4 9 januari 2024 WIJ BESPAREN U TIJD EN KOSTEN WIJ BIEDEN BEMANNING AAN OP BINNENVAARTSCHEPEN MOTIVEER UW WERKNEMERS MET EEN LUXEMBURGS OF ZWITSERS ARBEIDSCONTRACT. WIJ NEMEN UW COMPLETE WERKNEMERSAGENDA OVER. MEER INFORMATIE +352 661 565 000 AGATA.JENDRICHOVSKA@TMLG.EU SymPaOCent Shipping Group SymPaOCent Shipping Group is een ondernemende en innoverende binnenvaart rederij van vader op zoon. Onze moderne vloot varieert uit verschillende binnenvaarttankers, die zijn uitgerust voor het verzorgen van een zorgvuldig en veilig transport van uiteenlopende producten. Voor onze vloot en werknemers streven wij naar een nette en fijne werksfeer. Wij staan in voor vernieuwing waarbij wij onze werknemers motiveren voor het creëren van nieuwe vaardigheden en kansen, wij zijn dan ook een erkend leerbedrijf. Vanwege onze groeiende visie naar de toekomst zoeken wij NIEUWE COLLEGA’S die onze vloot willen komen versterken. Nautische Crew gezocht! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Wat bieden wij • Wij beloven een competitief en correct inkomen • Wij beloven een veilige en sociale achtergrond • Vergoeding van reiskosten en ménage • Veilige en fijne werksfeer • Luxemburgse en ook Zwitserse condities Wij zijn een rederij waarbij elke vraag / werksysteem besproken kan worden. Ben jij schipper, stuurman of matroos en zoek jij een nieuwe uitdaging? Neem dan zeker een kijkje op onze website! Of stuur ons een mailtje naar onderstaand adres. Symphony@pamsym-shipping.lu Telefoon: 00 352 2 666 4688 Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Beratung und Buchung in Ihrem Reisebüro oder im A-ROSA Service-Center unter Tel. 0381-202 6001. www.a-rosa.de www.a-rosa.de www.sympaocent.com a-ROSA_Katalog_A4_Teil4_S150-180_30052024.indd 180 16.06.23 13:16
9 januari 2024 5 Telematica Award naar NPRC NPRC heeft de Telematica Award 2023 gewonnen. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse Telematicadag in Nijmegen, die deze keer in het teken stond van cyber security in de binnenvaart en op de vaarwegen. Met de Telematica Award beloont het Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) een “meer dan bijzondere bijdrage” van een persoon of organisatie aan de ontwikkeling, het gebruik en de acceptatie van telematica in de binnenvaart, zo luidt de omschrijving. Telematica, een samentrekking van de woorden telecommunicatie en informatica, staat voor gegevensuitwisseling met en tussen objecten op afstand. Zoals schepen. Het mag een enigszins verouderde term zijn, de toepassingen zijn springlevend en ontwikkelen zich sneller dan ooit. Afwijken van traditie Alle twaalf eerdere awards gingen naar een persoon. De laatste winnaar, in 2022, was Ivo ten Broeke, projectmanager River Information Services bij Rijkswaterstaat en Rijnvaartcommissaris bij de CCR. Voor 2023 week de jury voor het eerst af van die traditie. Nu werd binnenvaartcoöperatie NPRC geëerd. Aan boord van het KSCC-schip in de Nijmeegse Waalhaven ontving CEO Femke Brenninkmeijer de prijs uit handen van Eric van Viersen. Hij is voorzitter van IN-CITE, waaronder BTB sinds vorig jaar valt – net als BVB en EICC. De keuze viel op NPRC omdat die volgens de jury een voortrekkersrol vervult in de digitalisering van de sector. “En daarvoor zelf beschikt over een heuse digitaliseringsmanager”, aldus de jury. “De laureaat van 2023 heeft dus telematica hoog in het vaandel staan en jury merkt daarbij op dat digitalisering zich bij dit bedrijf over meerdere dimensies uitstrekt; van logistiek tot interne processen en van duurzaamheid tot het sociale aspect.” iBarge-app De jury wees op de lange staat van dienst van de in 1935 opgerichte coöperatie. Ëen bewijs dat “digitalisering niet alleen iets is van en voor jonge mensen, en dat het ook niet uitsluitend hoeft te gaan over jonge flitsende startups. Met het vervoer van 13 miljoen ton lading per jaar door Europa en ruim 200 binnenvaartschepen die daarbij betrokken zijn, is de ontvanger van de Telematica Award 2023 een serieuze speler in de vervoersmarkt.” “NPRC laat dagelijks zien dat digitalisering een troefkaart kan zijn bij de ontwikkeling van onze bedrijfstak. Ze is de bedenker van de iBarge-app waarmee supply chains voor klanten datagedreven transparant worden gemaakt. Daarbij levert inzicht een directe toegevoegde waarde voor de klant. Daarbij levert inzicht een directe toegevoegde voor de klant en onderscheidt zij zich van concurrenten in een markt waarin de koper vaak dominant is. De iBarge app wordt inmiddels ook door andere vervoerders en bevrachters gebruikt. Vorig jaar heeft NPRC het initiatief genomen om digitale toepassingen met duurzaamheid te verbinden. “Men wil emissies van de vloot gaan monitoren om zo in te spelen op wetgeving en eisen van klanten die er over niet al te lange termijn aan zullen komen, bijvoorbeeld in het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van Europa. Ook hoopt men door het meten hiervan een business case voor verduurzaming te hebben. Hoe vooruitstrevend wilt u het hebben?” STC zorgt met uniforme naam voor duidelijkheid Het Scheepvaart en Transport College positioneert zich nadrukkelijker als dé opleider in en om de haven voor iedereen. Dit is waar het STC-merk voor staat, en dat wordt sinds vorige maand gecommuniceerd in alle uitingen. “STC stapt over van verschillende merknamen (zoals STC vmbo college, STC mbo college) naar één krachtig merk”, zo maakte de Rotterdamse onderwijsinstelling bekend. “Dit benadrukt de toewijding aan vereenvoudiging en versterking van de merkidentiteit. Alle onderwijsactiviteiten van STC worden nu onder één uniforme merknaam en identiteit gepresenteerd.” De term ‘STC Group’ wordt niet langer gebruikt. Petra van Lange, lid van het college van bestuur, is blij met de nieuwe koers. “We zijn ervan overtuigd dat deze stap ons in staat stelt om nog krachtiger en eenduidiger naar buiten te treden. Het versterkt onze positie als dé opleider in en om de haven en onderstreept onze toewijding aan de gemeenschappelijke identiteit van STC.” BRAND OP TANKER SNEL GEBLUST Op zaterdagochtend 23 december is in Zwijndrecht brand uitgebroken aan boord van een binnenvaarttanker die lag afgemeerd bij een bunkerschip aan de Schipperskade. De brand ontstond in de voormachinekamer. De brandweer kwam met groot materieel in actie. Zo hielp onder meer een blusboot met de bestrijding van de brand – vooral om de romp van de tanker te koelen. Binnen een half uur was de brand onder controle. Niemand raakte gewond. MOERDIJK SLUIT ZICH AAN BIJ BRABANT PORTS (foto AS Media) Port of Moerdijk sluit zich aan bij Brabant Ports. Dat gezamenlijk havenbedrijf met collectieve havenbeheertaken voor Brabantse binnenhavens werd in 2023 opgericht. Het gaat om de binnenhavens van Bergen op Zoom, Oosterhout, Tilburg, Waalwijk, Den Bosch, Meierijstad, Oss, Land van Cuijk en nu dus ook Moerdijk. “Binnen Brabant Ports gaan we, mét behoud van autonomie van de betrokken partijen, samenwerken aan een geïntegreerd binnenhavenbedrijf dat de groei van goederenvervoer over water ondersteunt”, meldt Port of Moerdijk op LinkedIn. De haven van Moerdijk verwacht dat de samenwerking de economische groei en werkgelegenheid bevordert. “Het betekent ook dat een snellere doorstroom van goederen mogelijk wordt waarmee het efficiëntere binnenwatervervoer het wegennet ontlast en de positie van Brabant als logistieke hotspot verder wordt versterkt.” Duitse accijnsheffing op gasolie blijkt storm in een glas water De Duitse ‘stoplichtcoalitie’ van SPD, Groenen en FDP zat flink in haar maag met een uitspraak van het grondwettelijk hof waardoor afgelopen november een miljardentekort in de begroting voor 2024 dreigde te ontstaan. Tijdens een interview op televisie noemde FDP-minister Christian Lindner van Financiën in december het invoeren van accijns op gasolie voor binnenschepen als een van de opties om het gat te dichten. Dat is inmiddels tegengesproken door het verkeersministerie. Volgens de Deutsche Verkehrszeitung staat de maatregelen ook niet op de actuele besparingslijst van de Duitse regering. Wat Lindner bezield heeft met zijn uitspraak is onduidelijk. Mogelijk heeft hij zich gebaseerd op verouderde informatie. Akte van Mannheim Het zorgde in ieder geval voor commotie in de binnenvaart, zo kort voor de jaarwisseling. BDB en BDS en het Deutsche Fährverband wezen er in een gezamenlijk statement op dat accijnsheffing op gasolie in de Rijnvaart volgens de Akte van Mannheim niet is toegestaan. Duitsland kan dit verdrag niet zomaar in z’n eentje naast zich neerleggen, zeker niet op korte termijn. Het zou daarnaast leiden tot bunkertoerisme in de buurlanden. Een brandstofheffing op de andere Duitse rivieren is misschien sneller in te voeren, maar zou rederijen die daar varen financieel zo hard raken dat daardoor hun voortbestaan bedreigd wordt. Ze kunnen de extra kosten nauwelijks doorberekenen en uiteindelijk zouden consumenten de dupe zijn. Het zet volgens de bonden ook weinig zoden aan de dijk, want 80 procent van alle binnenvaartvervoer vindt op de Rijn plaats. Lindner noemde de belastingvrijstelling in de binnenvaart een vorm van “milieuschadelijke subsidie”. Daarmee dreigde hij volgens de bonden het moeizaam ingezette proces van vlootvergroening de strop om te doen. Kleine en middelgrote binnenvaart- bedrijven kunnen dit niet uit eigen zak betalen en vooralsnog is er geen grootschalig beschikbaar alternatief voor diesel. Minister Christian Lindner van Financiën. (foto Bundesministerium der Finanzien / Phototek)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl