering van AIS is ons beloofd dat zoiets nooit ingezet mocht worden voor controlerende instanties Stam benoemde nog een andere ergernis: de vele storingen en onverwachte stremmingen op de Nederlandse vaarwegen. “Waaruit blijkt dat er bij veel bruggen en sluizen achterstallig onderhoud is ontstaan.” De voorzitter hoopt dat de overheid een tandje bijzet om het vaarwegennetwerk betrouwbaar te houden. “Daarnaast is het bizar dat ondanks de voortschrijdende automatisering er steeds meer objecten niet bediend kunnen worden doordat er niet genoeg personeel is.” AIS Stam sprak zich ook uit over AIS: “Bij de invoering is ons beloofd dat zoiets nooit ingezet mocht worden voor controlerende instanties maar als ik de berichten in de vakbladen moet geloven, wordt aan deze afspraken getornd. We mogen toch uitgaan van een betrouwbare overheid die zich aan de afspraken houdt die ons ooit toegezegd zijn…” WOONBOOT RAMT BRUG NA DOORBREKEN OVERLAATDAM Aan de Stuwweg in de Maastrichtse wijk Bosscherveld brak woensdagmiddag 3 januari een deel van de overlaatdam door. Vijftig bewoners moesten daardoor hun woonboot verlaten. De 120 meter lange overlaat is een soort verhoogde wand om water tegen te houden en is door de harde stroming van de Maas over een breedte van 50 meter kapotgeslagen. Een deel van de bekleding is door de kracht van het water losgeraakt en weggespoeld. Een van de woonboten is in de nacht van woensdag op donderdag losgeslagen door de sterke stroming. Hij werd over de kapotte overlaatdam meegesleurd en ramde vervolgens de brug van de Stuwweg. Door de aanvaring is een van de pijlers rond het midden van de brug verzakt. De brug is zodanig beschadigd dat enige tijd sprake was van instortingsgevaar. Ook de woonboot zelf liep flinke schade op. OPENBAAR MINISTERIE IN HOGER BEROEP OM ONGELUK MET GIEK Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de straf voor de schipper van het zeilschip waaarop een meisje overleed doordat de giek afbrak. De rechtbank in Leeuwarden veroordeelde hem op 14 december vanwege dood door schuld tot een taakstraf van 150 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. Dat vindt het OM niet voldoende. Op 31 augustus 2022 brak tijdens een zeiltocht de giek van het historische zeilschip, die raakte een 12­jarig meisje uit Den Haag, dat stierf. Dat kon volgens de rechter gebeuren doordat de giek van het schip zich in een slechte staat bevond. Het OM had een gevangenisstraf van zes maanden en een beroepsverbod van tweeënhalf jaar geëist. De officier van justitie heeft twee redenen om in hoger beroep te gaan. Ten eerste omdat het OM vindt dat er sprake is van ernstige schuld, waardoor de straf hoger zou moeten uitvallen. De rechtbank vond echter dat de schipper “aanmerkelijk nalatig” is geweest, waardoor de opgelegde straf lager uitviel dan de strafeis van het OM. Ook gaat het OM in hoger beroep omdat het vindt dat er een beroepsverbod had moeten worden opgelegd. De zaak wordt in hoger beroep behandeld door het gerechtshof in Leeuwarden.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant